Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1010604
Beklager om det har blitt nevnt tidligere, men finnes det et sted i trondheimsområdet som selger kiselgur aka diatomejord? Hørte hos hydrohagen, men de hadde ikke annet å tilby enn vanlig insektsmiddel.
Er man kommet såpass langt at LED er likestilt kvaliteten til HPS, og at man kan kjøre med kun LED-lys nå?
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av hideout Vis innlegg
Er man kommet såpass langt at LED er likestilt kvaliteten til HPS, og at man kan kjøre med kun LED-lys nå?
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg har forstått så er mars hydro det nærmeste man kommer optimalt i disse dager (kun basert på synsing fra reddit o.l). Men de koster en liten formue
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hideout Vis innlegg
Er man kommet såpass langt at LED er likestilt kvaliteten til HPS, og at man kan kjøre med kun LED-lys nå?
Vis hele sitatet...
Du kan gjøre en hel operasjon med bare LED, men du får ikke i nærheten av mengden ferdig produkt som du ville med HPS.
Vil du kunne oppnå samme kvalitet på produktet da?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du kan gjøre en hel operasjon med bare LED, men du får ikke i nærheten av mengden ferdig produkt som du ville med HPS.
Vis hele sitatet...
Har du oppdatert deg på denne fronten i det siste?
Grunnen til jeg lurer er at det later til at LED har utviklet seg betraktelig i løpet av de siste årene.

Det ligger en del videoer av side-by-side-videoer på youtube og flere av disse konkluderer med at LED er minst like bra som HPS.
Riktig nok er flere av disse videoene laget av LED-produsenter og det gjør meg veldig skeptisk til denne påstanden, men det er likevel en del andre som virker upartiske.

Blant annet denne hvor jeg har linket direkte til konklusjonen.

I tillegg virker denne testen troverdig:

LED vs 1000W Double-Ended HPS Medical Cannabis Grow Test


DRY WEIGHT COMPARISON RESULTS - LED vs 1000W Double-Ended HPS
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nei, LED måler seg ikke med HPS enda, det er en grunn til at butikker som Hydrohagen ikke fører LED produkter. Det er styrken i HPS samt den jevne fargeblandingen som gjør det en vinner. Jeg jobber med lys daglig og vet at i tv/scene bransjen så er skikkelig LED dyrt, og til og med der sliter de med fargene: Fargegjengivelsesskalaen (CRI) er ikke god nok for å indikere hvor bra LED er pga ujevnheter i lysspekteret til kilden.
Det finnes led paneler som er mer effektive enn HPS.
Cree CXB3590 3500k CD bin (36v) kan levere lys 56% effektivt ved 1400mA, mer ved lavere strøm.
area51 lager vero 29 baserte paneler som også er mer effektive enn HPS, men ikke like effektive som cree sine cxb.

Pacific light concepts er et annet firma som lager kvalitets led paneler. de bruker cree cxb3070 som er marginalt mindre effektiv enn cxb3590. De er også dimbare, drevet av Meanwell hlg-185-c1400.

Dette kan også veldig enkelt gjøres DIY. finnes masse info hvis man googler litt

mars hydro er søppel. Blanding av blå og røde leds er ikke optimalt for å gro MJ, er ikke intensivt nok, varm hvitt lys er pr dags dato mest optimalt for å gro MJ. Osram lager ett panel som fungerer ok, men koster mer enn tilsvarende varm hvitt.
Hei!

Jeg har noen frø som jeg gjerne vil spire, men jeg har ikke næringsfattig jord til spiringen. Kun Floralux veksttorv.

Å spire frøene i dette vil vel føre til nuteburn?

Hvis det er skadelig for planten å spire i veksttorv har jeg to alternativer uten å måtte gå til innkjøp av f.eks. Biobizz light mix:

1. Spire frøene i root riot og transplantere i veksttorven når planten er klar for det

2. Dele opp nok root riot-kuber til å fylle opp en bunnløs kopp som graves ned i dyrkepotten som fylles med veksttorv og spire i frøene på denne måten


Er disse metodene dødfødte eller må jeg krype til korset og handle egnet jord for spiring av frø?
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Bare spir dem i root rioten. Når de da har blitt noen centimeter høye, så setter du hele root rioten i en potte med jord.
Sist endret av Dr. fungitumb; 16. november 2015 kl. 03:52.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Bare spir dem i root rioten. Når de da har blitt noen centimeter høye, så setter du hele root rioten i en potte med jord.
Vis hele sitatet...
Ja, det har jeg gjort før, men tror du det går bra å bruke denne veksttorven når det er tid for å transplantere root riot-kuben?

Næringsinnhold i linken jeg vedla ovenfor.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Hadde ikke brukt den alene nei. Du bør heller få tak i noe vanlig plantejord, med mindre du ønsker å bestille spesialjord fra dedikerte butikker.
Det du har der kan du bruke som et topplag for å hindre uttørkning og slikt.

Næringsinnholdet bør du lese deg opp på før du begynner uansett. Men ut i fra den lille kunskapen jeg har, så er den torven der litt vel næringsrik for unge planter. Godt mulig jeg tar feil.
Ikke bruk jord som kommer fra typisk plantasjen eller lignende. Det følger gjerne med skadedyr i jord fra disse stedene. Det er, som Dr. fungitumb sier, for mye næring i den jorda for så unge planter.
For å svare på egen post, http://kiselgur.no/nettbutikk.ehtml gjorde at jeg fikk tak i kiselgur i løpet av to dager.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Greit å vite takk som deler!
Hei alle sammen. Er en måned nå siden siste oppdatering, og kan nevne at plantene var nære på ved å visne ut og blad etter blad falt av. Fant ut at utsugsvifta var defekt og har nok vært det en stund. Så det er litt synd, men en slik feil burde jeg ha sett tidligere. Men nå har plantene kommet seg veldig igjen og har begynt å blomstre. Har toppet de alle en gang for å holde de litt lave. Har gått over til 18/6 syklus nå og det ser ut som at det har hjulpet.


Vel, her er noen bilder.














At bladene henger litt kan vel skyldes at bildene er tatt mens lysene er slukt antar jeg. Forventer ikke allverdens med sluttprodukt, gjorde dette litt for science Har enda white widow og 5 blue dream frø så jeg får se etterhvert hva det blir til.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
vannOgprosent: Ikke belys plantene når de har "natt", lys forstyrrer circadianrytmen deres, spesiellt noe så kraftig som en blits. i værste fall kan du ende opp med rare resultater av slikt stress som hermafroditisme etc.

Skal du absolutt jobbe med plantene mens det er mørkt går du til innkjøp av en grønn lyspære, dette lyset påvirker ikke plantene (på samme måte som et rødt lys ikke påvirker fremkallingsprosessen til kjemisk film) siden de reflekterer vekk alt grønt lys.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
vannOgprosent: Ikke belys plantene når de har "natt", lys forstyrrer circadianrytmen deres, spesiellt noe så kraftig som en blits. i værste fall kan du ende opp med rare resultater av slikt stress som hermafroditisme etc.

Skal du absolutt jobbe med plantene mens det er mørkt går du til innkjøp av en grønn lyspære, dette lyset påvirker ikke plantene (på samme måte som et rødt lys ikke påvirker fremkallingsprosessen til kjemisk film) siden de reflekterer vekk alt grønt lys.
Vis hele sitatet...
Aah skjønner stortsett hva du mener så da skal de få være i fred i mørket heretter

Fikk tatt noen bedre bilder idag. Synd at ikke de kan vises i full oppløsning.






Fine planter synes jeg Litt vemodig at de engang skal kuttes ned Får håpe det blir litt å fyre på.
Hvis jeg ikke har nevnt det tidligere så har jeg toppet alle en gang, skulle kanskje gjort det flere, men er kanskje i seneste laget.
Sist endret av vannOgprosent; 24. november 2015 kl. 23:32.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Beste tipset jeg kan gi deg akkurat nå. Ikke bli utålmodig mot slutten!

La busken bli skikkelig moden og fin før du kutter den ned. Har selv gjort det de første gangene, og ser flere kompiser gjør det samme. Busken ser kanskje ferdig ut. Men det er modehet på tricomer som er viktig her. Så ta en god sjekk av det før du chopper!

Om du da skulle sitte igjen med lite produkt, så kan du i allefall forsikre deg om at det er bra vare

PS. http://www.growweedeasy.com/curing
Sist endret av Dr. fungitumb; 25. november 2015 kl. 02:00.
Takk for svar Dr. Fungitumb, synes jeg har lest noe lignende også at tricomene skal få en litt mørkere farge før man høster inn. Dette skal jeg sette meg skikkelig inn i så at jeg for best mulig av det jeg høster inn

Tenkte å trimme litt på bladene i dag så at budsa under også får tilstrekkelig med lys
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Man har tre stadier av trichomene: Blank, Melkehvit og Burgunder/Brun, ikke alle trikomene vil ha samme farge men de fleste venter til brorparten har blitt brune, da har de modnet ordentlig og man får en enda kraftigere sofasteinhet. Om man høster tidligere da mesteparten er melkehvit vil man få en mer 'High' av rusen. Klart vil jo strainen ha mest å si for hvor sofastein eller høy man blir men innhøstingstiden kan påvirke dette noe.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Når vi først er inne på temaet så fant jeg denne tråden på reddit nettopp
Hva dyrker dere i disse dager og rekker dere høsting Før jul?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nei, LED måler seg ikke med HPS enda, det er en grunn til at butikker som Hydrohagen ikke fører LED produkter. Det er styrken i HPS samt den jevne fargeblandingen som gjør det en vinner. Jeg jobber med lys daglig og vet at i tv/scene bransjen så er skikkelig LED dyrt, og til og med der sliter de med fargene: Fargegjengivelsesskalaen (CRI) er ikke god nok for å indikere hvor bra LED er pga ujevnheter i lysspekteret til kilden.
Vis hele sitatet...
Så det finnest ikke noe alternativ til folk som kjører 10-100 planter som gjør at de ikke blir voldtatt av strømrekninga? Utenom tjuvkobling etc.
Sitat av hideout Vis innlegg
Så det finnest ikke noe alternativ til folk som kjører 10-100 planter som gjør at de ikke blir voldtatt av strømrekninga? Utenom tjuvkobling etc.
Vis hele sitatet...
Du kan gjennomføre prosjekter uten å nødvendigvis måtte bruke HPS, men du kan ikke forvente å få like gode resultater (g per watt).

LED, CFL og T5 kan brukes, men lyset på T5 og CFL har ikke samme penetreringsevne som HPS. Derfor vil man ikke få spesielt imponerende resultater mtp. utbytte lengre ned på planten.
I tillegg har man problematikken med et lysspekter som ikke er optimalt for best mulig avkastning hva LED angår.

Jeg vil anta at den mest lukrative metoden er å gå for et SOG-oppsett med T5 for å inngå et kompromiss mellom strømutgifter og ferdig produkt i dette tilfellet.

F.eks. ved å dyrke frem en morplante hvis stiklinger settes direkte i blomstringsfase så fort stiklingen har fått et godt rotgrunnlag.
Gjenta denne prosessen noen ganger så kan man heller begynne å tenke antall gram per tidsenhet fremfor antall gram per watt for å se om det lønner seg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hideout Vis innlegg
Så det finnest ikke noe alternativ til folk som kjører 10-100 planter som gjør at de ikke blir voldtatt av strømrekninga? Utenom tjuvkobling etc.
Vis hele sitatet...
Den strømregninga er ikke så stor. En 400W hps i 12/12 i 29 dager er skarve 55,- En øl koster mer enn det. la oss si at man har 2x600W og en 400W da er regninga på 556,8 kroner i måneden.
Men har du det oppsettet har du også plass til kanskje 25 planter, er du god får du over 100 gram per plante, dvs en høsting på 2,5kg.

Det er ikke akkurat et minus prosjekt.
Sist endret av Dodecha; 10. desember 2015 kl. 16:07.
Det var ikke så ille nei - Tenkte det var mye mer siden så mange blir bustet siden strømbruket går merkbart mye opp siden forrige leietaker så strømselskapet starter og undersøke ting. Mye drar kullfilter og andre duppedingers som må til da?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har fremdeles ikke sett kilder på at folk blir tatt pga økt forbruk av strøm. Flere har blitt tatt på at de dyrker på loft og at de har det eneste huset i nabolaget uten snø på taket.
Sist endret av Dodecha; 10. desember 2015 kl. 17:49.
Nei har forsåvid aldri sett noen kilder på det selv jeg heller. Har dog førstehåndsinformasjon fra bekjente som jobber ved diverse strømleverandører som forteller om rutiner som er hjemmebesøk/rapportere videre om det kommer ny eier på et sted og de kan se at strømmen har økt dramatisk. At politiet sjekker opp med elselskapa om de har mistanke er vel dog en selvfølge - Så en idiotisk ting og utsette seg for om det finnest alternativer. Ikke trenger de nok noe krevende fullmakt å få tak i heller.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Igjen så stiller du ikke sterkt med bevis, og siden det ikke finnes noe kilder på påstanden og min praktiske erfaring tilsier det motsatte så må jeg si: bullshit.

Denne påstanden om strøm har vært en svært seiglivet myte her på bruket. Jeg ser ingen grunn til at e-verket skal legge seg bort i hva man driver med så lenge man betaler for strømmen.

Det mest irriterende med påstanden er at den er så våg. "Økt dramatisk" er relevant, betyr det en økning med 100kwh? 1000kwh? for hittil har ingen jeg kjenner klart å trigge denne magiske grensen du snakker om og fått e-verket til å reagere.
Sist endret av Dodecha; 10. desember 2015 kl. 18:59.
Forsåvidt ingen motivasjon til og overbevise deg, vet bare hva jeg har hørt. Ser ingen grunn til at noen sku lyve om no sånt, men det gjør vel du. Aner ikke hva dramatisk økning vil si. Men jeg ser for meg en dobling av forbruket vil være rart siden det skal litt til at et hus plutselig sku bruke mye mer strøm(?). Anyhow, at politiet undersøker strømforbruk om de skulle mistenke noe slikt sier seg selv. Så det er vel forståelig at det blir et par seigliva myter, ikke alle som vil sette friheten sin på spill for at man ikke kan google seg til et svar...

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Den strømregninga er ikke så stor. En 400W hps i 12/12 i 29 dager er skarve 55,- En øl koster mer enn det. la oss si at man har 2x600W og en 400W da er regninga på 556,8 kroner i måneden.
Men har du det oppsettet har du også plass til kanskje 25 planter, er du god får du over 100 gram per plante, dvs en høsting på 2,5kg.

Det er ikke akkurat et minus prosjekt.
Vis hele sitatet...
Men for å runde av, 2x500w+1 400w er nok ytelse for å drive frem 25planter med høy thc?
Sist endret av et eller annet; 10. desember 2015 kl. 21:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hideout Vis innlegg
Men for å runde av, 2x500w+1 400w er nok ytelse for å drive frem 25planter med høy thc?
Vis hele sitatet...
Jepp.
Bare for info så finnes ikke 500w HPS pærer, de kommer i 250, 400, 600 og 1000 watt.
Sist endret av Dodecha; 11. desember 2015 kl. 00:23.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Noen som kan svare meg på om natt-temp på rundt 7-8 grader celcius er for lavt?
Et par "netter" går nok greit, men kjører du hele blomstringen på så lav temp vil det gå utover resultatet. Klin umulig å få inn en ovn?
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Noen som kan svare meg på om natt-temp på rundt 7-8 grader celcius er for lavt?
Vis hele sitatet...
Alt for lavt. Plantene vil slutte å vokse og kanskje dø hvis de blir utsatt for så lave temperaturer over tid. Ideell temperatur om nettene er 18-22 grader.
Sist endret av caperno; 11. desember 2015 kl. 12:36.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Som folk over sier her, under 15 grader vil gå utover veksten og gi mindre avling, planten tåler så lavt som 9 grader når det er "natt" i korte perioder, men under det vil planten dø.

http://www.theweedblog.com/what-is-t...ijuana-plants/
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Forklarer en del. Får bare gnu opp varmeovnen og satse på det beste. Godt jeg har moderplante som står litt mer behagelig
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Igjen så stiller du ikke sterkt med bevis, og siden det ikke finnes noe kilder på påstanden og min praktiske erfaring tilsier det motsatte så må jeg si: bullshit.

Denne påstanden om strøm har vært en svært seiglivet myte her på bruket. Jeg ser ingen grunn til at e-verket skal legge seg bort i hva man driver med så lenge man betaler for strømmen.

Det mest irriterende med påstanden er at den er så våg. "Økt dramatisk" er relevant, betyr det en økning med 100kwh? 1000kwh? for hittil har ingen jeg kjenner klart å trigge denne magiske grensen du snakker om og fått e-verket til å reagere.
Vis hele sitatet...
Regner med det ikke tilfredstiller dine krav for kilder, men anyhow;
http://www.politiforum.no/Plantasjep...25-T2lnQ5k.ips
"Politiet har også et godt samarbeid med strømselskaper og mattilsynet for å finne steder med uvanlig høyt strømforbruk eller gårdsbruk som forbruker mye energi, men er uten dyrehold." - Jeg ser på det som langt mer enn bare teoretisk mulig at strømselskaper gir beskjed videre om et hus får nye eiere og strømbruken 2-3-4x dobler seg fra hva forrige eier brukte iaf.

http://www.rb.no/lokale-nyheter/inve...s/1-95-5156088
"Den 48 år gamle gartneren fra Oslo leide boligen i Nittedal og ble til slutt avslørt av skyhøye strømregninger. Politiet har også fått opplysninger om unormalt høyt strømforbruk i boligen."
Sist endret av et eller annet; 11. desember 2015 kl. 18:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Dette er jo snakk om personer som dyrker på en industriell skala. Så ja hvis du bruker like mye strøm i huset ditt som et lite tettsted i Norge så vil du bli lagt merke til..
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Dette er jo snakk om personer som dyrker på en industriell skala. Så ja hvis du bruker like mye strøm i huset ditt som et lite tettsted i Norge så vil du bli lagt merke til..
Vis hele sitatet...
Eksakt motivet bak spørsmålene om led kan produsere et high-grade produkt.... Er vel ikke noe gode grunner til å velge det alternativet over hps om man skal ha en plante i skapet....
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hideout Vis innlegg
Regner med det ikke tilfredstiller dine krav for kilder, men anyhow;
http://www.politiforum.no/Plantasjep...25-T2lnQ5k.ips
"Politiet har også et godt samarbeid med strømselskaper og mattilsynet for å finne steder med uvanlig høyt strømforbruk eller gårdsbruk som forbruker mye energi, men er uten dyrehold." - Jeg ser på det som langt mer enn bare teoretisk mulig at strømselskaper gir beskjed videre om et hus får nye eiere og strømbruken 2-3-4x dobler seg fra hva forrige eier brukte iaf.

http://www.rb.no/lokale-nyheter/inve...s/1-95-5156088
"Den 48 år gamle gartneren fra Oslo leide boligen i Nittedal og ble til slutt avslørt av skyhøye strømregninger. Politiet har også fått opplysninger om unormalt høyt strømforbruk i boligen."
Vis hele sitatet...
Nei dette er gode kilder, takk for det!

Da har vi fastslått det, du kan bli undersøkt om man har et høyt strømforbruk, men da skal du ha et helt gartneri, vi snakker 900 og 400 planter respektivt i de kildene du kom frem, noe som er langt over mengden de fleste dyrker, på 10-30 planter.
Politiet vil vel også si at de har et godt samarbeid med Telenor, mens Telenor vil si at de ikke gir ut persondata uten en rettslig kjennelse. Jeg har vanskelig for å tro at strømforbruket er det første sporet i etterforskningen. Det hørtes litt for DDR ut mener nå jeg. Skulle gjerne sett en uttalelse fra kraftbransjen.
Sist endret av caperno; 11. desember 2015 kl. 19:30.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av hideout Vis innlegg
Eksakt motivet bak spørsmålene om led kan produsere et high-grade produkt.... Er vel ikke noe gode grunner til å velge det alternativet over hps om man skal ha en plante i skapet....
Vis hele sitatet...
Jeg har selv prøvd led. Brukte ca 3500 på en 560w (true) led growlight. Jeg var fornøyd med reultatet. Men det kan ikke måle seg med en 400w HPS til rundt 900kr. Så hvis du skal ha 1 eller 2 planter i skapet, så er min personlige anbefaling å gå for en 250w HPS. Bare ha ballasten på utsiden av skapet så unngår du mye varme.
Uten å anta for mye så vil jeg påstå at dette sikkert var en overpriset LED med rævva dioder. Man kan snekre sammen en LED for den samme prisen som vil dra mindre strøm ut av veggen og gi langt bedre resultater en HPS med dagens C.O.B. LEDs. https://www.youtube.com/watch?v=YXF4KJPYtaQ
Sist endret av hørbørt; 15. desember 2015 kl. 19:51.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Ja det kan nok stemme. Diskusjonen her har fått meg på tanken om å teste den igjen
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hørbørt Vis innlegg
Uten å anta for mye så vil jeg påstå at dette sikkert var en overpriset LED med rævva dioder. Man kan snekre sammen en LED for den samme prisen som vil dra mindre strøm ut av veggen og gi langt bedre resultater en HPS med dagens C.O.B. LEDs. https://www.youtube.com/watch?v=YXF4KJPYtaQ
Vis hele sitatet...
Jeg tror det ikke før jeg får se det og ærlig talt er ikke den videoen noe imponerende, budsene er jo ikke halvparten av størrelsen de burde være. Bare se på f.eks denne 250w HPS grow'en, budsa er jo dobbelt så tykke.

Min erfaring er at LED har en lang vei å gå, både i styrke og fargegjengivelse. Et av de ledende leverandørende i scandinavia sier fremdeles at man ikke kan stole på LED datablad ettersom standarden for måling av fargegjengivelse ikke fungerer på LED lys.
Sist endret av Dodecha; 16. desember 2015 kl. 12:15.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har over noen år nå jobba med min egen utestrain laget av div danske kryssninger, og nå sier jeg meg ferdig med denne

Men nå begynner neste prosjekt. Jeg vil lage ett par til. Har dere trua på dette? Ta en helt normal innendørs strain, sette den ute i norsk natur sammen med hanner fra utendørs planter, de vil jo ikke bli ferdig det første året men får jo endel frø fordet, så året etterpå bruker jeg disse frøene og satser på survival of the fittest som sørger for en f1 miks, så året etterpå lage en f2? Iløpet av 2-4år burde vel planta ha blitt avklimatisert og man sitter igjen med en high yielder? Jeg ønsker meg en litt hissig utendørs sativa og en sykt hissig indica til de seine timene eller dagen derpå
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Min erfaring er at LED har en lang vei å gå, både i styrke og fargegjengivelse. Et av de ledende leverandørende i scandinavia sier fremdeles at man ikke kan stole på LED datablad ettersom standarden for måling av fargegjengivelse ikke fungerer på LED lys.
Vis hele sitatet...
Dette er også min erfaring med noen år i bransjen. Den eneste LED produsenten meg bekjent som er i nærheten å oppnå teknologien som skal til for å produsere dette er Soraa. Men de fokuserer på helt andre markeder og produserer ikke kraftige lyskilder. De er også usmakelig dyre.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av stnistad Vis innlegg
Dette er også min erfaring med noen år i bransjen. Den eneste LED produsenten meg bekjent som er i nærheten å oppnå teknologien som skal til for å produsere dette er Soraa. Men de fokuserer på helt andre markeder og produserer ikke kraftige lyskilder. De er også usmakelig dyre.
Vis hele sitatet...

Jeg jobber med lys, dog ikke i platebransjen men i underholdningsbransjen, så farge gjengivelse er det viktigste i mitt felt. Det vi får høre fra de store importørene er at du må fysisk se lampen selv, man kan ikke stole på CRI tall eller annen teknisk data.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg jobber med lys, dog ikke i platebransjen men i underholdningsbransjen, så farge gjengivelse er det viktigste i mitt felt. Det vi får høre fra de store importørene er at du må fysisk se lampen selv, man kan ikke stole på CRI tall eller annen teknisk data.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber også med lys, prosjektering av museer, gallerier, boliger ++ og reiser mye rundt med store kofferter =)