Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5298
Hei,
jeg så på nrk på et prog(husker ikke hva det heter) at det var så veldig lett å avlytte mobiltelefon-samtaler (og tekstmeldinger på et vis!?). De sa at det kommer mer på Schrödingers Katt neste uke. Vet noen noe om dette? Er litt keen på å avlytte folk på skolen og sånn

-Hater_mordin
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, det er veldig lett dersom du har utstyr til en god del tusenlapper. Krypteringa i GSM-nettet er så svak at den i all praksis kan knekkast i tilnærma sanntid på en vanlig PC, og det er ikkje nevneverdig problem å lage chip'er som kan gi ut ukryptert GSM-stream.

Det som koster er radiomodulen, ettersom dei ikkje blir produsert i store kvanta...

Det er neppe noko du gidd kjøpe for å avlytte tilfeldige folk, ettersom eg er sikker på at det ikkje har prislapp på under 20k.
Algoritmene er kjent og knekt, og det finnes telefoner hvor _all_ sikkerhet er brutt; dette betyr at det er teoretisk mulig å gjøre dette selv med svært lite utstyr. Hvorvidt det finnes telefoner hvor modifisert firmware er public vet jeg ikke, men skal vedde svært mye på at det finnes folk som har implementert dette privat. Problemet her er jo rett og slett at det er helt vanvittig ulovlig de fleste steder i verden, og risikoen er absolutt ikke verdt det.
Sist endret av TheGEEK; 8. mars 2007 kl. 22:06.
Hvordan man knekker krypteringen(e): http://cryptome.org/gsm-crack-bbk.pdf .. Ser ut til at man trenger en del GB til å lagre "lookup"-tabell.
Hvordan hente trafikkdata fra lufta: http://www.ettus.com/ <-- ETTUS med passende "daughterboard". Er ikke sikker på hvor mange TDMA-rammer ETTUS-brettet klarer å sniffe opp; kanskje det ville vært lurere å bygge hardware fra grunnen av selv med modulatorer/demodulatorer for å få til en parallell scanning av hele frekvensbåndet.
det på nrk er snakk om litten software du installer på tlf til den du skal avlytte.
IKKE Noe knekke gsm nett eller noe sånt, er bare trojan hest for mobilen bare.
hvorfor må folk se på den overskiften liksom helt på jorde.
smsrelay er jo så vanskelig :-9 litte symbian program som henter det ut og sender det over gprs til email.
Jeg tviler på at det er lovlig men, sjekk link.

http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#145a
Jeg husker jeg brukte en radio scanner til å høre på naboene snakke med den trådløse telefonen :P
Noen radio scannere kan vel avlytte gsm også?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bundy
Jeg husker jeg brukte en radio scanner til å høre på naboene snakke med den trådløse telefonen :P
Noen radio scannere kan vel avlytte gsm også?
Vis hele sitatet...
Nei. GSM er et digitalt kryptert nett. Det er trivielt å avlytte om du har utstyr, men analog scanner er definitivt ikkje utstyr som kan avlytte det.
Hei, skulle bare nevne at schrödingers katt gikkk nå nettopp på tv'n, og jeg ble ganske så interessert i denne trojaneren som de sa var så veldig lett å få tak i fra internett og installere. De sa at det kosta bare 150 euro fra en nettside(de oppga ikke nettsiden) å få tak i programmet.

Er det noen som vet hva nettsiden eller programmet heter, eller om man kan få tak i det på piratebay eller lignende? Fikk lyst til å teste xD

Schrödingers Katt artikkel om emne: http://nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.2040798

Edit: Tenkte jeg måtte nevne at de demonstrerte trojaneren delvis på programmet, og det virka lett som en lek å få dette til å funke... bare ringe opp til telefonen med trojaneren, så hadde du avlytting på plass...
Sist endret av gunvar; 15. mars 2007 kl. 20:15.
Sto litt om dette i VG idag også. Men de henviste til NRK.
Jeg kjenner dette utstyreg rimelig bra. Men jeg har IKKE tenkt til å fortelle hvor man kan få tak i det.
Utstyret blir ubrukelig for oss dersom alle skulle få tilgang til det.

Hold deg heller til Tine-telefonen! (2 tomme rømme-krus med hyssing i mellom)
Hm, er det mulig å få vite hvem "oss" er da? Mine tanker går enten mot undergrunn eller nettopp de folka som ble intervjua på schrödingers...

men jaja, får vel manne meg opp til å søke litt rundt selv da. Regner med at jeg ikke har nok symbian eller java-skills til å greie å skrive no sånt selv desverre....
Dette programmet er vel FlexiSpy. Kan prøve demo på hjemmesida. Men dette burde vel være lett å sjekke på en spesifisert telefonregning om man har et høyt forbruk av GPRS.

Har man et anti-virus programm så skal nok det finne FlexiSpy hvis det er installert.
Sist endret av madbertha; 16. mars 2007 kl. 23:49.
Sitat av ranvik
det på nrk er snakk om litten software du installer på tlf til den du skal avlytte.
IKKE Noe knekke gsm nett eller noe sånt, er bare trojan hest for mobilen bare.
hvorfor må folk se på den overskiften liksom helt på jorde.
smsrelay er jo så vanskelig :-9 litte symbian program som henter det ut og sender det over gprs til email.
Vis hele sitatet...

tipper det er BLA. det CIA bruker, sto om det i avisene for noen mnd. tilbake, det vrker sånn att de ringer mobilen din og den svarer automatisk, uten du kan se det på moblien.
Dette var noe som skulle være ganske nytt når det sto i avisene, men er egentlig blitt brukt eg god stund av diverse eteretningstjenester(ulovelig), det var bla. annet en kjent advokat i norge (husker ikke navnet) som bannet mobil fra alle møter(på større saker)alle inkludert han måtte ta ut batteriet.

......................alle som har vert på sammenkomst med smågangstere vet hva jeg snakker om :P
Sitat av M&G
Jeg kjenner dette utstyreg rimelig bra. Men jeg har IKKE tenkt til å fortelle hvor man kan få tak i det.
Utstyret blir ubrukelig for oss dersom alle skulle få tilgang til det.

Hold deg heller til Tine-telefonen! (2 tomme rømme-krus med hyssing i mellom)
Vis hele sitatet...
Kult og skryte av at du har det programmet?... Hva er egentlig vitsen med og skrive en sånn post... Det er jo nesten akkurat som vis du går forbi en uteligger som tigger etter penger, og så skryte av pengene sine, og deretter bare gå.. "sry offtopic"
Skryter ikke. Sier at jeg kjenner softwaren godt. Det brukes av masse CS selskaper rundt om på hele kloden.
Måten det fungerer på er at telefonen setter opp en ny kanal med trafikk når den ringes opp. Den videresender også alle sms, med info om opprinnelig avsender osv. Selvfølgelig vil dette vises på telefon regningen til Ola & Kari Nordmann. Men det er ikke DE denne programvaren er utviklet for. Den er utviklet for å overvåke/avlytte litt andre folk enn deg og meg, folk litt "høyere opp" kan man si.
De betaler ikke regningen selv som oftest, og som regel så brukes dette systemet så høyt opp at man legger inn at denne trafikken ikke registreres hos mobil leverandøren.

Det er ikke noe super-duper fancy schmancy greier, det er bare litt smart Java omprogramering av telefonen. Det blir lettere og lettere å gjøre dette etterhvert som mobilene får mer og mer muligheter for programering, mer minne, fler funksjoner osv osv.

Tenk deg bare hvordan iPhone er bygget opp..... En liten personlig datamaskin med GSM/GPRS modul innebygget.... Tror du antivirus programvare er veldig utbredt på mobiltelefoner? Nei akkurat, da skjønner du kanskje hvordan man klarer dette også.

Grunnen til at jeg ikke vil fortelle hva disse heter, er rett og slett at dersom alt slikt blir "allemanns kunnskap", så gjør det min og andres jobb en god del vanskeligere.

Og en ting til, programvaren flasher faktisk en del av telefonene, så om programvaren vil heller ikke synes ved at filene er lagret på telefonen. De blir "borte" fra filbehandleren.
Og ikke HAR jeg programvaren heller, men jeg kjenner godt til enkelte av de.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Når politiet avlytter telefoner leecher dem vel direkte fra Telenor-sentralen(e)? Har hørt at dette skal vær svært kostbart for dem å gjøre?

Centric: Mener du at du kan bygge et system som kan avlytte utvalgte nummere?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Husker for noen år siden, da jeg tjuvlånte min fars jaktradio. Da kunne jeg avlytte enkelte mobilsamtaler til personer innen ett visst rekkevidde. Tror ikke dette går lenger, men dette er også en del år siden.
Sitat av M&G
Jeg kjenner dette utstyreg rimelig bra. Men jeg har IKKE tenkt til å fortelle hvor man kan få tak i det.
Utstyret blir ubrukelig for oss dersom alle skulle få tilgang til det.

Hold deg heller til Tine-telefonen! (2 tomme rømme-krus med hyssing i mellom)
Vis hele sitatet...

hva gjør du her på forumet da ???? for en dust
Sitat av starmos11
hva gjør du her på forumet da ???? for en dust
Vis hele sitatet...
oi... se hvem som har vært her lengst du, han har masse poster og er ikke utestengt, så det går nok bra. poenget med å holde slike program hemmelig er nettopp at han vil ha det gøy uten at halve samfunnet blir avlyttet av nff folk.
Pfffff, han er en helt vanlig plattfot.

Eller så er han en av disse "leiesoldatene" hehehehe...... Skulle likt å hatt et par slike skinn hengende på veggen jeg...
Sist endret av blabla9mm_osv; 5. september 2007 kl. 05:57.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som vet om det finnes en måte og oppdage om mobilen har fått innstallert et slikt program?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av g3tl41d
Husker for noen år siden, da jeg tjuvlånte min fars jaktradio. Da kunne jeg avlytte enkelte mobilsamtaler til personer innen ett visst rekkevidde. Tror ikke dette går lenger, men dette er også en del år siden.
Vis hele sitatet...
Dette var vel snakk om NMT som ikke hadde noen fom for kryptering eller frekvenshopping, men som ikke lengre brukes til mobil.
▼ ... over et år senere ... ▼
Morsomt foredrag om tema:

http://www.mysecured.com/?p=219
Sist endret av alfa_odin; 24. mars 2010 kl. 00:50.