Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 29149
Jeg har undret litt på hvordan strekkode virket, så jeg sjekket hos wikipedia:
http://no.wikipedia.org/wiki/Strekkode

Det står at man kan finne font på nett som man kunne lage egen strekkode. Dersom jeg for eksempel kjøper en billig dvd til 59 kr på en bestemt butikk og skriver inn den dvdens strekkode på data. Og skrive ut på blank papir. Deretter drar man ned til dvdbutikken og limer lappene på de filmene til over 150 kr, og får kjøpt dem for 59 kr. Eller bare lime dem og la de kundene ha det gøy ved kasseren.

Jeg vet at ideen er tåpelig, og kanskje bortkast arbeid. Men kunne det ha virket?
det funker.... tror jeg kjenner noen som har prøvd
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Det du beskriver har blitt gjort før. Det er "mulig", men krever at duden bak kassa ikke følger med på hva som skjer.

http://www.scdigest.com/assets/newsViews/06-11-02-3.cfm - eksempel
Sist endret av Mullah; 8. desember 2006 kl. 14:42.
men husk at de som står i kassen har litt peiling på hva som koster hva
Se på engelsk wikipedia. Der skal det værelenker til sider der du kan generere strekkoder. Problemet er bare at manikke vet hva man skal skrive inn, for man vet ikke hva strekkodene inneholder, eller hvilket format det er skrevet i.
tror ikke du finner prisen rett ut av strekkoden-
Er klar over at kasseren kunne legge merke til prisforskjellen eller den falske lappen på. Men det kunne ha virket altså, ser jeg. Driver litt med manusarbeid for tiden, så derfor lurte jeg om det kunne ha virket.

harry: Jeg vet, men jeg sa at jeg kunne ha kjøpt en 59 kr-dvd derfra og kopierer tallet dvden har hjemme, da vil strekkoden være 59 kr. Med mindre om butikken endrer prisen mens jeg kopierer
Sist endret av marsboer; 8. desember 2006 kl. 14:50.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
En strek kode kan jo innholde alt fra kryptiske tall sammensetninger, serienr eller artikkelnr.

Tror det fungerer slik. Bare ett eksempel. Man får inn en pakke potetgull. Det står det samme på alle potetgull posene. Så registrerer man inn strekkoden i systemet slik att "Potetgull143= 29Kr". Så om du skal lage en fake så må du ha en annen gjenstand i butikkens systemer.

Så er det saken att en strekode på fx en cd innholder navnet på cden .. Om man kjøper en A-Ha cd så står det navnet på cden i displayet på kassa og artikkel nr?. Så da er det om den i kassa er våken igjen.

*edit*

Det som kunne vert litt intresangt før man begynner med noe slikt var å sjekket strek kodene på diverse artikler hjemme med en strek kode leser. Da kunne man funnet ut hva de inneholder. Litt dumt man må programere de barcode leserene til å lese de ulike "språkene". Men det hadde vert fullt mulig.
Sist endret av Alphanio; 8. desember 2006 kl. 14:53.
vil tro det er unik strekkode for en hver film, det vil si at du må kjøpe en film på tilbud en plass, kopiere strekkoden, stikke til en annen butikk og klistre på en identisk strekkode som det som står på filmen fra før og kjøpe den til den utsalgsprisen de har i gjeldende butikk.

Vil ikke si noe 100% sikkert at det er slikt med filmer, men er ihverfall tilfelle med det meste annet som bruker strekkoder. Gir bare filmen et id-nummer, og prisen hentes fra databasen.

Blir litt mistenksomt om du f.eks. kjøper Da Vinci-koden, så scanner de den og får opp Rat Race til 49,-
kjøp deg en billig dvd scann inn strek koden kopier masse falske strekkoder og klistre de på dvder. hvis du blir tadd så er det jo bare å si at du ikke har gjort noe og at den måtte ha vert sånn frafør
Strekkodene på prodilter inneholder en EAN-kode, som er registrert i butikkens kassesystemer. Utifra denne EAN-koden, får man ett artikkelnr, artikkelnavn, pris, MVA-klasse, osv osv, alt etter hva butikken selv ønsker å registrere.

For at det du skriver skal fungere, så må som sagt kassereren være ganske "doven". Hvis du kjøper deg Ringenes Herre DVD, drar hjem, kopierer denne strekkoden, drar tilbake å limer den på Harry Potter, så vil det komme opp "Ringenes Herre" i kassen når den blir scannet.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jectson har skjønt det. De andre bare troller, eller er idioter som liker å høre seg selv snakke.
hmm var det ikke en tråd her fra før om noe lignende?? bare at det handla om brus bokser som man plutsli fikk 2.50 igjen for i stedet for 1 kr?

her er tråden btw
http://www.freakforum.nu/forum/showt...ght=strek+kode
Sist endret av cbask; 8. desember 2006 kl. 15:15.
i noen butikker er jo ting bare merket generelt i databasen slik at det på displeyet kommer f.eks. CD - Tilbud. i stede for hvilken CD. F.eks.
Husker en nettbutikk(som også har noen butikker i forskjellige byer) jeg kikket i hadde en chaplinfilm i sone 1 til rundt 100 kr. Den samme filmen men i sone 2 versjon med bla.a skandinaviske tekster hadde de til rundt 200.
Da kunne jeg ha kjøpt 100krs versjonen, kopiert koden fra den og limt på 200 krs versjonen neste gang jeg var i butikken.
Ekspeditøren ville fått opp riktig navn og ikke fattet mistanke.
Og sone 1 versjonen kunne jeg ha solgt på en eller annen anonseside på nettet.

Men ikke alle butikker som har flere utgaver av en film til ulik pris da...
Sitat av Jectson
Strekkodene på prodilter inneholder en EAN-kode, som er registrert i butikkens kassesystemer. Utifra denne EAN-koden, får man ett artikkelnr, artikkelnavn, pris, MVA-klasse, osv osv, alt etter hva butikken selv ønsker å registrere.
Vis hele sitatet...
Akkurat det systemet jeg antok at de hadde. Iallfall så skal det virke i teorien, men i praksis er det noe annet.

Jeg har ikke jobbet i noen butikk tidligere, men jeg hadde ikke giddet å sjekke navnet til filmen på enhver dvd hele døgnet. Med mindre om strekkodelureri skjer ofte.
Sitat av harryy
tror ikke du finner prisen rett ut av strekkoden-
Vis hele sitatet...
Strekkoden er produktnummeret.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Selvsagt har Jectson rett, men det betyr ikke at du ikke kan lure til deg ett og annet for det. Særlig om du kjøper litt mer (du har bruk for) i samme slengen. Bare sørg for å ha en samtale gående med den i kassa samtidig. Forøverlig vil jeg tro det er kriminelt. Eller jeg er nok ganske sikker i min sak akkurat der. Mulig du ikke bryr deg, jeg gjør.
En kamerat hadde sinnsykt mange bokser med svensk bruks o.l liggende. Han kjøpte en boks fra Norge, klippet ut strekkoden og scannet den inn, printet ut mange og limte på svenskeboksene. Tjente mange kroner på det. Litt mye arbeid da men.
det med å skifte ut strekkodene på DVDer til andre strekkoder på billigere DVDer... dessverre... det kommer opp på skjermen til duden i kassa hvilken film det er (prøvde dette selv på spaceworld)

men for all del... gå på spaceworld... se i "tilbudskurven" ta opp en av de pakkene med plastpose rundt,... si at du ønsker å bytte den da det var en crappy jule/bursdagsgave...

fikk meg en stabel brenneCDer "gratis" på den måten
Det er som oftest ikke byttegaranti på tilbudsvarer.
Sitat av Blackspot
men husk at de som står i kassen har litt peiling på hva som koster hva
Vis hele sitatet...
OT:
Vanligvis BØR de ha litt oversikt, ja, men for en stund siden, skulle jeg kjøpe et spill på postkontoret. Jeg rev av prislappen.. (Varen var ikke strekkodet), og jeg sa at den lå i esken med spill til 49 kr, (Sim *** -spill/Tycoon-spill etc.) Fikk jeg søren meg spill for 500 spenn til 1/10 av prisen..

ONT:
Vet ikke om strekkode-font ble funnet av noen, men her er hvertfall link til en som funker.

http://www.barcodesinc.com/free-barc...t/free3of9.zip
Sist endret av Pope; 12. desember 2006 kl. 01:05.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Nå er det minst fem stykker som har sagt at prisen og produktnavnet kommer opp i displayet på kassa. Da trenger sikkert ikke noen fler å si det.
i alle fall i dagligvarebutikker er det ikke mulig overhode å få dette til å funke. Strekkoden blir ikke endret da prisen på varen endres. Den er konstant. Kun som tidligere sagt å ta strekkoden fra en annen billigere vare i butikken og lime over, men da står det jo noe helt annet på displayet. Prisen endres i databasen til butikken i tilbudsperioden, og tilbake til vanlig pris etterpå. Ingenting endres i strekkoden. Eneste som kan lures med strekkoder er gamle/primitive panteautomater. Og da må en lime kode på hver enkelt boks som pantes. Ingen hensikt å endre koden på pantelappen, da denne i allefall på nye automater er unik for hver enkelt pantelapp og slettes etter en gangs bruk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
åh, herregud. En strekkode er ikke SÅÅÅ avansert. Har en håndbok om EAN merking på hjemgården en plass... skal se om jeg finner den. Via den kan man kode hva som helst ved å analysere den orginale koden først, for å finne ut hva man skal endre. Det eneste som kreves er 5-30 minutters konsentrasjon (etter hvor lang ean koden er) og simple mattekunskaper (+/-, samt regne med de 10 første tallene).

Har selv opprettet et helt produktspekter av ean koder utifra denne boken, og det er enkelt.
En EAN-kode består av tilsynelatende random nummer, som du ikke kan gjøre noe med før de er registrert inn i kassesystemet med artikkelnavn og pris.
Ja, dette må føres inn manuelt.

Du kan altså ikke forandre prisen til en film ved kun å forandre på strekkoden, men om du kopierer strekkoden til en billig film og klistrer den over går det fint.
Som tidligere sagt er de fleste DVD'er og CD'er registrert inn med enten spesifikt navn eller prisklasse, fordi det er /helt/ nødvendig når lagertelling skal foregå. Å skrive "4 465 DVD'er" i lagerkapital kan ikke godkjennes, fordi det blir umulig å regne ut verdien av lageret.
Bare ta av prislappen på det du skal ha,og sett på en prislapp fra noe annet som er billigere (fra samme butikk vel og merke)
Gjorde det på en cd en gang,gikk fint det,fikk cd til singel pris :P
Noen som vil ha en Windows PocketPC basert strekkode scanner? :P
Hvis du skal gjøre dette må du passe på å velge det rette tidspunktet. Som mange andre har sagt er det mulig at du blir oppdaget, siden varens navn kommer opp på displayet til kassen. Hvis du er smart gjør du dette når det er mye kø og stress i butikken. Gå gjerne til en ung/uerfaren ansatt også, da er sjansen større for at han/henne glemmer å sjekke navn osv
En strekkode ekke no hokus pokus som mange trur, den inneholder bare et tall som består av 13 siffer(EAN), koden består av 4 deler: landprefiks, leverandørnummer(4/5/7 siffer), artikkelnummer og til slutt et kontrollnummer.

For så er strekkoden til Tines Sjokomelk: 7038010035104
Landprefiks: 70(norge)
Leverandørnr og artikkelnr: 3801003510 (leverandør nr er enten de 4/5/7 første nummerene)
Kontrollnr: 4

Strekkoden i selv seg selv sier ikke no annet en et siffer. Det som skjer når man leser av strekkoden er av avlesern sender tallet til en database som sender pris, navn osv tilbake til kassa(noen har innebygd database i kassa).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Eneste måten jeg ser at dette kan bli brukt på i dagligvarebutikker er for å "spare" ytterst små summer. Kopier strekkoden til f.eks vanlig grandiosa og lime den over strekkoden på "dyrere" grandiosa alá lørdagspizza. Hvis man går til en butikk hvor de ikke har helt nye (typisk touchscreen skjerm) kassasystemer, men kun "to linjers" display eller liknende så vil nok bare de kasserene med veldig mye erfaring huske forskjellen på om det står "gradiosa" eller "lørdagspizza" i displayet.
Men som sagt er det ikke akkurat mye å spare på det.

Kom på en annen ting. Mange vektvarer alá biff, ost og liknende, inneholder selve vekten i strekkoden ("strekkodevekten" ganges med kg prisen som ligger inne i kassasystemet = ferdig pris). Ofte har butikker flere leverandører av kjøtt, f.eks Gilde (dyrt)/Nordfjord (billig). Da kan man evt skrive ned strekkoden for nordfjord indrefilé, manipulere vekta slik at biffen "veier" veldig lite, klistre dette over en Gilde indrefilé og vips har man "billig biff". Nå er det mange leverandører som også skriver på vekt, kilopris og totalpris direkte på produktet slik at da må man evt manipluere dette også. Såklart vil dette være relativt lett for en kasserer å merke dette da alle har f.eks vekt i kassa pluss en hel haug andre faktorer.
Moralen er: finner du en dum kasserer kan det kanskje gå, og du vil spare noen kroner, men jeg tror at hadde man heller brukt den tiden det vil ta på å gjøre alt dette til å få seg en jobb hadde nok det utbetalt mer i det lange løp ;-)
Sitat av Jectson
For at det du skriver skal fungere, så må som sagt kassereren være ganske "doven". Hvis du kjøper deg Ringenes Herre DVD, drar hjem, kopierer denne strekkoden, drar tilbake å limer den på Harry Potter, så vil det komme opp "Ringenes Herre" i kassen når den blir scannet.
Vis hele sitatet...
Enkelte butikker (der jeg jobber bl.a.) som kjører tilbud lager bare en egen strekkode som de kaller for eksempel "DVD tilbud, 3 for 1" og klistrer på alle de DVDene det gjelder.
"DVD tilbud, 3 for 1" kommer da opp på kassasystemet, ikke et ord om hvilken film det er.

Om en kopierer en slik så kan man sette de på fullpris-DVDer. Stusser de i kassa så er jo kjøperen selvfølgelig helt "Neeii, vet ikke jeg .. den sto nå der."
Sist endret av elodin; 17. januar 2007 kl. 01:42.
Til dere som er interresert i emnet. Les boken Datamaskinens skjulte verden av Charles Petzold. Meget spennende, og har et avsnitt om UPC i forhold til binære tall etc.

Kan skrive mer om emnet senre, men må stikke nå...
Hver butikk har eget strek-kode system, med egen kryptering.. Visma og lignende butikk programmer har egne krypteringer på strekkoden så jeg vil tro at det skal være så godt som umulig å finne strekkoden uten å ha noe bakrunds informasjon om systemet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kryptering? Strekkode? Strekkoden står jo for fan på kvar jævla vare, og er da ingen heksekunst å finne.
Strekkode fungerer på følgande måte:
*Alle produsenter utstyrer varene sine med en strekkode med følgande element: deira produsentnr, opprinnelsesland og et løpenummer for den konkrete vara.
*Butikken lager en dataase med varenavn og strekkode og pris.
*Når strekkoden så blir scanna i kassa, så blir det slått opp på den koden i databasen, og pris og varetittel blir returnert.

Det er *INGA* kryptering involvert, og strekkoden på t.d en pakke Kims salt chips er kliss lik på samtlige butikker som har den.

Cheese, du har ikkje *FNUGG* av peiling på kva du snakkar om. Idiot.
gå i store butikker som f.eks obs, finn varer som er av samme type, f.eks innebany køller, ta strekoden på den billigste og kopier den, sett den så på den dyreste. Se ann de i kassen, finn den som ser mest neddopa og sliten ut og kjøp den hos han/hun.

Dra så tilbake to dager senere, og si at det var et feilkjøp og du vil ha pengene tilbake, du har selvfølgelig tatt av den falske strekoden, og de gir deg mye mere penger tilbake enn du kjøpte den for.

Gå så til dvd butikken og kjøp 10 stk av de filmene du ville ha.. Så slipper du å svindle for småpenger....
men da står det jo noe helt annet på displayet.
Vis hele sitatet...
når jeg jobbet i butikk var det ganske care hva som sto på displayet, bare det gikk inn
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av whiten
En strekkode ekke no hokus pokus som mange trur, den inneholder bare et tall som består av 13 siffer(EAN), koden består av 4 deler: landprefiks, leverandørnummer(4/5/7 siffer), artikkelnummer og til slutt et kontrollnummer.

For så er strekkoden til Tines Sjokomelk: 7038010035104
Landprefiks: 70(norge)
Leverandørnr og artikkelnr: 3801003510 (leverandør nr er enten de 4/5/7 første nummerene)
Kontrollnr: 4

Strekkoden i selv seg selv sier ikke no annet en et siffer. Det som skjer når man leser av strekkoden er av avlesern sender tallet til en database som sender pris, navn osv tilbake til kassa(noen har innebygd database i kassa).
Vis hele sitatet...
Jeg har laget denne Strekoden for Tines Sjokkomelk...

http://i19.tinypic.com/67s85rr.png

ved å bruke denne nettsiden: http://www.terryburton.co.uk/barcodewriter/generator/

go nuts! nå kan dere lime denne strekkoden for sjokkomelk på jordbærmelk!!!111enenen
- Er det mulig å generere en strekkode som gir en annen sum enn f.eks 2,50,- ? (For panteflaskene altså.) Eller er det slik at t.o.m pantemaskinen sjekker kodene gjennom et register..? (så jeg ville fått "feilmelding" om f.eks 3,50,- strekkoden min ikke eksisterte i registeret.)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Orginale_Calle
- Er det mulig å generere en strekkode som gir en annen sum enn f.eks 2,50,- ? (For panteflaskene altså.) Eller er det slik at t.o.m pantemaskinen sjekker kodene gjennom et register..? (så jeg ville fått "feilmelding" om f.eks 3,50,- strekkoden min ikke eksisterte i registeret.)
Vis hele sitatet...
Det er bare den vanlige EAN-koden på flaskene som blir brukt. Maskina leser av, og sjekker opp mot et register om det er ei flaske som er registrert som 1.50 eller 2.50. Så det du beskriver går ikkje, ettersom det ikkje finst 3.50-panteflasker.
men man kan kanskje lage 2,50-lapper og lime på små-flasker til 1 krone? Ikke at man hadde blitt rik, men tjener vel sånn 2,5 ganger så mye..
▼ ... over en uke senere ... ▼
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Du kan generere strekkoder med verktøyet du finner på http://www.barcodesinc.com/generator/barcode/
Kodene bør skrives ut på en laserskriver, eller en termisk skriver beregnet på strekkoder. Det er ikke sikkert strekkodene vil virke hvis de er skrevet ut på en blekkskriver, dette på grunn av måten de er konstruert på.
eller du kan skrive ut flere lapper med pant og sette det på noe som ikke har pant, noe skrot du finner ute for eksempel
Sitat av super
eller du kan skrive ut flere lapper med pant og sette det på noe som ikke har pant, noe skrot du finner ute for eksempel
Vis hele sitatet...
Funker ikke. Automaten scanner formen på flasken/boksen også. Derfor får du ikke pant på en veldig bulkete boks og ofte heller ikke på flasker med kork viss den plastremsa under stikker ut. Eneste påliming av strekkoder fungerer på er bokser uten pant med samme form som bokser med pant.
hmm det viste jeg ikke, jeg lærer noe vær dag til, og med på svarte natten.
Hva med å kopiere pantelappen ?
Har den et unikt nr som gjør at den ikke kan betales ut flere ganger ?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Pantelapper skrives ofte ut på en termisk skriver, og det papiret som brukes der har en ganske blank overflate. I tilleg er det som regel et tomra mønster på baksiden. Ettersom det er mennesker som registrerer lappen i kassa, vil de lett merke det hvis lappen er rar (annet papir, ikke mønster på baksiden).
Sitat av dggr
Hva med å kopiere pantelappen ?
Har den et unikt nr som gjør at den ikke kan betales ut flere ganger ?
Vis hele sitatet...

Ja. På moderne tomraautomater er automaten linket til kassen og får tildelt en eget nummer som er gyldig i f.eks. en uke. Kommer du etter tidsbegrensingen med lappen, får du ingen penger. Når lappen registreres i kassen blir nummeret slettet. Kommer du med samme nummer flere ganger blir det ikke akseptert i kassen.
Sitat av Myhre
En EAN-kode består av tilsynelatende random nummer, som du ikke kan gjøre noe med før de er registrert inn i kassesystemet med artikkelnavn og pris.
Ja, dette må føres inn manuelt.

Du kan altså ikke forandre prisen til en film ved kun å forandre på strekkoden, men om du kopierer strekkoden til en billig film og klistrer den over går det fint.
Som tidligere sagt er de fleste DVD'er og CD'er registrert inn med enten spesifikt navn eller prisklasse, fordi det er /helt/ nødvendig når lagertelling skal foregå. Å skrive "4 465 DVD'er" i lagerkapital kan ikke godkjennes, fordi det blir umulig å regne ut verdien av lageret.
Vis hele sitatet...

Her er et eksempel på en strekkode, 13 siffret kode: Kilde gs1.no som er nye EAN norge.
Strekkoden er oppdelt i 4 deler.

Første del feks 70 som står for norge. Neste del kan være 123456 som er firma ID feks gilde. Neste del er opp til bedriften, denne delen er varenr fra 001 - 999. Siste del er kontollnr denne lages av gs1 eller gamle EAN norge. Sammnlagt: 70 123456 001 5 det er denne koden som bestemmer hvordan strekkoden skal se ut etter den blir generert.

Hvis jeg lager et produkt vil denne 13 siffret koden være lik på alle varer av samme type. Det er opp til forhandleren og scanne dem inn og fastsette pris.