Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3299
Hei, jeg ble nylig 18 og har ofte en god del penger til overs, jeg har allerede litt liggende på fond hos DNB fra noen år tilbake men lønner det seg?

Noen tips evt. noe jeg bør tenke over? ser det er høy/lav risiko, så tips hadde jeg satt stor pris på.

Har allerede lest litt her og der.
Sitat av Exonize Vis innlegg
Hei, jeg ble nylig 18 og har ofte en god del penger til overs, jeg har allerede litt liggende på fond hos DNB fra noen år tilbake men lønner det seg?

Noen tips evt. noe jeg bør tenke over? ser det er høy/lav risiko, så tips hadde jeg satt stor pris på.

Har allerede lest litt her og der.
Vis hele sitatet...
Tror det beste for din del er å ringe DnB, og snakk med en rådgiver der, så kan dere finne et fond som passer for deg mtp. risiko/avkastning.
Sitat av tamadrummer Vis innlegg
Tror det beste for din del er å ringe DnB, og snakk med en rådgiver der, så kan dere finne et fond som passer for deg mtp. risiko/avkastning.
Vis hele sitatet...
Nei. Dette er selgere. For guds skyld, ikke stol på de.

Skagen og Dovre er tingen.
Jeg satset på Odin fond i 2008, og ligger fremdeles i minus på de fondene. Kjøpte på værst tenkelige tidspunkt, men det ligger jo i sakens natur. Man vet aldri om det går opp eller ned, men finansfolkene mener det er realistisk å anta at man kan tjene på det i et 5-års perspektiv. Hvor lang sparingshorisont har du?

Vil anbefale deg å se på hvilke fond som har hatt god avkastning de siste 5-10 årene. Hører mye bra om Skagen fondene. Du kan sjekke avkastning og sånt på Morningstar eventuelt Nordnet.

http://www.morningstar.no/no/fundqui...rtby=ReturnM60

https://www.nordnet.no/mux/web/fonde...netTopp30.html

Sitat av nikita Vis innlegg
Nei. Dette er selgere. For guds skyld, ikke stol på de.

Skagen og Dovre er tingen.
Vis hele sitatet...
Dette er helt korrekt. "Rådgiverne" er selgere i forkledning, og de representerer egne interesser og ikke dine. Du må aldri glemme at når det gjelder penger er alle ens egen lykkes smed, så om du ikke betaler en rådgiver for hans tjenester kan du trygt anta at rådene han kommer med er til hans eller hans arbeidsgivers fordel og ikke til din fordel.
Sitat av nikita Vis innlegg
Nei. Dette er selgere. For guds skyld, ikke stol på de.

Skagen og Dovre er tingen.
Vis hele sitatet...
Sant det, kom nettopp på at de har et litt frynsete rykte mtp. de sakene der kundene har blitt lurt etc. Dog er det ikke alle som er kjipe.

Uansett, jeg ble anbefalt Skagen, DnB Nordic Technology og DnB aktiv 100.
Har ikke vært noen dårlig investering de siste årene for å si de sånn.

(er fullstendig klar over at siste setning er en anekdote og ikke betyr en dritt),
Her er de råeste aksjefondene - DN.no
Sist endret av Petter Pan; 19. desember 2013 kl. 10:51.
Sitat av Exonize Vis innlegg
Hei, jeg ble nylig 18 og har ofte en god del penger til overs, jeg har allerede litt liggende på fond hos DNB fra noen år tilbake men lønner det seg?

Noen tips evt. noe jeg bør tenke over? ser det er høy/lav risiko, så tips hadde jeg satt stor pris på.

Har allerede lest litt her og der.
Vis hele sitatet...
En idè er å spre dine penger 50/50 på lavrisiko/høyrisiko fond.
Jeg skjønner det kan være fristende å sette alt på høyrisikofond når du ser den potensielle veksten, men denne veksten er potensiell og ikke reel, de må du huske. Setter du 50% på (høyrisiko) DNB Nordic Technology, Delphi fondene eller lignende som du har tro på, og 50% på (lavrisiko) DNB Obligasjon o.l vil du få en balansert sparing med potensiell høy avkastning og god sikkerhet.

Disse fondene var kun eksempel for denne sparingsmetoden, du burde alltid gjøre nok forarbeid før du setter pengene dine på/i noe at du slipper å stole på andres råd.
SKAGEN har en god investeringsfilosofi. Selv sitter jeg i 35% aksjefond og 65% obligasjonsfond, har valgt ut minimal risiko og forventer ca 7% avkastning. Ikke kjøp årets "råeste fond", da de ikke vil være råest neste år. Kræsjer aksjemarkedet kan du tape veldig mye, og kommer det en liten korreksjon vil du tape ca. tilsvarende. Ut i fra grafer for fondet vs. indeks under tøffe tider, f.eks. finanskrisen kan du vurdere hvordan forvalteren håndterte fondet. Sjekk hvor lenge forvalteren har hatt stillingen. Passive vs. aktive fond burde du også lese om. Passive følger indekser, og honorarene er utrolig små. Aktive er aktivt forvaltet, og det er svært få fond som faktisk slår indeksen.

Jeg sitter med en stor post i DNB global indeks. Gjennomsnittsavkastning siden 60-tallet er ca. 11%. Jo mer langsiktig du er, jo høyere risiko kan du ta.
Sist endret av Spirituell; 19. desember 2013 kl. 11:12.
Husk forøvrig at når du tar penger ut av fond, så må du betale 28 % skatt av fortjenesten. Tilsvarende får du igjen 28% av tap.
Sist endret av Sjanten; 20. desember 2013 kl. 02:08.
Jeg har aldri investert, så mitt synspunkt blir bare synsing.

Jeg har dog hørt at "diversify" (spredning av risiko) betyr at forvalteren ikke har peiling, man har ikke kontroll over hva man gjør med pengene. Jeg vet at man aldri kan eliminere risiko 100%, men man kan lære av sine feil og bli flinkere. Hvordan kan en forvalter ha kontroll på fondene til 500 personer til enhver tid?

Man bør fokusere sin innsats, analysere grundig på egen hånd. En god investor kjører pengene inn, og tar dem ut innen en viss tid. Man lar ikke pengene stå over lang tid.

Begynn smått, lær av dine feil.

Bare mine to kroner.

Bilkjøring kan også være risikofylt, med mindre man har trent i lang tid og har lært av sine feil.
Sist endret av Taurean; 20. desember 2013 kl. 02:38.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg har aldri investert, så mitt synspunkt blir bare synsing.

Jeg har dog hørt at "diversify" (spredning av risiko) betyr at forvalteren ikke har peiling, man har ikke kontroll over hva man gjør med pengene. Jeg vet at man aldri kan eliminere risiko 100%, men man kan lære av sine feil og bli flinkere. Hvordan kan en forvalter ha kontroll på fondene til 500 personer til enhver tid?

Man bør fokusere sin innsats, analysere grundig på egen hånd. En god investor kjører pengene inn, og tar dem ut innen en viss tid. Man lar ikke pengene stå over lang tid.

Begynn smått, lær av dine feil.

Bare mine to kroner.

Bilkjøring kan også være risikofylt, med mindre man har trent i lang tid og har lært av sine feil.
Vis hele sitatet...
Det du sier om diversifisering er dessverre direkte feil. Dette er den beste måten å eliminere risiko på, og du må også huske at du har ikke tapt noe før du "casher ut". Jeg vet ikke av noen profesjonell investor som ikke tenker på diversifisering av porteføljen. Videre spør du hvordan en forvalter kan ha kontroll på fondene til 500 personer til enhver tid. Hele poenget med fond er at midlene til disse 500 personene samles og blir til ett fond. Én av fordelene med dette er nettopp at innskutt kapital kan diversifiseres for å redusere risiko. Det eneste forvalteren trenger å holde styr på er hvor stor andel hver av disse 500 personene eier.

En god investor tenker langsiktig, og lar fondet vokse over tid. Idéelt sett har du et perspektiv på 5-10 år (gjerne lengre) på et aksjefond for å ri over konjunkturene i markedet. Det er også en fordel å ha regelmessige innskudd, f.eks månedlig, for å spre innskuddet over nevnte konjunktur og dermed redusere risiko.

Det som man dog alltid må sjekke er forvaltningshonoraret på hvert enkelt fond da dette som oftest er en prosentandel som vil spise av din årlige avkastning i fondet.
Sitat av Marken Vis innlegg
Det du sier om diversifisering er dessverre direkte feil. Dette er den beste måten å eliminere risiko på, og du må også huske at du har ikke tapt noe før du "casher ut". Jeg vet ikke av noen profesjonell investor som ikke tenker på diversifisering av porteføljen. Videre spør du hvordan en forvalter kan ha kontroll på fondene til 500 personer til enhver tid. Hele poenget med fond er at midlene til disse 500 personene samles og blir til ett fond. Én av fordelene med dette er nettopp at innskutt kapital kan diversifiseres for å redusere risiko. Det eneste forvalteren trenger å holde styr på er hvor stor andel hver av disse 500 personene eier.

En god investor tenker langsiktig, og lar fondet vokse over tid. Idéelt sett har du et perspektiv på 5-10 år (gjerne lengre) på et aksjefond for å ri over konjunkturene i markedet. Det er også en fordel å ha regelmessige innskudd, f.eks månedlig, for å spre innskuddet over nevnte konjunktur og dermed redusere risiko.

Det som man dog alltid må sjekke er forvaltningshonoraret på hvert enkelt fond da dette som oftest er en prosentandel som vil spise av din årlige avkastning i fondet.
Vis hele sitatet...
Men da har jo ikke forvalteren noen som helst styring på hva som skjer i firmaene det investeres i?

Er ikke det en forvalters\investors jobb å prøve å forutse hva som skjer med et firma, sånn at man videre kan forutse når prosenten øker og man burde sette inn penger? Lære om interne rutiner, nyansettelser, folk som mister jobben, nye avtaler osv.?

Ta det rolig, jeg vet det ikke er mulig å forutse 100%, men bruker man all sin tid på det så kan man forutse -litt- ?

Er ikke dette en læringskurve?

Jeg trodde også det var slik at jo lenger man hadde pengene stående i fond\aksjer, jo større er sjansen for at man mister alt i et eventuelt kræsj?

Man setter seg ikke inn i en bil og kjører på E6 med bind for øynene, på autopilot? Det er ikke sånn vi blir flinke til å kjøre bil.
Sist endret av Taurean; 20. desember 2013 kl. 03:55.
Beste investeringen du gjør er å sette pengene på BSU, hvis du ikke har gjort dette allerede.

Når det kommer til Fond, snakker vi lav avkastninger over mange år. Beste er å fylle BSU kontoen hvert år for både skatteavdrag og høy avkastning.
Sitat av SpAwN-Xe^ Vis innlegg
Beste investeringen du gjør er å sette pengene på BSU, hvis du ikke har gjort dette allerede.
Vis hele sitatet...
Dette er bare sant hvis man jobber, fordi BSU gir redusert skatt.
Sist endret av dggr; 20. desember 2013 kl. 10:55.
Sitat av dggr Vis innlegg
Dette er bare sant hvis man jobber, fordi BSU gir redusert skatt.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig
Sitat av Taurean Vis innlegg
Men da har jo ikke forvalteren noen som helst styring på hva som skjer i firmaene det investeres i?

Er ikke det en forvalters\investors jobb å prøve å forutse hva som skjer med et firma, sånn at man videre kan forutse når prosenten øker og man burde sette inn penger? Lære om interne rutiner, nyansettelser, folk som mister jobben, nye avtaler osv.?
Vis hele sitatet...
Det går enormt mye tid til research i de store fondene, spesielt høyrisikofondene. Husk, dette blir som aksjesparing, men med mange selskaper. Da kreves det mye arbeid for å hele tiden klare å gå i pluss med fondet som har penger i x antall selskaper.

Sitat av Taurean Vis innlegg

Er ikke dette en læringskurve?

Jeg trodde også det var slik at jo lenger man hadde pengene stående i fond\aksjer, jo større er sjansen for at man mister alt i et eventuelt kræsj?

Man setter seg ikke inn i en bil og kjører på E6 med bind for øynene, på autopilot? Det er ikke sånn vi blir flinke til å kjøre bil.
Vis hele sitatet...

Poenget er at trådstarter viser ikke noe stor interesse for å lære seg prosessen bak, han vil bare ha en god sparingsplan. Derfor er fondsparing en mye enklere og greiere måte å spare på enn enkelt aksjer for hvermansen, og anbefalt i dette tilfellet. Som Marken påpekte, skytes pengene inn i mange selskaper av forvalterne av fondet og kundene slipper å stresse med alt arbeidet.

Ønsker man å lære om aksjer er det vell og bra, men fondssparing kan være en mye bedre løsning for de som kun vel sette bort pengene sine, men ønsker ikke en standard sparingskonto, men man burde absolutt gjøre selvstendige undersøkelser av fond før man setter penger i det, ikke hør på andres råd.

Det som er så greit med spesielt lavrisikofond, man trenger ikke å følge med som en hauk, dette betaler man forvalterne til å gjøre (forvaltningshonoraret ), ved sparing i høyrisikofond derimot må man være våken til bevegelser i markedet.