Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 26785
Hei

Jeg lurer på om vi sivile i Norge kan eie et full-auto våpen.

På forhånd, takk for svar
Ja, det går an, men du må være registrert som samler, og det er ingen enkel prosess. Du må blant annet være medlem i Norsk Våpenhistorisk Selskap før du kan det, men dette er ikke noe som skjer over natta:

Sitat av http://www.nvhs.com/page.php?2
Alle norske borgere kan bli medlem av Norsk Våpenhistorisk Selskap. For å opprettholde Selskapets høye nivå med hensyn til medlemmenes seriøsitet på et sensitivt område som våpen, stilles imidlertid krav til nye medlemmer. Dette også med tanke på forholdet til myndigheter og Forsvarsmuseet. Før man kan søke om medlemskap, går man som Selskapets gjest i 1-2 år, enten ved møtene i Oslo eller ved en av Selskapets mange lokalforeninger. I denne perioden vil man få et inntrykk av om et eventuelt medlemskap gir gjensidig utbytte. Deretter sender man en søknad som må anbefales av 2 medlemmer (faddere). Deretter er normal behandlingstid 8-12 måneder. En medlemskapskomite med to medlemmer valgt på Generalforsamling vurderer innkommende søknader og avgir en innstilling til Styret for besluttning. Styret har med bakgrunn i Vedtektene dessuten anledning til å ekskludere medlemmer som handler mot Selskapets interesser.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-2...04.html#map004
§ 5. Forbudte skytevåpen
Det er forbudt å erverve, eie eller inneha
a) skytevåpen som vanligvis brukes som krigsvåpen,
b) helautomatiske skytevåpen, eller
c) skytevåpen kamuflert som annen gjenstand.
Våpentyper som er utviklet for rene militære eller politimessige formål faller inn under første ledd bokstav
Vis hele sitatet...
§ 16. Erverv av våpen og ammunisjon til samling
Etter søknad med spesifikasjon av våpen og våpentyper samlerområdet omfatter, kan politimesteren gi tillatelse til å bli godkjent samler av skytevåpen og ammunisjon. Dersom samlerområdet omfatter skytevåpen som er forbudt etter § 5, § 6 eller § 7, skal søknaden avgjøres av Politidirektoratet. Godkjent samler kan av politimesteren gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen til samling innenfor et definert og våpenhistorisk begrunnet samlerområde.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Kinseek; 1. juli 2010 kl. 14:59.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Hvis du vil ha noe som ligner på følelsen av en militærrifle er vel Ruger Mini 14 eller mini 30 et godt valg. mini 14 bruker ammunisjon lignende NATOs 5.56 og mini 30 bruker ammunisjon lignende NATO 7.62.

http://mini14.files.wordpress.com/2008/01/rugermini14.jpg

Den ser sånn ut, men du får uendelig mange kits til den så du kan få den til å se ut som en AK-47, M-4, til og med FN P90 kit og div sniper-kit. Usikker på lovligheten rundt dette, men tipper det ikke faller i god jord hos øvrigheta.

Det som også går an, men som er strengt ulovlig er å konvertere denne som er halvautomat til helautomat. Det finnes utallige oppskrifter på dette.

Ruger Mini 14 med "tactical" utstyr:
http://cdn1.thefirearmsblog.com/blog/wp-content/uploads/2009/02/pix577704015.jpg

Ruger Mini 30 med Thompson-kit:
http://img821.imageshack.us/img821/5340/thompson45machinegun.jpg
Sist endret av Eplefisk; 1. juli 2010 kl. 15:19.
Trådstarter
Sitat av Eplefisk Vis innlegg
Hvis du vil ha noe som ligner på følelsen av en militærrifle er vel Ruger Mini 14 eller mini 30 et godt valg. mini 14 bruker ammunisjon lignende NATOs 5.56 og mini 30 bruker ammunisjon lignende NATO 7.62.

http://mini14.files.wordpress.com/2008/01/rugermini14.jpg

Den ser sånn ut, men du får uendelig mange kits til den så du kan få den til å se ut som en AK-47, M-4, til og med FN P90 kit og div sniper-kit. Usikker på lovligheten rundt dette, men tipper det ikke faller i god jord hos øvrigheta.

Det som også går an, men som er strengt ulovlig er å konvertere denne som er halvautomat til helautomat. Det finnes utallige oppskrifter på dette.

Ruger Mini 14 med "tactical" utstyr:
http://cdn1.thefirearmsblog.com/blog/wp-content/uploads/2009/02/pix577704015.jpg

Ruger Mini 30 med Thompson-kit:
http://img821.imageshack.us/img821/5340/thompson45machinegun.jpg
Vis hele sitatet...
WOW! Kult! Kan du poste flere sånne kit? please. Helst: AK-47, M-4 og FN P90
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e0/AR15_A3_Tactical_Carbine_pic1.jpg

Denne kan du lovlig eie, dog ikke automat. Men er visstnok ikke så vanskelig å skaffe deler fra utlandet til å bygge om til automat!

http://no.wikipedia.org/wiki/AR-15

edit: Ble litt usikker nå om det faktisk er lovlig å eie en AR-15 nå!
Sist endret av BaJa; 1. juli 2010 kl. 19:24.
AR-15 er lov å eie, ja. Så lenge du er med i en skytterklubb (som er tilsluttet NFPS) og driver med praktisk skyting. Men fortsatt ikke lov med fullauto. AR-15 selges på flere nettbutikker og butikker i Norge.
Del av §16 Søker skal tilfredsstille kravene til edruelighet, pålitelighet, skikkethet og alder som nevnt i § 10. I tillegg kan søker pålegges å demonstrere tilfredsstillende kyndighet i å håndtere våpen. Tillatelse til erverv og innehavelse av skytevåpen til privat samling kan kun gis til medlem av godkjent våpensamlerorganisasjon, jf. § 24.
Vis hele sitatet...
Så du må være medlem i en våpensammler organisasjon!
HøyRisiko Psykopat
Noen som vet om noen Våpen som bruker samme kaliber som 6,5 x 55 mm Sauer,
helst som kan brukes av privatpersoner. Går på Lokalt skytterlag 1 gang i uka. (Klepp Skytterlag driver i bransjene "Øvrige idrettsklubber" og "Øvrige idrettsklubber og foreninger".)

eller noen våpen som er lovlig for meg å bruke.
HøyRisiko Psykopat
Noen som vet om noen semi-automat våpen som er lov å bruke uten å være i militæret?
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Noen som vet om noen semi-automat våpen som er lov å bruke uten å være i militæret?
Vis hele sitatet...
Haha fikk meg en god latter her

Du mener vel uten å ha våpenlisens og ikke være medlem av no skyteklubb.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Haha fikk meg en god latter her

Du mener vel uten å ha våpenlisens og ikke være medlem av no skyteklubb.
Vis hele sitatet...
Nei.
Har våpen lisens på 6.5 X 55 mm rifle, og er medlemm i skyteklubb, til og med vakt og en god del ansvar der
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Nei.
Har våpen lisens på 6.5 X 55 mm rifle, og er medlemm i skyteklubb, til og med vakt og en god del ansvar der
Vis hele sitatet...
Da burde du også vite at det er mange halv-auto våpen du kan eie uten å være i millitæret!

Men slike kjøpstillatelser blir behovsprøvd av Politiet, før evt. tillatelse for kjøp blir godkjent.
Du må enten være registrert jeger, eller medlem av en klubb som har skyting på programmet som inkluderer den type våpen.

Det "enkleste" er en .22LR halv-auto, som det finnes mange av, og det kreves sjelden mer enn at du er medlem i en jeger og fisker forening som har jaktskyting på programmet.
Ellers så kan du søke om å få kraftigere kaliber.

http://www.youtube.com/watch?v=bsbUs...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=FAhqP...eature=related

Men husk at dette fortsatt er VÅPEN, og ikke noe leketøy!
Deilig å være amerikansk med tanke på hva slags våpen du kan skaffe! Fullt lov å kjøpe 50 kalibers maskingeværer der
Vet du hvor mye ETT skudd i kaliber 12.7 x 99 koster?? Tror nok heller at jeg koser meg med en eske .357 mag til 2 kr skuddet. Og vil jeg ha store hull kan jeg skyte .45 til 3 kr smellen... UTEN å være bekymret for om politiet dukker opp.....
Sitat av Duddy Vis innlegg
Deilig å være amerikansk med tanke på hva slags våpen du kan skaffe! Fullt lov å kjøpe 50 kalibers maskingeværer der
Vis hele sitatet...
Nåja, å kjøpe maskingevær er ikke barebare i us-of-FU*KINGS-A heller. For det første; du må være ustraffet, og du må betale et gebyr, OG du blir sjekket i hue' og ræva av FBI.
Og dette er FØR du har kjøpt et maskingevær. Når papirene er i orden, så må du FINNE et våpen som er til salgs, og da må vi minne om at disse våpen er såkalte "pre-ban" våpen, altså våpen som er produsert FØR 1983 (om jeg ikke husker feil år. Mulig det var '82).

SÅ kommer det som er moro! PRISEN!
Hvor mye tjener du som McDonalds ansatt i usa? Og hvor mye koster et maskingevær i usa?
Jeg vet hva de koster, og jeg vet at det er langt i fra alle som har råd til det. Det koster fort noen månedslønner.
Tar du deg råd til det? Jeg bare spør jeg..

Om du fortsatt mener det er så enkelt å kjøpe seg et maskingevær i usa, så må du gjerne dele med oss andre her hvordan et slik kjøp foregår "over-there"!

Og ja, du kan få kjøpt slikt i Norge også, null problem dersom man har de rette papirene. Dvs. medlemsskap i riktig forening og har samlerlisens.
nope, skytteren. det kommer ann på hvilken stat du er i. Ja en må være ustraffet, men FBI trenger ikke ha noe med deg å gjøre. Du må betale et mindre gebyr, spørs på våpenet selvsagt. Men har selv sett en fyr gå inn i en våpen butikk, signere et par papirer og dra med en ak-47
Nå er det vel neppe cal .50 på en ak-47... Viser hvor mye du vet om temaet!
Sitat av Duddy Vis innlegg
Men har selv sett en fyr gå inn i en våpen butikk, signere et par papirer og dra med en ak-47
Vis hele sitatet...
Ja, og den var nok ikke noe maskin-gevær, men heller en halv-auto rifle. Noe man kan kjøpe over disk eller på post-ordre her hjemme i Norge også!
Som forrige bruker skriver, det viser hvor mye=lite du kan om temaet!

Se her: http://www.websitefolder.net/pederse...135&iPageID=78

Der ser du en klone av AK-47, og jeg VET at du ikke klarer å se forskjell på disse. Er kanskje noe ala dette vedkommende kom ut av butikken med. Det samme kan skje i Norge, om man kvalifiserer til å kjøpe slike våpen.
Evt så kan vedkommende ha kommet med en Galil eller Sako, eller noe annet. Det er "samme" riflene, produsert av forskjellige fabrikker.

Så du Duddy, du har nok litte greie på dette du snakker om

Men om du vil prøve noe slikt en gang, så ta kontakt du.

edit: Og NEI, det er IKKE forskjell på reglene når du skal kjøpe full-auto våpen i usa. Det er et og samme skjema og gebyrer, OG du blir sjekket i hue og ræva av FBI. Samme f*en om det er i Texas, Florida, California, New York eller Alaska!
Samme regler over hele forb*nna usa!

PS! Så det er nok "lettere" å få kjøpt maskingevær i Norge enn det er i usa skjønner du Duddy!

Duddy; hva slags våpen er dette?
http://i2.photobucket.com/albums/y2/Glnorw/DSC00529.jpg
Sist endret av Skytteren; 18. juli 2010 kl. 21:48. Grunn: Tilleg:
selvfølgelig ikke, det er jo forskjell, mister spesifikk. Men, det går også ann å skaffe en .50 Kaliber, dog de er ganske mye dyrere, og litt mer papir arbeid. Fortsatt ikke så ille som skytteren sier. I tillegg, hvis du jobber på en Mac Donalds I USA er det ikke noe vits å kjøpe et våpen en gang (dritt betalt.)
Sitat av Duddy Vis innlegg
Men, det går også ann å skaffe en .50 Kaliber, dog de er ganske mye dyrere, og litt mer papir arbeid. Fortsatt ikke så ille som skytteren sier.
Vis hele sitatet...
Motbevis mine påstander da, og vis oss "hvor lett" det er å kjøpe et .50BMG maskingevær i usa. Eller et hvilket som helst full-auto våpen for den del.
(i mens du motbeviser påstanden min, så skal jeg finne frem hva som kreves for å få klasse-3 våpen godkjent)

Kan jo bare legge til at "normal" pris for en H&K MP5 (altså en full auto lik den vi har i forsvaret) koster rundt US$ 15.000-18.000!
Hvor "lett" er det for en Average Joe å kjøpe noe slikt? Og ja, grov-kaliber full-auto er dyrere.
Det siste maskingevær jeg så til salgs kostet US$ 33.500.- !
(MP5 er en maskinPISTOL)
Skytteren, Jeg spurte fyren bak disken, om det var full eller semi-auto, you guessed it! Fully Automatic!
I tilleg er det forskjeller på våpenlovene i de forskjellige statene.

Ja du må ha plettfri vandel. Igjen så spørs det hva slags maskingevær du kjøper, men hvis du f eks kjøper en fully auto AK, så må du ikke inblande FBI, Kan godt hende jeg tar feil på FBI-delen, selv om familie medlemmer i USA har fått tak I fully auto våpen uten å vistnokk ha kontakt med FBI.

Og, våpenet er et gevær :P

Hvis jeg tar grådig feil på FBI delen, så hadde det vært fint med noen politelige skilder fra din side, før du oppfører deg som om du vet absolutt alt.
Sitat av Duddy Vis innlegg
politelige skilder fra din side, før du oppfører deg som om du vet absolutt alt.
Vis hele sitatet...
Kan iallefall hende at han klarer å skrive pålitelige kilder riktig... Uansett er det neppe relevant for trådstarter at det krangles om uvesentligheter i tråden. (Hvem i helsikes har interesse eller råd til å bruke jævelskapet uansett? ) Nei, hold dere til Norsk lov & virkelighet. Mer enn gøy nok det!
Skytteren: Spørs hvor du kjøper våpenet ditt :P Forskjell på for eksempel å kjøpe våpenet i en våpenbutikk eller på en "gunshow". Billigere på "gunshowet" men ingen produkt forsikring. Fullt mulig å komme ned i ca 5000 dollar for en AK, fully auto. Trenger ikke være det sykeste beistet :P
Sitat av Duddy Vis innlegg
Fullt mulig å komme ned i ca 5000 dollar for en AK, fully auto. Trenger ikke være det sykeste beistet :P
Vis hele sitatet...
Tja, såvidt meg bekjent så koster en AK-47 full auto rundt US$ 15.000.
Jeg vet at prisene på mye våpen er latterlig lave på gun-shows, men det gjelder ikke full-auto våpen.
Disse er så sjeldne, og derfor DYRE! Det er big-business å drive handel med slike i US.
Har du noen gang tenkt tanken på at den AK'n og personen du så faktisk hadde vært igjennom papirmølla?

Og jo, FBI blir koblet inn ved kjøp av full-auto våpen, men det betyr ikke at personen som sjekkes får vite noe om det. Våkne opp da, få fingeren ut av hullet der hvor sola aldri skinner.

Her er forresten skjemaet som må fylles ut og GODKJENNES før du kan lovlig handle et våpen som kan avfyre full-auto eller burst.
http://www.atf.gov/forms/download/atf-f-5320-1.pdf

Og så må man i forkant ha betalt gebyret på US$200.-

Og som en skriver her over, trådstarter har vel kanskje lite nytte av all infoen rundt våpenkjøp i usa, all den tid vedkommende bor i Norge.

Men i alle fall, det er bull*hit at det er "så lett" å få kjøpt cal .50 maskingevær i usa, og at det er så billig.
(og du bekrefter jo at du ikke vet forskjellen på et maskingevær og en maskinpistol)

Har du noen gang HOLDT i et våpen?
14 år og vet alt?

Og nei, jeg vet ikke absolutt alt. Men DETTE temaet kan jeg faktisk mye om!
(hvorfor F tror du jeg har nicket jeg har da? Jeg var nok sikkert aktiv skytter før du ble født, selv om det ikke har noen ting med saken å gjøre)

An individual maker (including any Federally licensed collector but not any other type of Federal firearms licensee) must (1) attach to each copy in item 12 of the ATF Form 1, a 2 inch x 2 inch photograph of his/her frontal view taken 479.63 says one year prior to the date of the application and (2) submit two properly completed FBI Forms FD-258 (Fingerprint Card with blue lines) with the application. The fingerprints must be clear for accurate classification and taken by someone properly equippedto take them.
Vis hele sitatet...
Hvor tror du dette blir sendt? Til Nordpolen v/Julenissen?
Sist endret av Skytteren; 18. juli 2010 kl. 22:35.
Du sier fortsatt at FBI sjekker deg, det gjør de ikke. "BAFTE" sjekker deg gjennom en FBI database, imens de sjekker våpenet, papir arbeidet, osv du har sendt til dem. I tillegg så er det også "mulig" å få tak i en .50 auto i USA, kan godt hende jeg "underdrev" som bare F. (innrømmer det ) Men Det er mulig. Hvis du ikke har papir arbeidet osv, i orden så kan det være ganske irriterende, men så lenge du tar deg av dette, så er det ikke det rene helvetet du beskriver det som.

BTW så gir jeg blankt F, i hva du kaller deg selv på NFF
It is sad how many people have come to believe that fully-automatic firearms are illegal. Really all but 7 states allow civilians to own fully-automatic weapons. You have to apply for a class 3 weapon permit, which is really just a $200(?) tax you pay to be allowed to purchase one. You then have to get that form signed by your local sheriff and get his permission to buy class 3 weapon. There are extensive background checks and costs to getting a fully-automatic weapon, but if you can afford it and you have a clean record, it is surely not impossible to legally get one.
Vis hele sitatet...
http://answers.yahoo.com/question/in...2111934AAYobWE
Sitat av Duddy Vis innlegg
Hvis du ikke har papir arbeidet osv, i orden så kan det være ganske irriterende, men så lenge du tar deg av dette, så er det ikke det rene helvetet du beskriver det som.
Vis hele sitatet...
Har aldri sagt/skrevet/ment at det er et rent helvete jeg. Men det krever at papirene blir godkjente, og at man har råd til å kjøpe det. Det er ikke "bare-bare" å kjøpe et full auto våpen i usa, DET var min påstand!
Ting er nok ikke alltid "lettere" over dammen, men enkelte virker å tro det.
Nei nei, selvøflgelig er det ikke bar såppass enkelt å kjøpe et fullt auto våpen, (som jeg sa so "Underdrev" jeg til de grader.) Men du virket veldig generaliserende. Det er "Common sense." At en "drop out" som jobber på "MC Donalds" Ikke løper til butikken å kjøper en ny M16 :P
Sitat av Duddy Vis innlegg
Ikke løper til butikken å kjøper en ny M16 :P
Vis hele sitatet...
Nei, for de produseres ikke lenger. Og ikke får man kjøpt "nye" full-auto våpen heller, det er noe styr med å få de "lisensiert" i usa. De mener vel at det er nok full-auto våpen i hendene på private. Og der er jeg helt enig, hva F skal man med et full auto våpen? Man treffer jo sjelden noe alikevel.

Burst, ok, til nød. Men auto, nei. Vent til du har tjenestegjort og prøvd auto, så skjønner du hva jeg mener.

Har du forresten skutt med et skarpt våpen noen gang?
HAr skutt med skarpt våpen, ja. Skal skyte fully auto AK på "shooting range" om en 14 dagers tid

"
If you want to be able tp purchase new full auto weapons, you will need to apply for a FFL/SOT permit from the BATFE. Getting one isn't really all that difficult, except that you need to deal in NFA items and not just buy them. If you only buy and don't sell, then the BATFE can get you on tax evasion. You must also get requests from law enforcement agencies or military units before purchasing them even with an FFL/SOT. This is because FFL/SOT is not exactly a free license to purchase full auto weapons. It merely means that you are an authorized dealer to provide them to law enforcement agencies. However, there is nothing that says you cannot take them out for some fun when not demoing them for the police."
Kilde:
http://answers.yahoo.com/question/in...8100642AA1yRuX
Trådstarter
Finnes det ikke sånne clips ting som man kan sette inn i M4 våpen, som gjør de full auto? Ganske usikker
Må nok fikse innvending osv før en får full auto, kan jo være greit med et magasin med stor kappasitet.
Sitat av Sawyer Vis innlegg
Finnes det ikke sånne clips ting som man kan sette inn i M4 våpen, som gjør de full auto? Ganske usikker
Vis hele sitatet...
Clips? Det skal nok mer til for å få det til å avfyre full auto.
Du kan jo "ødelegge" våpenet ditt, for å få det til å avfyre full auto, men da er det ulovlig, og du kan ikke kontrollere skuddene. Altså vil alle skudd i magasinet bli avfyrt når du trykker inn avtrekkeren.

Og så vil du bli fratatt våpenet, bøtelagt, og puttet i fengsel, OG du får aldri lov til å eie noe våpen igjen.
Bakdelene ved å ha full auto er altså mer enn hva du får igjen av moro av å ha et slikt våpen. Tror jeg holder meg til semi jeg, så får jeg heller dra avtrekkerfingeren min noen ganger frem og tilbake hvert sekund!

Ikke det at jeg treffer noe dersom jeg har mer enn 3 tomhylser i luften samtidig, men det glemmer man jo når man står der
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Kilden din er et annet forum-.-

Hvorfor skal DE vite mer en Skytteren?
hvordan skal de ikke?
Sitat av Duddy Vis innlegg
"
If you want to be able tp purchase new full auto weapons, you will need to apply for a FFL/SOT permit from the BATFE. Getting one isn't really all that difficult, except that you need to deal in NFA items and not just buy them. If you only buy and don't sell, then the BATFE can get you on tax evasion. You must also get requests from law enforcement agencies or military units before purchasing them even with an FFL/SOT. This is because FFL/SOT is not exactly a free license to purchase full auto weapons. It merely means that you are an authorized dealer to provide them to law enforcement agencies. However, there is nothing that says you cannot take them out for some fun when not demoing them for the police."
Kilde:
http://answers.yahoo.com/question/in...8100642AA1yRuX
Vis hele sitatet...
Kan du engelsk eller? Det du gjengir her har ingenting med kjøp av full-auto våpen å gjøre. Dette omtaler lisens for å kjøpe og selge våpen, og da til politi og millitære myndigheter siden det er full-auto.

Om en privatperson skal kjøpe et full-auto våpen, så må vedkommende igjennom den mølla som tidligere er beskrevet. Ingen vei utenom, dersom man skal ha det lovlig!
Sitat av Sunny-Den-Lille Vis innlegg
du kan skaffe det ulovlig.
Vis hele sitatet...
Selvsagt. Men når det koster en årslønn eller to når det er MED papirer, hva tror du det koster UTEN papirer da?
Det blir som regel x2 pris på våpen som ikke er registrerte.

Er det mange her som hadde betalt f.eks 200.000.- kroner for en MG-3? Det er faktisk slike priser det er snakk om, og det for et "vanlig" maskingevær.
(ok, MG var et dårlig eksempel, siden det finnes så mange av det. Men dere skjønner tegninga)

Nå modereres det for harde livet her ser jeg

Kanskje like greit å dele tråden, og legge "diskusjonen" til en egen tråd?
Jaja, dyrt som bare f, men hvis du har pengene, så hvorfor ikke? I tillegg så sto det også under sitatet mitt at det var mulig å "ha det morsomt med dem." etter at du har blitt en autorisert "dealer."
Sist endret av Duddy; 19. juli 2010 kl. 00:17.
Sitat av Duddy Vis innlegg
Jaja, dyrt som bare f, men hvis du har pengene, så hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Fordi det er billigere, OG lettere å få ordnet papirene og kjøpe seg et selv!

Innrøm nå bare at du har lite greie på dette, så gidder vi ikke diskutere det mer.
Sist endret av Skytteren; 19. juli 2010 kl. 00:21.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Sawyer Vis innlegg
Finnes det ikke sånne clips ting som man kan sette inn i M4 våpen, som gjør de full auto? Ganske usikker
Vis hele sitatet...
jepp , og de heter full auto sears
Er man i usa trenger man BARE (i visse stater) AMERIKANSK FØRERKORT. Så kan man kjøpe alt fra en 1911 til en MG3. Eneste som er er at hvis du skal ha med deg skytevåpen i bilen så SKAL det være synlig. Skal man bære det offentlig SKAL det være synlig. Dette gjelder i Texas, shoot me if im wrong. Mener også en del andre stater praktiserer dette. Angående bilde ovenfor er ikke jeg helt sikker men, stocken likner en MK16, reciveren vanskelig å si, men du har ikke laget den selv da? Regner med denne er lovelig i Norge siden du har bare semi og safe på den.

Sitat av Duddy Vis innlegg
Skytteren: Spørs hvor du kjøper våpenet ditt :P Forskjell på for eksempel å kjøpe våpenet i en våpenbutikk eller på en "gunshow". Billigere på "gunshowet" men ingen produkt forsikring. Fullt mulig å komme ned i ca 5000 dollar for en AK, fully auto. Trenger ikke være det sykeste beistet :P
Vis hele sitatet...
SERIØST 5000 $ for en ak i usa. Det er der ganske mye. Da betaler du normal pris da. Kan jo lett få de ned i 1999 på salg. Dog ikke de beste ak'ene.
Eneste som er er at hvis du skal ha med deg skytevåpen i bilen så SKAL det være synlig. Skal man bære det offentlig SKAL det være synlig

Har man allerede skaffet seg et våpen er det ikke så alt for vanskelig å skaffe "concealed weapons permit." Har man det igjen trenger man ikke nødvendigvis å ha våpenet synlig i verken bil eller offentlig. Dette kommer an på lovverket i byen, county, eller staten man befinner seg i.

http://www.huffingtonpost.com/paul-h..._b_636741.html

Selv om jeg deltar i denne digresjonen virker det som om debatten har blitt dratt litt i lengste laget, med tanke på trådstarters spørsmål om våpen i Norge.
Sitat av Refshal Vis innlegg
Er man i usa trenger man BARE (i visse stater) AMERIKANSK FØRERKORT. Så kan man kjøpe alt fra en 1911 til en MG3. Eneste som er er at hvis du skal ha med deg skytevåpen i bilen så SKAL det være synlig. Skal man bære det offentlig SKAL det være synlig. Dette gjelder i Texas, shoot me if im wrong. Mener også en del andre stater praktiserer dette. Angående bilde ovenfor er ikke jeg helt sikker men, stocken likner en MK16, reciveren vanskelig å si, men du har ikke laget den selv da? Regner med denne er lovelig i Norge siden du har bare semi og safe på den.



SERIØST 5000 $ for en ak i usa. Det er der ganske mye. Da betaler du normal pris da. Kan jo lett få de ned i 1999 på salg. Dog ikke de beste ak'ene.
Vis hele sitatet...
Merkelig, en fyr som er i fjern familie med meg i USA har flere brukte AK-er han hadde betalt under $500 pr. stk for, lovlig.
Sist endret av kakeflekk; 31. juli 2010 kl. 19:00.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Merkelig, en fyr som er i fjern familie med meg i USA har flere brukte AK-er han hadde betalt under $500 pr. stk for, lovlig.
Vis hele sitatet...
Ja 500 $ er riktig det, men 1999 er for ny en litt over middels som er på salg.
Det er vanskelig å kjøpe våpen i USA. Det er få som har automat våpen i USA.

http://www.youtube.com/watch?v=jpDx7...eature=related
Sitat av flexd Vis innlegg
Det er vanskelig å kjøpe våpen i USA. Det er få som har automat våpen i USA.

http://www.youtube.com/watch?v=jpDx7...eature=related
Vis hele sitatet...

HVA få i usa som har et fullauto våpen !!! Det er bare tull! Trenger jo bare førerkort for å kjøpe. Mange som har full auto der, eller "alle har jo ikke full auto"
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
er det NOEN her som har statsborgerskap the us som kan uttale seg her? ta dere ihvertfall tid til å se bowling for columbine" eller no. i USA kan en 11 månder gammel unge få våpenlisens og en egen gunner, det er sikkert ikke så vanskelig å få en full auto

(har ingen erfaring, så skyt meg med autoen om jeg tar feil)
Nå synes jeg det er mye surr og synsing rundt her. Det er ikke "bare" å løpe til nærmeste våpenforretning og kjøpe en bazooka, gjerne med lasersikte, varmesøkende ammunisjon og stort magasin.

Våpenlovene defineres av stater, og varierer endel. I New York, California og Illinois, er det for eksempel (naturlig nok) mye strengere og "vanskligere" å få tak i et skytevåpen lovlig (ref. disse statenes lange historie med gjenvirksomhet osv).
Sørstatene er ofte mer liberale på dette området, fordi de har en lang historie med fri tilgang til våpen for å beskytte sin eiendom, og en større andel guvernører på høyresiden.

For å illustrere denne forskjellen kan du jo ta en titt på to forskjellige stater, som foreksempel Alabama og California.

Resten av statenes våpenlover finnes også på den siden der, og hvis du ikke stoler på wiki kan du gjøre et søk selv, eller besøke NRA sin hjemmside, som har en veldig fin og oversiktelig guide. Wikipedia ble valgt kun slik at alle statene kom opp på samme side.
Sitat av Refshal Vis innlegg
Ja 500 $ er riktig det, men 1999 er for ny en litt over middels som er på salg.
Vis hele sitatet...
Og IKKE er det snakk om full-auto våpen!

Det finnes flere slike i Norge også, produsert av feks Valmet og Arsenal.

Sitat av Refshal Vis innlegg
Angående bilde ovenfor er ikke jeg helt sikker men, stocken likner en MK16, reciveren vanskelig å si, men du har ikke laget den selv da? Regner med denne er lovelig i Norge siden du har bare semi og safe på den.
Vis hele sitatet...
Tja, du ser vel aldri utenpå hva som er innvendig
Men denne er nok lovlig ja, og kun semi.
På bildet er den satt opp med CMMG .22LR sats, for trening.

Og upperen er en Bushmaster XM-15, altså en .223Rem med 16" løp.