Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 20954
Hvordan kan vi forholde oss til en "sannhet", når forskning viser til at aspartam er farlig, mens andre konkluderer med at det er helt trygt? Samme tendensen gjelder "lavkarbo". Jeg synes det er skummelt at så mange undersøkelser viser to helt forskjellige resultat.

http://forskning.no/mat/2014/04/eu-m...skere-er-enige

http://www.merenergi.com/Aspartam-er-farlig.html

http://www.nrk.no/livsstil/_-lettbru...ldt-1.11560407

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg trener cardio, og flere hevder at aspartam ødelegger skjelettet/musklene.. Dermed vil jo "sukkerbrus" være et bedre alternativ, selv om enkelte hevder at sukker i store mengder er like helseskadelig.
Slapp av, du kan trygt ta deg et glass med Pepsi Max eller Cola Zero i ny og ne. Poenget med slike stoffer er at man ikke enda har (god) nok forskning, og da er det best å tenke med sunt bondevett at "alt er usunt i store mengder".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://tjomlid.com/tag/aspartam/

Som Tjomlid skriv så veit vi veldig mykje om korleis aspartam vert metabolisert, og ingen av stoffa er problematiske i dei dosane du kan få i deg gjennom eit vanleg kosthold. Dei er naturlege metabolittar av t.d. frukt, og heilt uproblematiske i dosane dei opptrer i.

Forøvrig - når nokon omtaler seg som mikroskopist og opptrer på vegne av organisasjonen fritt helsevalg så bør alle alarmbjeller ringe. Absolutt alle. Mikroskopister er populær tittel for dei som hevder at surt blod (eller var det basisk?) er årsaka til omlag alle sjukdommer, og at ein mikroskopisk dose lut er alt som skal til. Organisasjonen fritt helsevalg er solid plassert i altieland, og sterk tilhenger av t.d. homeopati, og absolutt ikkje ei truverdig kjelde.
Det er mye som er farlig i større doser over tid, og som vil skade kroppen din, visse vitaminer, kaffe, alkohol, sukker, salt, det meste egentlig. Det meste er relativt harmløst i slike små doser. Vil ikke tro aspartam skader kroppen din mer, en 0,5L cola som setter insulinnivåene dine i ubalanse hver dag du drikker det. For noen hver uke, for andre mange ganger om dagen. For å ikke snakke om skadene vanlig sukker i disse mengdene har på tennene. Det er andre ting å heller bruke tiden sin på, mye mer ting her i verden som skader deg langt mer en du tror. Aspartam er ok nå og da i disse mengdene. Aller helst bør du jo holde deg unna brus også. En bør heller ikke få i seg visse typer fett, pizza, pommesfrites, burger eller mye annet. Sunn fornuft sier at det går fint om en ikke overdriver det. Ellers er jeg veldig enig med deg i hvor skremmende det er hvor forskjellige forskningsresultatene blir.
Sist endret av Relevant; 10. november 2015 kl. 16:23.
FemaleRookie
Trådstarter
Sitat av h4ppyg0lucky Vis innlegg
Slapp av, du kan trygt ta deg et glass med Pepsi Max eller Cola Zero i ny og ne. Poenget med slike stoffer er at man ikke enda har (god) nok forskning, og da er det best å tenke med sunt bondevett at "alt er usunt i store mengder".
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hva som menes/hva du mener med (god) nok forskning?

At dagens forskning ikke viser gode resultater i et langsiktig perspektiv? Slik som feks. snus? Forskerene hevder jo at det er vanskelig å si noe om langtideffektene av snus siden det er relativt nytt.

Lettbrus har vel eksistert i flere tiår og dermed burde jo den forskningen som gjøres være ganske solid?
Sist endret av Amygdala91; 10. november 2015 kl. 16:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Kan jeg spørre hva som menes/hva du mener med (god) nok forskning?
Vis hele sitatet...
Komplekst spørsmål. Det korte svaret er at forskning som vert replisert står jo mykje sterkare enn forskning som ikkje vert det. Om tjue ellers gode rapporter står mot ein god rapport, så vil ein stortsett satse på det dei tjue seier - på grunn av at tilfeldigheiter kan gi feil resultat.

Elles bør ein jo ha litt fagkunnskap, for å kunne vurdere t.d. utvalsstørrelser. Viare så er det lovande om dei spesifikt tester ei hypotese, og ikkje bare samler data, og ser på kva data peiker på. Har du stor nok datamengde finn du alltids ein eller annan samanheng om du vil.

I tilfellet med aspartam er det forferdelig mange som har eit inntak av det - og det gjer det både enkelt og vanskelig. Enkelt, fordi sjølv sjeldne effekter må forekomme relativt ofte, og vanskelig fordi det ikkje er enkelt å klistre ei årsak på det.

I tilfellet aspartam er kredibilitetsvurderinga av kjelda relevant. Fedon Lindberg er ikkje ei veldig god kjelde, og det er heller ikkje fritt helsevalg.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Aspartam er ok nå og da i disse mengdene. Aller helst bør du jo holde deg unna brus også.
Vis hele sitatet...
Du snakker jo imot deg selv...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Noruegamedicina Vis innlegg
Du snakker jo imot deg selv...
Vis hele sitatet...
Nei, brus har andre problemer enn aspartam, t.d. at det er relativt surt og slit mykje på tannemaljen.
Alt som ikke kommer fra naturen selv bør vi holde oss borte fra, da naturen har justert seg selv ganske godt på egenhånd i millioner av år. Jeg besitter ingen sannhet, men drikker jeg en 0.5l med brus med aspartam ved en feiltakelse, får jeg sprut-diaré etter en halvtime.

Og ja...jeg slutta med sukker-brus også for mange år siden... helsa har bare gått oppover og oppover
Sist endret av Noruegamedicina; 10. november 2015 kl. 17:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Noruegamedicina Vis innlegg
Alt som ikke kommer fra naturen selv bør vi holde oss borte fra, da naturen har justert seg selv ganske godt på egenhånd i millioner av år.
Vis hele sitatet...
Bullshitargument. Evolusjonen har gjort oss rimeleg godt i stand til å nyte eit variert kosthald, og metabolittane frå aspartam førekjem i veldig mange andre, fullstendig naturlege, matvarer.

Viare så er det ekstremt mange naturlege ting som er mildt sagt livsfarleg - t.d. asbest, tobakk, botox etc.
Sitat av Noruegamedicina Vis innlegg
Jeg besitter ingen sannhet, men drikker jeg en 0.5l med brus med aspartam ved en feiltakelse, får jeg sprut-diaré etter en halvtime.
Vis hele sitatet...
Anekdoter er totalt verdilaust. At du reagerer på noko vil heller ikkje sei at det er farlig. Ein kollega har sitrusfrukt-allergi. Vil det sei at det er farleg for meg å spise mandariner?
Jaja, jeg driter i dett her, sorry at jeg prøvde meg på å diskutere med "språk-korrekthet-perfeksjonisten" ... har visst viktigere ting å foreta meg... du får tro på hva du vil, gydd luck videre slash
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Noruegamedicina Vis innlegg
Jaja, jeg driter i dett her, sorry at jeg prøvde meg på å diskutere med "språk-korrekthet-perfeksjonisten" ... har visst viktigere ting å foreta meg... du får tro på hva du vil, gydd luck videre slash
Vis hele sitatet...
Vakkert forsøk på å hente seg inn igjen. Det har ingen ting med språklig korrekhet å gjere, norsken din var fullt ut forståeleg. Problemet var jo at arugmentasjonen din var totalt ikkje-eksisterande.
Sitat av Noruegamedicina Vis innlegg
Jaja, jeg driter i dett her, sorry at jeg prøvde meg på å diskutere med "språk-korrekthet-perfeksjonisten" ... har visst viktigere ting å foreta meg... du får tro på hva du vil, gydd luck videre slash
Vis hele sitatet...
Dette er et diskusjonsfora, hvis du ikke vil ha påstandene dine utordret kan du starte en blogg. Det er også mulig å være selvkritisk, og ta til seg informasjon som andre har rettet en i. Hva jeg har lært mest av er folk som har totalt ødelagt innleggene mine, og jeg selv har sett hvor trangsynt jeg har tenkt. Anbefaler deg å ta til deg hva slashdot har skrevet, jeg antar at med litt ettertanke er du vel kanskje enig? Hvis ikke kan du vel kanskje forklare saklig hvorfor du ikke er enig, istedet for å bli bitter og frekk? Når du blir bitter ser du bare enda mer latterlig ut.
Sitat av Noruegamedicina Vis innlegg
Jaja, jeg driter i dett her, sorry at jeg prøvde meg på å diskutere med "språk-korrekthet-perfeksjonisten" ... har visst viktigere ting å foreta meg... du får tro på hva du vil, gydd luck videre slash
Vis hele sitatet...
... lavmål ...

Når du kommer med argumenter og folk faktisk viser deg hvorfor argumentene dine ikke holder vann - f.eks. er ikke anekdoter relevant på noen som helst måte. Alle kan ha en eller annen anekdote som kan forklare noe - uten at det egentlig forklarer noen årsakssammenheng.

Når man diskuterer ting som dette, som faktisk går under forskning, så må man være saklig og grunngi argumentene på en god måte.

Aspartam er også i et særtilfelle - da det er en debatt som blomstrer opp med gjevne mellomrom. Og hver gang kommer folk med de samme argumentene - og hver gang er de like dårlige. Så tror rett og slett mange av oss rett og slett begynner å gå litt lei debatten.

Vi har massiv forskning på dette stoffet, og nesten alt tyder på at stoffet er helt ufarlig i de dosene selv en ekstremdrikker av lightbrus vil få i seg. Og Tjomlid har skrevet en utrolig god post om dette på bloggen sin (linket av slashdot lengre opp). Om man skal prøve å delta i en slik debatt burde man i det minste forvente at folk har tatt litt tid til å lese seg opp på slike ting - og prøvd å forstå de.
FemaleRookie
Trådstarter
Et annet fenomen som også er ganske tragikomisk er jo at noen hevder at det er bra å drikke lettbrus hvis man vil gå ned i vekt, grunnet 0 kcal ift. 0,5l vanlig cola. På en annen side fører lettbrus til at man da spiser mer. Dette merket jeg spesielt. Hvis jeg spiser en biffmiddag med lettbrus til, spiser jeg en god del mer, enn hvis jeg feks. hadde drukket vanlig solo til..

Jeg er enig med de fleste av dere ift. alt med måte. Igjen, så er jeg fortsatt skeptisk til å helle i meg for mye lettbrus mtp. fare for å skade skjelett og muskler under trening. Og med "for mye" viser jeg til 0,5 l pepsi max daglig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Et annet fenomen som også er ganske tragikomisk er jo at noen hevder at det er bra å drikke lettbrus hvis man vil gå ned i vekt, grunnet 0 kcal ift. 0,5l vanlig cola. På en annen side fører lettbrus til at man da spiser mer. Dette merket jeg spesielt. Hvis jeg spiser en biffmiddag med lettbrus til, spiser jeg en god del mer, enn hvis jeg feks. hadde drukket vanlig solo til..

Jeg er enig med de fleste av dere ift. alt med måte. Igjen, så er jeg fortsatt skeptisk til å helle i meg for mye lettbrus mtp. fare for å skade skjelett og muskler under trening. Og med "for mye" viser jeg til 0,5 l pepsi max daglig.
Vis hele sitatet...
Første halva av innlegget ditt er anekdoter. For det første er det ikkje gitt at du et tilsvarande meir i kalorier, og for det andre er ikkje det gitt at er resultat av aspartam. Det finst forskning som antyder at du tar feil. Nei, eg gadd ikkje leite veldig lenge, det var topptreffet på google.com/scholar etter diet soda weightloss.

For andre halvdel av innlegget - finst det ein plausibel mekanisme for at lettbrus skal øydelegge skjelettet? Om ikkje så er jo det ei solid varselbjelle for at påstanden er gal. Med t.d. røyking og lungekreft finst det mange plausible grunner (radioaktive stoffer inhalert, tjære inhalert, nikotin inhalert, CO, haug organiske stoffer etc) som gjer at utan å vite om risikoen, så kan ein sei at det ikkje er utenkjeleg at den finst.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Googla pittelitt, og det kan sjå ut som det er visse problemer med en del typer lettbrus, som inneheld fosforsyre. Kort sagt går teorien ut på at det kan føre til lågare kalsiumopptak, og dermed svekka beinbygging. Samme gjeld koffein, som og kan hemme kalsiumopptaket.

Så det ser ut til at det kan eksistere ein plausibel årsakssamanheng. Samtidig er 99% av treffa i google særdeles useriøse helsekostsider som er mildt sagt alarmistiske - eit av dei meir edruelege treffa var ikkje spesielt alarmistisk, men kom med relativt enkle råd.
FemaleRookie
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Første halva av innlegget ditt er anekdoter. For det første er det ikkje gitt at du et tilsvarande meir i kalorier, og for det andre er ikkje det gitt at er resultat av aspartam. Det finst forskning som antyder at du tar feil. Nei, eg gadd ikkje leite veldig lenge, det var topptreffet på google.com/scholar etter diet soda weightloss.
Vis hele sitatet...
Det finnes også mye forskning som viser til at man blir feit av aspartam.

- http://www.nrk.no/livsstil/--asparta...fett-1.6217715

- http://www.kk.no/livsstil/lettbrus-k...deg-feit-20259

- http://www.expressen.se/halsoliv/vik...in-light-lask/
Om ikke annet er jo Aspartam laget av et av verdens ondeste firmaer - Monsanto, så bare det er jo grunn nok til å boikotte greien. Samme firma som lagde "Agent orange" i sin tid. Når man søker på "aspartame" på google er de første 50 ish treffene enten anklagelser eller spørsmål om det er farlig eller ikke.

Jeg har ikke lest noe av forskningen gjort på det, men jeg har lest om Monsanto, så det sammen med det at ingen ser ut til å være helt trygg på stoffet enda gjør at jeg holder meg unna ihvertfall. Et matprodukt får ikke et så dårlig rykte på seg fra ingenting. Ingen "hippie-aktivist" gruppe hadde klart å skape så mye uro rundt det, eller hva?
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Et matprodukt får ikke et så dårlig rykte på seg fra ingenting. Ingen "hippie-aktivist" gruppe hadde klart å skape så mye uro rundt det, eller hva?
Vis hele sitatet...
Nå er det forskjell på matprodukt og matprodukt. Mennesker har en tendens til å hate på alt som er kjemisk. Kjemisk sukker er jo kjempeskummelt, spesielt med alle de anekdotene og skremselstekstene som er skrevet uten vitenskapelig grunnlag. Dette forsterker denne faktoren. Det er dessverre også slik at folk flest leser blogginnlegg og svadasider og tolker det som en vitenskapelig rapport, samt tar imot anekdoter fra kompiser som fakta. (generalisering). Ser helt klart at kunstige søtningsmidler kan få et dårlig rykte uten at det er spesielt skadelig. Dvs. et ufortjent rykte. Det er litt annerledes med ost.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Om ikke annet er jo Aspartam laget av et av verdens ondeste firmaer - Monsanto, så bare det er jo grunn nok til å boikotte greien. Samme firma som lagde "Agent orange" i sin tid. Når man søker på "aspartame" på google er de første 50 ish treffene enten anklagelser eller spørsmål om det er farlig eller ikke.
Vis hele sitatet...
Herregud. Forretningsetikken til eit firma avgjer jo ikkje om noko er farleg eller ikkje. Monsanto er ein gigant på ymse kjemikalier, og har laga suksesser som round-up, som er med på å brødfø verda. Ikkje alt dei gjer er like bra, og ikkje alt dei gjer er dårleg.

Er du kritisk til aspirin og, ettersom det vart produsert av IG Farben på 30-talet?
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Ingen "hippie-aktivist" gruppe hadde klart å skape så mye uro rundt det, eller hva?
Vis hele sitatet...
Jo, alt tyder på nettopp det - godt hjelpt av ymse kostholdseksperter som vil hevde seg sjølv.

Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nei, seriøst. Det der er journalister, som skriver om forskning. Det er ikkje forskning. Det er i beste fall cherrypicking.

NRK-artikkelen har følgjande - direkte fanastiske - utsagn:
- Jeg tror det kan forklares ut fra at insulinet i kroppen vår ikke greier å skille mellom sukker og kunstig søtningsstoff. Jeg tror det øker fettvekta di, sier fedmeforsker Grethe Støa Birketvedt.
Vis hele sitatet...
Javel ja... opplysande.
Sist endret av vidarlo; 10. november 2015 kl. 18:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Herregud. Forretningsetikken til eit firma avgjer jo ikkje om noko er farleg eller ikkje. Monsanto er ein gigant på ymse kjemikalier, og har laga suksesser som round-up, som er med på å brødfø verda. Ikkje alt dei gjer er like bra, og ikkje alt dei gjer er dårleg.
Vis hele sitatet...
Jeg tror poenget til Boo-Boo ikke handlet om at aspartam nødvendigvis var farlig, men at det kan være noe i å boikotte de for aspartam for å ikke gi et ondt selskap penger. Litt som å ikke kjøpe klær fra HM grunnet barnearbeidere, ikke nødvendigvis fordi klærne er stygge. Correct me if i'm very wrong, Boo-Boo.
Sist endret av Relevant; 10. november 2015 kl. 18:55.
Det spørsmålet man burde stille seg er om aspartam er farligere en sukker i store mengder. Sukker er en helserisiko som er godt dokumentert mens aspartam er et stoff man enda ikke har funnet noe negativt med.

Er du i tvil så drikk vann. Vann er den eneste væsken kroppen trenger.

Grethe Støa Birketvedt er dame man kan stole på...
Sist endret av BAN; 10. november 2015 kl. 19:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av BAN Vis innlegg
Det spørsmålet man burde stille seg er om aspartam er farligere en sukker i store mengder. Sukker er en helserisiko som er godt dokumentert mens aspartam er et stoff man enda ikke har funnet noe negativt med.

Er du i tvil så drikk vann. Vann er den eneste væsken kroppen trenger.
Vis hele sitatet...
Nå har vi funnet en rekke negative helseeffekter direkte knyttet til aspartam. Problemet er at vi ikke vet veldig mye. Det er heller ingen sikkerhet for at skadevirkningene er proporsjonelt økende i takt for diettbrus og vanlig brus. En halvliter pepsimax er kanskje mindre helseskadelig en en halvliter cola i uka, men en liter pepsimax er kanskje mer helseskadelig en en liter cola i uka.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg tror poenget til Boo-Boo ikke handlet om at aspartam nødvendigvis var farlig, men at det kan være noe i å boikotte de for aspartam for å ikke gi et ondt selskap penger. Litt som å ikke kjøpe klær fra HM grunnet barnearbeidere, ikke nødvendigvis fordi klærne er stygge. Correct me if i'm very wrong, Boo-Boo.
Vis hele sitatet...
Aspartam er produsert av en haug med firmaer. Opphaveleg var det patentert av NutraSweet (og ikkje Monsanto, sjølv om Monsanto seinare kjøpte og eigde NutraSweet i ca. 15 år), men patentet gikk ut i 1992. Per i dag tipper eg Monsanto ikkje produserer aspartam, og heller ikkje har gjort det etter at dei selde NutraSweet og aspartambusinessen i 2000.

Detaljane i det finn du her.

Så nei, det vert ikkje som å argumentere mot kle frå H&M på grunn av barnearbeid. Det vert som å argumentere mot kle generelt, fordi en produsent bruker barnearbeid. Og i så fall er lista over produkter en bør boikotte på samme grunnlag ekstremt lang. Vi kan begynne med brød, som er basert på korn - og korndyrking er storforbrukere av Round-Up produsert av Monsanto.
FemaleRookie
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Nå har vi funnet en rekke negative helseeffekter direkte knyttet til aspartam. Problemet er at vi ikke vet veldig mye. Det er heller ingen sikkerhet for at skadevirkningene er proporsjonelt økende i takt for diettbrus og vanlig brus. En halvliter pepsimax er kanskje mindre helseskadelig en en halvliter cola i uka, men en liter pepsimax er kanskje mer helseskadelig en en liter cola i uka.
Vis hele sitatet...
Nettopp, jeg tenker akkurat det samme. Synd vi ikke får noen konkrete svar som beviser hvordan dette påvirker kroppen vår i et langsiktig perspektiv. Kanskje vi må vente 50 år før konklusjonen blir mer "enstemmig"?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, seriøst. Det der er journalister, som skriver om forskning. Det er ikkje forskning. Det er i beste fall cherrypicking.
Vis hele sitatet...
Ok da, kanskje ikke forskning, men de viser til relevant fakta når de skriver om forskning som har blitt gjort.
Sist endret av Amygdala91; 10. november 2015 kl. 19:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Aspartam er produsert av en haug med firmaer. Opphaveleg var det patentert av NutraSweet (og ikkje Monsanto, sjølv om Monsanto seinare kjøpte og eigde NutraSweet i ca. 15 år), men patentet gikk ut i 1992. Per i dag tipper eg Monsanto ikkje produserer aspartam, og heller ikkje har gjort det etter at dei selde NutraSweet og aspartambusinessen i 2000.

Detaljane i det finn du her.

Så nei, det vert ikkje som å argumentere mot kle frå H&M på grunn av barnearbeid. Det vert som å argumentere mot kle generelt, fordi en produsent bruker barnearbeid. Og i så fall er lista over produkter en bør boikotte på samme grunnlag ekstremt lang. Vi kan begynne med brød, som er basert på korn - og korndyrking er storforbrukere av Round-Up produsert av Monsanto.
Vis hele sitatet...
Det var jeg ikke klar over, men støyten får heller Boo-Boo ta, da han kom opp med boikottforslaget. Forsøkte kun å klargjøre noe du rettet på da det tydet på at du hadde misforstått innlegget litt.

Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Ok da, kanskje ikke forskning, men de viser til relevant fakta når de skriver om forskning som har blitt gjort.
Vis hele sitatet...
Problemet med mye av ''den relevante faktaen'' rundt slike debbaterte emner er kosholdseksperter som forsøker å promotere seg selv. Du ser det hele tiden på facebook: ''Kosholdekspert mener ditt og datt'' så er det ofte bare svada, eller så har avisen redigert hva talsmannen sa totalt for å få høyere klikkrate. Det er latterlig. Folket legger jo opp til det ved å ikke undersøke noe selv. Dette kommer av confirmation bias.
Sist endret av Relevant; 10. november 2015 kl. 19:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Ok da, kanskje ikke forskning, men de viser til relevant fakta når de skriver om forskning som har blitt gjort.
Vis hele sitatet...
Nei, ikkje nødvendigvis. Dei viser til ein konkret person som kjem med påstander, dei lenker ikkje til forskningsartikler, dei har ikkje tatt for seg ulike forskningsartikler og samanlikna det - kort sagt så er ikkje alarmisme frå media verdt veldig mykje.

Folkehelseinstituttet har kompetente fagpersoner, som i motsetning til journalister har relevant utdanning. Går dei ut med advarsler mot aspartam?

Media har ikkje som oppgave å formidle forskning, dei har som oppgåve å skaffe eyeballs. Det er kort veg mellom alarmistiske oppslag som i større eller mindre grad er feil, når dei referer til forskning.
Nå tror jeg også mange talsmenn lider av confirmation bias. Problematisk. Derfor en må se på forskningsrapporter fremfor yellowpaper artikler. En god forskningsrapport gir deg mye mer. Ihvertfall mye mer en et Side2 oppslag eller et blogginlegg. Folk flest heller dog mot facebookposter som eneste informasjon.
Sist endret av Relevant; 10. november 2015 kl. 19:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Relevant Vis innlegg
Nå har vi funnet en rekke negative helseeffekter direkte knyttet til aspartam. Problemet er at vi ikke vet veldig mye.
Vis hele sitatet...
Vi veit meir eller mindre i detalj korleis det vert metabolisert i kroppen. Vi veit at veldig mange andre matvarer vert metabolisert til nøyaktig samme stoff, m.a. metanol (og maursyre), utan at det er problematisk.

For veldig mange stoff er regelen at dosen utgjer gifta. Metanol er utmerka døme på det - dei milligramsdosane vi får i oss gjennom kostholdet er fullstendig uproblematiske, mens du kreperer av å drikke ein desiliter av det.

Wikipedia har eit par rimeleg grundige avsnitt om temaet, komplett med kjeldehenvisninger til både dei som hevder det er farleg, og dei som er litt mindre alarmistiske.
Sitat av Noruegamedicina Vis innlegg
Alt som ikke kommer fra naturen selv bør vi holde oss borte fra, da naturen har justert seg selv ganske godt på egenhånd i millioner av år.
Vis hele sitatet...
Jeg synes faktisk dette er en grei rettesnor for et sunt kosthold. Spis naturlig mat, masse grønnsaker etc. Og du har sannsynligvis et sunt kosthold. Sukker er vel alle enige i at ikke er sunt. Å prøve å holde seg unna produkter som er sukret vil gjøre underverker for helsa.

Så har man kunstige søtningsstoffer. Det er grunn til å tro at dette ikke nødvendigvis er noe fullgodt alternativ. Det teoriseres rundt at den søte smaken "lurer hjernen" til å tro at man får i seg sukker. Og dermed får man mange av de dårlige bivirkningene.

et par eksempler:

http://www.drweil.com/drw/u/QAA40153...-Diabetes.html

http://www.npr.org/sections/thesalt/...sk-of-diabetes

Hva som er best alternativ av brus-typer kan diskuteres.

Det spørs hvor nazi man vil være med eget kosthold. Men skal du være på den sikre siden så holder du deg helt unna brus. Er man en brusdrikker, så er dette vanskelig en måned eller to. Etter dette er det ikke noe problem, og man kan fort ende opp med å avsky denne unaturlige drikk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg synes faktisk dette er en grei rettesnor for et sunt kosthold. Spis naturlig mat, masse grønnsaker etc. Og du har sannsynligvis et sunt kosthold. Sukker er vel alle enige i at ikke er sunt. Å prøve å holde seg unna produkter som er sukret vil gjøre underverker for helsa.
Vis hele sitatet...
Joda, variert kosthald med minst mogeleg bearbeida kjøtt og stekt mat er det få som er imot. Det vil imidlertid ikkje sei at aspartam (eller sukker) er spesielt skadeleg. Problemet i vesten er stortsett at vi har høgt kaloriinntak, og sukker er ekstremt kaloririkt.

Om det er naturleg eller ikkje bør imidlertid ikkje vere det avgjerande, men heller kva vi veit om det. T.d. veit vi at bearbeida rødt kjøtt ikkje er det mest heldige ein kan innta, så bytt gjerne ut det med kylling i woken, eller kutt ut kjøtt totalt.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Det spørs hvor nazi man vil være med eget kosthold. Men skal du være på den sikre siden så holder du deg helt unna brus. Er man en brusdrikker, så er dette vanskelig en måned eller to. Etter dette er det ikke noe problem, og man kan fort ende opp med å avsky denne unaturlige drikk.
Vis hele sitatet...
Ja, utan tvil - og t.d. tenna er jo utvilsomt takknemlige for mindre sure produkter. Men det vil igjen ikkje sei at aspartam er spesielt uheldig.

SBM har ein god gjennomgang av temaet: https://www.sciencebasedmedicine.org...th-vs-fiction/
spartame is a highly studied food additive with decades of research showing that it is safe for human consumption. As expected, the research is complex making it possible to cherry pick and misinterpret individual studies in order to fear monger. But the totality of research, reviewed by many independent agencies and expert panels, supports the safety of aspartame.

A conspiracy to hide the risks of aspartame, however, remains a popular internet urban legend that will likely not disappear anytime soon.
Vis hele sitatet...
Så om ein er bekymra for kaloriinntaket, og vil ha eit glas brus - så ta det, med god samvittighet. Er du ikkje bekymra for kaloriinntaket, så drikk sukra brus. Er du bekymra for fosforsyre og koffein, så ta eit glas Sprite eller Mozell framfor cola, så unngår du dei to stoffa.
Sist endret av vidarlo; 10. november 2015 kl. 19:45.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vi veit meir eller mindre i detalj korleis det vert metabolisert i kroppen. Vi veit at veldig mange andre matvarer vert metabolisert til nøyaktig samme stoff, m.a. metanol (og maursyre), utan at det er problematisk.

For veldig mange stoff er regelen at dosen utgjer gifta. Metanol er utmerka døme på det - dei milligramsdosane vi får i oss gjennom kostholdet er fullstendig uproblematiske, mens du kreperer av å drikke ein desiliter av det.

Wikipedia har eit par rimeleg grundige avsnitt om temaet, komplett med kjeldehenvisninger til både dei som hevder det er farleg, og dei som er litt mindre alarmistiske.
Vis hele sitatet...
Nå er det veldig viktig å skille imellom farlig og skadelig. Farlig er noe som er svært enkelt å definere, men skadelig er noe som kan måles i omfang. Ifg. denne kilden ble det konstantert at 40mg/kg aspartam daglig ikke var farlig for andre en de med lidelsen fenylketonuri. Det som dessverre var trist med denne påstanden er at kildehenvisningen til forskningsrapporten ikke er å finne, og det oppstår naturligvis problematikk da en kan skille farlighet og skadelighet.

Tror nå at vi kan konkludere med at vi ikke vet mye om aspartam, men med det vi vet så langt er det ikke veldig skadelig, relativt til sukkerholdig brus.
Sist endret av Relevant; 10. november 2015 kl. 19:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Relevant Vis innlegg
Tror nå at vi kan konkludere med at vi ikke vet mye om aspartam, men med det vi vet så langt er det ikke veldig skadelig, relativt til sukkerholdig brus.
Vis hele sitatet...
I så fall lurer eg på kva næringsmiddel du meiner vi veit mykje om. Aspartam er rimelig velstudert, og det vert inntatt av mange. Google scholar gir 45100 treff. No er nok ikkje alt original forskning, men det har vore kontroverser, med studier som peiker i begge retninger. Mange av dei har sidan vorte tilbakevist, på grunn av t.d. metodiske feil, men det store biletet er at det er forska mykje på aspartam, og at konklusjonen om at det er trygt er rimelig solid.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I så fall lurer eg på kva næringsmiddel du meiner vi veit mykje om. Aspartam er rimelig velstudert, og det vert inntatt av mange. Google scholar gir 45100 treff. No er nok ikkje alt original forskning, men det har vore kontroverser, med studier som peiker i begge retninger. Mange av dei har sidan vorte tilbakevist, på grunn av t.d. metodiske feil, men det store biletet er at det er forska mykje på aspartam, og at konklusjonen om at det er trygt er rimelig solid.
Vis hele sitatet...
Var litt kjapp på avtrekkeren der. Leste noe som tilsa at langtidsvirkningene ikke var vel dokumentert. Jeg har nå lest om langtidsvirkninger og det er veldig godt testet. Du har helt rett.
Sitat av etse Vis innlegg
Aspartam er også i et særtilfelle - da det er en debatt som blomstrer opp med gjevne mellomrom. Og hver gang kommer folk med de samme argumentene - og hver gang er de like dårlige
Vis hele sitatet...
Akkurat som vaksine-"debatten" egentlig, noen har bestemt seg for at det er farlig og må spy ut den beskjed til alle rundt seg, uansett hva fakta er. Nesten litt rart å være redd for noe som hittil ikke er bevist farlig i hele tatt, for så å heller holde seg til sukkerdrikker som er kjent farligere/har bivirkninger (kalorier som nordmenn får for mye av, blodsukker som blir ustabilt iløpet av dagen, tenner osv)

Sverger selv til Pepsi Max og drikker det daglig da jeg ikke drikker kaffe, går til tannlegen 2 ganger i året og har dermed også kontroll på eventuelle emaljeproblemer som potensielt kommer i fremtiden. Jeg er nøye på kaloriinntaket i løpet av en dag og vil ikke tenke på hvor mye det hadde påvirket vekta om alt jeg drakk kun var vanlig Cola.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I så fall lurer eg på kva næringsmiddel du meiner vi veit mykje om. Aspartam er rimelig velstudert, og det vert inntatt av mange. Google scholar gir 45100 treff. No er nok ikkje alt original forskning, men det har vore kontroverser, med studier som peiker i begge retninger. Mange av dei har sidan vorte tilbakevist, på grunn av t.d. metodiske feil, men det store biletet er at det er forska mykje på aspartam, og at konklusjonen om at det er trygt er rimelig solid.
Vis hele sitatet...
FDA officials describe aspartame as "one of the most thoroughly tested and studied food additives the agency has ever approved" .....

Apspartam et av de - om ikke det stoffet som har blitt forsøkt forsket mest på av alle tilsetningsstoffer i mat. Som andre nevner her, hele denne debatten og alle de bortkastede forskningstimene er bare en pest og en plage.

Folk totalt blottet for de nødvendige forutsetningene for å faktisk vurdere medisinsk forskning mental-onanerer hverandre så høyt i kor at de overdøver dem med faktisk kompetanse. Dem som egentlig har prøvd hele tiden å forklare oss at aspartam ikke er farlig.

Move on allready.
FemaleRookie
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, ikkje nødvendigvis. Dei viser til ein konkret person som kjem med påstander, dei lenker ikkje til forskningsartikler, dei har ikkje tatt for seg ulike forskningsartikler og samanlikna det - kort sagt så er ikkje alarmisme frå media verdt veldig mykje.

Folkehelseinstituttet har kompetente fagpersoner, som i motsetning til journalister har relevant utdanning. Går dei ut med advarsler mot aspartam?

Media har ikkje som oppgave å formidle forskning, dei har som oppgåve å skaffe eyeballs. Det er kort veg mellom alarmistiske oppslag som i større eller mindre grad er feil, når dei referer til forskning.
Vis hele sitatet...
Jeg er fortsatt litt uenig. Utdrag fra artikkelen "..
- Aspartam kan gi magefett
Kroppen reagerer på det kunstige søtningsstoffet som om det var sukker, viser ny norsk forskning..
"

Her viser de ikke til en konkret person som kommer med påstander. Her viser de til forskning som er gjort. Slik jeg ser det tar de funn i fra resultater og gjengir det i vanlig tekst, slik at alle lett får med seg hovedfunnene/hovedbudskapet.

Journalistene kan jo ikke påstå ting uten grunnlag eller en form for dokumentasjon.
Personlig så er jeg ganske så sikker på at Aspartam i det minste øker sjansen for kreft. Og da sannsynligvis hovedsakelig i Hjerne- Nyre- og Lever. Det er nesten en selvfølge.
Man skal heller ikke se helt bort ifra at langvarig bruk av Aspartam også kan føre til liten til moderat skade på smaksløkene.

Egentlig så er det nesten en selvfølge at alt som man putter i seg, og som av kroppen oppfattes som negativt vil kunne ha negative virkninger i form av Kreft, Autoimmune sykdommer og andre svært så alvorlige sykdommer- og lidelser.

Men hvorfor bryr egentlig så mange seg om et produkt har skadelige virkninger?
Har folk flest glemt at uansett hvor forsiktig du er med denne typen stoffer og farene ved dem, så vil vi alle en dag, uansett dø, råtne og bli til jord(?)
FemaleRookie
Trådstarter
Sitat av supernatural Vis innlegg
Men hvorfor bryr egentlig så mange seg om et produkt har skadelige virkninger?
Har folk flest glemt at uansett hvor forsiktig du er med denne typen stoffer og farene ved dem, så vil vi alle en dag, uansett dø, råtne og bli til jord(?)
Vis hele sitatet...
Hvorfor..? Kanskje fordi folk er opptatt av helse og kosthold..? Kanskje ikke alle da, men ganske mange er opptatt av hva de putter i seg og er fornuftig kritisk til matvarebransjen. Folk som røyker ber jo nærmest om å dø, satt på spissen.
Sist endret av Amygdala91; 10. november 2015 kl. 23:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Amygdala91 Vis innlegg
Jeg er fortsatt litt uenig. Utdrag fra artikkelen "..
- Aspartam kan gi magefett
Kroppen reagerer på det kunstige søtningsstoffet som om det var sukker, viser ny norsk forskning..
"

Her viser de ikke til en konkret person som kommer med påstander. Her viser de til forskning som er gjort. Slik jeg ser det tar de funn i fra resultater og gjengir det i vanlig tekst, slik at alle lett får med seg hovedfunnene/hovedbudskapet.

Journalistene kan jo ikke påstå ting uten grunnlag eller en form for dokumentasjon.
Vis hele sitatet...
For det første - jo, journalister kan utmerka godt påstå ting utan grunnlag eller dokumentasjon. PFU har mange døme på nettopp det.

For det andre viser dei ikkje til spesifikk forskning. Konfidensintervall er fine dyr, og seier noko om sjansen for det. Ved å vise til nyare forsking kan det vere ei studie som viser samanhengen - mens tjue andre studier ikkje viser ein samanheng. Her er ein tilfeldig utvalt studie som ut frå samandraget ikkje ser ut til å komme til den konklusjonen - utan at eg på nokon måte går god for at det er ein god studie.

At ein person sender ut pressemelding om forskninga si vil ikkje sei at det er god forskning. Difor har ein metastudier, som objektivt vurderer andre studier.

I tillegg er det to separate spørsmål her:
-Vil aspartam i tillegg til ditt opprinnelege kaloriinntak føre til at du legg på deg lettare?
-Vil det å erstatte sukker i drikke med aspartam føre til så netto stor reduksjon i kaloriinntak at du vil ha vanskeligere for å legge på deg?

Nyansen mellom dei to spørsmåla er rimelig viktig, og er heller ikkje nevnt i artikkelen.

Sitat av supernatural Vis innlegg
Personlig så er jeg ganske så sikker på at Aspartam i det minste øker sjansen for kreft. Og da sannsynligvis hovedsakelig i Hjerne- Nyre- og Lever. Det er nesten en selvfølge.
Vis hele sitatet...
Javel, kvifor er det ei sjølvfølgje? Det framstår langt ifrå sjølvsagt for meg. Dokumentasjon takk!
Sitat av supernatural Vis innlegg
Man skal heller ikke se helt bort ifra at langvarig bruk av Aspartam også kan føre til liten til moderat skade på smaksløkene.
Vis hele sitatet...
Dokumentasjon takk!
Sitat av supernatural Vis innlegg
Egentlig så er det nesten en selvfølge at alt som man putter i seg, og som av kroppen oppfattes som negativt vil kunne ha negative virkninger i form av Kreft, Autoimmune sykdommer og andre svært så alvorlige sykdommer- og lidelser.
Vis hele sitatet...
Uhm. Uhm.

Nei.

For det første - kva tilseier at kroppen oppfatter aspartam som negativt? Og for det andre - nei, ikkje alt som er uheldig er veldig skadelig på lang sikt, og motsatt. Du vil ikkje oppfatte asbest som umiddelbart negativt. Bitrex vil dei fleste oppfatte som svært negativt, men det er ikkje farlig av den grunn.

Kort sagt - prøv igjen, og dokumenter påstandane du kjem med. For du kjem med fantastiske påstander, utan fnugg av dokumentasjon.
Sist endret av vidarlo; 10. november 2015 kl. 23:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Personlig så er jeg ganske så sikker på at Aspartam i det minste øker sjansen for kreft. Og da sannsynligvis hovedsakelig i Hjerne- Nyre- og Lever. Det er nesten en selvfølge.
Man skal heller ikke se helt bort ifra at langvarig bruk av Aspartam også kan føre til liten til moderat skade på smaksløkene.

Egentlig så er det nesten en selvfølge at alt som man putter i seg, og som av kroppen oppfattes som negativt vil kunne ha negative virkninger i form av Kreft, Autoimmune sykdommer og andre svært så alvorlige sykdommer- og lidelser.

Men hvorfor bryr egentlig så mange seg om et produkt har skadelige virkninger?
Har folk flest glemt at uansett hvor forsiktig du er med denne typen stoffer og farene ved dem, så vil vi alle en dag, uansett dø, råtne og bli til jord(?)
Vis hele sitatet...
Høres ut som en religiøs tilnærming. Har du noe annet en tro å bygge under påstandene dine.
En ting er å si at både aspartam og sukker ikke er direkte giftig . Men dette betyr ikke at det dermed er sunt. Det betyr heller ikke at f.eks en Pepsi Max brusdrikker kan helle nedpå pepsi-maxen sin i tide og utide - bombesikker på at dette er helt harmløst.

Som nevnt tidligere tyder ting på at "lett-brus" paradoksalt nok kan føre til metabolsk syndrom (høyt blodsukker, magefett, høyt blodtrykk, lav HDL (godt kolestrol), høye lipidverdier). link . MAnge teoriserer rundt at den søte smaken lurer kroppen til å tro det er sukker - og setter igang mange av de samme prosessene - som over tid kan føre til livsstilsykdommer som diabetes og metabolsk syndrom.

Du dør ikke av kreft fordi du nyter en lett-brus i ny og ne. Men det er heller ikke slik at du ukritisk bør helle nedpå, og tenke at dette er som å drikke vann.
Sist endret av Bearass; 10. november 2015 kl. 23:45.
For å si noe om "farligheten" til aspartam:
Aspartam-molekylet består av to aminosyrer, som er helt vanlig i nesten all mat! Aminosyrer er byggesteiner for proteiner, og kroppen har ca. 21 aminosyrer og rutte med til å bygge proteiner i proteinsytesen. Disse to aminosyrene som aspartam er oppbygd av, består av asparginsyre og fenylalanin. Der asparginsyre er ei ikke essensiell aminosyre (kroppen klarer fint å lage den selv), mens fenylalanin er en essensiell aminosyre (kroppen er avhengig av essensielle aminosyrer igjennom kosten). Disse to danner da et dipeptid. Egentlig kan en nesten kalle det et "protein" med to aminosyrer, men det blir litt feil, da proteiner stort sett består av flere hundrede aminosyrer, noen ganger mange tusen. For å si det på en annen måte, hadde du hat fem aminosyrer i et molekyl, så hadde den fått en samlebetegnelse som "pentapeptid" (penta = 5).

Så for å summere hele skiten, så får du mest sannsynlig i deg denne dipeptid-kombinasjonen ved hver gang du har i deg proteiner!
Altså skal du være redd for noe i maten, så er det meste i maten er faktisk farligere enn aspartam. Hvis vi ser bort i fra karbohydrater, enkelte fettstoffer og enkelte proteiner.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Jeg drakk mye pepsi max til tider og fikk en veldig ustabil tarmflora.
Det er iallefall det jeg tror skjedde, for magen rumlet hele tiden og det føltes som om å jeg måtte drite, men det var ingenting der.
Kuttet ut alt av kunstig søtningsmidler, og nå er jeg mer eller mindre tilbake til normalen igjen.

Sikkert ikke noe farlig, men litt pinlig å sitte i møter på jobben og magen romsterer som et helvetes treskeverk
Vis hele sitatet...
Jeg tror heller da du bør skylde på fosforsyre eller fosfater, hvis du har kuttet ut alle koladrikker i samme slengen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Nei jeg gikk faktisk over til å drikke sukkerholdig brus istedet.
Vis hele sitatet...
Uansett er det totalt ubrukeleg å konkludere på grunnlag av ein person. Eg opplever ikkje effektane du omtaler, utan at det tilfører diskusjonen noko nytt.

Viare trur eg ikkje heilt på at du kutta ein faktor, utan å endre på andre faktorer og. Mennesker prøver stortsett mykje samtidig...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Uansett er det totalt ubrukeleg å konkludere på grunnlag av ein person. Eg opplever ikkje effektane du omtaler, utan at det tilfører diskusjonen noko nytt.

Viare trur eg ikkje heilt på at du kutta ein faktor, utan å endre på andre faktorer og. Mennesker prøver stortsett mykje samtidig...
Vis hele sitatet...
og ikke bare det... vi mennesker har utviklet egenskap for å se sammenhenger. Altså vi har en hjerne som nesten er bygd til å knytte årsaker og sammenhenger sammen. Problemet er bare at den er ligg overivrig og gjerne ser sammenhenger der det faktisk ikke er noen.

Vi må ikke alltid stole på våre egne "følelser" og observasjoner. Da hjernen din elsker å lure deg. Derfor er det viktig å ha objektive tall - skrive ned alt du kan av data og så vurdere disse faktiske dataene basert på ulike modeller så man sørger for at din egen bias ikke påvirker oppdatningen for mye. Og huske på at man ikke kan stole på "gut-feelingen".
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Uansett er det totalt ubrukeleg å konkludere på grunnlag av ein person. Eg opplever ikkje effektane du omtaler, utan at det tilfører diskusjonen noko nytt.

Viare trur eg ikkje heilt på at du kutta ein faktor, utan å endre på andre faktorer og. Mennesker prøver stortsett mykje samtidig...
Vis hele sitatet...
Helt enig i at det ikke betyr mye hva èn persons erfaring er.
Uenig i at jeg forandret på noe annet da kostholdet mitt var det samme som før jeg kuttet det ut.

Er selvfølgelig andre faktorer involvert i "IBS-symptomer" som f.eks psykisk tilstand.

Uansett, hver gang jeg drikker pepsi max så begynner magen og rumle og skrike. Så jeg holder meg unna det.

Folk for konkludere hva de vil men det er iallefall min erfaring og jeg har kuttet det ut.
Sist endret av ID-Brikke; 13. november 2015 kl. 23:40.
Det hele kan faktisk være så enkelt som at det er placebo. Om du har skapt en forventning om å bli dårlig i magen av lettbrus så kan det være nok til at du blir det. Kan selvfølgelig være helt andre årsaker også - men det er derfor man har spesielle metodikker når man gjør forskning (dobbel blindtest med kontrollgruppe osv...) så man kan prøve å utelukke slike ting.
Sist endret av etse; 13. november 2015 kl. 23:49.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Uhm. Uhm.

Nei.

For det første - kva tilseier at kroppen oppfatter aspartam som negativt?
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke akkurat negativt. Ettersom jeg nå har lest meg litt mer opp på det kjemiske og biologiske ved dette stoffet, så er dette en grunnløs påstand som jeg nå trekker tilbake.

Men et inntak av den kunstige formen av dette stoffet kan fortsatt gi svært så uheldige konsekvenser.
Dette baserer jeg bla. på følgende:

Fenylalanin:

Fenylalanin er en av de 2 aminosyrene som Aspartam består av. Fenylalanin finnes i 2 former: L- og D- formen.
Men bare en av disse 2 formene kan fremstilles kunstig; D- formen.
I tillegg så blir D-fenylalanin omdannet til fenyletylamin i kroppen. Et stoff som mest er kjent for å bli produsert når man er forelsket.

Som følge av dette så kan dette teoretisk sett gi følgende følger:

- En høyere toleranse ovenfor Kjærlighet og Forelskelse. Noe som enklere forklart vil si at man som person kan begynne å oppleve en manglende evne til å føle Forelskelse, Kjærlighet og Empati.

- Psykopatiske trekk.

Fenylketonuri:

Er man født med den litt sjeldne sykdommen Fenylketonuri så må man holde seg unna Aspartam fra fødselen av.
Visst en person som har denne sykdommen inntar Fenylalanin, inkludert Aspartam, så kan dette føre til permanent hjerneskade.

Denne sykdommen rammer en ved at kroppen har en sterkt nedsatt evne til å bryte ned Fenylalanin.
Hypotetisk sett så kan samme type følger også oppstå hos vanlige personer, visst disse inntar såpass mye Aspartam at man får i seg mer Fenylalanin enn det kroppen er i stand til å bryte ned.

Siden Fenylalanin i tillegg blir omdannet til Tyrosin, som igjen blir omdannet til L-Dopa når det har trådd igjennom hjernebarrieren så kan et inntak av mye Aspartam også gi de samme negative virkningene som oppstår ved for mye Dopamin og Adrenalin. Et langvarig høyt inntak av Tyrosin kan i tillegg gi ekstra høye nivåer av Serotonin. For ikke å snakke om at dette kan føre til at Tyrosin kan bli den dominerende aminosyren i den tidsperioden man jevnt inntar Aspartam. Dette kan igjen føre til at man får mangler på andre viktige aminosyrer. Spesielt fra de som kroppen ikke produserer selv.

Tar man alt dette med i betraktning når man vurderer farligheten av Aspartam så er dette stoffet plutselig ikke så "uskyldig" lenger.

Kilder:


Aspartam: https://no.wikipedia.org/wiki/Aspartam

Asparaginsyre: https://no.wikipedia.org/wiki/Asparaginsyre

Fenylalanin: https://no.wikipedia.org/wiki/Fenylalanin

Forelskelse og Fenylalanin: https://no.wikipedia.org/wiki/Forelskelse

Fenylketonuri: https://no.wikipedia.org/wiki/Fenylketonuri

L-Tyrosin og Serotonin: http://www.lommelegen.no/legesvar/l-...m-kosttilskudd
Sist endret av supernatural; 14. november 2015 kl. 01:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.