Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3353
Hei! Var dessverre ikke helt sikker på hvor jeg skulle poste dette.

Har nå møtt på denne snodige skapningen tre, fire ganger i løpet av en måneds tid. Har dessverre ingen bilder av skapningen.

Den er utrolig liten, og åler seg fremover, akkurat som en slange. Skapningen er utrolig raskt, og det er vell derfor jeg ikke har fått tatt et bilde av det enda. Alt for raskt, og alt for lite. Det er helt hvitt, nesten som det er gjennomsiktig. Kan dessverre ikke komme med noen flere detaljer akkurat nå.

Noen som har noen anelse om hva dette faktisk er?
Tusen takk for svar, på forhånd!
Hvor traff/treffer du denne skapningen? greit å nevne
Har den bein eller er det en slags makk? Størrelse?

Bortsett fra at du beskriver den som helt hvit, synes
jeg det høres ut som sølvkre (silverfish på engelsk,
tilhører ordenen Thysanura).
Sitat av frevev Vis innlegg
Hvor traff/treffer du denne skapningen? greit å nevne
Vis hele sitatet...
På mitt soveværelse på en folkehøgskole langt ute i huttiheiti. Så den på skrivepulten, som står inntil et åpent vindu


Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Har den bein eller er det en slags makk? Størrelse?

Bortsett fra at du beskriver den som helt hvit, synes
jeg det høres ut som sølvkre (silverfish på engelsk,
tilhører ordenen Thysanura).
Vis hele sitatet...
Så helt lik ut som sølvkre ja! Men var ganske sikker på at den var hvit. Muligens bare lyset på rommet som gjorde den hvit.
På Wikipedia sto det følgende:

Sitat av Sølvkre
I Norge forekommer sølvkreet nord til Tromsø. Men er også funnet i Lakselv og Karasjok i Finnmark.
Vis hele sitatet...
Jeg befinner meg helt i andre enden av Norge. Men som sagt, så ser den helt ut som et sølvkre, på formen og alt, men kan neimen ikke si om den var hvit eller svart.

Sitat av Sølvkre
De rømmer fra lyset om man kommer inn på badet og slår på lysbryteren
Vis hele sitatet...
Denne skapningen oppdaget jeg i det skarpe lyset på rommet mitt, og det så ikke ut som den ville gjeme seg. Den fôr frem og tilbake, og var ikke særlig redd for lyset.
Sist endret av Prentasid; 2. oktober 2012 kl. 00:36.
Sitat av Prentasid Vis innlegg
Den fôr frem og tilbake, og var ikke særlig redd for lyset.
Vis hele sitatet...
Jeg ser dem av og til hvis jeg løfter på søppelbøtten på kjøkkenet.
De virrer hit og dit, og jeg ser for meg små hunder på sprang.

Jeg vil anta at det er sølvkre. Det fins visst flere arter, men
om fargevariasjoner vet jeg lite. Jeg har kun sett dem i sølv.
Kan godt hende den var sølvfarget. Var ikke så lett å se, hehe. Var nok en sølvkre ja! Tusen takk for hjelpen!
Sitat av Prentasid Vis innlegg
Kan godt hende den var sølvfarget. Var ikke så lett å se, hehe. Var nok en sølvkre ja! Tusen takk for hjelpen!
Vis hele sitatet...
Hvis du har disse på soverommet burde du vurdere å sjekke gulv og vegger for fukt, som på sikt kan føre til helsefarlig mugg.
Takker for tipset. Er litt usikker på hvordan jeg kan sjekke gulv og vegger for fukt, og jeg vet ikke om det er så særlig mye jeg kan gjøre med det, ettersom jeg bor på en folkehøgskole, og har ikke muligheten til å bytte rom. Skjønner at det kan være farlig over en lang periode, men ett år må da vell gå greit, eller?
Sist endret av Prentasid; 2. oktober 2012 kl. 01:53.
Å prøve å bestemme et leddyr o.l. uten bilde, er egentlig stort sett en gjettelek! Også for eksperter!
Mange arter er så vanskelig å skille, at man må studere dyrets kjønnsorgan i stereolupe eller mikroskop, for å få en sikker bestemmelse. Bare for å poengtere hvilken gjettelek dette er.

Jeg foreslår at du heller lager en konto på "Spør en biolog!", legg inn bilde av krabaten, så er det muligheter for du får et brukbart og bra svar.
Dette insektet så jeg utenfor hos meg i Aust-Agder, og måtte spørre min familie som ikke ante hva dette var. Så nå ser det ut til at jeg og har fått svaret. Ser ut til at Wikipedia må oppdatere til at de også er funnet helt nede i sør.
Sitat av Prentasid Vis innlegg
Takker for tipset. Er litt usikker på hvordan jeg kan sjekke gulv og vegger for fukt, og jeg vet ikke om det er så særlig mye jeg kan gjøre med det, ettersom jeg bor på en folkehøgskole, og har ikke muligheten til å bytte rom. Skjønner at det kan være farlig over en lang periode, men ett år må da vell gå greit, eller?
Vis hele sitatet...
Du overlever nok hvis ikke du ser noe synlig mugg, men pass på å lufte godt, spesielt hvis du tørker klær eller annet som kan skape masse fuktighet på rommet.
Sitat av Prentasid Vis innlegg
Er litt usikker på hvordan jeg kan sjekke gulv og vegger for fukt, og jeg vet ikke om det er så særlig mye jeg kan gjøre med det, ettersom jeg bor på en folkehøgskole, og har ikke muligheten til å bytte rom. Skjønner at det kan være farlig over en lang periode, men ett år må da vell gå greit, eller?
Vis hele sitatet...
Du kan kjøpe et billig hygrometer og måle luftfuktigheten. Hvis den
er unormalt høy, bør du melde fra til de som har ansvar for bygget.

Hvis du ser svarte sot-aktige flekker i skjøter langs lister og sprekker,
kan det være svartmugg, som er helseskadelig. Jeg kjenner tilfeller
der folk har fått kroniske plager på grunn av dette.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Hvis du ser svarte sot-aktige flekker i skjøter langs lister og sprekker,
kan det være svartmugg, som er helseskadelig. Jeg kjenner tilfeller
der folk har fått kroniske plager på grunn av dette.
Vis hele sitatet...

Og der lukket jeg døren til soverommet.

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på min uvitenhet. Jeg visste jo at det var helsefarlig, men ikke at så mangen fikk kroniske plager av det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fikk endelig tatt et bilde av insektet:
http://i45.tinypic.com/sfhqp2.jpg
Sist endret av Prentasid; 19. oktober 2012 kl. 17:29.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det der kan jeg med 100% sikkerhet si at er et sølvkre
Tusen takk for svar!
Den var svær og feit også. Ingen trivelig affære å kverke den. Men den har nok avlet mange små, så tar du den så tar du nok en viktig en.

Beste er å ta litt papir og mose dem.
Oppdaget den da jeg sto opp i morges. Den gjemte seg under skoen min. Da jeg løftet opp skoen, kravlet den bort til den andre skoen. Slik fortsatte det, helt til den krøp et annet sted. Usikker på hvor, men den er i alle fall borte nå, hehe :P
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Kan det være slik en snobbebille: http://www.dagbladet.no/2012/10/22/t...likk/23990743/