Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1254
Hei

Skal neste uke kjøre strekningen Kristiansand - Bergen, vi er en familie med 3 unger i alderen 7 til 14 år. Slik jeg ser det er det vel to alternativer: "langs kysten" (gjennom Stavanger) eller RV9 (Evje, Odda m.v.).

Er det noen som kan si noe kvalifisert om hvilken av disse to veiene som er "mest kurant"? Mener å ha lest at langs kystveien er det en kostnad på 5-600 kroner i bompenger og ferge, og at det er 2 ferger. Den andre veien er det bare én ferge, og denne ser kanskje ut til å være forholdsvis rimelig. Om det tilkommer bompenger denne veien vet jeg ikke. Er det store forskjeller i veistandarden på disse to strekningene, og er det mye 50-60-soner noe sted her?

Dette er kun en transport-etappe, men om det er vakker natur og fine steder og slå seg ned for å ta en matbit noe sted her så er jo ikke det noen ulempe selvsagt. Andre severdigheter er selvsagt også et pluss.

På forhånd takk for evt. tips og innspill.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
E39 er nok betre vegstandard. RV9 har ein del dritvegar i Hardanger, som senkar tempoet ditt ein del. Til gjengjeld er jo Hardanger rimeleg spektakulært, medan E39 stortsett er kjedeleg. Ferjestrekningane på E39 er rimeleg lange (Halhjem-Sandvikvåg er 45 minutt), og koster litt penger. Ferjene i Hardanger er derimot rimeleg små, og er du uheldig risikerer du å stå over ein avgang.

Om det er rein transportetappe hadde eg tatt E39. Elles hadde eg tatt RV9.
Kjører du via Tørvikbygd og over fjellet er veistandarden i liten grad et problem og det går vel uansett kjappest den veien kontra å kjøre kysten. Noe telehiv over fjellet er det, men sommerstid er det ikke noe problem.

Jeg kjører alltid over fjellet med eller uten familien og gjennomførte turen sist for en uke siden med to unger og kone i bilen. Det er en del bompenger den veien så hva som blir dyrest av det og ferger er jeg jammen ikke sikker på, men veldig stor forskjell tror jeg nok ikke det er.