Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 7958
Har tenkt på dette endel å har lyst å begynne å lære meg generell dyrkning av diverse urter. Tenker da på å plante diverse planter i hagen som kan gi en eller annen effekt, Medisinsk eller rus. Noen som allerede har tidligere erfaringer med noe lignende?

Sett litt på en haug av planter å sliter med å velge ut de jeg mest har lyst å prøve ut. Passer for tiden ikke med noe "ulovligheter" så vil helst at plantene skal være så lovlige som mulig men fortsatt gi en effekt.

Har å en interesse innenfor kjemi å lignende så har tenkt litt på om en kan lage sine egne "smertestillende" og lignende, så en slipper så mye penger på apotekene.

Er ny innenfor dette med rus, å har ikke så store erfaringer bortsett fra cannabis og lignende. Så hadde også vært artig og utforsket hva mer naturen har å by på. Lære litt å kjenne på de forskjellige typene "rus" uansett om de ofte er "svake" når en kan dyrke de lovlig.

Visst noen kunne kommet med en liste over lovlige planter og hvilken effekt de har, å gjerne også "vanskelighets grad" for har ikke nå stor erfaring med blomsterstell og slikt.'
Det finnes en svensk tvserie som heter Trädgärdsapotektet (eller noe i den duren), om kan ligge midt i ditt interessefelt...
Opiumsvalmuer kan du dyrke lovlig, opiumen du får derimot er vell ikke så lovlig
Sist endret av Aaatcho; 15. april 2011 kl. 17:55.
mener og huske at San pedro/peyote frø er lovelige, men er bare og rette på meg hvis jeg tar feil her
Brukertittel
Trådstarter
65 6
Sitat av snegler Vis innlegg
Det finnes en svensk tvserie som heter Trädgärdsapotektet (eller noe i den duren), om kan ligge midt i ditt interessefelt...
Vis hele sitatet...
Takker så meget, ser ut som noe som kan være av interesse ja. Har begynt å laste ned episodene nå. Når det ikke så ut til at de funket på Svt play.
Fant også en oppskrift liste fra serien på Flashback

Navnet var btw Trädgårdsapoteket
Sist endret av isonipecaine; 15. april 2011 kl. 18:35.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
mener og huske at San pedro/peyote frø er lovelige, men er bare og rette på meg hvis jeg tar feil her
Vis hele sitatet...
Felix svarte ett innlegg om peyote fra meg, der han fortalte at peyote frø ikke er lovelig. Dog, jeg ikke fant noen kilder på dette i farten.

Men ville tro Felix er en ganske så troverdig kilde i seg selv.
Gro salvia? Det er jo lovlig er det ikke ?
Loven dekker allerede det meste som gir medisinsk/rusgivende effekt. Det finnes flere typer lovlige sopper og planter som gir effekt, men er som regelt enten giftige eller gir en psykadelisk effekt de fleste vil se på som ett mareritt.
Så vidt jeg husker fra den Store Meskalin og Kaktus Tråden så er peyote frø/kaktuser ulovlige. San Pedro og Peruvian Torch frø er også ulovlige da de går under paragrafen som omhandler frø som blir til narkotiske planter. Kaktusene i levende form (gjelder San Pedro/Peruvian Torch) er lov, er de derimot tørket/bearbeidet er de regnet som meskalin preparater og er ulovlige.... Forvirrende? Nei ikke i det hele tatt.

Du kan bestille Salvia Divinorum stiklinger, disse kan dyrkes inne i ett fuktig klima, funker ikke så godt ute så vidt jeg har skjønt, correct me if I am wrong.

Soppsporer fra diverse psilocybin sopper kan også skaffes lovlig og gratis fra FSRE (Free Spore Ring Europe), sopp går dog under mykologi og har ikke mye med en urtethage å gjøre sånn sett, disse må nok også dyrkes inne, og det er heller ikke lov til å dyrke dem (sporene er lov da de ikke inneholder virkestoff, eller regnes som frø)

Impomea Purpera, bedre kjent som Morning Glory inneholder LSA, ett stoff som ligner på LSD, frø til denne planten kan kjøpes på plantasjen, og man kan høste inn frøkapslene og bruke det som ett LSA preparat.

Opiums valmuer kan dyrkes lovlig, men som tidligere nevnt er det ikke lov til å utvinne Opium av dem.
Det var det jeg kom på i farta.
Sist endret av holy_toy; 19. april 2011 kl. 14:42.
Det finnes en hel masse planter du kan ha i en urtehage med både medisinsk- og rus-effekt. De fleste plantene er heller ikke særlig krevende og bare å begynne med for en nybegynner.
Det hele koker ned til hvor heftig rus du vil ha og hvor mye du er villig til å ordne jordforholdnene.
Kan jo nevne noen planter og vekster jeg selv har dyrket og noen jeg har lyst til å prøve meg på en gang hagen blir litt større:
-Belladonna
-Piggeple
(begge disse har vært furbundet med tureing til helvete, men jeg har også lest vellykede tripprapporter om man bare bruker de i små mengder som en forsterker til andre rusmidler. Minnes også at det er en bruker på forumet som har brukt den som smertelindrer)
-Morning Glory
-Opium valmuer
-Phalaris aquatica
-Hjortetrøst(litt usikker på effekten though)
-Alrune

Det var alle jeg kom på nå.
Jeg er egetlig på jobb, så må nesten komme tilbake med flere ved en senere anledning.

Ja, da var jeg hjemme igjen og funnet et par planter til. Dette har jeg kun copy/pastet fra en .tct-fil jeg har med alle planter jeg synes er interresante og har lyst til å plante selv. De fleste av disse skal kunne gi deg en rus, men hvor kraftig den er og hvilken virkning de forskjellige plantene har det kan jeg ikke utale meg om på stående fot, og jeg er for lat til å sjekke det opp for deg Engelsk Wikipedia er fint.
Jeg har heller ikke sjekket lovligheten for hver enkelt plante, det blir for mye jobb. Men om du virkelig har lyst på en spennende hage klarer du sikkert dette selv. Det skal jo heller ikke egentlig være noe stress å ta inn frø for mange forskjellige greier, man får jo cannabisfrø i posten om man gidder liksom Og mange av disse plantene må man faktisk ha spesiell kunnskap om for å kunne spotte, så du blir nok ikke raidet av politet om disse står i blomsterbedet foran huset ditt. Mange av de norske typene kan du jo goså bare hente hele planter og stiklinger fra naturen. Happy gardening
Listen:
-Filtkongslys
-Petunia violacea
-Skjoldbærer
-Brunfelsia
-Hvitpil
-Anadenanthera peregrina
-Kalmusrot
-Mandragora officinarum
-Phalaris Arundinacea
-Hyoscyamus niger
-Latua pubiflora
-Heimia salicifolia

Ser jo nå, litt seint, at du nevner vannsklighetsgrad. For å si det enkelt: Det er ikke vannskelig å leke gartner. Putt noen frø i jorda så kommer det som regel opp noe. Jeg begynte som deg, veldig nybegynner og nå har jeg mange, mange planter under beltet; rett og slett ved å bare sette igang.
Allikevel; jeg kan jo velge et par til deg som du kan begynne med som jeg har hatt god suksess med og som jeg anser som lettgrodde:
-Opiumsvalmue
-Morning Glory
-Belladonna
-Jorbær, kanskje ikke veldig til rus, men de er gode

Erowid har jo en egen seksjon som heter cultivationg the hallucinogens eller noe lignede. Der er det som regel masse gode tips.
Kattemynte

Med mindre du er katt må den røykes dog for å oppnå dens pseudo-placeboiske milde hallusinogene rusen. Har aldri prøvd det jeg, men det påstås at planten er som marijuana for katter. Skulle tro det er identisk for mennesker også (inhalering, noy anm.). Skal visst nok være på grunn av at den inneholder en olje - hepetalakton.

Hvorvidt en oljeekstrakt av denne planten kunne vært mulig rent kjemisk å omdannes til gammabutyrolakton for i siste instans om ønskelig å fremstille gammahydroxybutyrat aner jeg ingenting om. Hvis biokjemi er ditt interessefelt skulle vel dette være en spennende studieprosjekt. Antar dog at du bør i hvert fall ha generelt god greie på emnene alkoholer og esterifisering før du påbegynner på oppgaven.

Lykke til!
Effedra planter
De inneholder virkestoffet effedrin som har en veldig oppkvikkende effekt. Du trenger resept på rent effedrin, da det regnes som et legemiddel (tror jeg). Men det er lovlig å innta effedrin i form av plantemateriale (dvs. ikke rent virkestoff)
Plantene trenger lite vann, men vokser ganske sakte.
Hm, jeg tror nok ephedra er ulovelig ..
Sitat av noy Vis innlegg
Hm, jeg tror nok ephedra er ulovelig ..
Vis hele sitatet...
Er ganske sikker på at ephedra er lovlig, på lik linje som opiumsvalmuer er lovlig. Ephedra er bare ulovlig ved idrett, hvor det regnes som doping. Jeg har i allefall ikke hørt om noen som har fått problemer ved både kjøp og dyrking av disse plantene.
Du forbinder kanskje dette med at effedrin er delvis ulovlig?
Så jeg har lov til å dyrke reseptbelagte urter i hagen min? Da kunne jeg like gjerne ha dyrka khat også da ..
Sitat av noy Vis innlegg
Så jeg har lov til å dyrke reseptbelagte urter i hagen min? Da kunne jeg like gjerne ha dyrka khat også da ..
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at ephedra er reseptbelagt. Virkestoffet effedrin er reseptbelagt. Planten inneholder bare 1-3% effedrin. Samme prinsippet som med opiumsvalmuer.
Sitat av noy Vis innlegg
Så jeg har lov til å dyrke reseptbelagte urter i hagen min? Da kunne jeg like gjerne ha dyrka khat også da ..
Vis hele sitatet...
Khat er narkotika.

Disse er fine og lovlige.

Papaver somniferum (opiums valmue)

Morning glory, inneholder lsa frø.

Blå lotus ( plantes i ferskvann.)

Opium er ikke lov og utvinne, mwn bare vær litt diskre når du snitter og harvester opiumen. Så går det fint.
Sitat av noy Vis innlegg
Så jeg har lov til å dyrke reseptbelagte urter i hagen min? Da kunne jeg like gjerne ha dyrka khat også da ..
Vis hele sitatet...
Sitat av MacinMan Vis innlegg
Khat er narkotika.
Vis hele sitatet...
Ja, khat er en av de få plantene som ligger på narkotikalisten.
Jesus, så pirkete vi er da ...

Forskrift om legemiddelklassifisering der under urtelisten finner du:

...
LR Ephedra sinica Ma Huang
LR Ephedra-arter

...
Vis hele sitatet...
LR = Reseptpliktig legemiddel

Hva gjelder synefrin, yohimbin og efedrin fremgår det ikke om disse fantes i produktene i naturlig eller syntetisk form. Det vites ikke i skrivende stund om synefrin og yohimbin finnes i syntetisk form, men hva gjelder efedrin er det en kjent sak at ephedra, planten som efedrin kommer fra, ble forbudt for noen år siden. Hva som er mindre kjent er at den syntetiske formen for efedrin fremdeles er i salg – i hvert fall i USA.
Vis hele sitatet...
Jan Klyve
Leder av Fritt Helsevalgs råd
4. juni 2008

Ja, khat er klassifisert som narkotika men eneste forskjellen mellom klassifiseringen narkotika (A) og reseptbelagt medisin (B) er at det aktive virkestoffet er funnet godkjent for medisinsk bruk og da særlig under kontrollerte og skjerpende forhold (som i form av resept fra lege). Så ja, jeg kunne like gjerne ha dyrket khat i bakgården min!

Styrkemessig relatert er khat som en kopp kaffe å sammenligne med Ephedra, men siden virkestoffene i planten allerede var i bruk som godkjent legemiddel, men ansett for å være potensielt skadelig, ble det reseptbelagt tilsvarende for psykoaktivt ruspotensielle droger og substanser som " .. psykoaktivt potensielt rusfremkallende legemiddel = legemiddelklassifisert narkotika (i juridisk forstand)".

Angående alkaloideinnholdet i ephedra planter varierer det sterkt, men prosentanslaget du angir gjelder for øvrig bare efedrin og pseudoefedrin mens ephedra inneholder også norefedrin, norpseudoefedrin og tre metylerte analoger av disse (metyl-,) og dermed er anslaget nærmere 4-6% %. Dette gjør planten spesielt sårbar for Kap. VIIIa i Lov om legemidler m.v. (legemiddelloven).

Til sammenligning kan vi ta eksempelvis koka busken, i dette tilfellet coca var. Truxillense, som har et kokaininnhold på opp til 1.2 % og et total kokainoideinnhold jeg ikke husker i farta, men det rekker neppe over 2 % og er derfor å regne som narkotika til tross for at den kun inneholder i gjennomsnitt mellom 0.76-0.88 % av kokainet (og dermed den arten som har høyest kokain innhold) som i visse forsknings-, og ved visse kirurgiske inngrep, er unntatt forskriftene!

Til gjengjeld inneholder opiumsvalmuen Papaver somniferum L. (... Linne) ca. 12 % morfin + opioidalkaloider og derfor er utvinnet råopium satt på Statens Legemiddelliste - opiumet er både et legemiddel, utgangspunktet til en rekke reseptbelagte legemidler (LR) og narkotika (A), samt at jeg mener den faktisk er oppført som narkotika selv! Men stundom er påstanden så at vi har lov å dyrke Papaver somniferum L. i hagen vår?

Ny klassifiseringsforeskrift klassifiserer også opiumsvalmuen (Papaver somniferum L.) og andre Papaver-arter som reseptpliktig legemiddel (LR). I den nye forskriften er Ephedra reklassifisert som legemiddel men det gir deg ikke mere rett til å dyrke den i hagen din for det. I hvertfall ikke hvis en skal følge denne forskriften her. Eksempelvis:

Tilvirkning må ikke skje uten godkjenning fra departementet.
Vis hele sitatet...
§ 25a. Kongen kan gi forskrifter om at det kreves særskilt godkjenning for import, eksport, transitt, tilvirkning, mottak, besittelse, håndtering og omsetning av stoffer som kan brukes ved illegal fremstilling av narkotika og psykotrope stoffer, for å hindre spredning av slike stoffer.
Vis hele sitatet...
Kap. VIIIa

* Tilvirkning = fremstilling, produksjon, dyrking, m.v.

Jeg er ganske sikker på at ephedra ikke er tillatt å dyrke her i Norge og skal jeg være ærlig trudde jeg ikke at opiumsvalmuen var tillatt å dyrke heller - men det er ikke første gang jeg har hørt den påstanden. Jeg trudde faktisk på den påstanden selv ganske lenge, men i dag er jeg neimen ikke så sikker på om jeg ikke falt for en eller annens skrøne, som myter rundt rusmidler oftest baserer seg på. Til det motsatte er bevist anser jeg også dyrking av Papaver somniferum L. for ulovelig, til tross for at frøene er lett tilgjengelig hvor du kjøper kjapt, trygt og billig ...
Noy, nå ble jeg veldig usikker. Det ser jo ut som man trenger resept for å ha opiumsvalmuer også. Opiumsvalmuer er lovlige inntill du kjærer opp frøkapslene for å utvinne opium.
Aner ikke åssen det er med opiumsvalmue men i følge lovdata har politiet hjemmel til å ta deg for tilvirkning av urter som kan dyrkes med tanke på å tilvirke narkotiske substanser her i landet og både ephedra, papaver somniferum og khat er i den gruppen - spesielt papaver somniferum L. som faktisk inneholder narkotika i bokstavelig forstand. Jeg vet i hvertfall at opiumsfrø er lovlig men har alltid trudd dyrking av de var strengt forbudt. Det var derfor vi før i tida gikk .. "en tur i skogen og søkte skogens ro, da så jeg borti lien en valmue eller to ..."

Melodi: Kjent gammel barnesang
Sitat av noy Vis innlegg
Aner ikke åssen det er med opiumsvalmue men i følge lovdata har politiet hjemmel til å ta deg for tilvirkning av urter som kan dyrkes med tanke på å tilvirke narkotiske substanser her i landet og både ephedra, papaver somniferum og khat er i den gruppen - spesielt papaver somniferum L. som faktisk inneholder narkotika i bokstavelig forstand. Jeg vet i hvertfall at opiumsfrø er lovlig men har alltid trudd dyrking av de var strengt forbudt. Det var derfor vi før i tida gikk .. "en tur i skogen og søkte skogens ro, da så jeg borti lien en valmue eller to ..."

Melodi: Kjent gammel barnesang
Vis hele sitatet...
Ingen problem bare ikke lag store åkere fylt med opium.
He he, I'll rest my case, Sir
Brukertittel
Trådstarter
65 6
blir nok ingen av de "klassiske" som opiums valmuer å slikt, når jeg fortiden bor med min far som er sterkt imot narkotika å desverre så har han litt mer peiling på å identifisere rusmiddler enn en vanlig mann. men tror ikke sansynelig heten at han gjenkjenner noe av plantene for eksempel moret nevnte? å i tilfelle han sku søke seg opp på/ finne ut av hva plantene kan brukes til så hadde det vært smart med en unskyldning så er litt interressert om noen har forslag til hvordan jeg kan få til dette som en "undercover" operasjon å eventuelt si at de heter noe mer "vanlig". eller bare værtfall få skjult hensikten på noen måte. noen forslag?

- fra ipod så kansje litt dårlig skrevet og oppdelt