Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5135
Hva kan skje om jeg ser filmer på popkorn time. Kan jeg få en bot eller noe sånt. Noen som veit...
Vet det er "ulovlig" men er det seriøst med kontroll og sånt
strengt
Sist endret av meitemark; 29. august 2016 kl. 21:57. Grunn: for mange skogstroll
Nei, det er ingen konsekvenser av å se på filmer via popcorn time.
Det er ulovlig, men du kommer aldri til å bli tatt for det. Så det det helt med ro og nyt filmen
Det blir sagt at det er ulovlig, men som sagt så kommer du aldri til å bli tatt. Om du uansett er redd for å bli tatt er det bare til å laste ned en vpn
Her er en gratis vpn: https://www.softether.org/
Kos deg med filmene!
Sitat av iColdman Vis innlegg
Det er ulovlig, men du kommer aldri til å bli tatt for det. Så det det helt med ro og nyt filmen
Vis hele sitatet...
Nei det er det ikke, i loven skilles det mellom streaming og fildeling, dette er også poengtert fra regjeringen i flere avisartikler om du tar ett lite søk.
Når du ser på filmer som streames fra en nettside/server så er det så å si umulig å vite om eieren av siden har de rette lisensene for å vise filmene slik at straffeansvaret havner hos eieren av siden.

Det kan jo tenkes at det finnes paragrafer som allikevel gir deg ett visst ansvar om du på forhånd vet at filmene er "ulovlige", men i forhold til åndsverkloven er du på tykk is.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Nei det er det ikke, i loven skilles det mellom streaming og fildeling, dette er også poengtert fra regjeringen i flere avisartikler om du tar ett lite søk.
Når du ser på filmer som streames fra en nettside/server så er det så å si umulig å vite om eieren av siden har de rette lisensene for å vise filmene slik at straffeansvaret havner hos eieren av siden.

Det kan jo tenkes at det finnes paragrafer som allikevel gir deg ett visst ansvar om du på forhånd vet at filmene er "ulovlige", men i forhold til åndsverkloven er du på tykk is.
Vis hele sitatet...
Popcorn Time er ikke streaming per se. Det er nedlasting OG opplasting av innhold som blir vist til bruker underveis, istedet for å bli lastet ned som klassiske torrent-klienter gjør. Du er da med å distribuere kopibeskyttet materialet og kan således bli straffet for det. Det sannsynlige da er en sivil sak/søksmål fra rettighetshaverne. Sannsynligheten for at de går etter enkeltbrukere er liten, men om de gjør det så er PopcornTime et veldig sannsynlig sted å gjøre det, for det er lett å finne brukerne).

Ren nedlasting/streaming versus noe du er med og laste opp på selv er to HELT forskjellige scenarier både juridisk sett og i hvor lett det er å etterforske sakene.

Streaming du omtaler er nettsteder hvor brukerne går og ser på innholdet, uten å aktivt dele innholdet videre med andre brukere igjen.

PS: Rettighetsalliansen driver og samler opp informasjon om hvem som bruker Popcorn time i tilfelle de skal kjøre gruppesøksmål eller liknende. Dette har de fått godkjenning for av både Kulturdepartementet og Datatilsynet.

Det er eier av nettlinje-abboet som er juridisk ansvarlig for hva som skjer på nettet. Skulle det komme en regning fra Rettighetsalliansen må den enten betales eller vurderes videre fremgangsmåte, det kan være en kjip kamp uansett hva man velger å gjøre

tl;dr: Popcorn Time er ulovlig, du blir nok ikke tatt men det er lett å avsløre deg.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Nei det er det ikke, i loven skilles det mellom streaming og fildeling, dette er også poengtert fra regjeringen i flere avisartikler om du tar ett lite søk.
Når du ser på filmer som streames fra en nettside/server så er det så å si umulig å vite om eieren av siden har de rette lisensene for å vise filmene slik at straffeansvaret havner hos eieren av siden.

Det kan jo tenkes at det finnes paragrafer som allikevel gir deg ett visst ansvar om du på forhånd vet at filmene er "ulovlige", men i forhold til åndsverkloven er du på tykk is.
Vis hele sitatet...
Ja vel.

Da vet du mer enn ekspertene

http://www.aftenposten.no/norge/Grat...el-36134b.html

https://www.nrk.no/kultur/eksperter_...art-1.12787997
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser at popcorntime har havnet i en gråsone, men jeg mener allikevel at i en rettsak vil rettighetshaverne ha en venskelig sak med å bevise at du deler en hel film, definisjonen av å drive med piratvirksomhet er jo å "gjøre ett verk tilgjengelig for allmennheten" noe jeg ikke vil tro går under å dele 1000 små biter med 1000 andre personer.
Husk at "ekspertene" i linkene jobber for rettighets alliansen og er noe inhabile på området.

Popcorntime er ikke fildeling på linje med torrentsider, men ikke en ren streamingside heller men av de 2 betegnelsene er det mest en streamingside siden du strømmer filmer mens du ser den. Hvilken teknologi som blir brukt tror jeg ikke spiller noen stor rolle.

Skal man gå såpass firkantet inn i teknologien som blir brukt så man nesten begynne å raide cacheserverene til ISPer også.

Nå står det jo også i artiklene du linker til at ingen egentlig kan straffes for bruk av popcorntime så lenge du ikke vet at det er ulovlige kopier.

I verste fall kan du jo bare sperre utgående trafikk og dermed deler du heller ikke.
Det er ikke en gråsone - opplasting er per dags dato IKKE lovlig. Med andre ord bryter du loven dersom du bruker Popcorn Time. Om det får noen konsekvenser for deg er en annen sak, og høyst lite sannsynlig.

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Ja, jeg ser at popcorntime har havnet i en gråsone, men jeg mener allikevel at i en rettsak vil rettighetshaverne ha en venskelig sak med å bevise at du deler en hel film, definisjonen av å drive med piratvirksomhet er jo å "gjøre ett verk tilgjengelig for allmennheten" noe jeg ikke vil tro går under å dele 1000 små biter med 1000 andre personer.
Husk at "ekspertene" i linkene jobber for rettighets alliansen og er noe inhabile på området.

Popcorntime er ikke fildeling på linje med torrentsider, men ikke en ren streamingside heller men av de 2 betegnelsene er det mest en streamingside siden du strømmer filmer mens du ser den. Hvilken teknologi som blir brukt tror jeg ikke spiller noen stor rolle.

Skal man gå såpass firkantet inn i teknologien som blir brukt så man nesten begynne å raide cacheserverene til ISPer også.

Nå står det jo også i artiklene du linker til at ingen egentlig kan straffes for bruk av popcorntime så lenge du ikke vet at det er ulovlige kopier.

I verste fall kan du jo bare sperre utgående trafikk og dermed deler du heller ikke.
Vis hele sitatet...
Er det én streaming-klient jeg ville ligge unna nå, så er det faktisk Popcorn Time. Som nevnt over her, så driver Rettighetsalliansen og samler inn data på norske brukere der. Rettighetsalliansen er en gruppe med sure, gamle og kjipe advokater som kjemper imot fildeling og streaming... Ville faktisk valgt noe annet, eller lastet det ned isteden...