Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  125 28377
Det har seg nå slik at jeg har blitt trukket inn i en situasjon der jeg har mistet det eneste jeg er glad i.

Jeg har nå i flere år klart å holde meg unna kriminelle handlinger som min fortid er full av, dette er kun på grunn av at traff en helt fantastisk jente som heter Marianne. Hun har virkelig hjulpet meg å få orden på livet mitt og gitt meg noe å leve for, helt til nå. For nå har jeg mot min egen vilje klart å føre henne så til de grader bakom lyset.

Det hele startet med at en gammel barndomsvenn som jeg har kjent hele livet dukket opp på skolen min gråtende og sa at han trengte hjelp. Han hadde klart å tullet seg inn i narkogjeld. Jeg har lenge vært klar over at han røyket en rev i helgene og så videre men aldri at han holdt på med noe mer enn det. Selfølgelig skulle jeg hjelpe. For å ha forståelse for hvorfor jeg skriver selfølgelig er det fordi denne karen alltid har tatt vare på meg når jeg har havnet i bråk, uansett når det måtte være.

Beløpet han var skyldig var på kr. 57.000,- Jeg satt meg ned og begynte å regne. Jeg hadde kr. 15.060,- på min BSU-konto i skandiabanken. Så da var det snakk om kr. 41.940,- som vi måtte skaffe innen en uke. Han var blakk og hadde ikke fem flate øre så hovedansvaret lå i mine hender. En uke! Hvordan i all verden skulle to blakke studenter klare å hoste opp så mye penger på så kort tid. Vel, da var det bare å ringe pappa. I fortvilelse forsøkte jeg så godt jeg kunne å forklare problemet men svaret jeg fikk var at narkotika skulle verken jeg eller han ha noe å gjøre med. Så da var vi tilbake til start. Jeg tenkte på lån og tok en telefon til banken, da ble jeg henvist til nettsiden der jeg måtte fylle ut et sjema. På sjemaet måtte jeg fylle ut inntekt, sivil status etc. og jeg landet i feltet hjemmevernende/ student og svaret var da at jeg ikke innfylte kriteriene for å kunne ta opp et lån.

Vi tok flere telefoner til kamerater og spurte om penger og fikk tilsluttt låne et beløp på ca. kr. 12.000,- Vi hadde nå brukt alle tenkelige muligheter for å skaffe disse pengene og det var nå rundt kr 30.000,- igjen å skaffe på 6 dager. Vi måtte tenke kreativt og tilbake til gamledager da vi kunne stjele alt mellom himmel og jord. Han hadde ingen gode ideer, jeg som det forbannede idioten jeg er hadde en. Marianne jobber som butikkansatt i en klesbutikk i Stavanger sentrum og jeg hadde mange ganger vært der og blant annet sett når hun tok dagsoppgjøret og tastet koden til alarmen. Jeg viste at alle pengene for måneden lå i en skoeske på bakrommet og ville ikke bli hentet før den første september, datoen nå var fredag den 24 august og jeg beregnet at det ville være mellom kr. 20-30.000,- i den skoesken.

Jeg hadde da all informasjonen jeg trengte for å få tak i den skoesken med pengene i, koden til alarmen og jeg viste hvor marianne hadde nøkkelen til butikken.

Jeg hadde overnattet hos marianne natt til lørdag den 25 august og skulle sove hos meg selv den lørdagen. Da jeg dro fra hennes hus tok jeg med nøkkelen til butikken, jeg regnet ikke med at hun ville savne den siden det tross alt var helg. Jeg var på det tidspunktet usikker på om jeg ville fullføre planen min. Jeg dro til byen, leide et par filmer og stakk deretter opp til en kompis. Vi satt og så film hele natten helt til jeg i 4-tiden sovnet. Jeg voknet opp i 6-tiden og tenkte ja, jeg må gjøre det. Jeg gikk ned til byen og rett til butikken. Jeg kikket etter folk og det var det ikke. Jeg tok frem nøkkelen, åpnet døren, tastet koden og gikk inn på lageret og hentet esken. Da jeg skulle forlate, aktiverte jeg alarmen, låste døren og dro hjem.

Da jeg kom hjem gjemte jeg pengene, skiftet klær og dro til marianne. Da jeg kom dit latet jeg som ingenting hadde skjedd og la nøkkelen på plass.

Da Marianne kom på jobb mandag den 27 august merket hun naturligvis at pengene hadde forsvunnet og ble helt ifra seg. Hun ringte sjefen som igjen ringte politiet men politiet kunne ikke gjøre noe så lenge det ikke var tegn til innbrudd, det vil si knust rute og så videre. Jeg tenkte som så at sjefen hennes ville få alt igjen på forsikringen og ikke lide noe personlig økonomisk tap. Det viste seg deretter at det for tiden bare var 3 ansatte som hadde nøkkel til butikken, marianne og 2 andre. Sjefen mistenkte derfor de ansatte for å ha stått bak dette. Dagene gikk og marianne var svært lei seg, hun gråt mange ganger og hadde det helt grusomt. Hun hadde blitt mistenkt for noe hun ikke hadde gjort og der satt jeg, drittsekken som hadde gjort dette mot henne, og trøstet henne. Jeg vet for sikkert at jeg ender opp i helvete for det jeg gjorde mot henne de dagene.

I midlertid tok sjefen hennes som viste seg å være en meget smart dame å avhørte alle de 3 ansatte med nøkkel og stilte dem tilsynelatende normale spørsmål. Kan noen ha sett koden mens du har vært på jobb og så videre. Marianne svarte så ærlig som hun er, nei bare kjæresten min. Mitt navn dukket da plutselig opp mange ganger og begge begynte å skjønne sammenhengen.

Fredag den 31 august fikk jeg en meldig av Marianne: Hvorfor gjorde du det? Jeg tenkte at hun hadde sendt melding til feil person og svarte med et overrasket Hva? Da fikk jeg tilbake, bare svar. Da skjønte jeg det. Det slo meg som et lynnedslag rett gjennom kroppen, hun viste det. Jeg ringte henne øyeblikkelig og spurte hva i all verden det var som foregikk. Hun var overbevist om at det var meg. Jeg nektet og nektet og nektet. Jeg spurte hva det var som feilet henne og klarte etter nesten en time i telefonen å overbevise henne om at alt var tilfeldig og at det ikke var meg. Jeg ringte henne senere og da var hun igjen overbevist om at det var meg. Jeg nektet og løy i nesten 3 timer før det ble så sent at hun måtte legge seg. Dagen etter ringte en av de andre ansatte meg som er en venninde av Marianne og sa at alle viste at det var meg, jeg nektet selfølgelig og løy litt mer før jeg la på.

Jeg viste at jeg ville ende opp i fengsel hvis jeg ikke gjorde noe, så jeg ringte sjefen hennes, presenterte meg selv og fortalte hva jeg hadde gjort. Vi avtalte deretter at vi skulle møtes i byen.

Da jeg møtte henne på en cafee i byen, ba jeg om unskyldning for det jeg hadde gjort. Hun var naturligvis sint på meg. Jeg kan bare tenke meg selv, jeg må ha vært en djevel i hennes øyne. Hun spurte hvorfor i all verden jeg hadde gjort dette og jeg sa at jeg hadde problemer med regninger for kjøretimer, telefonregninger og diverse som selfølgelig ikke er sant men bare for å gi henne en logisk forklaring. Jeg lovet å tilbakebetale alt så lenge hun ikke politi anmeldte meg, hun nølte litt men godtok det på grunn av oppriktigheten min. Hun mente det nesten var for godt til å være sant. Vi kjørte hjem til meg og jeg løp inn og hentet alle pengene. Hun var skeptisk og spurte meg blant annet om de var falske. Men hun telte igjennom og fant ut at alt stemte. Hun lovet også å ikke fortelle noe til marianne før jeg hadde gjort det selv, innen 2-3 dager.

Jeg har ennå ikke fortalt dette til min kjære marianne men jeg er redd for at jeg har mistet henne for alltid uansett hvor ærlig jeg er. Hvordan skal hun noen gang kunne stole på meg etter dette. Jeg har vist henne sider av meg selv som jeg ikke trodde fantes.

I morgen. Altså den 4. September må jeg dra og levere de pengene vi har klart å anskaffe og samtidig spørre om utsettelse. Drar kompisen min kommer de til å drepe han. Jeg vet ikke selv engang om jeg slipper fra det i livet, men det har ingen betydning. Jeg har mistet det som betyr noe for meg.

Så lett kan det faktisk være, for en uke siden hadde jeg alt. I dag er jeg død.

E.
Sist endret av Guy Fawkes; 4. september 2007 kl. 00:27.
Holy shit!

Heftig historie. Jeg lover å tenke på deg de neste dagene. Jeg vet det sikkert ikke hjelper, men serriøst. Ikke gå å lever de pengene selv. Få det ordnet på en annen måte. Det eneste du oppnår ved å levere spenna i egen person er at de kommer til deg senere for å kreve inn pengene! Få ordnet det på annen måte...

Og med kjæresten din. Vel, du har jo brutt tilliten hennes kraftig. Mitt eneste råd er å gå til henne med en gang ov legg kortene på bordet. Fortsetter du å lyve kan du bare glemme henne...
Veldig bra skrevet. Stå på. Jeg synes nesten du skal si til dama di at du gjorde det ikke for å redde deg selv, men for å redde en venn i nød. Selfølgelig er det ikke sikkert hun skjønner det, men hvis du forklarer henne ordentlig, vil det kanskje løse seg. Jeg håper hvertfall det
Det skal ikke være mulig å skaffe seg narkogjeld om man ikke er helt apekatt etter stoff og faktisk gjør noe for å få tak i pengene. Dere har ingen andre enn dere selv å klandre.
Dette må jeg si var litt av en historie. Det som jeg tror er lurt er å fortest mulig fortelle henne sannheten mens du i tillegg holder hodet ditt kaldt. I og med at livet til kompisen din står på spill, så er det en mulighet at hun får litt medlidenhet på grunn av akkurat det.

Franklin: Her sitter han faktisk å skriver fingra av seg, så er dette det eneste du har å komme med? ta deg sammen.
Sist endret av Sambadelight; 4. september 2007 kl. 00:31.
for ei suppe!
ok, en ting er å backe en kompis, en annenting er å gjøre noe så drastisk(og dumt) som du gjorde der...
Har han prøvd å ta opp "ge moneybank" lån?
han burde ha gjort mye mer for seg selv før han kom til deg å ventet at du skulle ordne opp
Damer glemmer sjeldent slike ting, og du har ikke bare gamblet med ditt forhold til henne og rullebladet ditt, men du har gamblet med jobben hennes også!

be han ta opp kjipt lån eller noe kriminelt før du setter ALT på spill..
Jeg vil tro en kald skulder venter uansett.. Men fortsatt cred til deg! Om ikke det smarteste, så gjorde du ihvertfall ett respektbelt forsøk! Har selv endel kompiser av samme kaliber.. Som alltid har støttet meg og jeg ville uten og nøle gjort hva jeg kunne om de havnet i en slik situasjon.. Ønsker deg virkelig lykke til, og dere slipper nok greit nok unna ved og pushe litt for disse gutta.. Er nok det de i hovedsak er ute etter.. Hva tjener vel de på og "kverke" deg eller kompisen din ? Det gagner jo ingen...
Sist endret av Tmontana; 4. september 2007 kl. 00:41.
Sitat av Guy Fawkes
Vi hadde nå brukt alle tenkelige muligheter for å skaffe disse pengene og det var nå rundt kr 30.000,- igjen å skaffe på 6 dager..
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg har noen peiling på hva som er normalt innen narkomiljøet, men er det virkelig folk som dreper noen for 30.000 kr?

Da vil de jo i tillegg miste all mulighet for å få de resterende pengene.

(Beklager off-topic, men ser du nevner at du og kammeraten din er i livsfare.)
Ikke noe gøy. Skal jeg være helt ærlig, vis denne tråden til Marianne. Her nøler du ikke, du har ikke tenkt over at det er til henne du skal skrive til den, og den er sann(så langt jeg vet). Mitt tips.

Lykke til.
Synes det står stor respekt av deg! Du viser at virkelig bryr deg. Jeg synes synd på deg for det dilemmaet du har havnet i. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg hadde løst den saken der.

Men jeg vil bare si med engang at jeg ikke synes du skal la de han/dere skylder penger få vite hvem du er. Ingen er tjent med at de vet hvem du er. Legg pengene på en sikker plass, ring fra skjult nummer og si "pengene ligger der og dere kan hente dem". Et problem kan være at de misstenker at dette er en felle og ikke henter dem, og blir mer forbanna.

En annen løsning er jo og gå til politiet. Men jeg har kjentskap til miljøet og skjønner derfor at dette er vanskelig og kan gjøre saken værre. Nå vet jeg ikke hva du har og selge men du kan jo tenke på det, eventuelt pante hos noen du kjenner.

Et siste forslag er og være ærlig med dama di så hadde hun kasnje fått et kraftig forskudd på lønna. Tenker da at hun får mindre lønn i f.eks 4 måneder fremover. Men dette hadde nok kun godt om du hadde vært ærlig med sjefen da du traff henne.

Skulle ønske jeg hadde flere forslag :S

Ønsker deg all hell og lykke!

Sitat av djman
Da vil de jo i tillegg miste all mulighet for å få de resterende pengene.

(Beklager off-topic, men ser du nevner at du og kammeraten din er i livsfare.)
Vis hele sitatet...
Dette er grunnen til at de ikke må få vite hvem han kjenner. har vær borti den helt forskrudde logikke før med at de sier "han vennen din skylder 30.000 og nå er det ditt ansvar.
Særriøst skrevet. Håper inderlig det ikke blir noe offentlig innblandelse grunnet denne saken. Ser også egentlig ikke en grunn til at du skal oppgi så mye fakta.

Dame problemene kan du få ordne opp i selv.

Pengeproblemene:

Generellt ikke sjakktrekk å blande deg personlig inn i den saken, så kompisen din bør møte pengeinnkreverene. Han (du) har klart å hoste opp 27000/57000 kr på en uke (merk at han kan ha fått en lengre frist, man låner ikke 57 000 på en dag). Rett under 50%, som slettes ikke er ille. Typene som "kompisen" din har lånt penger av har kun lyst på pengene sine tilbake. Han (igjen du) har kommet langt på vei etter en uke, og han vil helt sikkert få mere tid (regn med renter).

Når kompisen din har levert pengene dere har skaffet, skyller han den nette sum av 30 000 kr. Hvordan han (du) skaffer dette for dere finne ut av selv (finnes flere tråder om raske penger her på nFF, men har enda til gode å bli rik av de).

Sannsynligvis er det mindre rente på et rent kreditt lån enn de rentene han får "tilbudt".

OT: Må innbruddet bli anmeldt for at det kan få konsekvenser i forhold til politi?
Sitat av djman
Ikke at jeg har noen peiling på hva som er normalt innen narkomiljøet, men er det virkelig folk som dreper noen for 30.000 kr?
Vis hele sitatet...
Ja, og desverre for mye mindre også.
La henne lese det du har skrevet på et vis, hadde det vært kjæresten min ville jeg forstått det...
Interessant historie.

Jeg ville ha sagt at begynnelsen av historien bare var piss; fordi erfaringsmessig lyver 90% av menneskene som pådrar seg narkotika-gjeld - selv ovenfor seg selv, ved å forsøke å "pynte på sannheten" litt, så de slipper å føle seg så dårlige. Men her, i og med at du skriver en så sinnsykt lang historie, så er jeg tilbøyelig til å stole på deg - at du faktisk skulle hjelpe denne "kameraten" din, og at denne narkotika-gjelden ikke er din egen. For hvorfor skulle du gidde forsvare akkurat dette så heftig - når dette uansett er et anonymt forum?

Dersom vi slår oss til ro med at premissene for historien stemmer, så må jeg si at du er en usedvanlig snill, men også svært lite gjennomtenkt, person.

Du sier at en "gammel barndomsvenn" kontaktet deg; og at han hadde 7 dager å skaffe 57.000 kr på. Hvorfor 7 dager? Hva skulle skje etter akkurat 7 dager? Tror du virkelig ikke at vennen din ville fått en utsettelse på 3-4 uker - dersom du hadde gitt ham 15.000 kr til å betale et første avdrag med? 57.000 kr er ikke en så stor sum at noen er villig til å drepe for det - med mindre de er helt loka i huet (noe som rimer dårlig med at kameraten din lenge "kun røyket en rev i helgene"; du møter ikke sånne folk i det miljøet). Dersom du hadde gitt ham 15.000 kr, og forsøkt å forhandle frem en utsettelse - så ville du jo også sluppet å stjele pengene?

Hvorfor hører vi ingenting om folka han skylder pengene? Eller betingelsene for betalingen?

Hmm... Gi meg 2 sec, skal bare tenke litt her.

Ok, da har jeg tenkt.

Jeg sa innledningsvis i denne posten at jeg stolte på premissene for historien din, men mens jeg sitter her og skriver slår det meg at du går til veldig store steg - bare for å fortelle en gruppe totalt ukjente mennesker historien din; uten å f.eks be om råd eller lignende i avslutningen av posten. Det er noe som ikke rimer her.

Dette, kombinert med de åpenbare logiske bristene i historien din, får meg til å lure på om det ikke ligger et annet motiv bak posten din.

Her er min tanke:
1. Du har driti deg ut ovenfor dama di, ved å stjele nøkkelen til jobben hennes for å betale din EGEN narkogjeld.
2. Du HAR faktisk innrømmet forholdet slik du beskriver, og du unngår sannsynligvis politiet. Dette var et helt nødvendig selvopprettholdelse-trekk, og ikke begrunnet av f.eks dårlig samvittighet eller lignende.
3. Fordi du unnslipper lovens lange arm. så gjenstår bare din egen kjærestes velvilje.
4. Du skriver derfor en lang og utbroderende historie på nFF, hvor du roser kjæresten din opp i skyene, forteller oss hvor fantastisk mye hun betyr for deg - og forfatter din egen Sannhet av hva som skjedde.
5. Du bokmerker deretter denne tråden, setter den som startside på dama di sin PC eller bare lar henne "tilfeldigvis" oppdage tråden.
6. Dama di blir fra seg av lykke over å høre din sannferdige og triste historie om hvordan du skulle hjelpe din stakkars, gjelds-rammede kamerat, og tilgir deg alt.

Problem solved.

Så er bare spørsmålet om jeg gjorde det etisk riktige ved å avsløre hele planen din - og således også torpedere den totalt? Hmm. Hei, se det blir et annet spørsmål.
Sist endret av Stormen; 4. september 2007 kl. 00:54.
Om historien hans er sann .. Noe jeg i bunn og grunn tror! Så er vel det siste han trenger dine spekulasjoner Stormen! ( Artig kallenavn, med tanke på at huset blåser overende snart her jeg sitter ) Han har sikkert pyntet litt her og der.. Men du kan ikke bare uten videre beskylde han slik..

Prøv heller komme på en løsning :P

Vet det er en tråd her inne om hvordan tjene 30 000 raskt.. Men hvor vidt det er noe brukbart i den husker jeg ikke.. Sjekk den ut
Sist endret av Tmontana; 4. september 2007 kl. 01:05.
aj, aj, aj.
synes synd på deg. det aller værste med å lese det er at det minner meg om noe jeg selv har opplevd. jeg aner ikke hva det er, men jeg kjenner ihvertfall følelsene igjen. faen så kjipt...

du og kameraten din får ha lykke til. også håper jeg at det kommer til å gå bra mellom deg og Marianne.
Vil si meg enig med Stormen her, og skjønner ikke helt ikke hvorfor du ikke ba kompisen din forsvinne, forhandle eller søke beskyttelse hos politiet?
Og hvem er det som bare røyker en rev en gang iblant, men som alikevel klarer å opparbeide seg en gjeld på 57000 spenn? Han hadde vel aldri fått så mye kreditt hos langerne, om da selføgelig ikke drev på med flere.

Videre vil jeg også kommentere at ville du virkelig verdsatt damen din, ville du ikke gjort dette. Jeg for min del hadde vært altfor redd til å miste en slik person i livet mitt, og heller ditchet din beste kompis som plutselig bare dukket opp. Du handlet fort, men tenkte ikke over alternativene.
Sist endret av RadioSlave; 4. september 2007 kl. 01:08.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Spennende historie.

Du vil aldri få noe medlidenhet av meg når det kommer til problemet med damen din, men det var derimot edelt gjort ovenfor din "gamle barndomsvenn" som dukket opp med en overraskende gjeld på nesten 60 000,-

Det du gjorde var egentlig ganske enkelt og greit å velge hva som betyr mest for deg (der og da hvertfall) Kompis, eller damen. Jeg klandrer deg ikke for valget ditt, men det var et valg du tok og du må nok ta konsekvensene for det.

Kanskje hun er like edel som deg, og verdsetter verdiene i et godt vennskap like høyt. Og derfor klarer å sette seg inn i din situasjon, men kanskje ikke. Uansett så er det hennes valg og som det blir sagt ovenfor her, det eneste du kan gjøre med den saken er å legge alle kortene på bordet.

Lykke til med resten av historien, hva du enn måtte finne på å gjøre.
kjappe penger på lovlig og... vel, ikke-fullt-så-lovlig vis:

Nettpoker. Er du god, skulle det gå relativt kjapt å skaffe 30.000. Ikke på EN dag, vel og merke, men uansett.

Flax-Lodd. Jo, vet, men mulighetene er der definitivt. En kompis av meg vant 250.000 på et rett før de oppgraderte til 1.000.000kr.

Lotto eller Joker. Joda, vet, men det er fullt mulig.

Så de litt mindre lovlige.

Overrask noen som står i minibanken. Har du et våpen av noe slag, burde ikke dette være store problemet. Husk også kameraet som vokter minibanken.

Langt ifra alle som er ute på byen en fredags/lørdagskveld har styringa på jakken sin eller pengeboka. Finn mobil, penger, kort. Alt som er verdt penger og selg det. Er du inne/har vært inne i dopmiljøet er det lett å selge tyvegods.


Myldre ideer utifra disse valgene så har du kanske litt penger i lomma kjappere enn du aner.

Kan jo evt. be kompisen din å selge litt ting og tang? (PC, TV, Komfyr osv.)
Sitat av djman
Ikke at jeg har noen peiling på hva som er normalt innen narkomiljøet, men er det virkelig folk som dreper noen for 30.000 kr?
Vis hele sitatet...
Vet folk som har drept for usle 5000,-
Sist endret av BLixxzz; 4. september 2007 kl. 04:14.
Whoa... kan ikke si så mye annet enn at jeg føler med deg.

Men dette er dypt altså. Du er nesten nødt å vurdere alle mulige former for å få tak i pengene, da mener jeg også at du utelukker ting som kan skade deg, kompisen din og forhold til andre.

Jeg selv har en dårlig betalt jobb og jeg klarte lett å få et forbrukslån på 25000kr. Bare still opp i banken, be om å få en time med en konsulent, så snakker dere gjennom alle inntekter og utgifter, så kan konsulenten fortelle deg hvor mye du kan ta ut i lån. Det skal ikke være noen problem dersom du har en helt vanlig jobb. (funker ikke dette burde det være andre banker å prøve)


Få unna de pengene du/dere har, så får dere ta ting derfra. Alt kommer til å gå bra


Edit: Når det gjelder Marianne så kommer det til å ta tid for å bygge opp forholdet, men slik som jeg fatter det så har dere sterke følelser for hverandre og det er kommet et stort knekk i tilliten her og hvis hun har sterke nok følelser og hvis du er ærlig og oppriktig fremover vil forholdet mellom dere to gå helt fint. Et delvis ødelagt forhold er ganske likt det å bygge opp muskler; det tar tid.
Sist endret av el_larso; 4. september 2007 kl. 06:22.
Greit nok å hjelpe en kompis, men når venna dine kommer grinende til deg for de har klart å dra på seg nesten 60 000 i narkogjeld så sier det litt om hvor gode venner du har.
Og når du sier det er "en gammel barndomsvenn", så regner jeg med at du ikke vanligvis har så mye kontakt med han. Så det sier jo litt når han kommer tuslende med en gang han trenger penger.

Hadde det hendt med meg hadde jeg bedt han ryke og reise.
Det er ikke mitt problem at en eller annen tullekuk som ikke fulgte med i mattetimene på skolen får seg gjeld. Og jeg gidder ikke bruke mine sparepenger på å hjelpe svinet når det først har havna i møkka.

BSU kontoen din kan du forresten ALDRI opprette igjen når du har avslutta den, og du får i tillegg mye mindre lån når du skal kjøpe deg hus/leilighet seinere i livet.

Og var det kanskje kompisen din sin ide at du skulle møte de skumle kara i stedet for han?
Det virker jo for meg som om han isåfall sitter å lemper alle problema sine over på deg, i håp om at du skal "reparere" livet hans.
Og når han først har klart å havne i narkogjeld en gang, så skjer det helt sikkert igjen, og da kommer han garantert sytende til deg igjen, siden du ordna opp sist gang.

Men viss du først skal møte de, så ta nå i alle fall med deg ett par blodbola kompiser og helst noen jævlig aggressive hunder.


Sitat av BLixxzz
Vet folk som har drept for usle 5000,-
Vis hele sitatet...
Om noen dreper for 5000 spenn, så er de garantert så ustabile at de hadde drept noen før eller seinare enten det hadde vært penger med i bildet er ikke.
Sist endret av Acidous; 4. september 2007 kl. 08:54.
Du glemte å liste opp bakskjermene du solgte på et annet forum. Eller at du har noen flotte amerikanske biler som sikkert er verdt noe.

Beklager, men historien din har for mange logiske hull. Egentlig så tviler jeg ikke på at du har stjålet penger, men dopsaken hørtes for tynn ut.
Stormen - jeg tenkte akkurat det samme..
Men men - om du forteller sannheten, er det beundringsverdig at noen er såpass uselviske at de kaster bort alt som betyr noe for de bare for å hjelpe en utrolig dum barndomsvenn..

Hva blir neste steg? Rane en bank for å redde uteliggeren på gata?
Alle konflikter kan løses med stein, saks og papir!
Jeg hadde bare sagt at jeg ikke har 60 000, og latt ham fikse det selv når han er så dum, så lærer han kanskje noe.
Sitat av Melkekartong
at noen er såpass uselviske
Vis hele sitatet...
Sympatisk takk, alle er egoistiske.
Hvis de dreper dere når dere er i gjeld på 30 000 er de relativt dumme. Er dere død så får de iallefall ikke pengene sine - så tror ikke du trenger å bekymre deg for det. Kanskje en beatings er å forvente, men ikke mer. (Vil jeg tro)

Hvis det du sier er sannheten så vil jeg si du er altfor snill. Men vi trenger jo noen av den typen også Håper at alt ordner seg og at du kommer deg tilbake til det normale livet ditt.

Lykke til, mann!
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Melkekartong
Stormen - jeg tenkte akkurat det samme..
Men men - om du forteller sannheten, er det beundringsverdig at noen er såpass uselviske at de kaster bort alt som betyr noe for de bare for å hjelpe en utrolig dum barndomsvenn..
Vis hele sitatet...
Hva er uselvisk med dette? Han satt jo damen sin i en umenneskelig situasjon.
tnt: Han hjalp en venn, og risikerte damen sin og alle pengene sine. Altså han "ofret/ofrer" en del av sitt liv for kompisen sin. Er ikke det uselvisk?
Har ikke hatt tid til å lese alle postene her. Men det du bør gjøre er å vise henne denne tråden og hva du har skrevet ned her!
Sitat av jOkKeJacKaL
tnt: Han hjalp en venn, og risikerte damen sin og alle pengene sine. Altså han "ofret/ofrer" en del av sitt liv for kompisen sin. Er ikke det uselvisk?
Vis hele sitatet...
tja, hadde vært for noe annet enn dopgjeld så!
hadde vært for å redde noen som ikke selv kunne noe for situasjonen sin, eller noe i den duren...

og btw; ingen blir drept for så liten narkogjeld, sånn er det bare.
Han får litt juling, kansje en brekt finger eller to, men når man dreiter seg ut sånn(for kompisen har vel da søla bort hele beløpet) så kan han jo sile sin egen sjø!

støtter meg til meitemark foresten, litt for mye hull i historien..
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av jOkKeJacKaL
tnt: Han hjalp en venn, og risikerte damen sin og alle pengene sine. Altså han "ofret/ofrer" en del av sitt liv for kompisen sin. Er ikke det uselvisk?
Vis hele sitatet...
Så satt på spissen, så er jeg uselvisk om jeg ofrer livet til damen min, for livet til en venn?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sterk historie ja. Forstår ikke hvorfor folk påstår han lyger egentlig. Er da ikke mye gevinst i det?

Jeg venter igrunn bare på svar fra trådstarter, og bekreftelse på at han overlevde dagen. Eventuelt nyhetsoverskrifter som tilsier det motsatte.
Sist endret av thomasf; 4. september 2007 kl. 16:35.
Kul historie, selg hele saken til Tv2 eller NRK, så kan de lage en kul norsk spillefilm elns, burde jo klare å tjene noen kroner der.

Men uansett, når det kommer til historien din, som enkelte kaller den, så må jeg starte med å si at jeg er normalt veldig kritisk og paranoid til alt og alle, spesielt mennesker som skriver slike fortellinger på et forum, blir lit som når jOkkeJacKaL skrev om sin voldtektshistorie. Der var jeg også kritisk, men her må jeg si at jeg føler lit med deg.

Som Stormen skriver, la oss si at alt er sant, så er du vertfall en veldig god kompis, men du er en idiot på flere nivåer, vertfall ifølge din egen forklaring. Er dama du har en så bra dame som du skriver, så er det jo bare å gjøre som nevnt tidligere, fess up.
Verste som skjer er at hun hater deg for å verdsette en gammel kompis som du egentlig ikke har så god kontakt med lengre, mer enn hva du verdsetter henne, noe som ifølge din egen historie, er det beste mennesket som du har i ditt liv. (Du skjønner nå hvorfor noen ikke tror deg, du oppfører deg som en idiot, rett og slett "springe ut på veien etter en ball uten å se etter biler" dum.) Du rævkjører det beste som har hendt deg, til fordel for å kaste bort x-antall tusenlapper for en drug kompis som er så på trynet at han har fått seg en fin gjeld, stjele og til slutt sette ditt eget liv i fare.

Meeen, la oss si at du er full av drit (slik som historien til jOkke), du så en delvis åpning for lit raske penger som du trengte til noe, du tenkte ikke (noe som ser ut til å være ditt call sign) og den fine lille planen som du klekket ut på ca. 5 sekunder gikk til faen. Er du desperat nok til å stjele ca. 30K fra jobben til dama de og personlig levere pengene til folka som skal ha de, så er du desperat nok til å havne i fengsel for å ha stjålet de. Med andre ord, du sku aldri levert dem tilbake. (Enda et tegn på at du bare prater drit.)

Etter å ha skrevet dette, er jeg nå overbevist om at du ikke forteller hele sannheten, og jeg vil derfor bare si, du er dum. Men håper ikke du dør av den grunn.
Sitat av tnt
Så satt på spissen, så er jeg uselvisk om jeg ofrer livet til damen min, for livet til en venn?
Vis hele sitatet...

Tja. Du ofrer jo ditt eget liv for en tredjepart, i den forstand at ditt forhold til den du elsker (andreparten) blir ødelagt eller skadet for å hjelpe barndomsvennen. Ergo, du involverer deg i barndomsvennen sine problemer, selv om du vet at det kan forårsake at deler av livet ditt blir ødelagt - inkludert damen. Jeg mener det er uselvisk.

Men hvis jeg faktisk setter det på spissen så er det egoistisk å _ikke_ hjelpe til. (Selv om jeg stiller meg kritisk til om jeg i samme situasjon ville gjort som trådstarter) Nettopp fordi du er redd for å ofre noe og lar vær å hjelpe til av den grunn, noe som er det motsatte av uselvisk.
I HELSIKE! Det er utrolig sykt, men slikt skjer. Huff, er så utrolig trist å lese!
Venner betyr mye, og man er villig til å gjøre så å si ALT - noe du kan se her.

Huff ... Håper det ordner seg, og du beholder Marianne. Lykke til!
Du har vel sikkert levert pengene nå? Håper bare det går bra altså.

Voldsom hendelse. :s
jOkKeJacKaL, jeg tror du har misforstått "uselvisk"-begrepet litt. Jeg forstår hvordan du tenker, men man er ikke uselvisk når man ofrer noen andre for å hjelpe en annen - fordi man må spørre HVORFOR man foretar denne prioriteringen. I dette tilfellet gjorde han det for å føle seg vel ved å hjelpe en gammel barndomskamerat, og således ofrer han dama si for å selv kunne føle seg vel.

...riktignok om historien hans hadde vært sann. Noe den ikke er. I løpet av de siste 24 timer har jeg bare blitt enda mer sikker på at han bare farer med sprut-løgn; utelukkende for å forsøke å redde dama som han sviktet noe så sinnsykt. Så finner han opp en tulle-historie om han "ofret seg" for kameraten sin, bare fordi han er en forbannet tulling og skammer seg noe sinnsykt over det.
Så finner han opp en tulle-historie om han "ofret seg" for kameraten sin, bare fordi han er en forbannet tulling og skammer seg noe sinnsykt over det.
Vis hele sitatet...
Hm ... Og dette er du sikker på?
Stormen: Hmm. Jeg mener å tro at jeg er uselvisk hvis jeg ofrer damen min sitt forhold til meg for å hjelpe en annen person. Er det på bærtur å bruke begrepet slik?

If so, my bad

Edit:
Så ikke hva du skrev før nå SalkiN. Men hvis du har noe imot meg eller noe du vil diskutere kan du ta det på PM eller den faktiske tråden og ikke prøv å diss meg i en annen tråd.
Sist endret av Bagster; 4. september 2007 kl. 17:53.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av jOkKeJacKaL
Stormen: Hmm. Jeg mener å tro at jeg er uselvisk hvis jeg ofrer damen min sitt forhold til meg for å hjelpe en annen person. Er det på bærtur å bruke begrepet slik?

If so, my bad
Vis hele sitatet...
Du må jo se dette fra damen sin side også. Hun har ingenting hun skulle sagt på forhånd i denne situasjonen. Det gjør derfor handlingen selvisk ovenfor henne.
Om historien er sann aner jeg ikke, men det var en spennende ting å lese. Lykke til.
Sitat av SalkiN

Men uansett, når det kommer til historien din, som enkelte kaller den, så må jeg starte med å si at jeg er normalt veldig kritisk og paranoid til alt og alle, spesielt mennesker som skriver slike fortellinger på et forum, blir lit som når jOkkeJacKaL skrev om sin voldtektshistorie. Der var jeg også kritisk....

Meeen, la oss si at du er full av drit (slik som historien til jOkke)
Vis hele sitatet...
To ganger, faktisk, nevner du Jokkejackal sin historie og sammenliger den med med orginal poster sin historie. Akkurat som om Jokke sin historie han en sjit med denne å gjøre?

Jeg har fått inntrykk av at du er frustrerende dum i hodet.


Off-topic ftw!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Støtter Stormen, det er alt for mange ulogiske elementer her. I call bullshit.
Vel.. det eneste som virker ulogisk på meg er at han er villig til å hjelpe kompisen med 57k. Det er FOR mye penger å "ta hovedansvaret" for. Uansett er det ett fett for meg om historien er sann eller ikke. Hvis ja, lykke til med dama og prøv å vær ærlig (det når for det meste lengre enn dårlige løgner).
Det jeg stussapå, er at han hjelper kompisen med så mye penger.. Og de pengene stjeler han fra jobben til dama si !? Altså, "dude", vet du ikke at de ansatte blir sjekka opp ganske så grundig når noe sånn skjer? Ingen alarm, ikke no knust rute osv.. Det blir for dumt ?

Håper du mister dama.. Kan ikke jeg har noe sympati for deg når du utnytter jenta di på den måten!
Herregud folkens. Snakk om dømmende og kritisk gjeng. Ser noen logiske brister i fortellingen, og skjønner kanskje ikke helt poenget med å dele dette her, men fysj.

La oss si at historien er sann. Har personlig ingen i min vennekrets som holder på med noe særlig kriminelle aktivitet foruten det 'alle' gjør, men hadde jeg kommet opp i en slik situasjon, ville jeg selvsagt gjort alt jeg kunne for å hjelpe vedkommende kamerat. Kanskje ville jeg ikke gått til det steget å begått tyveri der min bedre halvdel var ansatt, men som det så fint heter på engelsk: Desperate times calls for desperate measures. Hvem vet, kanskje ville en av dere kritiske ryttere på deres moralske høyhest gjort akkurat det samme dersom dere visste trusselen var reell og dere ikke så noe annen utvei. Planen var jo ikke akkurat å skade kjæresten, men å hjelpe en venn.

Og, er det ikke naturlig etter å ha gjort noe så drastisk og ha behov for å dele det med noen, for å få det ut? Kanskje søker han trøst, ord som letter på situasjonen, men nei - det han får er negativ respons som påpeker 'logiske brister' i en historie som absolutt kan være sann.
Altså.

Hvilken butikk legger pengene i en skoeske i bakrommet?
En BSU konto KAN ikke oppheves, dvs. de 15 000 du sa du hentet fra BSU kan du kun ta ut ved bolikjøp.

Mye som spriker med historien.....
Sitat av Nubeland
Altså.

Hvilken butikk legger pengene i en skoeske i bakrommet?
En BSU konto KAN ikke oppheves, dvs. de 15 000 du sa du hentet fra BSU kan du kun ta ut ved bolikjøp.

Mye som spriker med historien.....
Vis hele sitatet...
Feil og feil. Det finnes absolutt butikker som lagrer penger slik. Det er kanskje på grensa til hva som er lovlig, men så lenge det ikke er en kjedebutikk er det absolutt mulig. Når det kommer til BSU-uttak, så er det også mulig. Problemet er at man må betale tilbake det skattefritaket man eventuelt fikk når man satte inn pengene.
Sitat av Nubeland
Altså.

Hvilken butikk legger pengene i en skoeske i bakrommet?
En BSU konto KAN ikke oppheves, dvs. de 15 000 du sa du hentet fra BSU kan du kun ta ut ved bolikjøp.

Mye som spriker med historien.....
Vis hele sitatet...
Det er det da mange som gjør. Da for det meste "lokale" butikker, tror ikke du ser det på Rimi. Men når du kun har 3 ansatte og stoler totalt på dem kan du likegodt låse dem inne i butikken i en skoeske. Den lå nok litt skjult uansett. Makes perfect sense om du spør meg.

Det andre punktet ditt har du rett i, det er hele poenget med en BSU konto. Tenkte faktisk ikke over det før du nevna det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av svisj
Feil og feil. Det finnes absolutt butikker som lagrer penger slik. Det er kanskje på grensa til hva som er lovlig, men så lenge det ikke er en kjedebutikk er det absolutt mulig. Når det kommer til BSU-uttak, så er det også mulig. Problemet er at man må betale tilbake det skattefritaket man eventuelt fikk når man satte inn pengene.
Vis hele sitatet...
Dog er 30000 som en måneds omsetting latterleg lav. Dersom vi for ordens skuld går ut frå at 2/3 er korttransaksjoner, så har dei omsetning på 100k i måneden.

Då skal en ha god profittmargin for å ha tre tilsette, betale husleige m.m...