Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 5410
Kan dere ikke også begynne å whine om at man ikke får lov til å drikke alkohol på skolen? ammagawdplix! Forhåpentligvis klarer man å redusere andelen barn som røyker ved å gjøre det langt verre å røyke på skolen. Godt tiltak.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Dette blir helt feil for meg. De prøver å ta ifra oss en menneskerett her. Vi over 18 skal til en hvis grad kunne gjøre hva vi vil, og ikke bli dirigert rundt som et jævla orkester.
Vis hele sitatet...
Hjelpe meg! Hvordan våger du å dra inn menneskerettigheter i en diskusjon om tobakksbruk?! Det er helt hårreisende. Har mora di virkelig ikke lært deg at det fins viktigere ting enn å snuse mens du sliter deg gjennom en dobbeltime 1P?! Retorikken din og prioriteringene dine er helt skremmende.


Sitat av Marken Vis innlegg
Kan dere ikke også begynne å whine om at man ikke får lov til å drikke alkohol på skolen? ammagawdplix! Forhåpentligvis klarer man å redusere andelen barn som røyker ved å gjøre det langt verre å røyke på skolen. Godt tiltak.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg! Rusmidler hører ikke hjemme på en skole.
Sist endret av Stinson; 9. juni 2011 kl. 11:27.
DEt var akkurat slik på min vgs i Oslo og. Kort sagt, det ble lite håndhevet i praksis. Utenfor skolens område var det free for all, i timene og på skolen kunne man stort sett snuse der og. Og man kunne røyke rett utenfor skolen eller i røykehjørnet.. haha Lærerne så det ikke av en eller annen grunn
Sist endret av Googæl; 9. juni 2011 kl. 12:03.
Ble selv kalt inn til allmøte på skolen min om totalforbud mot nikotin og tobakk^^ bruker ingen av delene, så for meg har det ikke noe å si. Men ser egentlig ikke hva det plager andre at folk har en liten snus under leppa
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Finnes det faktiske abstinenser? Jeg har at flere perioder hvor jeg har røyket, mye og lite, men jeg har aldri fått abstinenser av å gå kortere eller lengre stunder uten røyk. Eneste har vært at jeg har merket at jeg har hatt lyst på det.
Vis hele sitatet...
* Røyketrang
* Irritasjon
* Rastløshet
* Konsentrasjonsproblemer
* Utålmodighet
* Svette
* Hodepine
* Sult
Dette er de vanligste symptomene ved abstinenser som man opplever når man slutter å røyke eller går lenge uten nikotin, populært kalt røyksjuke
Kombinert med den psykiske avhengigheten og rutinen/kosen som følger med røk så blir det vanskelig å slutte om man først har vendt seg til det.
Jeg er egentlig for at det hverken skal være tillatt med tobakk eller snus på skolen, men dette synes jeg blir for urealistisk. Jeg vil tro det vil være bedre og komme frem til visse regler og retningslinjer ift. rusmidler på skolen. At det ikke er lov å benytte seg av det i timer er vel en god start. Kanskje det skal være egne steder på skolen der det er lovlig, i form av et "røykeskur" eller lignende. Blir elever sett andre plasser, blir de henvist til stedet det er tillatt, ved gjentakelse så blir det anmerkning.

Problemet er vel at det blir for dumt å gå inn i et skur for å ta seg en snus, men at det i hvert fall blir slik med røyking er jeg for! Og synes heller ikke at snus har noe å gjøre i et klasserom.

Kort oppsummert: ingen rusmidler i klasserom, røyking kun på tilvist område, snusing kun i friminutt og andre pauser i skoledagen.
Sist endret av staM; 9. juni 2011 kl. 13:02.
Vi fikk det samme greiene du snakker om, Riverton, på min VGS for noen år tilbake. Lærerne er dødslappe på å håndheve forbudet og jeg har aldri fått anmerkning for å snuse i timen(kun tilsnakk, hvorpå jeg tar ut snusen).
Så, da regner jeg også med at disse tiltakene de ønsker å innføre også gjelder lærere? Blir vel det samme det, om en lærer kan nyte en snus/røyk, eller enn 18-år gammel elev?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Riverton Vis innlegg
Jeg oppfordrer ikke til bruk her, jeg vil frem til at dette forbudet ikke hører hjemme i en skole hvor 1/3 av elevene er myndige.
Vis hele sitatet...
Hvorfor hører ikke et slikt forbud hjemme i en skole, som ikke er ett privat hjem, hvor 77% av elevene ifølge deg selv ikke lovlig er i stand til å tilegne seg rusmiddelet? Selvsagt skal skolen få lov til å verne om sine egne elever, skolen vet at den er en viktig del av livet deres. Vi er alle enige om at røyking og nikotin-produkter er usunne, da ser vi vel ingenting galt i at en skole forbyr det? Om du vil ødelegge kroppen din, gjør det hjemme og ikke på skoletiden. Dette forbudet har grunnlag i solidaritet og god fornuft hos ledelsen, igjen, privatliv har du utenom skoletid.
Sitat av Riverton Vis innlegg
prøver å få frem at dette forbudet er tåpelig og en krenkelse av privatlivet.
Vis hele sitatet...
Jeg sliter med å se hvorfor dette er tåpelig og en krenkelse av privatlivet ditt. Jeg gikk gjennom postene dine i denne tråden, og du kommer kun med påstander:

- Du skriver at skolen prøver å ta fra dere en menneskerett, var det retten på skolegang? Jeg vet ikke hvilken menneskerett du snakker om her... Temmelig sikker på at skolen kan hindre menneskerettighetskonvensjonen i å røyke i skoletiden uten at dem bryter med menneskerettighetskonvensjonen.
- Du skriver gjentatte ganger at det er tåpelig, hvorfor er det tåpelig?
- Du skriver at det sikkert er en AP politiker som står bak, dette vil jeg vite mer om, hvorfor tror du det er en AP politiker?

Også dette privatlivet ditt på skolen da. "Offentlig privatliv", et fint paradoks.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Helt uenig. Parker er jo til nettopp for å trekke frisk luft og for å oppleve litt natur. Passe kjipt om en gjeng røykere setter seg ned ved siden av deg da. Mulig dere røykere ikke kjenner det selv, men røyk stinker.
Vis hele sitatet...
Det blir bare helt feil, en park er en offentlig plass. Det betyr du kan gjøre noenlunde hva du vil, så lenge du ikke bryter Norsk lov.

Skal jeg begynne og legge meg opp i alle nybakte mødre som skal amme på cafer og i parker osv? Nei, fordi jeg føler ikke for og klage på absolutt alt her i verden.

Liker du ikke at noen røyker ved siden av deg spør om de kan stumpe røyken, men da vil du sannsynligvis bare bli ledd av, det enkleste for deg da er og flytte deg!
Folkefiende
Toaru's Avatar
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Dette må være noe av det mest latterlige jeg noen gang har hørt. Aldri i livet at dette kan håndheves. Og for ikke å snakke om krenkelse av privatlivet. Hva DU gjør på din skolevei, og eller utenfor skolens område har for svarte satan ikke skolen, fylket eller noen som helst noe med.
Vis hele sitatet...
Uuuhm, du har ikke lov til å røyke marihuana eller drikke alkohol åpenlyst på skoleveien din heller. Eller å gå med penisen utenfor buksa. Hvorfor er de krenkelsene av privatlivet akseptable imotsetning til nikotinrus i skoletiden?

lol, det blir nesten en form for curfew.
Sitat av Toaru Vis innlegg
Uuuhm, du har ikke lov til å røyke marihuana eller drikke alkohol åpenlyst på skoleveien din heller. Eller å gå med penisen utenfor buksa. Hvorfor er de krenkelsene av privatlivet akseptable imotsetning til nikotinrus i skoletiden?

lol, det blir nesten en form for curfew.
Vis hele sitatet...
Ser du virkelig ikke forskjellen på å blotte penisen sin, og å ha en snus innenfor leppa?

Da må du virkelig være evneveik.
(har ikke lest alle innlegg så kanskje noen har sagt det)

Nå har jo strengt tatt ingen under 18 lov til å nyte nikotin på lovligvis.

Jeg personlig støtter 110% opp om alt som kan få røyk/snus til å forsvinne fra jordens overflate.
Fortsetter det slik, så lukter det riots. Jeg er glad denne regjeringa ikke sitter så veldig mye lenger. Og om den fortsatt skulle sitte etter neste valg, så lukter det blodig krig.
Hadde dette skjedd i andre land, hadde kontoret til pampene blitt satt fyr på og steina. Hvor ble av patriotismen og stoltheten?
Historiene om norske vikinger er bare ljug. Max Manus må ha vært en nord-ire i forkledning!
Sitat av grandiz Vis innlegg
Fortsetter det slik, så lukter det riots.
Vis hele sitatet...
Fungerer dårlig for elever å gjøre opprør, da lærerne enkelt kan sette dem ned i adferd og redusere fremtidige muligheter for å få jobb..
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Fungerer dårlig for elever å gjøre opprør, da lærerne enkelt kan sette dem ned i adferd og redusere fremtidige muligheter for å få jobb..
Vis hele sitatet...
Lærerne har ikke en dritt med hva folk gjør på fritida.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hva er problemet? Kan ikke folk respektere et reglement?

Greit, hvis jeg røyka så skulle jeg røyket inne på sykehus foran alle pasientene, for det er krenkelse av privatlivet.
Vis hele sitatet...
kan si det på en lett måte . du røyker ikke , snuser ikke . bruker ikke noe stoffer som inneholder nikotin.så veit du hva det er og være avhengig av nikotin ?. noen elever blir faktisk ganske rastløse og har vanskeligheter med og følge med når de ikke får nikotin . så faktisk for noen så kan dette få karakterene til og strømme nedover !
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Ta det med ro tradstarter. Kommer aldri i helvete til a bli gjennomfort.
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Nå har jo strengt tatt ingen under 18 lov til å nyte nikotin på lovligvis.
Vis hele sitatet...
Det står ingenting i loven om at noen under 18 år ikke har lov til å nyte nikotin.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Nå er det snakk om at de skal forby røyking på holdeplasser og andre samlingspunkt. Ah, det skal bli helt fantastisk å be Herr og Fru Sigarett stille seg ut i regnet mens de tar seg en blås. HERLIG!
Sitat av NosNils Vis innlegg
noen elever blir faktisk ganske rastløse og har vanskeligheter med og følge med når de ikke får nikotin . så faktisk for noen så kan dette få karakterene til og strømme nedover !
Vis hele sitatet...
Støtter den, blir utrolig ukosentrert om jeg skal sitte over lengre tid uten nikotin. Lærerne våre skjønner dette, og står selv med snusen i kjeften, eller spør om vi skal ta 5minutt til tider for og ta en røyk Her står ihvertfall lærere og elever og røyker ilag.

Hvem i faen går vel ut i 10 min for og snuse?


TS kan vel ta det helt med ro, ettersom det er direkte krenkelse. Og skal liksom lærerne ha lov, men ikke elevene?

Sitat av villmannen Vis innlegg
Det står ingenting i loven om at noen under 18 år ikke har lov til å nyte nikotin.
Vis hele sitatet...
Støtter forsåvidt den også, er ingen lov som tilsier at du ikke har lov selvom du er under 18. Du har bare ikke lov og kjøpe
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Ser du virkelig ikke forskjellen på å blotte penisen sin, og å ha en snus innenfor leppa?

Da må du virkelig være evneveik.
Vis hele sitatet...
Tror de fleste ser forskjellen, men så måtte du også kommentere det mest ekstreme eksempelet hans. Jeg vil gjerne ta meg en øl i løpet av skoledagen, og om jeg har abstinenser etter alkohol gir ikke læreren meg fri til å løpe ut og slukke tørsten av den grunn. Dette syns jeg er krenkende.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Hei

Det er inne til høring om det skal bli totalforbud for nikotin i VGS i Akershus.
Dette innebærer følgende for den vanlige elev:

- Forbud mot bruk av nikotin og tobakk i skoletiden
- Forbud mot bruk av nikotin og tobakk i skoletiden også utenfor skolens området.
- Forbud mot nikotin og tobakk på skoleveien.
- Forbud mot nikotin og tobakk også ute på skolens området.

Dette mener jeg er en drastisk krenkelse på privatlivet. Det er snakk om alt i fra 16-19 åringer her, og om vi ønsker å ta oss en røyk ute i et friminutt, så er det jaggu meg en privatsak.

Hva mener dere?

- Riverton -
Vis hele sitatet...
Hahahha, det er det absolutt mest patetiske og latterlige forslaget jeg har hørt i hele mitt liv, det å i det hele tatt tenke noe slikt ser jeg på som direkte konntrolerende perverse kvalmende idioter! Om det hær virkelig slår igjennom er det rett og slett en DISGRACE.
Går på vgs i Buskerud. Her er det røykeområde som også læreren benytter. Det er lov å snuse, men ikke inne. Grunnen til dette er at det ble funnet svært mye brukt snus rundt omkring. Selvsagt er det vanskelig å håndheve, men snusproblemet ble mindre etter at de innførte regelen.
De lærerne vi har som røyker selv skjønner at også elever trenger en snus/røyk innimellom. De er greie og kommer som oftest med morsome kommentarer eller blunker til deg Det finnes unntak, men de er hyklere.

De lærerne vi har som ikke snuser/røyker har nulltoleranse for det. Lager en stor sak av det.
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Nå har jo strengt tatt ingen under 18 lov til å nyte nikotin på lovligvis.
Vis hele sitatet...
For det første er det ikke ulovlig og bruke nikotin. Du må også huske på at fra 2. trinn begynner folk å bli 18. Det hadde vært helt annerledes hvis dette hadde blitt innført på ungdomskoler, som det forøvrig er fra før.