Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1849
Jeg har fått i oppdrag å sette opp filserver for hele familien, som kan ta backup av 9 macbooks og automatisk laste opp bilder/videoer fra Iphoner og Ipader.
Jeg har testet owncloud via OSX Server, men det ble alt for ustabilt til å fungere i praksis.

Er det noen som har noen tips til god hardware og programvare som passer til formålet?

Budsjett 5-10k

Alle tips tas imot med stor takk!
Hvorfor ikke bare kjøpe en NAS og koble den rett til nettverkets ruter?

Til denne prisen får du mer enn hva noen av dere i familien trenger, afaik.
Overskuddsmateriell
Holder selv på å bygge filserver, mitt oppsett blir en PC med Debian som OS. Videre får den 2 x 500GB for å kjøre i raid 1 som OS skal ligge på. Nå i starten vil den få 4 x 4TB disker for å kjøre i raid 6 for å lagre media osv på. Men hvordan det er å kjøre backup av iOS til Debian servere.

For å gjøre det billigere er det ikke noe problem å gå for bare 2 harddisker i raid 1, men da låser man seg veldig hvis man siden ønsker å utvide.
Jeg har en filserver med "nok disk" på, jeg har så installert CrashPlan på alle maskiner og på serveren. Maskinene synker til filserveren mens filserveren synker til skyen. (Alt av viktig data ligger på filserveren, alt annet er bare kjekt å ha) Hvis dere kun skal ha filserver for backup er det bedre å droppe mellomleddet og heller lagre det rett i skyen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ville her enten kjøpt en ferdig NAS eller bygget min egen basert på FreeNAS

Du kan bygge en ganske grei maskin til ca 1500,- uten om selve harddiskene som er bedere en de NASene som er ferdig bygget til samme pris

http://www.freenas.org/about/features.html