Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2214
Stor Stå(Hai)
UrteEffekten's Avatar
21 2
aspartam er et søtningstoff som ofte befinner seg i "lett"brus som f.eks coca cola zero og pepsi max. aspartam inneholder 10% tresprit og når d blir inntatt via munnen omdannes det til formaldehyd og diketopiperazin i fordøyelses systemet.
diketopiperazin er ett stoff som fremkaller svulst i hjernen.
aspartam inneholder 50% phenylalanin, som isolert er skadeligt for nervesystemet og går direkte i hjernevevet. phenylalanin drenerer kroppen for serotin i tilleg, noe som kan medføre angstanfall, hallusinasjoner, panikkangst, søvnproblemer, paranoia, humørsvingninger og tillogmed selvmords tanker.
inntakelse av aspartam i store mengder er avhengighetskapene, like sterkt eller sterkere enn alkohol.

dette er grunnen til at jeg personlig, velger å kjøpe "orginal brus" istede for
"lettbrus", eller billigbrus. eneste spørsmålet mitt er, hvor mye "lettbrus" vil man anta er skadeligt for kroppen? vist man i hovedsak tenker på aspartamet i brusen.

vist jeg for eksempel drikker en 1,5 liter brus dagen, vil d da være værre å drikke en flaske "lettbrus" enn å drikke en sokkerbombe(original brus)?

vil også påpeke at jeg er ny på nFF og at jeg ikke er helt sikker på om dette er riktig subforum å poste dette på
Sist endret av UrteEffekten; 11. april 2012 kl. 18:54.
Det er vel ikke mengde, men forbruk over tid? Mente at det gikk noe på TVen en gang, ei dame som bare hadde drøkki lettbrus fikk tilogmed småproblemer med synet, men det gikk bort omtrent så fort hun stanset.
Anta storforbruk over at halvårstid er skadelig, men i mindre mengder(halvlite og liter en gang i blandt, f.eks per måned) blir ikke spesielt skadelig.
Har hatt en kjempelang diskusjon med en helsefreak som sier at det er farlig, og det er det ikke.
For at de "skumle" stoffene skal komme frem, må aspartamet lagres i mange uker i over 30 grader celcius. Et eksempel på dette, er under en krig (husker ikke hvilken) ble det sendt en forsyning med lettbrus til soldatene, dette var i de varmere strøk, og de hadde ikke muligheten til å holde dette kjølig.
Aspartam har blitt forsket på i over 40 år, og jeg har enda til gode å se noen pålitelige undersøkelser som mener at et moderat/høyt forbruk av aspartam er skadelig på noen som helst måte.
Folk tror på hva som helst, og det spres dessverre alt for mange myter om hva som er farlig eller ikke. Når det gjelder aspartam så er det igrunn bare å henvise til denne: http://tjomlid.com/?p=6149

kort sagt: for at aspartam skal være skadelig må du opp i langt større mengder enn det du klarer å trøkke i trynet ditt i løpet av en dag
Sitat av UrteEffekten Vis innlegg
aspartam er et søtningstoff som ofte befinner seg i "lett"brus som f.eks coca cola zero og pepsi max. aspartam inneholder 10% tresprit og når d blir inntatt via munnen omdannes det til formaldehyd og diketopiperazin i fordøyelses systemet.
diketopiperazin er ett stoff som fremkaller svulst i hjernen.
aspartam inneholder 50% phenylalanin, som isolert er skadeligt for nervesystemet og går direkte i hjernevevet. phenylalanin drenerer kroppen for serotin i tilleg, noe som kan medføre angstanfall, hallusinasjoner, panikkangst, søvnproblemer, paranoia, humørsvingninger og tillogmed selvmords tanker.
inntakelse av aspartam i store mengder er avhengighetskapene, like sterkt eller sterkere enn alkohol.

dette er grunnen til at jeg personlig, velger å kjøpe "orginal brus" istede for
"lettbrus", eller billigbrus. eneste spørsmålet mitt er, hvor mye "lettbrus" vil man anta er skadeligt for kroppen? vist man i hovedsak tenker på aspartamet i brusen.

vist jeg for eksempel drikker en 1,5 liter brus dagen, vil d da være værre å drikke en flaske "lettbrus" enn å drikke en sokkerbombe(original brus)?

vil også påpeke at jeg er ny på nFF og at jeg ikke er helt sikker på om dette er riktig subforum å poste dette på
Vis hele sitatet...
Det er sannsynligvis bortkastet å i det hele tatt spørre, mdn har du (pålitelige) kilder på dette?
er ikke "acesulfam K" like farlig? er i alt dette greiene... tenker ikke på det annet enn når je skal til ameriuka, for der er acesulfammen ulovlig :P
Har faktisk en tidligere tråd om dette, og så vidt jeg forstår det kom det fram ganske mye bevis og kilder på at Aspartam absolutt ikke er så ille for deg som folk skal ha det til.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=199168
Ser ut som om teksten din ikke er noe du har skrevet selv, men fra et bilde som har sirkulert på facebook den siste tiden. Vil gjerne også vite hvor dette opprinnelig kommer fra...
Stor Stå(Hai)
UrteEffekten's Avatar
Trådstarter
21 2
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Det er sannsynligvis bortkastet å i det hele tatt spørre, mdn har du (pålitelige) kilder på dette?
Vis hele sitatet...
har ingen politelige kilder til det jeg har skrevet, det jeg har skrevet er ting jeg har hørt fra flere forskjellige kilder, er ikke 100% sikker på at det jeg skrev er 100% rett. men det er ihvertfall ikke 100% feil. i og med at jeg har kommet over disse faktaene flere ganger når jeg har søkt på google, sport lærer i naturfagstime(for en del år siden) og TV. har så og si vært veldig opphengt i aspartam for å si det sånn
også, grunnen til at jeg startet denne tråden er fordi jeg ikke var helt sikker.

Jeg har ett regelmessig stort inntak av brus, kan fort finne på å kjøpe en 3-5 flasker brus og våkne opp dagen etterpå å være helt fri for brus
Sitat av Novice Vis innlegg
er ikke "acesulfam K" like farlig? er i alt dette greiene... tenker ikke på det annet enn når je skal til ameriuka, for der er acesulfammen ulovlig :P
Vis hele sitatet...
Ja, det er like farlig, som i "ikke farlig i det hele tatt." Ingen undersøkelser har vist at acesulfam K er skadelig på noen måte. Og acesulfam K, eller acesulfame potassium som det kalles der, er like lovlig i USA som i Norge.

http://snl.no/acesulfam_K
http://en.wikipedia.org/wiki/Acesulf...tassium#Safety
Faktisk noe jeg leste helt tilfeldig idag... Kanskje noe for deg som drikker så mye brus..
http://www.alun.dk/sund-kost/aspartam.html?=Facebook#
Sitat av gibbe Vis innlegg
Faktisk noe jeg leste helt tilfeldig idag... Kanskje noe for deg som drikker så mye brus..
http://www.alun.dk/sund-kost/aspartam.html?=Facebook#
Vis hele sitatet...
Denne artikkelen har så mange svakheter og feil at det blir flaut. La oss for moro skyld bare ta en av de første påstandene om forsøket Victoria Inness-Brown gjorde:

Dagligt fodrede hun nogen af rotterne, hvad der svarer til to tredjedele af det aspartam som en lightsodavand indeholder, set i forhold til deres kropsvægt.
Vis hele sitatet...
Mens andre kilder rapporterer (http://articles.mercola.com/sites/ar...eriment.aspx):
As for dose, she gave the rats a daily dose of NutraSweet comparable to 14 cans of diet soda per day for the females, and 13 cans for the males.
Vis hele sitatet...
og
Since she's not a food manufacturer, she wasn't able to purchase pure aspartame, which is typically what researchers would use for their studies. Instead, she put NutraSweet directly into the water of the aspartame group. This may in fact be part of the reason why her results were so shocking.

"One of the things I have discovered from my own research when writing my book… was that the liquid form of aspartame is much more potent than any other form—solid or capsule form—which is used in most of the other experiments," she says.

"The other issue with NutraSweet is that the other components, dextrose and maltodextrin, aren't necessarily inert. They can have their own side effects. So that might be one reason why I got such amazing results."
Vis hele sitatet...
Altså ga hun rottene ikke bare langt mer enn 2/3 av 1 enhet men i tillegg ga hun de ikke rent aspartam....

Artikkelen jeg hentet dette fra er ikke akkurat fiendtlig mot funnene som er gjort (de er tross alt nettside for naturlig helse), men når informasjon avviker så mye og detaljer spriker i alle retninger er det gode indikasjoner på at dette er lite troverdig.

Prosjektet er jo latterlig enkelt å sjekke. Alt du trenger er 108 rotter og tid til å mate de hver gang. Har noen gjennomført det på nytt og fått samme resultat?
For enkelte, kan det være noen skader ved det. Men i det store og hele skal det ikke være helsefarlig.

Men problemer med synet, at folk føler seg særdeles kroppslig dårlig og får andre plager av store mengder aspartam. Det skjer!

Så for de som sitter og sier at det ikke er farlig, det må tas med en klype salt. Greit nok at det ikke dreper noen, men det kan _enkelte_ plager ved høyt inntak.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av UrteEffekten Vis innlegg
aspartam er et søtningstoff som ofte befinner seg i "lett"brus som f.eks coca cola zero og pepsi max. aspartam inneholder 10% tresprit og når d blir inntatt via munnen omdannes det til formaldehyd [...]
Vis hele sitatet...
Aspartam inneholder ikke et fnugg av tresprit. Det er en metylester som brytes ned i syre (magen din) og frigjør metanol, som først omdannes til formaldehyd og deretter til maursyre, som skilles ut av kroppen ca. like raskt som det kom inn:

Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame#Metabolism_and_phenylketonuria
Upon ingestion, aspartame breaks down into natural residual components, including aspartic acid, phenylalanine, methanol,[25] and further breakdown products including formaldehyde[26] and formic acid, accumulation of the latter being suspected as the major cause of injury in methanol poisoning. Human studies show that formic acid is excreted faster than it is formed after ingestion of aspartate. In some fruit juices, higher concentrations of methanol can be found than the amount produced from aspartame in beverages.
Vis hele sitatet...
Så, hvis du er bekymra for metanol via aspartam bør du passe deg for den forferdelige tomatjuicen!

Sitat av UrteEffekten Vis innlegg
[...] og diketopiperazin i fordøyelses systemet.
diketopiperazin er ett stoff som fremkaller svulst i hjernen.
Vis hele sitatet...
Diketopiperazin er ikke et stoff. Aspartam har blitt studert gjennom 40 år og aldri blitt vurdert kreftfremkallende. Les her og her.

Sitat av UrteEffekten Vis innlegg
aspartam inneholder 50% phenylalanin, som isolert er skadeligt for nervesystemet og går direkte i hjernevevet. phenylalanin drenerer kroppen for serotin i tilleg, noe som kan medføre angstanfall, hallusinasjoner, panikkangst, søvnproblemer, paranoia, humørsvingninger og tillogmed selvmords tanker.
Vis hele sitatet...
Igjen, det inneholder ingen verdens ting, men brytes ned til fenylalanin. Hvis det er på dette planet kjemikunnskapene dine ligger foreslår jeg at du slutter å diskutere temaet. Lista di med bivirkninger var tvilsom, i verste fall mistenker jeg at det er tatt ut av kontekst (som med serotonin-påstanden din) og jeg synes det er merkelig at ei ikke-essensiell aminosyre som forekommer naturlig i morsmelk og attpåtil selges som kosttilskudd, ser ut til å være verre enn metamfetamin ispedd stryknin?

Sitat av UrteEffekten Vis innlegg
inntakelse av aspartam i store mengder er avhengighetskapene, like sterkt eller sterkere enn alkohol.
Vis hele sitatet...
Dette blir for drøyt, her må du ha med ei kildehenvisning.

Sitat av UrteEffekten Vis innlegg
vil også påpeke at jeg er ny på nFF og at jeg ikke er helt sikker på om dette er riktig subforum å poste dette på
Vis hele sitatet...
Vitenskap og forskning er ikke riktig subforum for å komme med løgner, uvitenhet og konspirasjonsteorier. Slikt tøv som du kommer med skal backes opp med kilder om mulig. Se forøvrig retningslinjene for forumet før det gjentar seg.
Sist endret av BomberMan; 11. april 2012 kl. 20:25.
True phreak.
^^ What he said. Dette er typisk hippiepropaganda som spres av veganere som kun spiser organisk mat. Jeg pleier å ta alt slike mennesker sier med en god klype salt, da jeg finner det meste av det som blir sagt lite troverdig for å si det mildt (selvfølgelig en grov overgeneralisering, men det er ganske typisk for en viss gruppe mennesker).
Jeg har da drukket lettbrus i alle år, og har ikke merket noe annet enn søvnproblemer når jeg har drukket sent på kvelden. MEN dette er fordi det er koffein i brusen, og på ingen måte fordi jeg dreneres for hva de nå skulle være.

Grunnen til at jeg drikker lettbrus er ikke fordi jeg er redd for overvekt, men det er eneste brusen som ble kjøpt inn i huset hjemme, og det er smaken av Pepsi Max ovenfor Pepsi jeg liker mye bedre, akkurat som Cola Light ovenfor Coca Cola (men for all del, hater smaken av Cola Zero).