Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1667
Hei.

Jeg har vurdert å prøve å få i gang en side, der jeg har sjekket prisene i Norge rundt dette,og må si at dette er svin dyrt for meg å drive å investere mange tusen kroner i en hobby, som jeg ikke helt vet vil slå igjennom

Har noen av dere prøvd å ansette noen ifra utlandet for å gjøre denne jobben?

Lønner det seg? Bra/dårlig erfaringer?


Skulle gjerne hatt meninger/erfaringer rundt dette
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Nå er det ikke akkurat slik at nordmenn er best i verden på å programmere/designe, og måten du generaliserer på her blir feil. Det du er ute etter er vel heller referanser og forslag til firma/personer i utlandet du kan kontakte?
Legg ut en beskrivelse på hva du vil ha gjort på craigslist filipinene. Filipinere snakker veldig greit engelsk og tar lite betalt, og du ser fra portfoliene de legger ved om de er noe tess. Lykke til!
Har brukt et par sånne tjenester litt, og må si jeg har veldig varierende erfaringer med å bruke slike tjenester fra lavkostland. Du ender vanligvis med å måtte bruke veldig mye tid på prosjektstyring, og du må være 150% sikker på at du har spesifisert ALT, selv ting du tenker at er totalt selvsagte, ellers kommer det ikke med. La oss si at du f.ex. vil ha spesiallaget et forumscript, der brukerne må være logget inn for å poste. Men, kanskje du glemmer å spesifisere at brukerne da også må ha en mulighet til å logge seg ut, eller å registrere seg. Vips, så kommer det ikke med. Men dette GÅR ihvertfall til en viss grad så lenge du er ekstremt nøye med prosjektbeskrivelsen. Har derimot hørt bedre ting om f.ex. søramerika, også anbefaler jo han andre over meg her fillipinene, så det er vel også bedre.

Design er værre - indere f.ex. har rett og slett en helt annen smak mht stil/design enn det vi har, gå inn på f.ex. vworker.com eller freelancer.com og titt på referansene til disse forskjellige indiske designfirmaene som opererer der, så skjønner du hva jeg mener. Det morsomme er at dette går begge veier - det er ikke bare vi som ikke liker "deres stil", de liker ikke "vår stil" heller. Ta et prosjekt jeg jobbet med sist sommer f.ex., der det var noe ibsensaker som skulle settes opp i diverse land, blant annet india, og plakatene kan ikke beskrives som noe annet enn "bollywood". De hadde prøvd med plakater fra en norsk designer først, flink fyr, fine plakater, men de funka ikke i det hele tatt der. "Bollywood-ibsen"-stil derimot, da funka det med en gang. Så designmessig bør du absolutt velge folk fra et land med relativt lik kultur, ellers blir det sannsynligvis krasj.
Sist endret av atomet; 16. juni 2011 kl. 17:02.
Hva ligger timesprisen i India på? Er det nå egentlig så mye billigere enn norge?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
petterpan2: Ja. Er en grunn til at man relativt billig kan leie en hel skokk indere som jobber for et selskap som bedriver captcha-cracking manuelt.

Forøvrig har jeg på steder som Stackexchange lest fra t.d. indere selv at de fleste leverer ufattelig dårlig kode.
Sitat av Jonta Vis innlegg
petterpan2: Ja. Er en grunn til at man relativt billig kan leie en hel skokk indere som jobber for et selskap som bedriver captcha-cracking manuelt.

Forøvrig har jeg på steder som Stackexchange lest fra t.d. indere selv at de fleste leverer ufattelig dårlig kode.
Vis hele sitatet...
Det er litt forskjell på å bedrive manuell CAPTCHA og å utvikle programmvare da. Bare i Norge at ufaglært arbeidskraft er dyrt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hva konkret er det du trenger av hjelp med siden? Er det HTML? PHP? jQuery? mySQL?

Det er bare å finne noen norske programmerere som er villige til å ta jobben svart sånn at det ikke koster deg skjorta. Kontakter man et firma så koster det gjerne en tusenlapp i timen, en webutvikler/designer som jobber fulltid på si kan gjerne ta en hundrelapp eller mindre i timen uten å bli fattig av den grunn.

Forøvrig pleier jeg å jobbe frilans selv, og ca. 100 kr timen er hva jeg anser som en rettferdig pris for å kunne være konkurransedyktig
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av webdesign Vis innlegg
Hva konkret er det du trenger av hjelp med siden? Er det HTML? PHP? jQuery? mySQL?

Det er bare å finne noen norske programmerere som er villige til å ta jobben svart sånn at det ikke koster deg skjorta. Kontakter man et firma så koster det gjerne en tusenlapp i timen, en webutvikler/designer som jobber fulltid på si kan gjerne ta en hundrelapp eller mindre i timen uten å bli fattig av den grunn.

Forøvrig pleier jeg å jobbe frilans selv, og ca. 100 kr timen er hva jeg anser som en rettferdig pris for å kunne være konkurransedyktig
Vis hele sitatet...
100,- kr timen? Oh, dette har blitt tatt opp flere ganger i det siste her inne. Hvis du ligger på et så lavt prisnivå vil jeg gjerne se noe av det du har laget - med mindre du bruker 100t per side da.....

Stormen, where aaaare you? Hvis det ikke hadde vært tidlig morgen nå skulle jeg ha funnet Stormen sin fine forklaring på akkurat dette, men det gidder jeg ikke. Den er dog her inne et sted.
Det er faktisk flinke ungdommer i norge som tar 1k for et design. Send en pm så skal jeg finne noen linker til deg.
Sitat av bleh Vis innlegg
100,- kr timen? Oh, dette har blitt tatt opp flere ganger i det siste her inne. Hvis du ligger på et så lavt prisnivå vil jeg gjerne se noe av det du har laget - med mindre du bruker 100t per side da.....

Stormen, where aaaare you? Hvis det ikke hadde vært tidlig morgen nå skulle jeg ha funnet Stormen sin fine forklaring på akkurat dette, men det gidder jeg ikke. Den er dog her inne et sted.
Vis hele sitatet...
De mest teknisk krevende sidene kan man lett bruke 100 timer på om man skal ha høy kvalitet på sidene man lager. Da inkluderer det gjerne PHP, mySQL, jQuery, CSS med mer.

Er nok av sider som jeg har laget, send meg en PM så kan jeg sende deg linker. Har jobbet som webdesigner/utvikler siden 2000, så tror jeg vet hva jeg gjør, for å si det sånn.
Sitat av webdesign Vis innlegg
Er nok av sider som jeg har laget, send meg en PM så kan jeg sende deg linker. Har jobbet som webdesigner/utvikler siden 2000, så tror jeg vet hva jeg gjør, for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke kan ta mer enn 100kr timen for å være konkurransedyktig er det noe veldig galt et eller annet sted. Jeg tar typisk ca 800kr timen, og har ikke noe problem med å være konkurransedyktig.
Sitat av atomet Vis innlegg
Hvis du ikke kan ta mer enn 100kr timen for å være konkurransedyktig er det noe veldig galt et eller annet sted. Jeg tar typisk ca 800kr timen, og har ikke noe problem med å være konkurransedyktig.
Vis hele sitatet...
Kunne sikkert tatt langt mer enn 100 kr om jeg ville, men da måtte jeg ha tatt meg bryet med å lage en ordentlig portefølje, og det har jeg ikke prioritert enda.

Si gjerne ifra om det er galt å ta det man selv anser som en fornuftig pris.
Dessuten er 99% av alle kundene mine i utlandet, og der er det vel ikke vanlig med timespriser over $100?
Sitat av datahjelp Vis innlegg
Hei.

Jeg har vurdert å prøve å få i gang en side, der jeg har sjekket prisene i Norge rundt dette,og må si at dette er svin dyrt for meg å drive å investere mange tusen kroner i en hobby, som jeg ikke helt vet vil slå igjennom

Har noen av dere prøvd å ansette noen ifra utlandet for å gjøre denne jobben?

Lønner det seg? Bra/dårlig erfaringer?


Skulle gjerne hatt meninger/erfaringer rundt dette
Vis hele sitatet...
Klarer du å beskrive hva du skal ha, altså hensikten med løsningen, i tillegg til evt. tanker du har om hvordan det skal se ut / fungere for brukeren? Se hvor langt du kommer med det først, så kan du kikke på rentacoder.com og lignende sider for billige utviklere på fastpris.

Sørg for å finne noen som kan tenke selv. Sjekk referanser og feedback på tidligere prosjekter..

Sitat av webdesign Vis innlegg
Kunne sikkert tatt langt mer enn 100 kr om jeg ville, men da måtte jeg ha tatt meg bryet med å lage en ordentlig portefølje, og det har jeg ikke prioritert enda.

Si gjerne ifra om det er galt å ta det man selv anser som en fornuftig pris.
Dessuten er 99% av alle kundene mine i utlandet, og der er det vel ikke vanlig med timespriser over $100?
Vis hele sitatet...
Utviklere i USA/europa har vel stort sett like bra lønninger som oss her i landet. Ufaglært arbeidskraft derimot tjener ikke bra alle steder..