Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2906
Er det rutine at kontrolløren tar ut selve stemplingskortet når han/hun skal sjekke om det er gyldig?

Hva pleier de å gjøre?

Hva har dere opplevd/erfart?

Hva er forskjellen på å bli tatt for forfalskning og å bli tatt for utgått stempel?
Sist endret av Handyman88; 10. november 2006 kl. 12:15.
Gyldig månedskort koster 50kr.... Koster dog 320kr for å fylle på (Sarspborg pris). Men jeg har aldri opplevd at han skal sjekke om det er gyldig. Du legger kortet selv på en plate som registrerer det. Er kortet gått ut kommer det et pip som sier ifra.
Sitat av Handyman88
Er det rutine at kontrolløren tar ut selve stemplingskortet når han/hun skal sjekke om det er gyldig?

Hva pleier de å gjøre?

Hva har dere opplevd/erfart?

Hva er forskjellen på å bli tatt for forfalskning og å bli tatt for utgått stempel?
Vis hele sitatet...

Jeg har ikke opplevd at kontrolløren har tatt ut selve kortet av busskortet.
De pleier bare å kontrollere at det er riktig stempel og at det ikke har gått ut og alt stemmer osv.
Blir du tatt av kontroløren for forfalskning melder han deg helt sikkert til polititet for dokumentforfalskning som i og for seg er en ganske streng sak.
Har du utgått stempel som også er det samme som ugyldig billett vil du få en bot på 750kr eller 500kr hvis du betaler på stedet.

Er det forfalskning hvis jeg legger inn et transperang med stempel forran månedskortet, så det ser ut som det er stemplet på kortet? En metode jeg har tenkt litt på i det siste..
Sist endret av Handyman88; 10. november 2006 kl. 12:45.
Ja, selvfølgelig.
Metoden med blåpapir da?
så lenge du forfalsker, gjør om på navn dato osv så er det dokumentforfalskning.
Men hvis jeg gjør det så bra at det ser ut som om stempelet sitter på selve kortet og ikke transperangen, så tar han vel ikke ut kortet?

Hva med å eventuelt tape igjen mappa, og si at man gjorde det pga. regnet ellerno? Tror dere han tar den av bare for å sjekke?
Sist endret av Handyman88; 10. november 2006 kl. 13:49.
Uansett hvor bra du gjør det vil det være dokumentforfalskning!
Og vi er da ikke synske så vi kan se ifremtid hva busssjaføren kommer til å gjøre med korte ditt.
Da går det heller over til sansynelighet med du kan ikke være 100% sikker på å ikke bli tatt
Nei skjønner, men siden jeg sparer 550 kr i mnd på detta, så tar det ikke mange mnd før man har spart inn boten.
Tror du det blir politianmeldt eller at de bare gir meg en bot på 750 kr? Vil bare ha noen gjetninger
Du blir nok politi anmeldt. men det kan avhenge litt på humør til personen bak ratte. (egen erfaring)
Her i drammen bare flasher vi korte når vi går på bussen, så skulle ikke tro at det er så vanskelig å "forfalske" det, bare du er klar over konsekvensene du kan få...
Genialt, hvis du blir bøsta kan du bare løpe av bussen og slippe boten. Med mindre han har fotografisk hukomelse vil han ikke huske navnet ditt, dermed kan du komme deg unna uten boten. På toget sjekker de bare at du har riktig stempel og de tar det neppe ut med mindre det ser mistenkelig eller merkelig ut.

På skolen har jeg fått skolekort, en ting jeg har tenkt på er at en venn sier at han har mistet skolekortet sitt bare i mitt navn. Vennen må da betale for Skolekortet som koster 350 Kr og få sitt bilde på nye kortet med mitt navn. Dermed har han skolekort for hele året, men det funker bare til 18.00. De som kontrollere kan ikke sjekke ditt bilde mot noe som er insendt og dermed kan du slippe unna i kontroll. Du kan bare bli bøsta på skolen eller hvis dere to tar samme buss eller tog som det er kontroll på, men det er liten sannsynlighet for at de oppdager det. En fordel hvis du gjør det med en som har mange soner, hvis ikke kan du ikke kjøre noe langt.
Ok, takk for alle svar ^^,

Men noen som har erfaring med blåpapir? Helst rødt.. Om det finnes flere typer? Den typen som er lettest å viske bort, osv?

EDIT: Hvis jeg løper, så kan han ikke holde meg igjen, right? Og hvis jeg rapper fra han kortet og stapper det i lomma, så har han ikke lov til å be meg om å ta det opp, right? Trenger litt info her..
Sist endret av Handyman88; 10. november 2006 kl. 23:15.
Hvis du løper har jo du helt klart forsprang og kommer deg lett unna Noen er mer nøye med å sjekke månedskortet mens andre er generelt ganske sløve å lar alle slippe på. Hvis du tar samme buss mange ganger med samme buss sjåfør kan du ofte bare gå rett inn eller si at du har glemt busskortet. *Egen erfaring*
Sitat av Handyman88
Er det rutine at kontrolløren tar ut selve stemplingskortet når han/hun skal sjekke om det er gyldig?

Hva pleier de å gjøre?

Hva har dere opplevd/erfart?

Hva er forskjellen på å bli tatt for forfalskning og å bli tatt for utgått stempel?
Vis hele sitatet...
Ja, de kan ta ut kortet av plastlommen om de får en mistanke. Jeg hadde ett dårlig stempel på mitt 19 kort. Det var gyldig, men bussmannen hadde ikke stempla det gondt nok. Da det ble billettkontroll stussa han på kortet og tok det ut av lommen. Han sa han ikke kunne se når det var stempla, og ba meg gå til trafikanten for å fikse. (noe jeg ikke har giddi)
Tok et transperang oppå det gyldige kortet mitt og tapet igjen lommen. I dag var det kontroll, og det gikk helt fint. ingen spm, ingen ting. ^^, Får bare vente å se. Håper på flere kontroller, hvor jeg kan teste
Vet ikke om det er helt topic, men om du bruker de gamle mdn's korta med sånn greie som blir stempla, heter vel "19" eller noe, sånn for ungdom. Virker i hele Akershus og Oslo for meg iallefall. De blir ihvertfall aldri sjekka, og man kan gå flere dager / uker før noen gidder å stemple hvis man har flaks.

Kan jo også nevne at enkelte bussjsåfører er veldig nøye, ettersom jeg har fått feil stempel på min (åssen i svarte skal jeg vite at det er feil liksom!?) så beslag la han det. 500 spenn rett i vasken iallefall. Klarte heldigvis å snakke meg til å få det igjen da..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har månedskort på buss i oslo, og noen ganger når jeg har en venn på besøk. låner han et gammelt månedskort av meg og bruker det, busssjåføren pleire ikke så veldig nøye på det, bare det ser fint ut går det greit, værre hvis det er krølla og mase sånn, da komemr han til å skjekke det.. hvs han ser det er ugyldig sier hat at du bare skal gå av bussen. ikke noe mere dillrall enn det:P
Men om du slipper inn med det, og det blir billettkontroll er det jo noe annet. Da blir du nok ikke bare kastet av bussen
det jeg pleier å gjøre er å rive klippekortet mit i to der det kommer til å bli stemplet neste gang og så teiper det igjen med vanlig gjennomsiktig teip. og sier at det var et uhell hvis de spør. så når reisen er over bare hvisker jeg det bort, og vips! en gratis kollektivreise.
har funka i ca to år nå.
[quote=Marcen]Genialt, hvis du blir bøsta kan du bare løpe av bussen og slippe boten. Med mindre han har fotografisk hukomelse vil han ikke huske navnet ditt, dermed kan du komme deg unna uten boten. [quote]


Kanskje på bussen, men trikken hadde ikke det funka. Jeg har månedskort (den typen som koster 450,- for hele Akershus og Oslo). jeg har blitt kontrollert på trikken en gang. Da stoppet trikken ved siden av en buss og vektere omringet trikken før kontrollørene gikk på. Om noen hadde prøvd seg på å løpe ut hadde de blitt att med en gang...

Men kjipt å tenke på at jeg har vært en engel og betalt det kortet hver måned når det er en gang jeg kunne ha blitt tatt... Men så har jeg jo blitt sjekka når jeg har sitti i betjent vogn på toget da...