Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4298
Hei!

Jeg og en kompis vurderer en tur til Rustan Leir i Asker om ikke så lenge.

For de som ikke er kjent så er dette en nedlagt militærleir som ble brukt til å huse ett av Østlandets NIKE-batterier som sto klar under den kalde krigen.
Så langt jeg vet er det ikke noe militær aktivitet her lenger, HV-02 brukte som øvingssted sist. (Men jeg har observert at Garden har vært innom i nyere tid)
Google har mer info om denne leiren og flere rundt om
http://no.wikipedia.org/wiki/Nikebataljonen

Noen som har vært der? Noe spesielt man bør se/vite om?
Har lest om at det er bom som sperrer veien, noen som vet noe om dette?
Hadde vært kult å måtte slippe å gå fra Billingstad og opp :P
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Vært der ved et par anledninger, men begynner å bli noen år siden. Det består av 3 inngjerda deler - en for selve missilutskytingsbasen, en for radaren på toppen av knausen og en er forlegninger.

Gikk og syklet hele veien opp, tror ikke det er mulig å kjøre hit.

Det bodde folk i forlegningsdelen, så var raskt ute igjen da vi hørte hundebjeff og så antydning til liv.

Radarbasen er den som ligger lengst bort og porten stod oppe den gang så var ikke noe problem å gå inn der. Langt å gå/sykle men en artig opplevelse. Kom ikke inn noen steder her. Budstikka brukte de bildene i en artikkel en gang.

Den midterste delen er altså selve basen med hangarer for missiler og noen mindre hus. Klatret over et gjerde og gikk rundt og tok bilder. Var egentlig ikke fryktelig mye å se men kom inn i noen lagerhus med noen gamle telefoner osv.

Dengangen var ue bloggen min på norsk og jeg fikk skrevet en god dokumentarisk historie rundt stedet og la den ut med masse bilder. Det tok ikke lange tiden før jeg fikk mail fra Løvenskiold som eier området at de hadde fått tips av politiet om at jeg hadde vært der og ville at jeg skulle fjerne bildene grunnet frykt for at stedet skulle bli kjent blant husokkupanter. Velvel.. etter mye om og men så fjernet jeg blog innlegget dessverre.

Men han skrøt av at jeg hadde vært flink til å skrive et bra historisk korrekt innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Si gjerne ifra om det er noen som skal dit i nærmeste fremtid. Så er blir vi flere
Er interessert hvis det blir noe i januar.