Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 31654
lurer på om det er noen veier over til sverige fra norge uten toll... ? veit jeg har kjørt over til sverige uten toll en plass, men da var jeg bare 11-12 år så jeg husket ikke hvor det var....
Ja det finnes en uskilta vei gjennom skauen en plass, men klarer ikke å forklare det her.

Finnes ingen veier det aldri er toll på. De kan dukke opp overalt.
Det er da mange småveier, landeveier og generelt øde veier mellom Sverige og Norge, de fleste av disse har ikke faste toll-stasjoner, men som sagt; tollvesenet kan stå overalt! Jeg sier bare: hvis du skal smugle noe, så hold deg unna de mest traffikerte veiene xP Se på kart/gps over grensa, finn alternative veier, og test ut disse uten at du har med deg noe å skjule..
Du ser lett om det er hovedvei eller øde landevei du kjører over =)

Lykke til
Gamle svinesund brua er vel stort sett sikkert som banken. Ble stoppet en gang iløpet av 7 år da de faktisk HADDE folk der borte...
Mener å huske at jeg passerte en plass uten toll når jeg var mindre. Man måtte ta en ubemannet kabelferge over.
Sitat av sk1ppy Vis innlegg
Mener å huske at jeg passerte en plass uten toll når jeg var mindre. Man måtte ta en ubemannet kabelferge over.
Vis hele sitatet...
Hva er en ubemannet kabelferge?? :P
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
http://sydneywebcam.smugmug.com/photos/151264595-M.jpg
Hahaha:P særiøst:P Trodde ikke fantes noe slikt jeg:P hvem betaler og vedlikeholder slike da??
Sitat av Steff4041 Vis innlegg
Hahaha:P særiøst:P Trodde ikke fantes noe slikt jeg:P hvem betaler og vedlikeholder slike da??
Vis hele sitatet...
Og ikke minst, hva skjer om man står på andre siden og trenger den? :P
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Ferge over svenskegrensa?
Kirkenær og inn mott grue i kongsvinger eller elverum eller i nærheten mitt inni finnskogen du kommer til torsby der er det ingen toll og ingen folk
Sitat av Omaha Vis innlegg
Gamle svinesund brua er vel stort sett sikkert som banken. Ble stoppet en gang iløpet av 7 år da de faktisk HADDE folk der borte...
Vis hele sitatet...
Ville ikke satset på det, jeg har sett tollvesenet der mange ganger, tilogmed etter at nye brua åpnet ;P Men noen mil oppover langs grensa fra svinesund så er det et par gode landeveier, blandt annet en helt sinnssyk landevei gjennom en skog, svingete og uoversiktelig som faen, dårlige veikvalitet osv.. kjørte der sist, i 10-tia på kvelden, var ikke anntydning til holdeplasser hvor tollvesenet kunne stått engang..

Men så skal det jo sies at det var kvelden før skjærtorsdag(tror jeg det var), og da så vi at tollvesenet hadde stoppet noen nede i halden sentrum ^^
Sitat av Fatso Vis innlegg
Kirkenær og inn mott grue i kongsvinger eller elverum eller i nærheten mitt inni finnskogen du kommer til torsby der er det ingen toll og ingen folk
Vis hele sitatet...
Det stemmer! Husker ikke helt hvor veien går, men hvis man kjører fra svullrya og mot kongsvinger så kan man velge flere veier, å en av dem er grusvei. Da kommer det plutselig et kryss tar man til venstre så går det hundre meter, å da står det bare sverige

Kjørte der for 2 måneder siden med 77 brett med øl og div varer fra tyskland.
Sitat av simen929 Vis innlegg
Og ikke minst, hva skjer om man står på andre siden og trenger den? :P
Vis hele sitatet...

Tjah, det er vel en knapp der man trykker på for å få den til andre sida, ellers hadde hele ideen vært idioti.

Awesome tråd! Kjekt å vite om når man etterhvert får seg lappen

Edit: Få opp noen lenker til kart på det her i google maps eller lignende!
Sist endret av Drake Killah; 28. mai 2010 kl. 21:22.
Bare for å gjøre det klinkende klart; IKKE smugle over Svinesundsbroene! Det er minst like mye kontroller ved den gamle brua som den nye. Og særlig de siste månedene har tollerne vært ute mange ganger da jeg har dratt over. (1 gang i uka+)

Det finnes en vei kalt "blågrønneveien" som går ca. fra gamle Svinesund handelsområde, rundt Iddefjorden og inn till Halden. Denne veien har fått et rykte på seg som en sikker smuglerute, men det er absolutt ikke sikkert.

Et lite tips: Skal du kjøre over grensa med litt for mye, skaff deg AA-skilter!(Halden)

Tips #2: Den gamle broa er fin å gå over, er dere to eller flere, send den ene over til fots for å skjekke om "kysten er klar".


Viktig! Jeg har sett massevis av tollere langs veiene, men derimot aldri en eneste en på vannet! Så en liten båt fra Strömstad over til Hvaler/Halden kan jo være en idé dersom du tar smuglingen på alvor.




Forresten, så vidt jeg vet er alle ferjestrekninger i Sverige regnet som en del av riksveinettet og derfor gratis og vedlikeholt av veivesenet eller lignende.

Det er forresten en slik kabelferje som går over stora le, har vel ikke sett noen grensekontroll der heller om jeg tenker meg om..
Sist endret av zerto; 28. mai 2010 kl. 22:38.
Jeg vet ikke hvor i landet du har tenkt deg over.
Men i Lierne i Nord-Trøndelag kan du passere svenskegrensa uten å måtte ha hjertet i halsen for å si det slik.
Det hender at tollerne er ute, men det er svært svært sjelden.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Fatso Vis innlegg
Kirkenær og inn mott grue i kongsvinger eller elverum eller i nærheten mitt inni finnskogen du kommer til torsby der er det ingen toll og ingen folk
Vis hele sitatet...
Si ikke det. Har famile fra Kirkenær og for noen aar siden hadde de 40aars lag. Faren i huset dro til Sverige for a skaffe drikkevarer til kvelden. Da han kom tilbake i 7 tiden og kom inn i stua til alle gjestene hadde han ikke med seg drikevarer, men en gedigen bot

Ikke ofte de blir tatt dog, men det kan skje!
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av Fatso Vis innlegg
Kirkenær og inn mott grue i kongsvinger eller elverum eller i nærheten mitt inni finnskogen du kommer til torsby der er det ingen toll og ingen folk
Vis hele sitatet...
Kirkenær er et tettsted i Grue kommune, og ligger ikke i Kongsvinger kommune.
Elverum er også en egen kommune.
Sitat av Zohan Vis innlegg
Det stemmer! Husker ikke helt hvor veien går, men hvis man kjører fra svullrya og mot kongsvinger så kan man velge flere veier, å en av dem er grusvei. Da kommer det plutselig et kryss tar man til venstre så går det hundre meter, å da står det bare sverige

Kjørte der for 2 måneder siden med 77 brett med øl og div varer fra tyskland.
Vis hele sitatet...
Tollvesenet vet også om alle disse veiene som "smuglerne" vet om. Hvorfor tror du de blir tatt?
Jeg skal være enig i at det er mindre sannsynlig at det er tollere på sideveiene, men det har blitt tatt folk der før, så derfor er det ikke farefritt.

Betal toll for varene deres, det har dere råd til
Sist endret av Grimdoc; 29. mai 2010 kl. 00:16. Grunn: Ikke stor "K" i kommune :)
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Betal toll for varene deres, det har dere råd til
Vis hele sitatet...
Jeg handler i Sverige for at enkelte ting er mye billigere der.
Vil ikke varer bli like dyre som i Norge om du velger å betale toll?
Sist endret av shitrich; 29. mai 2010 kl. 00:39.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av olebull Vis innlegg
Jeg handler i Sverige for at enkelte ting er mye billigere der.
Vil ikke varer bli like dyre som i Norge om du velger å betale toll?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på varens pris i utlandet.
Regn ut selv: http://www.toll.no/templates_TAD/Art...%20av%20avgift

Noen handler i utlandet fordi de ikke vet om at Vinmonopolet kan importere spesielle varer for dem (dette blir sannsynligvis dyrere enn å fortolle det selv).
Mange benytter anledningen til billig alkohol når de er i utlandet (innenfor kvota).
Og noen tar sjansen og smugler alkohol (over kvota).

Dersom du blir tatt så koster det plutselig veldig mye mer enn du sparer på å betale tollen
▼ ... over en uke senere ... ▼
kjedelig streiting
Kan jo også kjørte bjørkelangen-setskog-töckfors. Her er det ingen tollboder eller liknende, men det står klart at veien er overvåka. Den er vel også ganske kjent som smuglerrute så kan nok hende tollen passer på der. Om de ikke heller plukker ut mistenkelige biler på kameraet å stopper dem lengre inn i landet.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Det kommer an på varens pris i utlandet.
Regn ut selv: http://www.toll.no/templates_TAD/Art...%20av%20avgift

Noen handler i utlandet fordi de ikke vet om at Vinmonopolet kan importere spesielle varer for dem (dette blir sannsynligvis dyrere enn å fortolle det selv).
Mange benytter anledningen til billig alkohol når de er i utlandet (innenfor kvota).
Og noen tar sjansen og smugler alkohol (over kvota).

Dersom du blir tatt så koster det plutselig veldig mye mer enn du sparer på å betale tollen
Vis hele sitatet...
Synes å huske at det var ca 0,3% som ble stoppet. Dersom man blir stoppet i 0,3% av gangene man smugler, så er det jo bare å gjøre det mange nok ganger, så blir det billig likevel
Ta en gammel smuglerrute du har hørt snakk om. Er du heldig blir det din siste time, og den streames på nettet.
Sitat av cazber Vis innlegg
Synes å huske at det var ca 0,3% som ble stoppet. Dersom man blir stoppet i 0,3% av gangene man smugler, så er det jo bare å gjøre det mange nok ganger, så blir det billig likevel
Vis hele sitatet...
Ja, man kan alltids være heldig.
Men man kan også være uheldig, og da blir det fort dyrt - Pluss at dem tar varene dine
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Sitat av ThexZed Vis innlegg
Ville ikke satset på det, jeg har sett tollvesenet der mange ganger, tilogmed etter at nye brua åpnet ;P Men noen mil oppover langs grensa fra svinesund så er det et par gode landeveier, blandt annet en helt sinnssyk landevei gjennom en skog, svingete og uoversiktelig som faen, dårlige veikvalitet osv.. kjørte der sist, i 10-tia på kvelden, var ikke anntydning til holdeplasser hvor tollvesenet kunne stått engang..

Men så skal det jo sies at det var kvelden før skjærtorsdag(tror jeg det var), og da så vi at tollvesenet hadde stoppet noen nede i halden sentrum ^^
Vis hele sitatet...
Tilfeldigvis ikke veien mellom Tøckfors eller hva det heter og Ørje?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Den er god.

Se filmen "Snarveien" Og dere vil fort ombestemme dere.

http://www.filmweb.no/kino/article207864.ece
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ja, man kan alltids være heldig.
Men man kan også være uheldig, og da blir det fort dyrt - Pluss at dem tar varene dine
Vis hele sitatet...
litt Offtopic men; hvis man har med en stokk snus for mye hjem, vil det kun bli tatt eller hva vil skje?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Reglene er slike: Gjemmer du varene regnes det som smugling, de tar varene og du vil bli straffet, har du varene synlig vil de kun ta det.
kjedelig streiting
Sitat av Fleff Vis innlegg
Reglene er slike: Gjemmer du varene regnes det som smugling, de tar varene og du vil bli straffet, har du varene synlig vil de kun ta det.
Vis hele sitatet...
Tull. Er samme om du har gjemt det du har for mye eller ikke. Skulle man kun straffa de som gjemte tinga tror jeg det kunne blitt morsomt i div rettsaker hvor de diskuterte om ting var gjemt eller ikke.
Btw, i fjor sommer kjøpte jeg med meg noe pinnerakketter og div. fyrverkeri, hva hadde skjedd vist jeg ble tatt?
Sitat av Fleff Vis innlegg
Den er god.

Se filmen "Snarveien" Og dere vil fort ombestemme dere.

http://www.filmweb.no/kino/article207864.ece
Vis hele sitatet...
det skal bli gøy å se den filmen jeg har kjørt der før:P
hvorfor ikke bare bo på en camping i Norge, nær grensen. for så og kjøre tur retur over flere dager slik at det ikke blir litt merkelig ?:P
Sitat av ex-adrin Vis innlegg
hvorfor ikke bare bo på en camping i Norge, nær grensen. for så og kjøre tur retur over flere dager slik at det ikke blir litt merkelig ?:P
Vis hele sitatet...
Det er en grense for hvor mange ganger du kan dra over grensen, innenfor et visst tidsrom.

Det kan også være verdt å nevne at jeg har slektninger som var på seilferie i Sverige, og hadde kjøpt litt mer røyk enn tillatt, men tok det med seg til Norge. De la til i Drøbak, og sov i båten. Neste morgen ble de vekket av tollvesenet. De hadde fulgt dem på radar og tenkte sjekke hva de hadde med seg. Man er med andre ord ikke "trygg" med smuglergodset selv om man er over grensa og vel så det
Sist endret av felix_poker; 10. juni 2010 kl. 16:36.
Ta med sekk og trillebårer, og trill det du skal ha over grensen gjennom skogen. Burde fungere fint .
Det finnes to veier som nesten er sikre for å hindre toll: Du kjører over "holtet" i Halden, da kommer du ut litt sør for Strömstad. Jeg har sommersted litt nord for Torsby, og veien som går fra Torsby over til Kongsvinger er helt sikker, er så og si aldri toll der! Du kan også prøve å kjøre Sysslebäck-Flisa.
Ved Gamle Svinesundsbroa pleier det å være tollkontroller relativt ofte over til norsk side. (Bor i Fredrikstad, og kjører der ganske ofte) Hva skal du smugle? Om du kjører en vanlig personbil så er sjangsen relativt liten at de tauer deg til side selvom du kjører E6 mot Oslo, de pleier nemlig bare å stoppe overfylte varebiler og biler som er utenlandsregistrert.

Enkleste måte: Ta for deg et kart, og let etter veier som du tror kan fungere. Så kjører du en recon-tur for å undersøke. Det er veldig mye veier over til norske grensen rundt Torsby området, det er også et par landeveier i Halden og indre Østfold-området. Kjør dog ikke over Ørje, her er det mye tollkontroller.
Sist endret av tanx; 11. juni 2010 kl. 11:40.
veit ikke om det er skrevet alt , gadd ikke å lese alle svara

vis du kjører opp ved festningen ved halden! så følger du veien en halvtimes tid så kommer du rett utenfor Strømstad
perfekt å smugle greier.

skjekk gule sider

åja han over meg skreiv det jo :P
Det er noen steder ved Trysil tror jeg. Det er ett sted hvor det sjelden er tollere, men du kan aldri vite. Derimot mener jeg å huske at når du kjører ned mot Sverige fra Trysil sentrum er det et rundkjøring ved et stort hus og en bro, tar du til Venstre i rundkjøringa kommer du til en bygd kalt Østby, og deretter kommer du til ei svensk bygd kalt Rörbäcksnäs ikke så langt fra Sälen. Mener det er en tollstasjon der, men den er nedlagt. Vedlig lenge siden jeg har kjørt der, så er temmelig usikker egentlig. Det er jo ganske langt til Trysil uansett ...
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Kirkenær er et tettsted i Grue kommune, og ligger ikke i Kongsvinger kommune.
Elverum er også en egen kommune.

Tollvesenet vet også om alle disse veiene som "smuglerne" vet om. Hvorfor tror du de blir tatt?
Jeg skal være enig i at det er mindre sannsynlig at det er tollere på sideveiene, men det har blitt tatt folk der før, så derfor er det ikke farefritt.

Betal toll for varene deres, det har dere råd til
Vis hele sitatet...


Sikkert mange som drar til Sverige å gjør det, heh.

Man trenger ikke så veldig mange turene over grensa før den bota er spart inn uansett. Drar man til Sverige så dobler man selvfølgelig kvota en god del ganger. Drekkevarer og tobak er svindyrt i det landet her, ja egentlig det meste.

Man tar ferga over også kjører man i mellom Sverige. Kjøper selvfølgelig drekke og tobak på ferga. 6-8 brett øl, også en 30-40 pakker tobak + ett par poser med kyllinglår å annen billig mat, da har man spart en god del kroner.

Drar vel for faen ikke til Sverige for å fortolle maten
Jeg husker jeg å ett par tok den berømte MR Shoppy fra særp til strømstad for et par år siden, da kjørte vi noe som hette den blågrønne veien elns fra utkanten av strømstad og til halden, risikofritt med tanke på at vi hadde en full transporter med billig øl
Sitat av epledisco Vis innlegg
litt Offtopic men; hvis man har med en stokk snus for mye hjem, vil det kun bli tatt eller hva vil skje?
Vis hele sitatet...
Jeg husker muttern hadde med 2-3 vinflasker for mye og fikk grisenoia og skulle fortelle det og greier. Så ble vi stoppa og muttern sa vi hadde 2-3 flasker for mye, da begynte tollern bare og le og ba oss kjøre videre.

Dem er nok ute etter de store gutta / jentene
Cartman Jr: Det kan variere veldig! Min bestefar ble tatt i tollen for noen år siden, og hadde en kartong for mye, og han fikk bot på noen tusen kroner.
Helt innerst i Iddefjorden i halden på svenskesiden er det et lite sted som heter Krokstrand.Ha med oppblåsbar gummi båt, det tar 5 minutter å ro over til bakke camping. Har aldri i hele mitt liv sett en politi-båt eller båt fra toll-vesenet så langt oppe. Jeg er der ofte.
Tror det går en liten landevei fra aspedammen et sted. Vet desverre ikke noe mer detaljer enn det.
Sitat av Aniko Vis innlegg
Det er noen steder ved Trysil tror jeg. Det er ett sted hvor det sjelden er tollere, men du kan aldri vite. Derimot mener jeg å huske at når du kjører ned mot Sverige fra Trysil sentrum er det et rundkjøring ved et stort hus og en bro, tar du til Venstre i rundkjøringa kommer du til en bygd kalt Østby, og deretter kommer du til ei svensk bygd kalt Rörbäcksnäs ikke så langt fra Sälen. Mener det er en tollstasjon der, men den er nedlagt. Vedlig lenge siden jeg har kjørt der, så er temmelig usikker egentlig. Det er jo ganske langt til Trysil uansett ...
Vis hele sitatet...
Fant ut at det var tollstasjon der -.-

Sitat av Fun Vis innlegg
Ta med sekk og trillebårer, og trill det du skal ha over grensen gjennom skogen. Burde fungere fint .
Vis hele sitatet...
...det funker alltid.
og dere vet at dere ikke trenger å bli busta på selve grensen for smugling? statens vegvesen/politi samarbeider med tollvesen og det er flere som har blitt tatt i norge, langt fra grensa..
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
og dere vet at dere ikke trenger å bli busta på selve grensen for smugling? statens vegvesen/politi samarbeider med tollvesen og det er flere som har blitt tatt i norge, langt fra grensa..
Vis hele sitatet...
Godt poeng!
Jeg har opplevd at tollerne står ca 10 mil fra svenskegrensa, så man kan på ingen måte føle seg trygg.
Skal man smugle større mengder, lønner det seg å ha minst 1 følgebil som kjører i forveien og sjekker om det er trygt.
Ta ryggsekken på å gå en lang tur over grensa
Nå har jo Tollerne spanere som henger rundt på de store senterene å følger med...
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Nå har jo Tollerne spanere som henger rundt på de store senterene å følger med...
Vis hele sitatet...
Noen bekjente av meg ble tatt på denne måten.
Men hva kan man forvente når man i all offentlighet står å lemper en pall øl over i to biler.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Kan jo også kjørte bjørkelangen-setskog-töckfors. Her er det ingen tollboder eller liknende, men det står klart at veien er overvåka. Den er vel også ganske kjent som smuglerrute så kan nok hende tollen passer på der. Om de ikke heller plukker ut mistenkelige biler på kameraet å stopper dem lengre inn i landet.
Vis hele sitatet...
Du tenker vel på denne veien her? :
http://kart.gulesider.no/m/pBsAx - Veien som krysser fra Norge i Vest og nesten rett Øst over til Sverige?
Den gamle "Sukkerveien" som ble brukt til smugling i tidligere tider.
Det er nok ikke noe "overvåkning" i den forstand at det er kameraer der, men onkel blå og tollen er nok innom der nå og da. Så man må nok ha følgebil med åpen linje imellom, som ligger en del kilometer foran deg.

Lykke til!

PS! Jeg har aldri blitt stoppet på denne veien, men har blitt stanset både på gamle og nye Svinesund, og på Eda/Töcksfors og Magnor/Ørje.
Så hvor de står akkurat når DU velger å smugle er vanskelig å vite.