Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3656
Dama har endelig anskaffet seg en bil, og såklart ble det en Nissan Micra

Og i den anledning så ble jeg med og skaffet ny spiller(stereo) og to 6x9"
høytalere, problemet er bare det at det faktisk ikke er lagt opp noe
strøm til eventuelle høytalere nærheten av hatthylla, så jeg lurte på om
det er noen som har noen pekepinner hvor det er greit å hente strøm fra?

fikk jo høre fra karen på Torshov at spilleren (den nye som ble kjøpt) kan drive høytalerene, men er litt usikker på hvordan jeg henter strømmen derfra

Og forøvrig stusser jeg litt på hvordan jeg skal greie å levere signal til høytalerne, i og med at de i bunn og grunn bare har + og - på seg forsåvidt jeg vet?
lol, det kommer til å bli dårlig lyd viss du skal drive 6x9" med spilleren, du får ikke utnytta de i hele tatt.
Høytalere bruker ikke strøm, kun signal, du må legge opp høytalerkabler fra spilleren framme i dasjen, bak til hver enkelt høyttaler.

men mindre du ombestemmer deg og vil drive de med en forsterker, da legger du signalkabler fra spilleren og bak til en forsterker, da må du også legge ekstra strømkabel til forsterker. og da høytalerkabel fra forsterker til høyttalerne.

Uansett så MÅ du trekke kabel fra spilleren. Enten de er til forsterker eller høytaler.
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
lol, det kommer til å bli dårlig lyd viss du skal drive 6x9" med spilleren, du får ikke utnytta de i hele tatt.
Vis hele sitatet...
Det er der du tar feil. Det spørs på flere faktorer som hvilke høytallere det er snakk om, hvilken spiller det er snakk om og hvilket lydbilde og kvalitet man ønsker.

Har selv satt opp og bygd flere anlegg med 6x9 høytallere der forsterker ikke har vært nødvendig.
Ts, hvilke Høyttalere og spiller er det du har kjøpt?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
For best lydbilde og kvalitet bør du bruke egen forsterker, en vanlig 4kanals spiller som skal drive 2 6x9 og 2 høyttalere foran blir litt mye.

Det beste er jo naturligvis å ha best/mest lyd foran, så jeg ville byttet ut høyttalerne foran først, men dette er jo individuelt. Vil du bare ha mye lyd, så gå heller for 6x9 i hylla.

Edit: Du må selvfølgelig trekke strøm fra batteriet da, legg strømkabel og signalkabel fra spiller på hver sin side for å unngå støy.
Husk også å feste høyttalerne og forsterkeren godt, du vil ikke ha det slengene rundt hvis du bråbremser, spesielt høyttalerne i hylla.
Sist endret av Fleff; 12. august 2012 kl. 16:36.
Har tegnet en skisse til deg. Er ikke verdensmester i paint, men tror den skal kunne forstås.
Her er oppsett til bilstereo sånn helt generelt både med og uten forsterker.

http://img98.imageshack.us/img98/3100/bilstereo.jpg

Husk at det er viktig å legge signal/høytalerkabler på motsatt side av strømkabel om du skal ha forsterker.

Det går også fint å bruke spilleren til fronthøytalerne, og forsterker til 6x9'ene.
Sist endret av Terraphormer; 12. august 2012 kl. 17:07.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvis høyttalerne foran er henholdsvis små(4-5.25") eller stock, så er det like greit å kjøre de på spilleren sin forsterker, og heller la de bedre litt større høyttalerne ta seg av guffen. Gjør du slik så slipper du å kjøpe 4 kanals forsterker, evt parallellkoble de i en 2kanals forsterker.
frevev's Avatar
Trådstarter
Matsii: Det er vel egentlig uvesentlig hvilke det er, det vesentlige er at det er 4x55 w fra spilleren til eventuelle høytalere etc, 6x9'ene trekker 85w, men forsåvidt jeg vet så er de "lettspilte", dvs du må ikke til nøds ha 85w for å drive de, og dette er bila til dama mi karer, mer lyd er det vi ønsker, micr'aen har kunn 2 høytalere fremme, dermed fyller disse 6x9" høytalerene litt mer bunn (etter egen erfaring) og de har også doble tweetere.

forresten, det er pioneer høytalere, handlet fra torshov, husker ikke modell navn etc i farta men om det er
veldig viktig kan jeg finne ut, om du trenger specs, si ifra. spilleren er også en pioneer, 2400 DEH eller noe mener jeg det var.

tenkte å droppe forsterker foreløpig, muligens ta det siden, tenker å ordne ny hatthylleplate av kryssfiner, male og plysje (lurt?) og siden det er en micra blir høytalerne satt i denne uten kasse, om ikke bygger jeg en kasse på undersiden av denne plata

innvendinger? henter strøm fra batteri til disse? klippe signalkabel evt skaffe signalkabel uten "jack" og koble direkte til Høyre - Venstre?

eller i og med at det ikke er forsterker blir det vel å koble en høytaler til venstre og en til høyre? sorry rotet i innlegget.
For tredje gang, høytalerne ska IKKE ha strøm fra batteri! KUN signal via høytalerkabel fra spiller!
Da trenger du 2 separate lengder fra spilleren til høytalerne, en til venstre høytaler, og en til høyre.
Følg den tegningen til venstre som Terraphormer har laget til deg (kp!)! Strøm fra batteri kobler du til spilleren.
Du har pluss og minus signal ut til høytalerene i egne kabler. IKKE forveksle dette med pluss / minus fra batter!

Der kom du litt før meg ja...
Sist endret av woff; 12. august 2012 kl. 17:26.
Ja, sorry at jeg ikke tegnet inn strøm fra batteri til spiller. Tok det vel egentlig som en selvfølge at dette var gjort fra før av i bilens orginale oppsett.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Nå leverer jo en forsterker strengt tatt strøm til høyttalerne ;p Sånn for å være litt pirkete
Ja, men regner med du også forstår hvorfor jeg poengterte det så tydelig, han hadde faktisk tenkt å koble strøm direkte fra batteri til høytaler.
Tror virkelig ikke du skal starte å gjøre dette alene.

Har du ingen kompiser som har gjort dette før? Be om hjelp fra en av de.


Er du riktig heldig, så eksploderer batteriet, og din kjæreste har ikke så mye bil igjen.
Kobler TS høytalerene direkte på batteriet er det vel mer sannsynlig at det begynner å brenne i høytalerspolene etter litt tid..
frevev's Avatar
Trådstarter
Blackkoz: Slapp av, har montert noen subber i bil tidligere og har søkt hjelp ang.montering og strøm til anlegg rundt bil, glemte muligens å tenke meg litt om i forrige innlegg, ja det hørtes balle fjernt ut å hente strøm til de direkte fra batteri.

KP Terra! takk for hjelpa alle sammen, skal ordne hatthylle utav kryssfiner plata og se om vi får liv i høytalerene i kveld
Takk for KP Kan foresten også nevne at idèen din å bygge boks på undersiden av finèrplaten ikke er dum. Om du da også lager til en liten åpning i finerplaten er det mulig du får bedre bassgjengivelse fra 6x9'ene. Kan også tegne dette kjapt om du ikke forstår hvordan jeg mener
frevev's Avatar
Trådstarter
Neida grei beskjed, har aldri portet en 6x9" boks tidligere dog.

Forresten, har gjort ett par forsøk nå, kan forsøke å forklare med ord først nå, evt bilder om det ikke
fungerer.

Fant meg noen gamle phono-kabler som f.eks brukes til lyd på tv, kobla disse til enden som går til spillerens Høyre-Venstre, i den andre enden var det som fulgte med, 2 ledninger med + og - som jeg koblet både + og - til kabelen til V høytaler og samme med H høytaler, tipper dette er en brøler, poenget er: Ingen lyd.

rettelse: jeg klipte og tvinna disse gamle phonokablene med signalkablene.

peiling? xD
Sist endret av frevev; 12. august 2012 kl. 19:33.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Benytter din spiller seg av ISO kontakt, så bruk dette skjemaet:http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=49&ids=artID

Edit: Du koblet til signalkablene ment for en forsterker, dette er for svakt til å høres, benytt deg av spillerens kabler.
Sist endret av Fleff; 12. august 2012 kl. 19:36.
frevev's Avatar
Trådstarter
Spilleren er forresten av merke og type: Pioneer DEH-2400UB
Regner med det følgte med en kontakt med en masse ledninger på når du kjøpte spilleren. Det er i fra denne du må koble høytalerledningene. Ikke i fra phono utgangene på spilleren.

Hvilke kabler du skal koble til finner du forhåpentligvis ut Her

Phono utgangene på spilleren skal kun brukes til forsterker.
Sist endret av Terraphormer; 12. august 2012 kl. 19:39.
frevev's Avatar
Trådstarter
Fleff: det kan hende det stemmer ja, kablene til spilleren? det som fulgte med høytalerene var ment å klippes og loddes/tvinnes/sammenføyes med en annen eksisterende kabel, problemet er at de kablene kun er 30cm lange. xD

Terraphormer: takk! du tenker på adapteret som var med ja? klippe og lime litt på baksiden da antageligvis?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Om Micra bruker ISO ledningsnett er jeg usikker på, men spilleren din bruker det iallefall.

Bruk linken jeg ga deg, evt dette bilde:

Edit: Husk at de høyttalerkablene med striper på er negativ(-)
http://c.fixya.net/fixya20/uploads/Images/C66C1A3.jpg
Sist endret av Fleff; 12. august 2012 kl. 19:42.
Ja, det er de "stussene" jeg mener. De skal skjøtes med høyttalerkabel enten ved:
Tvinning+teiping (dårlig løsning)
Sukkerbit (middels løsning)
Lodding+krympestrømpe (bra løsning, men krever en del kunnskap å kunne lodde riktig).

Se på fargekodene Fleff sendte i bildet. Du skal bruke de grønne og lilla kablene og skjøtes bort til høyttalerne.

Btw, får du ikke lyd i bilens orginalhøyttalere heller?
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
Ts, hvilke Høyttalere og spiller er det du har kjøpt?
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er du? Virker ikke som du har så mye peil at det gjør noe
frevev's Avatar
Trådstarter
Xzip: Spør du Matsiiii eller meg? :P

etterslag: Anlegget er montert og ordna, ingen bilder desverre, men er jo ikke komplett enda, mangler plysj

Lagde hatthylle utav kryssfineren som planlagt, stivet av den med langsgående planker (fra side til side i baggasjerommet, der hvor en av de ble skrudd fast i originale hatthylles fester, og den andre i den "nye" hatthyllen, og mot vinduet(bakruta) på hvert hjørne, fastskrudd i plastikk rett og slett.

Avstivninga ble kjempegreier, ingen støy, det er Iso ja, brukte adapter som fulgte med spilleren, trøbbel: memorykabelen har en skjøt på midten for de som må brokoble/koble annerledes for å få minnet til å fungere,
en skjøt som virkelig ikke holder sammen, tar det senere.

Takk igjen for alle tips og råd god kveld!