Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 6769
Tenkte det kunne blitt spennende å se om vi kunne finne noen som var helt enige i alt :P For meg ville hjertesakene sett slik ut:

- Avkriminalisering av all narkotika, legalisering av cannabis. Legalisering av resten av drogene kan vurderes etter noen år med lovlig weed, men da under langt strengere kontroll enn den ved cannabis. Selges cannabis for 120,- grammet kan 100 av disse kronene gå til skatt, og dette skal brukes på rusomsorg og generell omsorg når rusavdelingene er blitt bra.

- Lavere avgifter på tobakk, snus skal skattes enda lavere helt til det blir bevist at det gir kreft. Røykere skal betale skatten som går til å redde livene deres hvis de får kreft, men å dra den enda lengre bare rødgrønn maktdemonstrasjon. Grøsser av tanken på at jeg gir staten 2 kroner og 25 øre hver gang jeg fyrer en sigg.

- Strengere innvandringspolitikk og bedre inntegreringspolitikk. Lærte i en diskusjon for ikke så lenge siden at innvandring fra ikke-vestlige land ikke hadde økt noe særlig de siste åra. Når 40% av Oslo's skolebarn er minoretspråklige betyr vel det at den skuta har reist, og at det må satses kraftig på integrering.

- Lavere avgifter generelt. Å kjøre bil er blitt latterlig dyrt, og når det koster 44 kroner å ta bussen ned til kompisen min 5 holdeplasser unna, har jeg ikke noe valg. (Oslo)

- Mindre stat og byråkrati. Hørte av en kompis at om man skulle bygge ut huset sitt trengte man haugevis av papirer forskjellige instanser skal skrive under og godkjenne.. Not my cup of tea. Men har egentlig lite peiling på dette så det er ikke viktig.

Ser at denne fort kan bli slettet pga listetråd, men jeg syns det ville vært interessant å se andres synspunkter i forskjellige saker. Håper den får bli
Mitt "drømmeparti" ville vært bygd på en grunnfilosofi der om noen har et godt argument mot politikken man fører, så vil målet være å sette seg ned, gå over saken en gang til for så å finne ut hva som er den beste muligheten å løse problemet på. Ikke å finne det beste argumentet å gjøre et comeback med, og å drite ut det andre partiet.
Vanskelig spørsmål TS.

Bedre tannlege priser for voksne og eldre.
Bedre helse forsikringer og helse sektor (sykehus, eldreomsorg)
Bedre veier i småbyer og landeveier
Mere fokus på Norsk matindustri og mere profitt til bønder
Mindre lønning til Kongefamilien
legalisering av canabis for medisink bruk
Høyere aldersgrense for alkohol
Stabile priser på drivstoff (ikke nødvendigvis lave priser, bare stabile)
Mer fokus på ungdom
Momskutt på frukt, grønnsaker, norskproduserte matvarer og nøkkelhull merkede varer

Dette er alt jeg kan se for meg i nuet.
Bedreveier
legalisering av cannabis
mindre avgifter på biler
billigere og reise kollektivt
Sitat av mabe140 Vis innlegg
Vanskelig spørsmål TS.

Mere fokus på Norsk matindustri og mere profitt til bønder
Vis hele sitatet...
Du mener norske bønder skal få ENDA mer penger? De er jo den siste adelen vi har i landet når det gjelder gratis penger fra fellesskapet.
God lesning på hvor tullete norsk landbrukssubsidiering er:
http://knutstianolsen.weblogg.no/261...andbruket.html
Ta også med i betraktning at vi har massiv overproduksjon av matvarer i Norge.

"Rundt 10 prosent av melken som produseres blir eksportert som ost og smør. Hver kilo ost koster over 80 kroner å produsere, men selges for 30 til 40 kroner i utlandet." [http://www.forskning.no/artikler/2010/september/265084]. Norske skattebetalere subsidierer derfor amerikanske ostespisere med ca. 50 kroner per kilo Makes perfect sense.

Med samme argumentasjon skulle jeg kunne opprette en hvilken som helst bedrift i Norge, selge det med et soleklart tap, og kreve at Staten gir meg nok penger til å både dekke tapet samtidig som at jeg skal ha et overskudd. Makes perfect sense.

Jeg respekterer bondeyrket, men jeg synes dagens skyhøye subsidiering blir alt for latterlig og samfunnsødeleggende. Terra-Skandalen tappet de involverte kommunene for noen hundre millioner kroner. Bøndene sitter med sugerør rett inn i statskassen og suger ut over 10 milliarder årlig.
Sitat av mabe140 Vis innlegg
Vanskelig spørsmål TS.

Bedre tannlege priser for voksne og eldre.
Bedre helse forsikringer og helse sektor (sykehus, eldreomsorg)
.
Vis hele sitatet...
Et samfunn hvor orddeling innlæres skikkelig i skolene.
- Mindre penger til planting og vedlikehold av unødvendig planteveskt
- Legalisering av Cannabis
- Gratis kollektivtrafikk for skole elever og studenter
- Mer penger til offentlig skole
- Begrenset innvandring
Vel, noe alla dette:

- Staten skal styre med de viktigste oppgavene for et land; Rettsvesen, politi og forsvar. Dette betales i form av skatt
- Sykehus, skoler, infrastruktur, helsevesen o.l privatiseres. Menneskene står fritt til å velge hvilke tilbud de vil benytte.
- Vekk med velferdsordningen, la mennesker selv velge hvordan de vil invistere sine penger.
- Legaliser narkotika, "krigen" mot narkotika er tapt for lenge siden"
- Fritt market, fri flyt av fredelige mennesker mellom stater.

Forøvrig så stemmer jeg DLF
- Lavere avgifter på tobakk, snus skal skattes enda lavere helt til det blir bevist at det gir kreft. Røykere skal betale skatten som går til å redde livene deres hvis de får kreft, men å dra den enda lengre bare rødgrønn maktdemonstrasjon. Grøsser av tanken på at jeg gir staten 2 kroner og 25 øre hver gang jeg fyrer en sigg.
Vis hele sitatet...
Hvem skal betale for alle de andre kostnadene ved røyking da? Det er jo ikke bare behandlingen av kreftsyke som koster samfunnet penger ved røyking. Det er estimert at tobakksbruk koster samfunnet opptil 80 milliarder i året, mens staten bare tar inn 8 milliarder i avgifter på de samme varene. Det regnestykket går ikke helt opp.
- Begrenset innvandring
- Bedre kollektiv transport
- Bedre tilbud for narkoman
- Bedre helse tilbud.
- Økonomisk utgjevning
Sist endret av DrPerception; 14. november 2011 kl. 10:11.
Kan oppsummere hva resten kommer til å si:

Mer penger til diverse ting.
Mindre penger inn til staten for å betale de tingene.
Legalisering av narkotika.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Kan oppsummere hva resten kommer til å si:

Mer penger til diverse ting.
Mindre penger inn til staten for å betale de tingene.
Legalisering av narkotika.
Vis hele sitatet...
Du glemte innvandringen.
Selvfølgelig. Hadde tenkt å ta den med, men men.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Økt satsing på utdanning
Legalisering av narkotika
Kutte ned i statlig sektor
Økte avgifter på "luksusgoder" (bil, tobakk, snus, alkohol, bensin etc, med unntak for transportnæringen. Jeg snuser og drikker som en helt selv, så det er sagt)
Gratis kollektivtransport for alle
Bedre behandlingstilbud for narkomane/alkoholikere
Økt satsing på kultur
Avvikle alle "sær-norske" ordninger som f.eks Brustad-bu

Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Kan oppsummere hva resten kommer til å si:

Mer penger til diverse ting.
Mindre penger inn til staten for å betale de tingene.
Legalisering av narkotika.
Vis hele sitatet...
I dare to disagree
Har jo selvfølgelig en hel haug med ting jeg ville endret, men skulle jeg tatt med meg alt ville denne posten blitt jævlig lang. Får ta med meg noen hjertesaker:

Strengere grenser:
- Asylmottak som er formet som fengsel. Ingen slipper ut av asylmottaket før søknaden er behandlet og de får status som flyktning. Måtte ha hatt en maxtid på behandlingen av søknaden på 7-14 dager.
- Kutte kraftig ned på overføringsflyktninger.
- Mer effektiv og grundig sjekk av personer som anerkjennes som flyktninger i Norge. Personer som er dømte lovbrytere i flere andre land vil jeg ikke ha her.
- Lavere terskel for å sende flyktninger ut av landet ved lovbrudd.
- Økt kontroll av grensen rundt landet for å forhindre kriminelle ifra østblokkland kan herje fritt med kriminalitet her.

Strengere straffer for enkelte lovbrudd
- Pedofile, voldtektsmenn og drapsmenn slipper for lett unna i Norge. Er lei av å se at seksualforbrytere har voldtatt gang på gang etter de har sluppet ut av fengsel.

Revurdering av ruspolitikk:
- Statlig heroin til de som virkelig har tippet utenfor stupet. Jeg mener det er bedre enn å ha heroinavhengige rundt på gata og gjør kriminalitet for å få skuddet.
- Statlige kontrollerte utsalg av cannabis:
I 2007 har 11% av ungdom mellom 15-20år prøvd hasj, skulle Norge ha straffeforfulgt alle som hadde røkt hasj ville vi hatt et stort problem! Det er ikke resurser hos norsk politi eller rettsvesen til å ta seg av dette..
Jeg ser for meg at man enten kan få egne statsregulerte utsalg, eller at vinmonopolet tar seg av dette i en lukket avdeling i butikken.

- Dette har ikke noe med ruspolitikk å gjøre, men jeg kunne også ha tenkt meg at det skulle ha blitt bordeller i Norge. Da kunne de som solgte seg ha betalt skatt, gatesalg (og alt jævelskapen det medfører) ville vært en sagablott, jevnligere sjekk og helsekort av jentene som selger seg osv osv.
Verdens eldste yrke vil ALDRI forsvinne, så det er like greit å regulere det.

Vell, det var noen få hjertesaker! Kunne ha fortsatt i evigheten, men laptopen min har en batteritid på bare 10 timer
-Hadde nok vært et ganske radikalt parti isåfall, strengere innvandringspolitikk også.
-Elite klasser på skolen.
Sitat av ulldott Vis innlegg
Mitt "drømmeparti" ville vært bygd på en grunnfilosofi der om noen har et godt argument mot politikken man fører, så vil målet være å sette seg ned, gå over saken en gang til for så å finne ut hva som er den beste muligheten å løse problemet på. Ikke å finne det beste argumentet å gjøre et comeback med, og å drite ut det andre partiet.
Vis hele sitatet...
Hvis politikken innebærer å fengsle cannabisbrukere, så skal vi alle diskutere det mens de blir puttet i fengsel.

Eller angående krig så burde vi bare diskutere og gå over saken, mens staten dreper folk. Fin-fint parti det.

Mitt drømmeparti er et parti som legger ned staten og innrømmer at demokratiet var et stort feiltag.
Mitt perfekte politiske parti har allerede eksistert: "Det politiske parti"

http://www.dpp.no/ (ja: Atle Antonsen og Johan Golden har hatt et politisk parti back in the day : p)
Skole:
Fornye læremodellen. Økt fokus på kildekritikk og hvor man finner informasjon i en digitalisert verden.

Kultur:
Større satsing på "ekte" kultur. Som i punktet over er vi gått inn i en ny tidsalder.

Rusmidler:
Legalisering \ avkriminalisering litt avhengig av hvert enkelt stoff. Økt satsing på utdanning og informasjon, mer dybde-informasjon i skolen om hvordan rusmidler av forskjellige slag påvirker oss, f.eks definisjon av ordet 'avhengighet' alt det innebærer. Folk flest forstår rett og slett ikke hvor mange varianter det kommer i og at hvor alvorlig man kan lure seg selv. Fjern fjollete uttrykk som "designer-dop" i utdanningen. Bedre behandlingstilbud.

Kollektivtransport og trafikk:
Gratis kollektivtransport i større byer. Bort med parkeringsplasser i Oslo sentrum.

Byråkrati og offentlige instanser:
Tiltak for å begrense unødvendig byråkrati. Større fallhøyde for inkompetanse i statlige og kommunale arbeidsplasser (f.eks NAV).

Det jeg kommer på i farta ihvertfall...
Sist endret av fetter; 14. november 2011 kl. 11:05.
La folk gjøre jobben sin

Lærere må få lov til å undervise, og ikke bruke tid på piss. Det eneste som betyr noe for hvor gode resultater man får, er hvor flink man er sammen med elevene. Alt annet er bullshit. Planlegging, møter og rapportering har bare verdi om det positivt påvirker tiden man har med elevene. Å styre en klasse tar mye krefter og energi, så vi må slutte å mjaue om at lærerene har for mye fri. De trenger det. Folk blir som regel lærere fordi de brenner for det. De må få lov til å gjøre en god jobb!

Datamaskiner og annet piss i skolen må ikke tvinges inn ovenfra. Det finnes ingenting mer destruktivt enn å tvinge nye hjelpemiddel og metoder på lærere som ikke er klar for det. Det må være greit at noen holder seg til de trygge løsningene. Det finnes mange veldig gode tradisjonelle lærere, akkurat som det finnes mange veldig gode nyskapende lærere. Det må være takhøyde for begge.

Rektorer må få lov til å kvitte seg med lærere som har mistet gløden.


Folkene i veivesenet må få lov til å tette hull i veien uten å fylle ut en søknad som vurderes før den sendes til riktig avdeling. Som det er nå, så får de ikke lov til å gjøre noe som helst, selv om de står der med utstyret fordi de fikset noe like ved, uten å ha skaffet seg tillatelsene først. Vi må stole på at arbeiderene i Norge ønsker å gjøre en god jobb.

NAV? Samme skiten. Ingen i de lokale kontorene får lov til å ta beslutninger, så alt av papirer sendes inn til et sentral register. De tar beslutningene uten å ha møtt personene, og du mister dermed alt slingringsmonn. Dette er helt krise. Dette dreier seg ikke om personlig inkompetanse, men et ytterst tilbaketående system. Vi må stole på at de lokalt ansatte faktisk ønsker og forsøker å få folk i jobb igjen.

Internfaktureringen som foregår på sykehusene i Norge, i NRK og alt annet av halv-offentlige institusjoner må også bort fort som fanden. "Her er pengene, gjør en så god jobb som mulig" burde være standarden. Å ha byråkrater til å vurdere, sette pris på diverse operasjoner og gi ut penger for liggedøgn er så ytterst tilbakestående at jeg har ikke ord. Sykepleiere og leger er generelt ekstremt opptatt av å gjøre en god jobb og helbrede folk. Vi må for guds skyld la dem få lov!

Innvandringspolitikk

Vi må være mer kyniske.

Er du ulovlig innvandrer og skaffer deg jobb, utgir bok og er generelt brukelig er du velkommen.

Selger du narkotika langs akerselva er du ikke. Jeg driter litt i hva som skjer i hjemlandet ditt. Deler av Somalia er ganske ok om dagen, og det er mye billigere å gi folk en engangsum så de kan starte liv der nede enn det er å holde dem her.

Narkotika

Jeg liker selv grass, men har sett for mange 15-åringer som misbruker det (i skarp kontrast til de over 20 som for det meste er brukere). Jeg tror vi desverre bør fortsette med rimelig samme politikken.

Skattenivået og alt annet

Skattenivået er greit. For det meste så fungerer Norge veldig bra (ihvertfall i forhold til andre land), så det er mer snakk om justeringer om hvordan vi skal gjøre ting enn noe annet.
Sist endret av DumDiDum; 14. november 2011 kl. 11:30.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg

Narkotika

Jeg liker selv grass, men har sett for mange 15-åringer som misbruker det (i skarp kontrast til de over 20 som for det meste er brukere). Jeg tror vi desverre bør fortsette med rimelig samme politikken.

Skattenivået og alt annet

Skattenivået er greit. For det meste så fungerer Norge veldig bra (ihvertfall i forhold til andre land), så det er mer snakk om justeringer om hvordan vi skal gjøre ting enn noe annet.
Vis hele sitatet...
Så siden 15-åringer misbruker cannabis i dag, så burde vi fortsette å ha det ulovlig ? Totalt ulogisk.

Norge ligger nærmere 60-70 % skatt, og folk synes det er helt greit!? Jeg blir redd nesten.
Sitat av LettMelk Vis innlegg

Mitt drømmeparti er et parti som legger ned staten og innrømmer at demokratiet var et stort feiltag.
Vis hele sitatet...
Hva blir evt. alternativet?
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Norge ligger nærmere 60-70 % skatt, og folk synes det er helt greit!? Jeg blir redd nesten.
Vis hele sitatet...
Løgn og fanteri: http://freak.no/forum/showthread.php?t=178466
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Så siden 15-åringer misbruker cannabis i dag, så burde vi fortsette å ha det ulovlig ? Totalt ulogisk.
Vis hele sitatet...
Helt enig.
12 åringer i Norge drikker seg drita fulle, noe som faktisker farlig for dem og omgivelsene.
Mitt perfekte politiske parti er for radikal omfordeling, legalisering av cannabis, en helthetlig miljøpolitikk som vil medføre 10-20 ganger høyere bensin priser og mye bedre og billigere kollektivtrafikk, melde Norge ut av EØS, beskytter arbeider rettighetene og holder på lønnsforskjellene i Norge og motvirker den veien det går nå.
Sitat av LettMelk Vis innlegg
Så siden 15-åringer misbruker cannabis i dag, så burde vi fortsette å ha det ulovlig ? Totalt ulogisk.
Vis hele sitatet...
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Helt enig.
12 åringer i Norge drikker seg drita fulle, noe som faktisker farlig for dem og omgivelsene.
Vis hele sitatet...
Jeg tror lettere tilgjengelighet kommer til å øke forbruket.

Jeg tror mange cannabis-brukere sterkt undervurderer hvor mange yngre cannabis-misbrukere det finnes.

Jeg vet at ungdom som drikker jævli mye i stor grad klarer å holde seg på skolen, imens ungdom som røyker jævli mye i stor grad ikke klarer det. Derfor er de medisiniske vurderingene ikke spesielt interessante, fordi virkningen å droppe ut av skolen og bli profesjonall taper er mye større enn noen år med alkohol/cannabis-misbruk.

Levra tåler ganske mye, så det interessante er hvilken posisjon man står i det øyeblikket man prøver å få livet som på rett kjøl (som de aller fleste med ungdomstidproblemer på etter eller annet tidspunkt forsøker).


[edit: fjernet dobbeltposting]
Sist endret av DumDiDum; 14. november 2011 kl. 13:13.
Kommer ikke til å sette en parti-preferanse eller bake sammen mitt favoritt-parti, kan ikke helt ta stilling til det her&nu.
Men jeg vil si følgende:

- skatten bør gjøres mye mer progressiv, er det OK at lavtlønnede betaler omlag like mye i skatt som de med masse inntekt?
- milliardærene og likn; forstår ikke at det i et land som Norge fremdels kan gå nullskattytere med den lønns/formue-mengden..
- generelt enklere vilkår og mindre skatter for småbedriftene. Gjøre det ENklere også å være gründer! Alle detaljene kan jeg ikke ramse opp nå.
- Full renovering av "straffesystemet", og gi mulighet til MYE strengere straffer for de jævligste grovisene av lovbrudd!!

- Tilbakeføre HV016, og det ASAP ZULU!!!
- Bygge ut et militær-effektivt, mobilt og kostnadseffektivt Heimevern. Ikke som nå drite lang faen i HV.....

- Big Society, alá Camerons i Storbritannia.. Ikke bare staten som skal stå for velferd mener jeg!
- Tvinge fram bybusser i de store byene gående på etanol eller annet istedenfor diesel!

- Universitetene; gi mulighteten til mer fleksibilitet å ta fag på tvers av linjer i større grad enn nå

- Cannabis; avkriminalisering ASAP, del-legalisering fort også - under oppsyn av myndigheter.
- Delvis avkriminalisere andre typer narkotika, som ikke gjør altfor stor skade per d,d, som forskjellige hallusinogener, kokain, milde amfetaminer, enkelte andre.

- Videreføre EØS-avtalen og få til et nordisk militært samarbeid!

Ellers har jeg ikke flere punkter på snuten, helsevesenet, utdanningssystemet. Beroper meg ikke altfor stor kompetanse, så jeg holder munn der.
Det var det jeg rakk å skrive, litt fort og gæli!

Håper hverfall noen synes disse var O.k.
Sist endret av aeon_illuminate; 14. november 2011 kl. 13:35.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg tror lettere tilgjengelighet kommer til å øke forbruket.

Jeg tror mange cannabis-brukere sterkt undervurderer hvor mange yngre cannabis-misbrukere det finnes.
[edit: fjernet dobbeltposting]
Vis hele sitatet...
Større tilgjengelighet vil føre til at det illegale markedet reduseres. I og med at det vil medføre strengere alderskontroll vil tilgjengeligheten for mindreårige minske, ikke øke.

En legalisering vil derfor medføre større kontroll over misbruk blant mindreårige. Om det vil føre til større forbruk hos myndige er en annen diskusjon.

Selv tror jeg antallet forbrukere vil øke samtidig som det generelle forbruket vil minske. Se for deg f.eks dette scenarioet:

En godt voksen person med et stabilt liv prøver å få tak i cannabis. Etter flere uker med dyrt og dårlig tilbud kommer personen over en type cannabis som er av veldig god kvalitet og til rimelig pris. Personen vet da at dette vil bli utsolgt fort, og blir derfor nødt til å kjøpe mye. Å ha mye cannabis liggende fører til et større forbruk. Om personen hadde et fast utsalgs-sted med god kvalitet og pris ville det vært lettere å begrense forbruket.
Sist endret av fetter; 14. november 2011 kl. 13:36.
Tror en blanding av gammelkommunisme, ispedd litt fascisme og foredlede elementer fra nsdap hadde vært ganske spennende å overvære.

Tull til side, slik det er nå, finnes det ikke noe "perfekt parti".....de aller fleste partier (i norge) er såkalte "broilerpartier", der karriærepolitikere bobler opp i systemene, basert på familehistorie og politiske forbindelse oppover i partiapparatene.

Synd at ikke "Det politiske parti" kom til makten: http://no.wikipedia.org/wiki/Det_Politiske_Parti

Den siste ekte, folkelige politikeren vi så, var Steinar Bastesen men i det Norske politiske landskapet, var han som en kuriositet å regne, selv om han var rimelig nærme det vi kan kalle "hvermannsen".

Sier jo litt ...... >_>
Sist endret av znapper; 14. november 2011 kl. 16:51.
Det er to ting jeg brenner for.

*Strengere straffer for sexovergripere
*Bedre/Strengere innvandringspolitikk
Jeg vil ha et parti som overlater ansvaret til den enkelte. Jeg bryr meg ikke så mye om staten driver et helsetilbud eller ikke, men eter du deg feit som et troll og får diabetes type 2 da har du deg selv å takke. Eller røyker du som en skorstein og får kols; ikke faen om jeg skal subsidiere deg med en krone. Skal staten stå for behandlingen, må avgiftene på varer opp generelt, og spesielt på varer som brukes av risikogruppene. Skal man privatisere hele greien, kan man nøye seg med momsen.

Jeg vil ha mer bompenger. Jeg synes det er en strålende ordning; betale for bruk. Jeg vil også ha enda høyere avgifter på bensin og diesel, rett og slett fordi det er jævlig å ha så dårlig luftkvalitet som vi har det av og til.

Jeg vil totalreformere hele skattesystemet hvor prinsippet er likhet for alle; en fikset skatteprosent for alle. Den regner jeg med ville vært lav, siden statens oppgaver skal begrenses til kun beskyttelse av borgernes liv, eiendomsrett og helse, og forsvar av landets grenser. Alt annet skal finansieres gjennom egenbetaling, gebyrer og avgifter. Må dog presisere at med liv og helse, så mener jeg staten har ansvaret for helsetjenester til barn og unge under myndighetsalderen. Kan man ikke stemme, kan man heller ikke stilles til ansvar. Synes også det virker litt urimelig å skulle forvente at alle som er født med ulike funksjonshemninger osv skal straffes økonomisk, så disse burde vel kanskje også vært inkludert i en ordning der.

Resten som faller utenfor, får belage seg på medborgeres giverglede eller ta spaden i egne hender og begynne å grave.
Ett parti som holder det de lover.
Det skulle jeg likt å sett=)
Sist endret av soulgoodman; 14. november 2011 kl. 20:35.
www.nd.se må være flott,sosial politikk samtidig som de er enda mer innvandringskritiske,disse er også i kommunestyret

http://www.youtube.com/watch?v=Jvf54TMn1vs
FrP. Bare at du gjør det motsatte av alt de sier.
Det beste partiet ville vært Trey Parker og Matt Stone.
Kollektivtransport og trafikk: Det skal være gratis å bruke kollektivt, og mye høyere avgifter for de som kjører egen bil. For at dette skal bli gunstig må kollektivtilbudet utvides i stor grad. Dette skal ikke gå utover de som aktivt bruker og trenger bil i jobbsammenheng, men gjelde for de som bruker bil fordi de ikke gidder å bruke 2o min ekstra og ta buss/trikk/t-bane istedenfor. Tryggere veier for syklister.

Rusmidler: De narkomane skal bli tatt på alvor og bli likestilt med alle andre mennesker, noe jeg har oppfatning av at de ikke er i dag. Statlig heroin til de tyngste misbrukerne, samt flere sprøyterom og hjelpetiltak som vil gi narkomane som bor på gata en tryggere hverdag. Statlig regulering og legalisering av cannabis, er også åpen for legalisering av svake hallusinogener og muligens cola og mdma, men vil se hvordan det blir å legalisere cannabis først. Utvidet ølsalg. Oppløsning av vinmonopolet.

Forsvaret: Syns det er helt feil at mange mener de må "forsvare" seg mot forsvaret, dette bør være kun for frivillige. Også syns jeg vi skal se til helvete og pelle oss ut av Afgjanistan.

Miljø: Dette er noe jeg vil ha full fokus på, er egentlig ingen "grønn sjel", men syns det er flaut og høyst umoralsk at vi har latt det gå så langt som det har gått.

Personlig frihet: Er veldig for aktiv dødshjelp. Dette må selvfølgelig bli nøye gjennomtenkt med tanke på regler for hvem som skal kunne benytte seg av dette, passe på at ingen føler seg presset(eldre) til å gjøre det osv. Derimot syns jeg ikke at det skal bli sett på som en menneskerett å få barn.

Random ting: Avskaffe lekser og heller ha bittelitt lenger skoledag. Slutte å se på adhd som en sykdom som absolutt må behandles (er sterkt i mot at barn ned til 5-årsalderen skal få rivotril), og heller ha et alternaltivt tilbud til disse dersom det ikke fungerer for dem å sitte på skolebenken i 13 år(noe som er merkelig at fungerer for så mange uansett egentlig). Avkriminalisere okkupering av forlatte hus. Høye bøter for å kaste søppel og sneiper på bakken, fatter ikke hvordan vi kan synke så lavt at vi faktisk trenger folk som kan plukke opp sneipene våre). Begrensing av den nye moten å ha mcdonalds på hvert gatehjørne, billigere sunn mat. Utbytt aspartam med stevia i samtlige produkter. Avskaffe statskirken og kongehuset. Økt fokus på forskning og videre basere flere økonomiske og sosial-politiske avgjørelser på reel fakta og ikke personlige/flertalles meninger, synsing og følelser. Avskaffe sirkus og dyrehager samt pelsproduksjon. Satse mer på norsk mat, drite i å sende fisken vår til kina for så å få den tilbake igjen, selv om vi taper penger på dette.

Politi: Starte i andre enden og heller forebygge kriminalitet istedenfor å bare skaffe mer politi.

Vil egentlig kaste staten på dør og innføre kardemommeloven, men det hadde vist vært for krevende for menneskeheten.

Orker ikke skrive mer nå, men syns også alle feilene som har blitt gjort ift innvandring og integrering må rettes opp, men vet ikke helt hvordan dette skal gjøres.
Sist endret av susej; 15. november 2011 kl. 09:59.
Fattig. Det hadde sett lutfattig ut. Det hadde for øvrig 99% av drømmepartiene som er foreslått her også - når dere skal fjerne inntektsskatt, bilavgifter, snus/tobakksavgifter, og egentlig alt dere betaler til staten - så har staten mindre penger. Så da får dere skrive opp flere punkt på ønskelista deres, som "betale selv for operasjoner og legebesøk", "mer bompenger til veifinansiering", "lavere trygd", og "dårligere aldershjem med mindre du betaler selv".
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Trenger ikke noe politisk parti.
Folkeavstemming på alt.
Direkte, lokalt demokrati og arbeiderstyrte arbeidsplasser.
Sitat av Marken Vis innlegg
Du mener norske bønder skal få ENDA mer penger? De er jo den siste adelen vi har i landet når det gjelder gratis penger fra fellesskapet.
God lesning på hvor tullete norsk landbrukssubsidiering er:
http://knutstianolsen.weblogg.no/261...andbruket.html
Ta også med i betraktning at vi har massiv overproduksjon av matvarer i Norge.

"Rundt 10 prosent av melken som produseres blir eksportert som ost og smør. Hver kilo ost koster over 80 kroner å produsere, men selges for 30 til 40 kroner i utlandet." [http://www.forskning.no/artikler/2010/september/265084]. Norske skattebetalere subsidierer derfor amerikanske ostespisere med ca. 50 kroner per kilo Makes perfect sense.

Med samme argumentasjon skulle jeg kunne opprette en hvilken som helst bedrift i Norge, selge det med et soleklart tap, og kreve at Staten gir meg nok penger til å både dekke tapet samtidig som at jeg skal ha et overskudd. Makes perfect sense.

Jeg respekterer bondeyrket, men jeg synes dagens skyhøye subsidiering blir alt for latterlig og samfunnsødeleggende. Terra-Skandalen tappet de involverte kommunene for noen hundre millioner kroner. Bøndene sitter med sugerør rett inn i statskassen og suger ut over 10 milliarder årlig.
Vis hele sitatet...

det er ihvertfall ikke bøndene som får de 50 kronene.
Jeg mener staten burde styre det meste, alt fra matbutikker til strøm, og dermed gjøre allt billigere
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Jeg mener staten burde styre det meste, alt fra matbutikker til strøm, og dermed gjøre allt billigere
Vis hele sitatet...
eh, what? Hvordan vil det gjøre alt billigere? Når noen har monopol på noe vil det ikke bli billigere, tvert imot. Det vil bli dyrere og av dårligere kvalitet ettersom de ikke trenger å bry seg om å miste kunder, for alle er jo nødt til å handle hos samme bedriften. Det er tydelig å se på alt ifra sykehus til vinmonopolet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
eh, what? Hvordan vil det gjøre alt billigere? Når noen har monopol på noe vil det ikke bli billigere, tvert imot. Det vil bli dyrere og av dårligere kvalitet ettersom de ikke trenger å bry seg om å miste kunder, for alle er jo nødt til å handle hos samme bedriften. Det er tydelig å se på alt ifra sykehus til vinmonopolet.
Vis hele sitatet...
Ikkje nødvendigvis. Om eit monopol er der som følge av politisk styring, så kan det utmerka godt ha låge priser. Det ser du på t.d. vinmonopolet, som viss ein tek vekk avgiftene, har nokon av dei lågaste prisane i Europa. Og sjølv med avgifter er polet billegare enn utanlandske alternativ om du passerer 1500,-i pris. Grunnen er at vinmonopolet ikkje skal gå med overskot, men i null. Og det får dei til.

Så at eit statleg monopol treng gjere det dyrare er langt ifra ei sannhet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ikkje nødvendigvis. Om eit monopol er der som følge av politisk styring, så kan det utmerka godt ha låge priser. Det ser du på t.d. vinmonopolet, som viss ein tek vekk avgiftene, har nokon av dei lågaste prisane i Europa. Og sjølv med avgifter er polet billegare enn utanlandske alternativ om du passerer 1500,-i pris. Grunnen er at vinmonopolet ikkje skal gå med overskot, men i null. Og det får dei til.

Så at eit statleg monopol treng gjere det dyrare er langt ifra ei sannhet.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke bare se bort ifra avgiftene da de som har monopol også styrer avgiftene. Hvis avgiftene ikke hadde vært der hadde prisene gått opp. Utenlandske alternativ vil alltid være billigere pga konkurransen. Over 1500kroners grensen vet jeg ikke noe om, og det har heller ikke noe å si for en gjennomsnittlig nordmann. De færreste kjøper vin til over 1500kr. Det er en grunn til at pappvin er veldig populært i Skandinavia... Men joda, at statlig monopol ikke trenger å gjøre noe dyrere er muligens sant, men det vil uansett alltid skje. Når de ikke har noen å sammenligne seg med, ingen andre butikker som prøver å holde prisene nede så vil det alltid bli dyrt og av dårlig kvalitet.

Monopol er monopol, enten det er staten som har monopol eller om det er en privatbedrift - resultatet vil alltid bli det samme.
Et bedre utdannngssystem individuell tilnærming til elevene og mer tilpasset undervisning.

Mindre privatisering av bedrifter, staten burde kontrollere samtlige av inntektene og ressursene.

Gratis kollektivtrafikk, større avgift på biler og andre bensindrevne framkomstmidler.

Egne skoler for barn med et særegent øye for kunst og samtidig fjerne alle estetiske og kulinariske fag fra den regulære grunnskolen

Legalisering av samtlige rusmidler, sterkt restriktivt utsalg, men tilgjengelig nok til at den illegale omsetningen blir underproritert blandt brukerne

Bedre integreringspolitikk, gi innvandrerne en opplæring i språket, men enda viktigere er å banke regelverket inn i hodet på dem og lære dem om norsk kultur og at man muligens krever en atferdsforandring utefra hvordan det var i hjemlandet.

Når det gjelder tobakk, alkohol, meierismør osv bør avgiftene være tilstrekkelig høye for at de dekker de helsemessige utgiftene.

Og selvfølgelig må vi opprettholde våre velferdsprinsipper
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Man kan ikke bare se bort ifra avgiftene da de som har monopol også styrer avgiftene.
Vis hele sitatet...
Nei, vinmonopolet styrer ikkje avgiftene. Vinmonopolet er ein seperat organisasjon, med eit mandat om å drive utan overskot.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Hvis avgiftene ikke hadde vært der hadde prisene gått opp. Utenlandske alternativ vil alltid være billigere pga konkurransen.
Vis hele sitatet...
Faktum er at eg viste at det er feil. Dyre ting er billig, fordi dei ikkje skal ta ut eit overskot, og billige ting er dyrt, på grunn av avgiftene. Monpolet i seg sjølv fører ikkje til høge priser, og vi vil antakeleg få prisoppgang på dyre ting ved ei liberalisering av alkoholmarkedet.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Over 1500kroners grensen vet jeg ikke noe om, og det har heller ikke noe å si for en gjennomsnittlig nordmann. De færreste kjøper vin til over 1500kr. Det er en grunn til at pappvin er veldig populært i Skandinavia... Men joda, at statlig monopol ikke trenger å gjøre noe dyrere er muligens sant, men det vil uansett alltid skje. Når de ikke har noen å sammenligne seg med, ingen andre butikker som prøver å holde prisene nede så vil det alltid bli dyrt og av dårlig kvalitet.
Vis hele sitatet...
Vinmonopolet er jo igjen eit utmerka eksempel på det motsette. Dei har generelt lite forteneste, og det som driv opp prisane på billigprodukt er avgiftene - ikkje avansen til seljar. Viare så motseier du deg sjølv når du kjem med gullkornet "Men joda, at statlig monopol ikke trenger å gjøre noe dyrere er muligens sant, men det vil uansett alltid skje."

Dessutan er det feil at vinmonopolet ikkje har nokon å samanlikne seg med; dei kan samanlikne seg med t.d. vilkårlege euroepiske butikkjeder i land med liberal alkohollovgjeving.

Viare er ikkje vinmonopolet av dårleg kvalitet. Uansett kor du bur i Noreg, vil polet kunne bestille inn det du vil ha. Det er få butikker som tilbyr samme grad av service som vinmonopolet. Tvert imot har pola i bergen vel så stor grad av utval og kunnskap som t.d. whiskysjappa på Schippol Airport - som altså er ei spesialisert whiskysjappe. Og da tenker eg ikkje på vinmonpolet i Valkendorfsgate, som er i særklasse.

Og når det kjem til vin er eg overtydd om at dei kan meir om det dei sel enn ein tilfeldig person på Rimi, så kor i alle dager du får inntrykket om dårleg kvalitet fra er eit mysterium.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Monopol er monopol, enten det er staten som har monopol eller om det er en privatbedrift - resultatet vil alltid bli det samme.
Vis hele sitatet...
Nei, det vil det ikkje, fordi staten ikkje nødvendigvis vil utøve monopolposisjon for å tene mest mogeleg. Ein privat aktør vil truleg søke å tene mest mogeleg, med mindre den er grunnlagt med retningslinjer som seier noko anna.

Du overser totalt det at ein statleg monopolist er underlagt statleg kontroll, som kan nyttast til å styre drifta i ei ønska retning.
Strengere krav for å bli norsk statsborger. Send innvandrere hjem hvis de kommer inn til landet vårt å gjør lovbrudd.

Senk prisene på frukt og grønt, å reis prisene på usunt.

Legaliser Cannabis

Satse på energi fra sol, vind og vann
Sist endret av Teddybe4r; 19. november 2011 kl. 14:11.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, vinmonopolet styrer ikkje avgiftene. Vinmonopolet er ein seperat organisasjon, med eit mandat om å drive utan overskot.
Vis hele sitatet...
Du har selvfølgelig "vunnet" igjen, som du gjør med alle diskusjoner. Jeg visste ikke dette engang, jeg. Nå kom jeg akkurat hjem fra et heidundranes julebord hvor jeg faktisk har tenkt på det du har skrevet her. Det jeg kom frem til full og fornøyd, var jeg ikke har nok kunnskap til å faktisk diskutere emner som dette.

Slashy, du er en fantastisk kunnskapsrik person som jeg faktisk ser opp til selv om vi er uenig i de fleste politiske saker. Jeg vil, og skal gi deg en større utfordring ved neste diskusjon!
Sist endret av Boo-Boo; 20. november 2011 kl. 03:14.