Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4665
Hei!

Jeg har nesten bestemt meg for å flytte ut av landet, men først skal jeg reise litt rundt i europa og verden forøvrig.. Finne en plass jeg virkelig trives før jeg slår rot.

Planen "as of today" er å starte i Helsinki, ta båt over til St. Petersburg eller Tallinn, så videre nedover til Riga -> Minsk -> Praha -> Wien -> Budapest. Mulige omturer innom Amsterdam, Berlin og Paris er såklart også vurdert. Spes Amster...

Noen her som har vært litt rundt om i øst-europa og kan anbefale greie plasser og bo? Må være ganske sentralt siden jeg ikke har bil eller lappen, sånn sett er hovedstader og store byer en grei ting sålenge husleia og sånt ikke er så alt for stor.

Om noen lurer på hvordan jeg skal finansiere turen, så har jeg tenkt å si opp leiligheten min, bo på bøttekott hos modern i noen måneder så jeg får spart opp ca 10-15 lapper før jeg stikker, så jeg har en liten reserve i tillegg til det jeg får fast hver måned..

Innspill?
God tur? Det er vel det beste innspillet jeg har. Og jeg mener det - helt ærlig.
10.000-15.000 var vel kanskje litt i det minste laget om du skal både ha til tak over hodet, føde, transport og generelt til livets opphold?
det er bare reserven.. får 13+ lapper hver måned. Og med boligprisene i øst-europa vil det gå fin-fint!
Sist endret av nZaal; 5. februar 2013 kl. 14:30.
Du får 13000+ i mnd. Har du tenkt over at du ikke nødvendigvis får dette når du ikke oppholder deg i Norge?
Sitat av moridin Vis innlegg
Du får 13000+ i mnd. Har du tenkt over at du ikke nødvendigvis får dette når du ikke oppholder deg i Norge?
Vis hele sitatet...
Jepp, har sjekka alt det der. Sålenge jeg reiser/oppholder meg innenfor EØS er det helt smertefritt. Skal jeg utafor EØS må jeg vel teknisk sett melde fra om jeg skal være borte over lengre tid.
Sitat av nZaal Vis innlegg
Jepp, har sjekka alt det der. Sålenge jeg reiser/oppholder meg innenfor EØS er det helt smertefritt. Skal jeg utafor EØS må jeg vel teknisk sett melde fra om jeg skal være borte over lengre tid.
Vis hele sitatet...
hvis du går på nav så kan du jo risikere og måtte møte på nav ved kort varsel.. hvis du ikke er trygda da
"Ferdig" med NAV nå endelig.. Ja, jeg er ufør.
Det er ikke bare å spasere inn i Minsk og reise til Wien med neste tog, du burde lese litt om hvordan Hviterussland fungerer og hvordan visumreglene der er.

Ellers er mitt hete tips å hodle deg til backpackerhostell, lage din egen mat og benytte buss/tog/tommel når du reiser fra hovedstad til hovedstad.
Jeg er midt oppi planlegginga, så alle detaljer er ikke helt 100 enda, bl.a. visumregler og sånt som du nevner. Så det er godt mulig de landene som krever visum blir droppa. Men som sagt, sånt driver jeg og sjekker enda.

Backpackerhostel er uaktuellt! Bodde to ukers tid på sånne i Amterdam for en god del år siden og det var kjipe greier!

Jeg ser for meg ca 6 mnd i Budapest på sommerhalvåret, har tenkt å leie en liten 2-roms. Det får du der for rundt 2000 i mnd. avhengig av hvor kresen man er. Hotell er siste utvei.
Fint å få betalt ferie av oss som jobber. God tur? Tja.
Ja, det stemmer. Er 100% varig ufør pga en sykdom som er uhelbredelig og uten behandlingspotensiale. Den er ikke livstruende, men skaper en del problemer i hverdagen som gjør at jeg ikke kan jobbe. Men, det er ikke poenget med denne tråden, så la oss ikke la det skli over i en diskusjon om uføretrygd og årsakene som ligger bak.

Og det er ikke snakk om "ferie" sånn sett.. mer research til hvor jeg skal bosette meg i fremtiden for og få best mulig utnytte av midlene. Livskvalitet er viktig.

Thailand er desverre ikke aktuellt før etter fyllte 50 pga visumregler. For the record, så er jeg 37.
Sist endret av nZaal; 5. februar 2013 kl. 15:33.
Tallinn er et veldig fint sted, anbefales å ta en titt på gamlebyen mens du er innom, hvis du er glad i Middelalderen/Vikingtida da. God tur!
Sitat av nZaal Vis innlegg
Ja, det stemmer. Er 100% varig ufør pga en sykdom som er uhelbredelig og uten behandlingspotensiale. Den er ikke livstruende, men skaper en del problemer i hverdagen som gjør at jeg ikke kan jobbe. Men, det er ikke poenget med denne tråden, så la oss ikke la det skli over i en diskusjon om uføretrygd og årsakene som ligger bak.

Og det er ikke snakk om "ferie" sånn sett.. mer research til hvor jeg skal bosette meg i fremtiden for og få best mulig utnytte av midlene. Livskvalitet er viktig.

Thailand er desverre ikke aktuellt før etter fyllte 50 pga visumregler. For the record, så er jeg 37.
Vis hele sitatet...
Ang Thailand så kan du melde deg opp på språkskole og få 1 års visum... kjenner MANGE som bor i Thailand som er under 50.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Minsk kan du drite i å komme inn i uten god grunn og invitasjon fra fastboende i Hvite-Russland. Som norsk må du også søke om visum når du kommer på grensen (med mindre du ønsker å dra til ambassaden deres i Frankrike for å søke om visum først), så du kan fint risikere å bli sendt hjem når du møter opp.
Sist endret av nso; 5. februar 2013 kl. 17:20.
Takk folkens!

Tror nok jeg holder meg innafor EØS/Schengen nå med det første.. Gidder ikke stresse rundt på div. ambassader.. Så jeg sikter meg inn på land hvor normenn enten slipper inn med kun pass, eller at det er veldig enkelt og få turistvisum på flyet/flyplassen/toget/grensepassering hva nå enn tilfellet måtte bli.
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Det er ikke bare å spasere inn i Minsk og reise til Wien med neste tog, du burde lese litt om hvordan Hviterussland fungerer og hvordan visumreglene der er.

Ellers er mitt hete tips å hodle deg til backpackerhostell, lage din egen mat og benytte buss/tog/tommel når du reiser fra hovedstad til hovedstad.
Vis hele sitatet...

13K per måned gjør jo at han ikke trenger reise og bo som en lusefrans.
Kan fint kjøre tog og bo mer karslig på den summen. Dessuten skal han jo spare seg en buffer også. Er billig for overnatting nå off-season. Og hovedmåltid bør spises der de lokale selv spiser. Det er gjerne et sikkert tegn på god mat til rimelige priser. Dessuten er det sosialt å spise sammen med noen fremfor å være kjip lusefrans å spise skiva si alene før en kryper ensom ned i posen på en sovesal.
13000,- utbetalt imåneden gjør jo at du kan leve godt over store deler av øst-europa. Min favoritt er Praha, en middels god kontorjobb gir en utbetaling på ca 10000,- i Tsjekkia, vanlige butikkansatte har ca 7000,- Det meste koster rundt en tredjedel av norske priser. Holder du deg unna turistområdene kan du spise 3*måltider på restaurant pr. dag for ca 200,- (med øl;-)) Mat i butikk koster heller ikke stort, ferske rundstykker på bakern ca 25 øre, 250 gram hvitost 3-4 kroner. Leiligheter er ikke rådyrt ute i bydelene. Kollektivtrafikk råbra og svært billig, trikker, t-bane og buss går hele tiden over alt. Ikke sammenlignbart med Oslo f.eks ;-)
Maten i Tjekkia er fantastisk bra, mye rent kjøtt med saus og grønnsaker. Verdens beste øl skader ikke heller...
Skal du bare dra innom for noen dager kan du jo prøve hotel fortuna city, har bodd noen ganger her selv. Koster en 200,- i døgnet for dobbelrom, så enkeltrom er muligens litt billigere. Dette er ca 10 min med T-bane fra sentrum, masse lokale gode restauranter i gangavstand, matbutikk rundt hjørnet. T-bane 3 kvartaler unna, trikk utenfor hotellet.
Tsjekkia og Ungarn er de to landene som står høyest på lista mi for øyeblikket. Skulle gjerne ha bodd en god del lengre sør, digger spania for varmen sin del.. Hater vinteren da den ikke gir meg annet enn smerte og depresjoner! Men, med bedre økonomi skal jeg nok overleve kulda.. finne meg ei lokal varmeflaske
Du kan jo sikkert svippe innom Polen når du er Tsjekkia? Billig mat er det jo der, har personlig ikke vært så heldig med smaken på det jeg kjøpte der, men det er jo sikkert flere enn de få kokkene jeg traff der
Synes også det er bra å tenke litt ut av boksen, med å utforske muligheter du kan ha. Så kjør på kom deg ut og få deg en bra tur. Lykke til!!
Ts må bare si at jeg synes du har en kjempefin tilnærming til din situasjon.
Å være ufør kan jo være en permanent situasjon. Høykostlandet Norge er ikke enkelt å leve i for folk med beskjedne midler. Det lille du får ut i måneden rekker ikke langt her på berget. Om en tenker i vanlig forstand. Boliglån, billån etc.

At du velger å utvide horisonten og finne en ny plass du kan kalle hjem står det stor respekt av. Du nekter å la din helsemessige situasjon sette agendaen for ditt videre liv. Det er kjempeflott. Det er mange land hvor det er mulig å leve et helt flott liv på din inntekt. Synes du viser en kjempefin livsgnist som søker ut etter noe bedre.

Ikke la deg stoppe av negative og smålige mennesker. Du trenger ikke rettferdiggjøre din eksistens til alle besserwisserne. Om din helsemessige situasjon skulle bli bedre slik at du senere kanskje kan forsøke deg i jobb igjen så er det ingenting i veien for at du da setter kursen tilbake til Norge.

Uansett masse lykke til i årene fremover ts. Jeg er virkelig glad på dine vegner at du nå etter en 5 års lang kamp har fått en løsning. Livet har mer å by på enn 8-5 til tross for at presse og politikere ønsker at vi skal tro noe annet.
For å komme med noe relevant, du må ihvertfall ta noen bilder og skrive litt notater på reisen så du kan legge det ut her når du er tilbake! Er en interessant tanke det å reise på tur sånn. Klare seg med bare sin egen kreativitet. Og litt cash.
Sist endret av Taurean; 5. februar 2013 kl. 21:18.
Reisen skal behørig dokumenteres med bilder og video ja!
Stakkars facebook-vennene mine vil sikkert rope "slutt å spam!"
Fyfaen så mange haters her as.. Jævla kjipt å drive å gå inn på hvorfor han er ufør, skal dere ha diplom fordi dere betaler skatt eller? Ta også skjerp dere, slutt å syt.

Til trådstarter. Høres ut som en spennende prosjekt Som andre har nevnt er det viktig med en god plan, som du selv nevnte trenger du visum til visse land du ramset opp. Dette kan ordnes på ambassader.

Du burde ihvertfall ha noen gode tusen i en krisepakke hvis noe skulle skje. Ta en liten sjekkliste før du hopper inn bilen til en ukjent person, du vet aldri hva slags folk du møter. Togreiser og sånt blir sikkert spennende (hvor spennende kan en togreise bli?) da det er litt annet en NSB og litt mer kultur. I andre land spesielt øst-europa osv. Er det vanlig å være mer sosial og ikke alle sitter med blikket ned i gulvet med ipoden.

Vis litt forsiktighet f.eks i Russland o.l Forhør deg litt om hvilke plasser du vil unngå, folk er ofte behjelpelige der borte

Ungarn, Nederland, Tyskland, Frankrike og Tsjekkia har jeg vært i selv. Da jeg var med på en roadtrip som gikk over store deler av Europa.

Ønsker deg lykke til. Ligger noen tråder ute på forumet om folk som har vært på lignende turer så bare å søke. Gode tips, for det trenger du.

heartslava: som ikke klager over skattepengene jeg betaler for å bo i tja; verdens beste land. Seriøst? klage på folk som vil oppleve livet? Gjør noe med ditt eget og ikke hat på andre.
Sist endret av heartslava; 5. februar 2013 kl. 21:21.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
@TS: Bra tiltak, det at man er ufør og kronisk syk er ikke ensbetydende med at man må tilbringe resten av livet på gutterommet hos mor for å kontemplere egen lidelse med den hensikt å tilfredsstille opinionen.

Kan ellers anbefale Brasil hvis du skulle våge deg utenfor Europa. Har ferieleilighet i området rundt Natal, og der er det faktisk en god del fastboende nordmenn samt permanent godvær grunnet nærheten til ekvator. Damene er heller ikke til å kimse av.
Sitat av nZaal Vis innlegg
Reisen skal behørig dokumenteres med bilder og video ja!
Stakkars facebook-vennene mine vil sikkert rope "slutt å spam!"
Vis hele sitatet...
Alle bildene og videoene skal plasseres her, og jeg skal minst ha en daglig oppdatering. Oh man, tror ikke du vet hvor stort ansvar/oppdrag du har tatt på deg nå.

Just kidding, god tur!
Hadde jeg vært i dine fotsåler hadde jeg nok dratt til Sverige, rodd over til Danmark, kjørt gjennom Tyskland, Amsterdam, Belgia, gjennom alle vingårder i Frankrike, Spania og endt opp i ett eller annet fjell i Marokko, skuende utover havet med tidenes solnedgang og en pipe fylt med god marokkansk hasjisj godt plassert i munnviken.
Om jeg var deg, så hadde jeg reist til land der du først og fremst ikke trenger visum (dette gjør det mye lettere å tjene deg noen penger slik at du leve, men også evt flytte vidre). Personlig ville jeg ha prøvd å dratt så langt sør (mmm mer sol!) som overhode mulig men fortsatt ha greie visum-ordninger.

F.eks

Frankrike
Spania
Italia
Nederland

Edit:
Vil også legge til at Marocco høres fett ut
Sist endret av drinkalone; 5. februar 2013 kl. 21:37.
Sol og varme frister, helt klart! Så jeg sjekker muligheter der også! Men, selv om morocco høres dritdigg ut, fikk jeg nok av arabere når jeg var i Tunisia i Mars..
Kjenner en del som bor på fastlands-spania, og skal høre med dem om det er noen billige ledige leiligheter i området.
Jeg har ikke bil eller lappen, så er avhengig av offentlig transport.
Aldrig Israel.. Aldrig...

Jeg vil vel helst ha en kombinasjon av fred og ro, pluss yrende folkeliv.. vanskelig kombo det der!
Bratislava ja.. Virker ikke så dumt det! Liker middelalder-bygninger og slott, så det kan jo bli konge!
Burde vel legge inn Transylvania også?

Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Kjønner, er selv morrokansk araber.
Vis hele sitatet...
Skal selvfølgelig ikke dra alle under en kam.. Ble godt kjent med to skruffete fyrer i Sousse, og det var da folk det også!
Kunne anbefalt deg byer som Zagreb, Dubrovnik og Split. Veldig fine byer spess Dubrovnik og Split siden de er langs adriater havet. Billig å bo, vakkre damer, bra strender og ikke minst deilig klima.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Holder dere on topic. Alternativt: www.vgd.no
Er det en spesiell grunn for at du tenker deg til øst-europa? bare fordi det er billigere og leve der?
Ikke bare pga. prisnivået, men det er en stor faktor.
Har alltid likt deler av øst-europa, vakre byer og flott natur!
Trivelige og imøtekommelige folk også somregel.
Pass på: http://www.dagbladet.no/2013/02/06/n...land/25625326/

Landeveier i øst-europa kan være farlige..
Nah er ikke hverdagskost der borte heller. Stort sett klarer folk seg mye bedre enn mange tror.
Er bare tull å få angst pga en avisartikkel.