Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4087
Hei!

Jeg har i alle år vært tilhenger av PC og ikke mac. Nå er det kommet til det punktet hvor jeg innser hvor bra mac passer for videoredigering. Litt impulsivt fikk jeg lyst å kjøpe meg en mac, men har ikke et særlig stort budsjett. Ser litt på finn, men usikker på om dette er tilstrekkelig for hva jeg er ute etter...Jeg ønsker ikke en treg maskin som henger..

Noen med mye kunnskap om mac som kan gi meg noen tips i denne situasjonen? Hva bør jeg kjøpe?

La oss si budsjettet er mellom 3000,- og toppen 5000,-
Helst nærmere 3000,-
Må nok opp på det dobbelte, tror ikke du får en grei brukt til den prisen
Balloo's Avatar
Trådstarter
20 4
Sitat av Putas Vis innlegg
Må nok opp på det dobbelte, tror ikke du får en grei brukt til den prisen
Vis hele sitatet...
Ok. Så følgende til en pris av 3500,- er ikke noe å satse på? :
[COLOR="RoyalBlue"]Spesifikasjoner:
OSX 10.9.5
2,66 ghz intel core 2 duo
8gb 1067 Mhz DDR3
640 GB harddisk
24" iMac (tidlig 2009)[/COLOR]



Hva kan jeg forvente av en slik maskin?
Uten skjermkort klarer du nok ikke mye videoredigering. Er nok mye bedre å gå for en normal pc med slikt budsjett.
det er så si samme hardware kravene for en mac som pc når det kommer til videoredigering og derfor så må man ut med ca det samme i pris for de
Balloo's Avatar
Trådstarter
20 4
Sitat av knutazz Vis innlegg
det er så si samme hardware kravene for en mac som pc når det kommer til videoredigering og derfor så må man ut med ca det samme i pris for de
Vis hele sitatet...
skjønner...mac er dyrt ja..! Får lete etter PC isteden kanskje!
Du kan forvente akkurat det samme som av en 6 år (!) gammel PC. Mac har god byggekvalitet, til tider svært innovative løsninger og kjøling, og ett stabilt operativsystem. Ellers er det rett og slett det samme som enhver annen laptop, og det hjelper svært lite hvor innovativ PCen var i 2009. Hva gjør mac så fantastisk til videoredigering uansett? Du kan da vitterlig oppnå samme resultat på en annen plattform. Og spesielt en ny og oppdatert en.
spiller ingen rolle på hvilken platform man gjør jobben på når man ikke har hardwaren som trengs i bånn.

utover dette så har osx en liten fordel med at den ikke bruker like mye resurser som windows og kan da yte mer på redigeringen og derfor virke mer passet for oppgaven, men hvis du ser bort fra windows så har du jo også gnu\linux eller unix\bsd platformer som også kan utføre denne oppgaven smertefritt
Balloo's Avatar
Trådstarter
20 4
Jeg endte opp med dette, kommentar på denne pc-en?

Antall Varenr. Beskrivelse
1.00 835801 Komplett Gamer i15 - GTX 960 Edition
1.00 200504 Støtsikker PC-eske
1.00 798586 SteelSeries QcK mousemat,
Professional Cloth Mousepad (med Komplett logo)
1.00 781710 Komplett 200R Midi Tower Sort.
Vifte: 1x 120mm, Komplett Logo Power LED & Front P
1.00 635819 Corsair CX 600W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 2x 6+2pin
1.00 815204 Intel Core i5-4460
Socket-LGA1150, Quad Core, 3.2GHz, 6MB, 84W, 22nm,
1.00 769187 Corsair H55 Hydro Series CPU Kjøler
120mm Radiator, 115x/2011/2011-3/1366, AM2(+)/AM3(
1.00 794115 MSI B85M-E45, Socket-1150
m-ATX, B85, DDR3, 1xPCIe-x16, USB 3.0, VGA, DVI, H
1.00 812852 HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black
2x4GB 1600MHz DDR3 CL10 DIMM (Kit of 2) HyperX Fur
1.00 835163 MSI GeForce GTX 960 2GB
PCI-Express 3.0, Witcher 3 (digital voucher)
1.00 791617 Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM
Basic KIT, 540/410MB/s read/write, Samsung MEX con
1.00 597565 Logitech Desktop MK120 (Nordic)
Sort, USB, Vannavstøtende
1.00 818041 MS COA Win 8.1 Nordic
32/64 bit, For Komplett PC only
1.00 200502 Garanti 3 år - Sende inn,
PC sendes av kunde
Vil bare si at du burde valgt en intel i5 k prosessor med tanken på at du har vannkjølings. Du har da god mulighet å overclocket prosseoseren. Noe som ville gitt det en del mer flyt
Sitat av knutazz Vis innlegg
spiller ingen rolle på hvilken platform man gjør jobben på når man ikke har hardwaren som trengs i bånn.

utover dette så har osx en liten fordel med at den ikke bruker like mye resurser som windows og kan da yte mer på redigeringen og derfor virke mer passet for oppgaven, men hvis du ser bort fra windows så har du jo også gnu\linux eller unix\bsd platformer som også kan utføre denne oppgaven smertefritt
Vis hele sitatet...
Problemet er at det ikke finnes noe software for videoredigering i linux-verden. Eneste som duger er vapoursynth, og denne er langt ifra ferdig. Argumenterer heller for Windows og Vegas / liknende.

Kan noen forklare hvordan en mac er så mye bedre til video-redigering enn windows? Man får mye av de samme programmene på begge plattformene, og med samme hardware får du akkurat samme ytelse. Som egentlig er et godt argument for PC, siden du får mer hardware for penga.

Kjøpte min første mac for nesten 2 uker siden og den skal tilbake til butikken fort som fy... Tåler ikke bruke skiten, må tilbake til linux.

EDIT: Jeg ville valgt 16GB RAM og lagt til en ekstra harddisk (WD black på 2TB for eksempel). Du sier du skal bruke maskinen til videoredigering og detta tar PLASS. Forøvrig bra valg av grafikkort
Sist endret av tripflag; 7. april 2015 kl. 08:51.
Sitat av tripflag Vis innlegg
Problemet er at det ikke finnes noe software for videoredigering i linux-verden. Eneste som duger er vapoursynth, og denne er langt ifra ferdig. Argumenterer heller for Windows og Vegas / liknende
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg den som driver med heavy videoredigering til daglig men å si at det ikke finnes software til dette på andre plattformer en Windows blir litt trangsynt av deg

et enkelt lite søk på google ga meg disse alternativene:
http://alternativeto.net/software/so...platform=linux

og poenget mitt i utgangspunktet var at han måtte ha riktig hardware for redigering uavhengig av hvilken plattform han velger
Hva ble prisen? Hvis du ser etter Mac til den prisen, tror jeg du finner en helt kurant videoredigeringsmaskin.

Problemet er ikke Mac vs PC. Problemet er at man ikke kan redigere video effektivt på en billigmaskin. På den andre siden, hvis du egentlig redigerer video ganske sjeldent kan du kanskje leve med at ting går litt tregt (den resulterende videofila vil aldri hakke uansett).
Asosial introvert
Duckie's Avatar
knutazz, har du prøvd noen av de der? Det er ofte store kodekmangler og få output-valg. 1080p, 50fps er bare å glemme, for eksempel. Hvis du er heldig får du 720p 29.97 fps men da er det bare å glemme H.264.
Jeg ville ha gått for PC og Adobe CC. Nå vet jeg ikke hvordan det er med Mac nå for tiden, men han vil spare mye på PC når han trenger nye komponenter til 4K blir standard, for det kommer til å skje. Dessuten blir bransjefordelen mindre og mindre av å bruke Mac og det er færre og færre som bruker FinalCut etter floppen.
Nei Duckie, jeg har ikke testet noen av dem selv, det som var poenget mitt var at det var flere alternativer ikke hvor gode \ dårligere de er seg i mellom, det har jeg ikke peil på.

Men det jeg kan si foruten om det er at linux \ osx bruker mindre resurser av hardwaren en det windows gjør by default
samt at mange windows programmer kjører fint på linux igjennom wine
Balloo's Avatar
Trådstarter
20 4
KANSELLERTE FORRIGE BESTILLING; GJORDE DISSE ENDRINGENE:
  • Støtsikker PC-eske
  • SteelSeries QcK mousemat,
  • Komplett 200R Midi Tower Sort.
  • Corsair CX 600W PSU
  • MSI B85M-E45, Socket-1150
  • Intel Core i5-4590
  • Corsair H55 Hydro Series CPU Kjøler
  • HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black
  • Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM
  • Seagate Barracuda® 1TB
  • MS COA Win 8.1 Pro Nordic
  • Garanti 3 år - Sende inn,



Dette kom på 9100,- ....
For den prisen ville jeg definitivt heller gått for f.eks http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=55715762
Hvis du virkelig vil ha en Mac, så kjøp deg en Mac Mini. Den starter på 4790. Senere når du har penger kan du kjøpe deg en liten thunderbolt-PCIExpress boks og koble i et skjermkort.

Selv hadde jeg en selvbygd maskin, ble lei av Windows og kjøpte meg en MBP. Har den nå docket på pulten med et 960 over thunderbolt. Fungerer som bare det!
Du kan ikke kjøre eksterne skjermkort via Thunderbolt. Ingen drivere støtter skjermkort på en hotplug-buss (som Thunderbolt er).
Sitat av Claryn Vis innlegg
Hvis du virkelig vil ha en Mac, så kjøp deg en Mac Mini. Den starter på 4790
Vis hele sitatet...
IKKE KJØP MAC MINI! Kjøpte min for et par uker siden og den skal sendes i retur i morgen. Den er ufattelig treg og pc-en henger seg opp støtt og stadig. Er så lei av den spinnende badeballen som dukker opp på pc-skjermen når den føler det blir for mye når jeg f. eks bytter fra spotify til nettleser...

til TS: jeg ser at du har satt opp budsjett til 9000. Du vet at du får kjøpt en ganske brukbar macbook pro til 8500? Den kan man også bytte deler på og bruker ikke du cd-rom, så kan den byttes ut til fordel for en ekstra ssd-disk

http://www.prisjakt.no/redirect.php?...v_item=1284155
Sist endret av JustAnotherNick; 7. april 2015 kl. 19:38.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Du kan ikke kjøre eksterne skjermkort via Thunderbolt. Ingen drivere støtter skjermkort på en hotplug-buss (som Thunderbolt er).
Vis hele sitatet...
Selv kjører jeg et 960 over Thunderbolt. Du trenger bare en adapter fra TB-PCIExpress. Fungerer som en drøm.
Balloo's Avatar
Trådstarter
20 4
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
For den prisen ville jeg definitivt heller gått for f.eks http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=55715762
Vis hele sitatet...
Takker for tips her. Om jeg kunne betalt den med samme kredittavtale som komplett tilbyr.. Men det er lite sannsynlig.

Tror jeg kan klare meg med maskinen jeg har bestilt, den burde ikke ha noe problem med å kjøre Adobe premier, after effects etc. etc..

Litt dyrere, men også ny med 3 års garanti.

Men den var absolutt et godt alternativ til den som har pengene der og da!
Sitat av Duckie Vis innlegg
knutazz, har du prøvd noen av de der? Det er ofte store kodekmangler og få output-valg. 1080p, 50fps er bare å glemme, for eksempel. Hvis du er heldig får du 720p 29.97 fps men da er det bare å glemme H.264.
Jeg ville ha gått for PC og Adobe CC. Nå vet jeg ikke hvordan det er med Mac nå for tiden, men han vil spare mye på PC når han trenger nye komponenter til 4K blir standard, for det kommer til å skje. Dessuten blir bransjefordelen mindre og mindre av å bruke Mac og det er færre og færre som bruker FinalCut etter floppen.
Vis hele sitatet...
Når jeg jobbet med flerkameraproduksjon så brukte vi stasjonære Mac'er til redigering av materialet. FinalCut var programmet vi brukte og den eneste grunnen til at vi gikk for Mac. Dette var i 2006. Hva skjedde med FinalCut ?
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Når jeg jobbet med flerkameraproduksjon så brukte vi stasjonære Mac'er til redigering av materialet. FinalCut var programmet vi brukte og den eneste grunnen til at vi gikk for Mac. Dette var i 2006. Hva skjedde med FinalCut ?
Vis hele sitatet...
Dette er nok også årsaken til den seiglivede myten om at "mac er bedre for videoredigering". De profesjonelle valgte plattform fordi verktøyene de ville bruke kun var tilgjengelig for Mac. Eller for grafikernes del at Photoshop var langt bedre på Mac enn PC (frem til et år eller så før Apple byttet fra PPC til x86. I årene etter byttet, frem til Adobe fikk laget Photoshop native og ikke måtte bruke Rosetta var situasjonen faktisk helt motsatt).

Final Cut eksisterer fortsatt, men mange profesjonelle har gått over til å heller bruke Adobe eller andre verktøy fordi Apple ikke lengre gir support på Final Cut Studio, og fordi Final Cut Pro X er et helt annet produkt enn hva de tidligere utgavene var.

NRK Beta har skrevet litt om NRKs valg av verktøy her: https://nrkbeta.no/2013/10/04/nrk-sa...geringssystem/

I artikkelen nevner de også argumentene for at de fortsatt vil bruke Mac-er. Argumenter som har lite med hva som er best av Windows og OSX å gjøre, men heller andre faktorer som økonomi, mer kompleks drift osv.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Det som er den beste grunnen til å gå for Mac atm er skjermprofilen, farger vises generelt bedre på dem. Men igjen - dette er noe som var. Du kan få enda bedre til PC hvis du vil. Final Cut Pro X?? Nå banner du i kirka, moridin! Hvordan enkelte synes læringskurven i Premiere er for høy vs FCPX fatter jeg bare ikke.
Sist endret av Duckie; 8. april 2015 kl. 13:36.