Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1588
Hei!
Har tidligere kun brukt linux som live-cd når windowsen crasher for å hente ut filer jeg trenger. Tenkte nå at jeg skulle prøve ut ubuntu for real, og heiv den i CD-rommen for å installere. Her valgte jeg alternativet å installere ubuntu i windows, der jeg slipper å lage partisjoner og slikt. Jeg valgte med en feiltagelse å installere OSet på den eksterne harddisken, og jeg lurer på om dette kan ha noen negative konsekvenser? Annet enn en smule nedsatt hastighet og at harddisken bråker som faen.

Også; når jeg skulle sette opp skjermene får jeg ikke rett oppløsning på skjerm #2. Det blir feil format, og det kommer en svart stripe til høyre på skjermen. Noen som har råd?

På forhånd; takk!

EDIT: noen som har prøvd både kdenlive og PiTiVi? Pros n' cons om begge?
Skal hovudsaklig gjennomføre relativt svært enkel videoredigering.
Hvilken distro? Funker for øvrig helt perfekt her, og bruker det også til å hente ut filer og formatere.


Derp.jpg
Så det nå, kan du gi oss litt info om maskina di? Ikke alle maskiner som liker Linux ^^
Sist endret av Freddy_fred5; 24. desember 2011 kl. 14:06.
Er vel gnome, går jeg ut ifra

EDIT:
Asus P5N-D
Corsair Dominator DDR2
Gigabyte GeForce 9800GTX
Intel E8400
Så lenge den er installert i Windows så ville jeg anse det som en "muggen" installasjon uansett.
Om pakka da ligger på intern/lokal disk eller ekstern disk spiller neppe noen rolle.

Sjøl bruker jeg Ubuntu eller Lubuntu (lettere) og ikke now Win-herk innblanda.
Det er nok neppe noe win-herk innblanda. Slik jeg forstod det blir bare linuxen installert på samme partisjon. Må fortsatt velge ubuntu når jeg booter
videoredigeringsprogrammene er helt basic, finnes bedre til Windows.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Det er nok neppe noe win-herk innblanda. Slik jeg forstod det blir bare linuxen installert på samme partisjon. Må fortsatt velge ubuntu når jeg booter
Vis hele sitatet...
Ahhh, var ikke klar over sånn løsning.
De legger altså sakene i en katalog på NTFS-partisjonen.
Ja, det har jeg ikke noe i mot
Det gjør ingenting at den er installert på den eksterne harddisken din. Det blir akuratt som om du har en USB stick eller lignende som det ligger på.

Når det gjelder skjermene dine, så kan det godt tenkes at du nmå installere nVIDIA driverne. Jeg vil anbefale deg å laste ned driverne fra nvidia.com og kompilere opp disse. Du må kanskje gjennom ett googlesøk eller to for å få det til, men jeg føler de driverne er 100 ganger bedre enn de som følger med native i ubuntu hvertfall.
Takker for svar! Skal sjekke ut dette

Det kjørte litt for seint på den eksterne harddisken, så kommer til å ta en clean install på en intern harddisk når jeg får den tilbake fra en kompis. Er ikke så veldig tålmodig