Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2671
Jeg har kjøpt ny TV. Med 100hz, smart-tv, noe 3D-greier og ambilight. Nå tenker jeg at det er på tide med en ny spillkonsoll. I den anledning vil jeg vite hva som er best av PS4 og Xbox. Dette er selvsagt subjektivt, men hva anbefaler man - utifra det jeg ramser opp her. "Smart-TV"-funksjonene er jeg litt skeptiske til, så hvilken av konsollene er best på eksempelvis Netflix o.l.

Av det jeg selv har sett er det en mindre prisforskjell på selve konsollen, i favør Xbox. Uten at det nødvendigvis er avgjørende.

Av spill liker jeg FIFA, NHL og de fleste typer bilspill. Digga vilt den "Zombie-killer"-modusen på et eller annet Call of Duty. Ikke veldig begeistra for spill som har for mye "story", og avskyr cinematics. I gamle dager hadde jeg en 360, og brukte mange timer på den GTA-klonen der. Husker ikke hva den het, men fett var det. Skate 2, og lignende var også avsindig artig. I et kollektiv jeg bodde avgjorde vi alle mindre uenigheter som hva vi skulle ha til middag og lignende igjennom tekken-turneringer.

Så det jeg lurer på er hva jeg får mest glede, og minst irritasjon av? Er det prisforskjell på "online-funksjoner"? Er det stor forskjell på batteritiden på kontrollene? Får man spilt gamle spill, og er det store forskjeller? Utifra de spilla, og spilltypene jeg har nevnt - hvor tror du jeg får best utvalg av titler?
Ps4 har vinni konsoll krigen for lenge siden.. De har den beste maskinen og beste utvalg av spill
Ps4 er kraftigst, den eneste grunnen til å velge xbox er hvis du bor MÅ spille halo.
Ps4 har også de beste eksklusive spillene imo
Ps4 lett. Kjøp deg bloodborne for flere timer med epic gaming. Evt kjøp Call of Duty Black Ops 3 for epic zombie-killing. Du vil ikke angre
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Trådstarter
Halo føler jeg ikke er noe must, nei. Med en PS4 vil nok GTA, Fifa og en av disse store bilspillene være med på startbestillinga. Noen tips til andre spill?
Bloodborne ble nevnt tidligere, ett utrolig bra spill. Batman arkham knight er også bra.
Fallout 4 og Mad Max er godt tidsfordriv.
Kjøp det vennene dine har. Hvis ikke, kjøp ut ifra den kontrollen du liker. Hvis alt det er likegyldig så kjøper du PS4.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Konsollene er vel så og si like. Å si at PS4 "vant" konsollkrigen er helt på trynet, selv om kanskje vennegjengen din kjøpte seg PS4.

Kjøp det du liker best. Kontrollen og hva eventuelt vennene dine har er det viktigste. Ellers vil du i bunn og grunn merke svært lite forskjell på maskinene, akkurat som PS3 og Xbox 360.
Har Xbone selv kjøpte den først og fremst pga bedre funksjonalitet utenom spill - trodde jeg.
Dessverre har Xbone en helt på trynet UI som begrenser utvalget av språk du kan velge mellom etter hvilket land du befinner deg.
Er man f.eks i Norge får man ikke lov til verken å sette engelsk som menyspråk, eller snakke engelsk til Kinecten.
"Jukser" man og velger en engelsk region så fungerer ikke det norske kredittkortet i xbstore.
#NoXboxLanguageLock
Ser du er småfan av bilspill, selv har jeg xbox one, syntes utvalget i bilspill der er veldig bra. To tekniske duppditter xbox har (vet ikke om PS4 har det) men det er f.eks at du kan slå av xboxen midt i et spill om du vil, slår du den på igjen kan du fortsette der du slapp. Du kan også styre den med telefonen og bruke den som en fjernkontroll når du ser på film, skru konsollen av/på osvosv. Ta det du selv liker best med xbox eller PS4, og det er veldig lurt å ta den konsollen vennene dine har. Jeg tok xbox one pga jeg liker mulighetene den har og fordi jeg ville prøve noe nytt
Sist endret av Fenrik_100; 26. november 2015 kl. 16:26.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Hvis du liker bilspill er jo ps4 på trynet (har en selv, og liker bilspill) Eneste til den som kan funke er Project Cars, noe som ligner på det du finner på 123spill. xboxen har jo Forza serien, noe som i min bok slår det ps4 har ned i støvlene.

Men for all del, jeg er storfornøyd med min ps4, men vil ha en Xone i tilegg Så alt avhenger av hva slags spill du liker.
Det kommer helt ann på hva slags funksjoner du ønsker, hvilke eksklusive spill som er viktig for deg og ikke minst hva dine venner har. Jeg har Xbone og er veldig fornøyd, hovedsaklig fordi jeg syns håndkontrollen er mye bedre å holde i, integrering med Windows 10 maskiner i huset, UI'et ble mye bedre etter forrige oppdatering og jeg gleder meg til å teste den nye elite-kontrollen. Alt er smak og behag - les litt om begge konsoller og gjør opp din egen mening
Sist endret av Putresopp; 26. november 2015 kl. 17:07.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Trådstarter
Det viser seg at TV-en jeg har kjøpt også har 3D. Dette er kanskje litt på siden, men er det noen forskjell på spillutvalget i 3D, og er dette noe å tenke på i det hele tatt? Antar at begge konsollene støtter 4K relativt bra, men at de fleste spillene fortsatt ligger på 1080p?
Sist endret av Svartedauden; 26. november 2015 kl. 19:01.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Det viser seg at TV-en jeg har kjøpt også har 3D. Dette er kanskje litt på siden, men er det noen forskjell på spillutvalget i 3D, og er dette noe å tenke på i det hele tatt? Antar at begge konsollene støtter 4K relativt bra, men at de fleste spillene fortsatt ligger på 1080p?
Vis hele sitatet...
De færreste konsollspill i dag ligger på 1080p faktisk.
Outputen er oppskalert, men majoriteten av spilla har mye lavere native oppløsning. Unødvendig å si at dette blir veldig tydelig når du begynner å blande 4k inn i bildet.
Hvis du faktisk bryr deg om resolution (og ikke gidder koble en PC til TV'n...) så er det PS4 du vil ha uansett. X1 har lavere oppløsning på så og si alle multiplatform spill.

Dette er stort sett statusen på de aller, aller fleste konsollspill denne generasjonen: http://gamingbolt.com/star-wars-batt...onsoles-matter

X1 @ 720p. PS4 @ 900p
Sist endret av Neptunia; 26. november 2015 kl. 19:22.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Trådstarter
Da blei det XOne fra Elkjøp. FIFA16 og Battlefront følger med, og fikk slengt inn GTA5 for 290 kroner i tillegg. Da har jeg noen spill og pusle med fremover.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Trådstarter
På sin plass med en liten oppdatering i denne tråden. Xbox-kjøpet gikk ikke helt som planlagt. Eller, selve konsollen fungerte fint - og takket være prøveversjon av EA Access kom jeg igang allerede første dagen.

FIFA16 og Star Wars Battlefront fulgte med. Men Star Wars var ikke på lager, og kom først i går (det er litt min egen skyld, siden jeg i mellomtiden har flyttet, og omsending av pakka naturligvis har tatt noen dager ekstra). FIFA-bundelen som fulgte med - gikk istykker før jeg fikk installert. Ved skraping av "loddet" gikk koden rett og slett i stykker, og dermed ubrukelig. Videre var GTA5 hadde jeg som en slags mild hjerneblødning, greid å bestille GTA til 360 og ikke One. Huffameg.

Men - erfaringen er altså at jeg anbefaler Elkjøp. Jeg fikk bytta GTA, enda jeg hadde brutt forseglingen (jeg kjøpte da til Xone), og jammen sendte de meg ikke et nytt FIFA-spill i posten! Nå skal det nevnes at jeg i de siste ukene har utstyrt en hel leilighet med kjøp derifra. Men alt ble faktisk ordna opp i. Både det som var utelukkende min feil, og Elkjøp tok selvkritikk for at de ikke hadde dobbeltsjekka dette med 360-spillet med meg.

Dersom du er litt over snittet distre og klønete. Handle hos Elkjøp, de rydder tilogmed opp i ditt rot!