Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2577
Var da en tur innom hifiklubben for å se etter nytt headsett med ordentlig god lyd. Hadde på forhånd sett ut B&W P7 som et aktuelt headset, da det har fått veldig gode anmeldelser og ser helt herlig ut.

Setter på en sang og blir ikke akkurat imponert over lyden. Utrolig spinkel lyd. Ekstremt lite lydtrykk i forhold til det skal være(?). Nå har jeg ikke særlig peiling på lyd, men etter å ha prøvd ulike sjangre og volumer virker det som om den ikke klarer annet enn mellomtone og diskant. Skrur man opp volumet på en sang med litt bass i høres det ikke akkurat slik det skal. Går over til det dyreste de har, og akkurat det samme skjer. Diskant og mellomtone er bra, men totalt fravær av lydtrykk, bare spinkle saker.

Mine Koss Porta Pro og in ears - a Jays Three spiller jo bedre enn dette på sanger med litt bass i.

Har jeg misforstått greia, er slike hodetelefoner bare til klassisk musikk? Må slike hodetelefoner ha hodetelefonforsterker for å kunne spille dugbart?

Edit: Kossene har impedanse på 60 ohm og skal da være mer tungdrevne enn P7 som har 22 ohm i impedanse, og dermed mer lettspillte, skulle ikke dette resultere i et høyere lydtrykk(?)
Sist endret av Marr; 27. november 2013 kl. 00:38.
Du kan jo lytte på noen bedre Sennheiser, men jeg mistenker at ditt behov for "lydtrykk" ikke helt kan oppfylles.
Gode hodelefoner flest bare prøver å gjengi virkeligheten.
Hvis du trenger noe mere enn bare virkeligheten så er du kanskje bedre tjent med det du har.
Kanskje et besøk på en klassisk konsert vil være av nytte?
http://www.youtube.com/watch?v=N0cpKzDoOdA
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Du kan jo lytte på noen bedre Sennheiser, men jeg mistenker at ditt behov for "lydtrykk" ikke helt kan oppfylles.
Gode hodelefoner flest bare prøver å gjengi virkeligheten.
Hvis du trenger noe mere enn bare virkeligheten så er du kanskje bedre tjent med det du har.
Kanskje et besøk på en klassisk konsert vil være av nytte?
http://www.youtube.com/watch?v=N0cpKzDoOdA
Vis hele sitatet...
Jeg er med på at gode hodetelefoner prøver å gjengi virkeligheten så godt som mulig. Når jeg setter på musikk på anlegget hjemmet høres det jo ikke slik ut, eventuelt når man er på konsert med Metallica høres det ikke helt slik ut da heller.

Det er jo klart at høyttalere og hodetelefoner er to helt forskjellige ting, men jeg vil etter min opplevelse i dag påstå at porta pro gjengir virkeligheten på sanger med bass og lydtrykk i på en bedre måte.
For det første så har mange dyrere hodetelefoner et flatere ("riktigere", "studio-/referanse-lyd") lydbilde enn du sikkert er vant til. Som du sier så pleier hverken stereoanlegg eller konsertanlegg å gi flat lyd overhodet. hva som er riktig her blir et definisjonsspørmål, kjøp de hodetelefonene du liker.
For det andre så har HiFi-klubben et elendig utvalg av hodetelefoner (ihvertfall i mellom-prisklasse).

Siden du etterlyser bass, vil jeg anbefale Beyerdynamic DT-770 som jeg bruker selv. Vet at du kan prøve de på Riff i Oslo ved Jernbanetorget/kvadraturen. Der har de også ATH-M50 og noen Shure-modeller som duger.

PS: Husk at lydkilden også påvirker lydkvaliteten (128kbps mp3 på en billig laptop med dårlig lydkort vil alltid suge )
Sist endret av fustercluck; 27. november 2013 kl. 01:47.
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av fustercluck Vis innlegg
For det første så har mange dyrere hodetelefoner et flatere ("riktigere", "studio-/referanse-lyd") lydbilde enn du sikkert er vant til. Som du sier så pleier hverken stereoanlegg eller konsertanlegg å gi flat lyd overhodet. hva som er riktig her blir et definisjonsspørmål, kjøp de hodetelefonene du liker.
For det andre så har HiFi-klubben et elendig utvalg av hodetelefoner (ihvertfall i mellom-prisklasse).

Siden du etterlyser bass, vil jeg anbefale Beyerdynamic DT-770 som jeg bruker selv. Vet at du kan prøve de på Riff i Oslo ved Jernbanetorget/kvadraturen. Der har de også ATH-M50 og noen Shure-modeller som duger.

PS: Husk at lydkilden også påvirker lydkvaliteten (128kbps mp3 på en billig laptop med dårlig lydkort vil alltid suge )
Vis hele sitatet...
Takk for bra svar. Det jeg altså er ute etter er noe som kan gjengi musikk mest mulig likt det et stereoanlegg kan. Tydeligvis god bass da.

Ble veldig gira på å teste Beyerdynamic DT-770 kjenner jeg. Hardware.no vinner og greier.. Googla for morroskyld portapro vs DT-770 og det er faktisk noen som mener portaproene slår dem. Men som du sier, hva man liker er jo det som avgjør. Skal ta meg en runde å sjekke ut forskjellige saker, tar gjerne imot tips til steder med godt utvalg.
Hva du er vant til påvirker det du hører i betydelig grad. Er du vant til Porta Pro høres alt annet tynt og pistrete ut. For meg, som bruker DT-770 hver dag, høres Porta Pro ut som en grøtete smørje av altfor mye og håpløst udefinert bass.

Her ser du frekvenskurven for "100hz-monsteret" Porta Pro: http://graphs.headphone.com/graphCom...Type=0&graphID[]=1613&scale=30
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av epifant Vis innlegg
Hva du er vant til påvirker det du hører i betydelig grad. Er du vant til Porta Pro høres alt annet tynt og pistrete ut. For meg, som bruker DT-770 hver dag, høres Porta Pro ut som en grøtete smørje av altfor mye og håpløst udefinert bass.

Her ser du frekvenskurven for "100hz-monsteret" Porta Pro: http://graphs.headphone.com/graphCom...Type=0&graphID[]=1613&scale=30
Vis hele sitatet...
Linken fungerte ikke, men fant frekvenskurven selv

Du sier noe der, når jeg aldri har hørt på noen ordentlig gode hodetelefoner så får jeg lite å sammenlikne med. Var på en runde i går og fikk testet litt av hvert, inkludert DT-770 som var rimelig bra, men må si Sennheiser Momentum utmerket seg. Tror jeg må ta meg en lengre lytteøkt med dem. Lest mye bra om de også, og i forhold til dt-770 så er de litt mer portable i både design og størrelse.
Sist endret av Marr; 29. november 2013 kl. 12:44.
Det er veldig stor forskjell på headset synes jeg. Highend AKG er de jeg liker best.

Det hører kanskje hjemme til diskusjonen å ha en high-end DA konverter også.
Sist endret av Politiet Busken; 29. november 2013 kl. 15:03.
Du trenger en hodetelefonforsterker! Har selv AKG K-701 og jeg må si jeg foretrekker billige ørepropper framfor dette headsettet hvis du ber meg om å lytte direkte fra en mobil eller pc. Utstyr i dag (sett bort fra hifi utstyr) er ikke laget for å kunne drive dyre og tungdrevne headset, du er avhengig av en forsterker.

Ang. hodetelefoner vs. høytallere så må jeg si meg enig i at det ikke er det samme, du vil ikke kunne føle bassen på kroppen. Bortsett fra dette så kan hodetelefoner gi like stort lydtrykk over hele frekvensområdet som det et par gode høyttalere kan. Fordelen med et headset er at man ikke får romklang som kan endre lyden (pompøs bass etc.)
Sist endret av Plecto; 3. desember 2013 kl. 00:21.
Jeg bruker Monster sine "Mixr" hodetelefoner, og er veldig fornøyd med de. Først kjøpte jeg Solo HD (dr. Dre hodetelefonene), som jeg syntes var veldig bra mtp. bass.. Men de gikk jeg lei etter noen måneder, da lydkvaliteten var veldig grøtete.

Jeg anbefaler at du tester de ut, det er fortsatt mye "trøkk" men mye bedre definert lydbilde ellers..
Jeg bruker BD DT770 Pro i studio. De gjengir lyden godt, men det beste med det headsetet er at du kan bruke det lenge uten at det irriterer på noen måte. En økt på fire timer er ikke noe problem.

Når det gjelder headset i studio er det aller viktigste å bli godt kjent med headsetet. Det er ikke noe problem at det er litt mye bass i headsetet hvis du er klar over det og mikser deretter.
Men det er i studio. Hvis man bare skal høre på musikk, må man lete og finne det man liker best.

Dessuten er ikke DT770 noe å ha med seg rundt. De er store og stygge, men som sagt er de fine til studiobruk.
Sist endret av Pope; 3. desember 2013 kl. 08:20.