Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3811
Top Stalker :3
82 3
hei freaks!

jeg er 15 år og når skolen starter igjen så flytter jeg inn i leiligheten våres i bergen som broren min og kjæresten hans har bodd i de siste ~2 årene. (de flytter ut btw)

her står det "For skoleåret 2016–2017 er bostipendet er på 4 261 kroner i måneden", vil det si at for skoleåret 2017-2018 vil det bli ca. det samme?
jeg tror mamma og pappa tar rundt 900kr av de pengene hver måned.

det jeg lurer på er for det første om du får mer penger av stripend i august og januar, og det andre er hvor mye jeg kan forvente å bruke på ting som mat, dopapir og andre nødvendige ting.

om du har tips på mat du får til grei pris som også er godt og sunt, gi tips!
regner med at du ikke betaler husleie, strøm,tv/internet, vann, forsikring etc?

umulig å vite, om du betaler noen av disse tingene er det best du spør broren din hva han har i forbruk/utgifter.

ellers står det igjen mat og evt transport hvorav mat er noe du styrer helt selv. men minst 2-2500, mange unge som flytter ut går jo på en stor smell der og kan fort havne på 4-5k+
Det er ingen som kan gi deg et overslag på hvor mye du kommer til å bruke, det er helt opp til deg selv.
Hei! Virker som du gleder deg til å ta fatt på neste periode av livet ditt. Ettersom jeg bruker mobil til å skrive vil jeg denne gang avstå fra å skrive en lengre kommentar. Derimot ønsker jeg å tipse om denne tråden: https://freak.no/forum/showthread.php?t=252268

Håper du får ei fortreffelig tid! Kos deg masse.
I følge SIFO er dette hva du trenger (se under). Så er det selvsagt et spørsmål om hva du selv skal betale og hva dine foreldre skal dekke.
De har plikt til å forsørge deg så lenge du går på vgs.

Månedlige utgifter for hele husholdet
Person 1: Gutt 14 til 17 år.

Individspesifikke utgifter
Mat og drikke 2 810
Klær og sko 660
Personlig pleie 380
Lek og mediebruk 1 190
Reise (kollektivt) 354

Sum 5 394

Husholdsspesifikke utgifter
Andre dagligvarer 240
Husholdningsartikler 370
Møbler 360
Mediebruk og fritid 2 140

Sum 3 110

Totalt forbruk
Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningen 8 504
Top Stalker :3
Trådstarter
82 3
Sitat av Pure_chris Vis innlegg
regner med at du ikke betaler husleie, strøm,tv/internet, vann, forsikring etc?

umulig å vite, om du betaler noen av disse tingene er det best du spør broren din hva han har i forbruk/utgifter.

ellers står det igjen mat og evt transport hvorav mat er noe du styrer helt selv. men minst 2-2500, mange unge som flytter ut går jo på en stor smell der og kan fort havne på 4-5k+
Vis hele sitatet...
Nei, jeg betaler ikke noe for leiligheten, bortsett fra at de tar ca 900kr om jeg tar rett i måneden

Sitat av dr00py Vis innlegg
Det er ingen som kan gi deg et overslag på hvor mye du kommmer til å bruke, det er helt opp til deg selv.
Vis hele sitatet...
selfølgelig ikke, men jeg mener liksom hvor mye MÅ jeg bruke for å leve, på en måte.

Sitat av Investigathor Vis innlegg
Hei! Virker som du gleder deg til å ta fatt på neste periode av livet ditt. Ettersom jeg bruker mobil til å skrive vil jeg denne gang avstå fra å skrive en lengre kommentar. Derimot ønsker jeg å tipse om denne tråden: https://freak.no/forum/showthread.php?t=252268

Håper du får ei fortreffelig tid! Kos deg masse.
Vis hele sitatet...
Takk for linken! Jeg gleder meg veldig til å flytte ut, det blir nok litt vanskelig bare generelt og vertfall å stå opp og rekke bussen :P men jeg tror både meg og foreldrene mine kunne trengt og ha en liten pause fra hverandre

Sitat av Susa Vis innlegg
I følge SIFO er dette hva du trenger (se under). Så er det selvsagt et spørsmål om hva du selv skal betale og hva dine foreldre skal dekke.
De har plikt til å forsørge deg så lenge du går på vgs.

Månedlige utgifter for hele husholdet
Person 1: Gutt 14 til 17 år.

Individspesifikke utgifter
Mat og drikke 2 810
Klær og sko 660
Personlig pleie 380
Lek og mediebruk 1 190
Reise (kollektivt) 354

Sum 5 394

Husholdsspesifikke utgifter
Andre dagligvarer 240
Husholdningsartikler 370
Møbler 360
Mediebruk og fritid 2 140

Sum 3 110

Totalt forbruk
Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningen 8 504
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke disse pengene på ting som møbler f.ks, klær kommer jeg nok til å kjøpe men jeg er en av de som ikke pleier å kjøpe mye klær.

BTW, uten at jeg har diskutert noe som helst om dette så har pappa sakt ting som at jeg kommer til å bruke all fritid på å spille men også at jeg ikke får lov til å ta den med.
Har ikke tenkt noe om dette men det gikk opp for meg at jeg bare kan spille i helgene de neste 2-3 årene (bortsett fra ferie) og det blir nok litt vanskelig for meg...

har noen forslag på hvordan jeg kan få lov fra foreldrene mine til å ha pc med? om jeg ikke får lov så kommer nok 95% av tiden jeg ikke er på skole av til å bestå av nexflix, youtube etc.
Sist endret av TommyParty; 4. august 2017 kl. 17:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må jo ha PC til skolearbeid?
Det er helt umulig å komme seg gjennom VGS uten datamaskin. 70% av alt arbeid, alle eksamener og innleveringer foregår gjennom PC. Fortell foreldrene dine det du.
Sist endret av En deling; 4. august 2017 kl. 22:45.
Top Stalker :3
Trådstarter
82 3
Sitat av Susa Vis innlegg
Du må jo ha PC til skolearbeid?
Vis hele sitatet...
Sitat av En deling Vis innlegg
Det er helt umulig å komme seg gjennom VGS uten datamaskin. 70% av alt arbeid, alle eksamener og innleveringer foregår gjennom PC. Fortell foreldrene dine det du.
Vis hele sitatet...
kjøpte en bærbar til 6000 men kan ikke spille cs på den
:/
Nei, men du kan gjøre sa (skolearbeid) på den