Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5100
Time-lapse er som mange vet, en serie av bilder satt sammen til en video/film.
Selv har jeg aldri testet det før, men når jeg kom over en «time remote controller» på Clas Ohlson, tenkte jeg at dette må prøves.

Dette er som sagt helt nytt for meg, så resultatet så langt er ikke så mye å skryte av, men det gir en idé om hva man kan gjøre.

Min aller første time-lapse tok jeg av månen som steg opp over åskammen, jeg bommet på innstillingene så ble ikke slik jeg hadde tenkt.
Bildene ble tatt med 6 sekunders mellomrom og dum som jeg var, justerte jeg lukketiden underveis for at månen ikke skulle bli overeksponert, noe som gjorde at det ble alt for mørkt.

Min andre time-lapse er av en pizzadeig som hever, fortsatt ikke noe å skryte av, men en liten forbedring.
Bildene er tatt med 25 sekunder mellom hvert bilde.

Har du et Canon eller Nikon speilreflekskamera vil kontrolleren på Clas sannsynligvis passe.
Har du ikke speilreflekskamera, men en smarttelefon, finnes det apper som gjør at du kan lage time-lapse-videoe.

For å sette sammen bildene til en film, benyttet jeg denne youtube-guiden.

Driver du med time-lapse fotografering, eller som meg er helt fersk på området, post gjerne egne bidrag i tråden her og kom gjerne med tip og/eller ideer til noe som kunne vært stilig å lage time-lapse-video av.

Hups, glemte vist lenke til pizzadeig som hever.
Sist endret av Veggen; 13. april 2015 kl. 16:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Driver selv med litt time-lapse fotografering. Bruker mitt Canon 550d, med en lignende timer slik den du har. Bruker lightroom til å sette sammen bildene, synes dette er veldig greit for da får man redigert bildene også.

Har også et gopro hero 4 silver som jeg så vidt har fått testet ut med litt timelapse.

Dette er den første timelapsen jeg noensine laget: https://www.youtube.com/watch?v=cg4J2HU-EUQ
Sist endret av HuskaIkke; 15. april 2015 kl. 13:22.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
@Huskaikke

Veldig fin time-lapse, stilig hvordan krusningen på vannet endrer seg og båten som kommer kjørende mot slutten, mye fine detaljer, skulle bare vært lenger.
Ca hvor mange bilder er det og hvor lang tid brukte du mellom hvert bilde og over hvor langt tidsrom er bildene tatt?
Sist endret av Veggen; 15. april 2015 kl. 14:37.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Det som er flott med Lightroom og timelapse er at LR har en batch-funksjon som Photoshop, men er bedre egnet for "ren" bildebehandling (dvs null retusjering, men kun endre lysstyrke, kontrast, clarity, vibrance, høylys, skygger osv). Hvis dere har minnekort for det bør dere også ta bildene deres i råformat (.RAW (Canons heter RAW i kameramenyene, men .CR2 på data)). Her er en fra ei i klassen min. Mener det er 5 sekunder mellom hvert bilde.

Under utløsning (hah! )
Ikke skift blenderåpning.
Ikke skift lukkertid.
Ikke skift brennvidde.
Ha fullt batteri, evt ordne ekstern AC->DC-kilde.

Zooming/levitating/jibbing/panorering er kult, men da må du øve på å bruke utstyret for smoothe bilder.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
@Duckie

Likte skyene over Bodøsjøen, men ser ut som det var litt vind som gjorde at vannet ble veldig urolig og "forstyrret" litt.

Den andre time-lapse'n var veldig proff, litt mye HDR til tider, men veldig mye flotte bilder av for eksempel nordlyset, og kjempe tøft med skyene fra 03.45 - 04.03.
Og fått til noe tilsvarende hadde vært kult, men tror det ligger et stykke frem i tid.
Jeg har eksperimentert litt med timelapse opp gjennom årene, har noen snutter av stjernehimmelen her (Perseidene, ser et par stjerneskudd), her (bare stjernehimmelen på et mer lyssvakt sted, relativt fornøyd med at man ser melkeveien så godt, men litt mye støy), her (dårlig utsnitt og mye støy, men MYE nordlys, spesielt til å være så langt sør (Fredrikstad)) og her (nyttårsaften).

Har vært en del prøving og feiling opp gjennom (noe snuttene bærer preg av), men føler at det sitter greit nå, eneste som mangler er mer dedikasjon. Hadde jo vært kult å lage noe ferdig som er lenger enn noen sekunder om gangen.

Utstyret som er brukt er et Canon 400D på de eldste og 550D på nyeste. Anbefaler på det varmeste er å bruke firmware fra Magic Lantern som har timelapse-funksjon, svært enkelt å kun ha med kamera + stativ. Husker i «gamle dager» da jeg måtte koble kameraet til en laptop for å få til timelapse, det var pes.

Selv bruker jeg After Effects til å lage selve filmen, selv om det er litt overkill.

Ellers syns jeg timelapse-filmer som bruker tilt-shift-effekt er meget fascinerende, uten at jeg forsøkt noe lignende selv (ligner veldig på Cities: Skylines).
Sist endret av Viva la Opium; 15. april 2015 kl. 20:01.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Fine snutter det Viva la Opium.
Jeg tenker også at det ville være gøy å lage noe med litt lengde på, men vil lage noen flere små før jeg begir meg ut på noe med flere minutters avspillingstid, har noen ideer, men ingen originale så langt.
Har tidligere blitt tipset om Magic Lantern, men det har ikke støtte for mitt kamera (70D), så har ikke testet det, men det står på siden at det jobbes med saken.

Den tilt-shift-effekten var ganske ekstrem (i mangel av et bedre ord), så tidvis ut som det var animasjonsfilm med dokker og modeller på de stedene det var veldig lite dybde-fokus i bildene, stilig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
CHDK + eit billig kompaktkamera til ein tusenlapp er utmerka for timelapse. CHDK er alternativ firmware for canon-camera som lar deg køyre lua og basic-script på kameraet. Om du i tillegg plukker opp ein batterieliminator for kameraet på ebay kan du ta svært mange bilete enkelt.
Jeg bruker "dslr controller beta" appen på Google play til å styre mitt canon eos 650d til timelapsing, kan styres med usb kabel kobla rett i tlf eller trådløst med en moddet firmware TP link TL-MR3040, noe som blir sånn ca slik:
http://dslrcontroller.com/guide-wifi_mr3040.php
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Off-topic:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Magic Lantern, ja! Det husker jeg vi installerte på 550D-ene som vi lånte fra biblioteket. Utrolig nok en som ikke skulle gjøre det (det var ikke en elev) som oppfordret oss til det. ML var flott til timelapse, det ble heller latterlig å ta med seg Mac'en ut på Røros og kjøre Canon Utilities for så og ta bilder og måtte stå og passe på hele shaiten i blå grader.


ztaale:
Tror det er lettere med en SkyPort.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av slashdot Vis innlegg
CHDK + eit billig kompaktkamera til ein tusenlapp er utmerka for timelapse. CHDK er alternativ firmware for canon-camera som lar deg køyre lua og basic-script på kameraet. Om du i tillegg plukker opp ein batterieliminator for kameraet på ebay kan du ta svært mange bilete enkelt.
Vis hele sitatet...
Godt tips om man ikke har noe utstyr og ønsker å komme i gang kjapt og rimelig (eventuelt til et prosjekt der det er stor sannsynlighet for at kameraet blir ødelagt).

Sitat av ztaale Vis innlegg
Jeg bruker "dslr controller beta" appen på Google play til å styre mitt canon eos 650d til timelapsing, kan styres med usb kabel kobla rett i tlf eller trådløst med en moddet firmware TP link TL-MR3040, noe som blir sånn ca slik:
http://dslrcontroller.com/guide-wifi_mr3040.php
Vis hele sitatet...
Har testet «DSLR Controller AFMA» og «Remote Release», «Remote Release» er en gratis prøveversjon av appen du bruker, men jeg får ikke koblet til kameraet.
Derfor endte jeg opp med en ekstern kontroller istedenfor, i og med at jeg ikke har funnet noen andre løsninger som har fungert.
Canon's egen app fungerer fint som fjernkontroll, men den har ingen time-lapse-funksjon.
Bruker time-laps som kombinasjon innenfor filming, dette er et prosjekt som gikk dunken. Men brukte 2 - 3 dager med film og redigering.
https://www.youtube.com/watch?v=3vlbc7htK8c

Dette er den eneste filmen jeg har på youtube med flest timelaps, kan egentlig si amatør timelaps, men er litt fornøyd

Brukt gopro til de timelapsene, synes gopro duger i farten.


+ Gopro oppå toppen, still klikken 1 time og start timelaps (easy shit)
Sist endret av justastonedhuman; 16. april 2015 kl. 15:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
@KaiN

Mye fin time-lapse.
Og nei, man er ikke avhengig av fancy utstyr for å lage time-lapse, spesielt ikke når det er så mye som en time i mellom hvert bilde, men når det er snakk om få sekunder mellom hvert bilde, blir det fort litt stress og sikkert litt kjedelig i lengden.
Da er det veldig greit å bare kunne trykke på start for så å gjøre noe annet mens bildene tas.
Er vel ikke en time mellom bildene, men set gopro på toppen av en billig kjøkkentimer for å få bevegelse
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Putas Vis innlegg
Er vel ikke en time mellom bildene, men set gopro på toppen av en billig kjøkkentimer for å få bevegelse
Vis hele sitatet...
Hehe, smart, det tenkte jeg ikke på, og det har du nok helt rett i.
Jeg har ikke tenkt over at Gopro har time-lapse-funksjon, har bare tenkt på Gopro som et robust videokamera, selv om det står tydelig i innlegget til KaiN at det er det han bruker til time-lapse.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Off-topic:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Magic Lantern, ja! Det husker jeg vi installerte på 550D-ene som vi lånte fra biblioteket. Utrolig nok en som ikke skulle gjøre det (det var ikke en elev) som oppfordret oss til det. ML var flott til timelapse, det ble heller latterlig å ta med seg Mac'en ut på Røros og kjøre Canon Utilities for så og ta bilder og måtte stå og passe på hele shaiten i blå grader.


ztaale:
Tror det er lettere med en SkyPort.
Vis hele sitatet...
Lettere enn å koble til trådløst, starte opp en app og kjøre på?

For ikke å snakke om prisen
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Eh, nå blander jeg, vi brukte SkyPort til å trigge eksterne blitser synkront med utløserknappen. Også brukte vi Magic Lantern til timelapse hvor vi kunne velge alt fra hvor mange bilder i sekundet kameraet taklet til et døgn eller 18 timer. Noe der.

Å bytte ut filer i WinExplorer og installere fra zip sidestiller jeg med koble til trådløst utstyr, starte opp en opp og kjøre på. Dessuten er MagicLantern gratis.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Kul tråd. Jeg har eksperimenter litt med dette, og deler gjerne mine funn. Noen eksempler på time-lapser jeg har gjort selv finnes lengre ned i posten.

Selv benytter jeg et DSLR-kamera og tar bilder i råformat. Manuelle innstillinger! All etterbehandling gjør jeg i After Effects, som er velegnet til behandling av video. Jeg blir ikke å gå veldig inn i After Effects-detaljene, da dette er et kapittel (som finnes på Internett) for seg selv.

Bildekvalitet
Når man skal gjøre fargejusteringer er det en fordel å ha høyst mulig fargedybde. Fordi Adobe After Effects ikke kan importere bildesekvenser i det formatet kameraene spytter ut, benytter jeg Photoshops «Camera Raw»-funksjon for å eksportere bildene til en sekvens PSD-filer. Deretter importerer jeg sekvensen inn i en After Effects-komposisjon som har ønsket format, og før jeg gjør noe mer, eksporterer jeg denne sekvensen til en MOV-fil med 16 bit fargedybde. Jeg foretrekker Apple ProRes 4444-enkoding. Nå som jeg har en videofil med høy fargedybde i riktig oppløsning, sletter jeg PSD-sekvensen for å spare diskplass. Nå har man en video-fil med høy fargedybde som er velegnet til å gjøre fargejusteringer på.

Kamerabevegelser
Det kan hende man får uønskede kamerabevegelser i videoen. Dette skyldes gjerne at kamerastativet er av så dårlig kvalitet at utløseren i kameraet dytter kameraet ut av posisjon, støt for støt. Dette kan fikses med kamerastabiliseringsfunksjonen i AE. Dette er praktisk å gjøre før man eksporterer ut MOV-filen jeg nenvte i forrige avsnitt, for å gjøre fargebehandlings-compet minst mulig resursslukende.

Det kan også hende at man vil legge til ekstra bevegelser, som for eksempel en falsk tilt. Da er det praktisk å eksportere MOV-filen til et format som er bredere enn sluttformatet. Om sluttformatet skal være full HD (1920x1080), kan man eksportere MOV-filen til for eksempel 1920×1200 px, slik at man kan legge til tilten etter man har gjort fargejusteringer. Grunnen til at jeg gjør tilten til slutt, er at man da slipper å animere eventuelle lagmasker i etterkant av fargejusteringene.

Bevegelsesuskarphet
De finnes iallfall to måter å lage bevegelsesuskarphet som ser naturlig ut på. Den ene måten er å ha riktig forhold mellom eksponeringstid og intervall. Den andre måten er å forfalske dette i post (AE el.). Den «naturlige» bevegelsesuskarpheten får man når eksponeringstiden er halvparten av bildeintervallet. Det vil si at om man har et intervall på ti sekunder, bør eksponeringstiden være på fem sekunder. Om eksponeringen er kortere (f.eks. ett sekund) vil videoen se hakkete/strobelignende ut. Om eksponeringstiden er lengre (f.eks ni sekunder) vil videoen se for glatt/flytende ut.

Her er et eksempel på hva som skjer når eksponeringstiden er for lang. Stjernene er for strek-lignende til å virke naturlig: https://vimeo.com/125413171
Her er et eksempel hvor bevegelsesuskarpheten er gjort med riktig eksponering: https://vimeo.com/125413172

Jeg benytter RSMB Pro (en plugin til AE) for falsk bevegelsesuskarphet.

Det er flere grunner til å velge den ene eller den andre løsnigen.

Fordeler med bevegelsesuskarphet i post
Kameraet bruker mye strøm under eksponering, og det kan da av batteriøkonomiske årsaker være greiest å legge til dette i post.
For lang eksponeringstid kan gjøre bildet for lyst, uansett blender-instilling, om man ikke har et fysisk filter til objektivet. Dette er spesielt et problem på dagtid.

Fordelen med bevegelsesuskarphet gjennom riktig eksponering
Programvaren har sine begrensninger. Noen bevegelser klarer den rett og slett ikke, og da ender man opp med strobelignende artifakter i sluttproduktet


Det var det jeg kom på sånn i farten. Bare spør om dere lurer på noe av det jeg har vært innom.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Time-lapse er som mange vet, en serie av bilder satt sammen til en video/film.
Selv har jeg aldri testet det før, men når jeg kom over en «time remote controller» på Clas Ohlson, tenkte jeg at dette må prøves.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor bruker du den der fra "Clas'ern", når du antageligvis har en funksjon innebygd i kameraet som kanskje er like bra eller bedre?

Ellers har jeg selv lag 2 timelapser av slimsopp som pulserer.
Den ene var med en Olympus 550uz. Og på den så var det minimum 1 min mellom hvert bilde. Men jeg ble fornøyd med frekvensen i bildene.

Den andre ble tatt med Nikon D7000, og det var 15 eller 20 sek mellom hvert bilde. Men her var jeg totalt uheldig med billedfrekvensen i "filmen".
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Men hvorfor bruker du den der fra "Clas'ern", når du antageligvis har en funksjon innebygd i kameraet som kanskje er like bra eller bedre?
Vis hele sitatet...
Dine antagelser er nok dessverre feil, og som nevnt tidligere i tråden er ikke Magic Lantern kompatibel med mitt kamera, som da ville gitt meg tidsintervall-funksjonen.
Derfor bruker jeg den der fra Clas'ern.
Magic Lantern er derimot kompatibel med det gamle kameraet mitt (Canon 1100D), så har planer om å teste det ut på det gamle kameraet.


Jeg liker flyten i den andre filmen din bedre, synes det blir litt hakkete i den første, men synes eksponeringen og bildeskarpheten er klart bedre i den første.
Skulle gjerne sett en enda lenger sekvens, aller helst helt fra fruktlegemet dannes og helt til det forråtner eller blir fortært, men ser for meg at det vill blitt ett heller langvarig prosjekt med uhorvelig mange bilder.
Sist endret av Veggen; 28. april 2015 kl. 00:32.
Jeg har eksperimentert litt med blant annet time lapse. Siste av filmene mine kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=AaleoSJ6u4c

Den aller første sekvensen er tatt med Nikon D90 speilrefleks. Resten er GoPro hero 3+.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
@Huskaikke

Veldig fin time-lapse, stilig hvordan krusningen på vannet endrer seg og båten som kommer kjørende mot slutten, mye fine detaljer, skulle bare vært lenger.
Ca hvor mange bilder er det og hvor lang tid brukte du mellom hvert bilde og over hvor langt tidsrom er bildene tatt?
Vis hele sitatet...
Hei, takk for det.
Skulle gjerne hatt den lenger, men hadde desverre ikke tid til å ta flere bilder. Tok denne i fjor så husker ikke 100%, men tror det var 5sec mellom hvert bilde. Tror jeg endte opp med rundt 500 bilder.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Hei, takk for det.
Skulle gjerne hatt den lenger, men hadde desverre ikke tid til å ta flere bilder. Tok denne i fjor så husker ikke 100%, men tror det var 5sec mellom hvert bilde. Tror jeg endte opp med rundt 500 bilder.
Vis hele sitatet...
Da tok du bilder i sånn ca 3 kvarter?
Artig hvor komprimert tiden blir, tok selv en snutt som ferdig, ble på ca 30 sekunder og består av litt over 700 bilder over en periode på ca 1 time og 40 minutter.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Løvetann er for mange en pest og en plage, men jeg er veldig fascinert over løvetannens evne til å vokse nesten hvor som helst og ikke minst hvor effektivt den sprer seg.
I fjor trodde jeg at jeg var smart når jeg kuttet løvetannen etter at den var ferdig befruktet og hadde lukket seg. Bare for å oppdage at den hadde åpnet seg etter at jeg hadde kuttet den.
Jeg synes løvetann har en pen blomst, enkel, men fin, og i år har jeg oppdaget at løvetannen åpner og lukker seg med vær og vind.
Og løvetannen besitter derfor mange egenskaper som gjør den interessant i time-lapse sammenheng.

Laget meg en "lyskasse" av en pappeske (58x30x30), et gammelt hvitt laken og en arbeidslampe med 9w 2D-rør.


Og er nettopp ferdig med en nesten 3 døgn lang seanse med løvetann nå, plukket den når jeg så at den hadde lukket seg for siste gang, la den på et stykke hvitt papir og tok bilder.
Har tatt bilder med 1 minutts mellomrom og endte opp med litt over 3000 bilder.
Dette er så langt nummer fire i rekka av time-lapse, så jeg lærer fortsatt, har blant annet hatt problemer med flimring i lystsyrken på bildene.
Derfor har jeg justert en del på innstillinger underveis i håp om å bli kvitt flimringen, men selv med alt så manuelt som det er mulig å få kameraet, ble flimringen vedvarende.
Jeg var sikker på at det måtte finnes en løsning, derfor googlet jeg og fant ut at flimringen mest sannsynlig skyldes objektivet og elektronikken i kameraet.
Så løsningen er forhåpentligvis, at ved å vri objektivet litt ut av låst stilling for å bryte den elektriske forbindelsen mellom kamera og objektiv, og på den måten få et rent mekanisk objektiv med fast blender-åpning.

Jeg har bare ett batteri til kameraet, og har derfor hatt noen lade-pauser, og har i tillegg vært nødt til å bruke mitt andre kamera, da jeg var nødt til å lade batteriet mens den åpnet seg.
Så ekstra batteri er noe jeg skal skaffe meg, men må si meg ganske fornøyd med batteriet på 1100D, to timer lading har i mitt tilfelle gitt mer enn tolv timer brukstid.

Løvetann som åpner seg for siste gang

Driver i skrivende stund med en time-lapse av en løvetann som åpner seg for første gang, men tror kanskje jeg har litt svakt lys, for det skjedde mye med en gang, men nå har det nesten stoppet helt opp (mulig jeg er litt utålmodig ).
Surret også litt med tiden i starten, var nede i 20 sek. mellom bildene, men har nå landet på 1 min. mellom hvert bilde, poster resultatet når det er ferdig.

(PS. Oppdaget også at løvetann er hjem for noen små hvite kryp jeg gjetter på at er en midd av ett eller annet slag.)

Prøvde meg som tidligere nevnt på en time-lapse av en løvetann som åpner seg for første gang, men det ble ikke helt vellykket.
Jeg ble kvitt flimringen, noe som gjorde en enorm forskjell, men det er tydeligvis grenser for hva selv en løvetann overlever, å bli satt i vann var ikke noe for en løvetann.

Løvetann
Sist endret av Veggen; 4. juni 2015 kl. 02:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.