Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4247
Her om dage fikk jeg Déjà Vu, og det er ikke første gangen jeg har opplevd det.

Får alltid en litt ekkel følelse, og ofte må jeg stoppe opp litt å tenke på hvor jeg har opplevd dette før, men så har jeg jo ikke det.

Jeg syns det er en veldig merkelig opplevelse og jeg lurer på om det er noen her som kan forklare fenomenet ?

FerieFyr
Har opplevd det samme selv mange ganger er litt ekkelt ja^^
Du ser ting fra ditt tidligere liv, eller skal få har jeg hørt. Morsom med Déjà vu
forklare fenomenet... har du prøvd å google eller wikipedia?
Lurer på om fenomenet skyldes små forsinkelser i hjernen, sånn at du igjen opplever det du har opplevd for et par sek siden, uten å vite at du har opplevd det før

Quote fra forskning.no :
En av løsningene på déjà vu-gåten kan være forsinkelser i banene som sender inntrykk fra sansene til hjernen, tror noen forskere.

De tenker seg en situasjon hvor flere like sanseinntrykk fra omgivelsene raser inn mot hjernen samtidig, men ett av inntrykkene suser litt saktere enn de andre.

Det betyr altså at hjernen allerede vet hva som skjer, et millisekund før den siste meldinga tikker inn.

En slik sammenheng kunne kanskje også forklart hvorfor flere som opplever déjà vu føler at de kan forutsi hva som kommer til å skje.


EDIT : her er hele linken http://www.forskning.no/Artikler/200.../1140447487.05
Sist endret av holy_toy; 2. mai 2010 kl. 12:15.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
forklare fenomenet... har du prøvd å google eller wikipedia?
Vis hele sitatet...
Det har han tydeligvis ikke.
Fra engelsk wikipedia:
In particular, this may result from an overlap between the neurological systems responsible for short-term memory (events which are perceived as being in the present) and those responsible for long-term memory (events which are perceived as being in the past). The events would be stored into memory before the conscious part of the brain even receives the information and processes it.
Vis hele sitatet...
Det ser ut som om vi lagrer informasjonen i langtidsminnet før den bevisste delen av hjernen oppfatter det, og vi vil dermen huske at det har skjedd før selv om det skjer der og da.
On a slightly related note: Jeg opplevde fenomenet svært ofte da jeg var yngre, men kan ikke huske at dette har skjedd de siste 10-15 årene. Er det noen som vet om dette generelt avtar med årene?
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
On a slightly related note: Jeg opplevde fenomenet svært ofte da jeg var yngre, men kan ikke huske at dette har skjedd de siste 10-15 årene. Er det noen som vet om dette generelt avtar med årene?
Vis hele sitatet...
Tviler på at det har noe med alder å gjøre.

Men er interessant spørsmål er jo HVA som gjør at dette skjer. Og om det at man slutter å få det er bra eller dårlig?

Fungerer hjernen på en litt treg/dårlig måte, eller er det et helt vanlig fenomen som bare skjer i blandt uansett alder og tilstand?

Akuratt dette kan jeg ikke finne noe informasjon om..
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
On a slightly related note: Jeg opplevde fenomenet svært ofte da jeg var yngre, men kan ikke huske at dette har skjedd de siste 10-15 årene. Er det noen som vet om dette generelt avtar med årene?
Vis hele sitatet...
Ser ingen helt spesifikk informasjon om det, men følgende sitat fra Wikipedia kan tyde på at det er like vanlig for voksne som barn:
The experience of déjà vu seems to be quite common among adults and children alike.
Vis hele sitatet...
Sitat av Source
Fungerer hjernen på en litt treg/dårlig måte, eller er det et helt vanlig fenomen som bare skjer i blandt uansett alder og tilstand?
Vis hele sitatet...
Som skrevet over er nok den ledende teorien at signaler fra sansene lagres i korttidsminnet før de når bevisstheten, noe som gjør at du kan huske det du opplever i øyeblikket. Det er et helt vanlig fenomen, og det skjer med jevne mellomrom med de aller fleste. Forskningen på det er noe begrenset, ettersom det skjer sjelden og sporadisk, og derfor er vanskelig å gjenskape i kontrollerte omgivelser, men det antas blant enkelte å ha en forbindelse med uriktige elektriske utladninger i tinninglappen. Fra Wikipedia:
The strongest pathological association of déjà vu is with temporal lobe epilepsy.[5][6] This correlation has led some researchers to speculate that the experience of déjà vu is possibly a neurological anomaly related to improper electrical discharge in the brain. As most people suffer a mild (i.e. non-pathological) epileptic episode regularly (e.g. a hypnagogic jerk, the sudden "jolt" that frequently, but not always, occurs just prior to falling asleep), it is conjectured that a similar (mild) neurological aberration occurs in the experience of déjà vu, resulting in an erroneous sensation of memory. For someone who regularly has such seizures, there is typically a feeling of déjà vu associated with whatever sensations (particularly sounds) may be occurring nearby.
Vis hele sitatet...
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
On a slightly related note: Jeg opplevde fenomenet svært ofte da jeg var yngre, men kan ikke huske at dette har skjedd de siste 10-15 årene. Er det noen som vet om dette generelt avtar med årene?
Vis hele sitatet...
Samme med meg. Hadde forholdsvis mange av dem, når jeg var yngre, men de siste 10-15 årene kan jeg ikke huske å ha hatt noen.
Sitat av cazber Vis innlegg
Samme med meg. Hadde forholdsvis mange av dem, når jeg var yngre, men de siste 10-15 årene kan jeg ikke huske å ha hatt noen.
Vis hele sitatet...
Samme her.

Det skjedde utrolig ofte når vi var ute å kjørte bil med familien, og jeg satt i baksetet å tittet ut av vinduet. Fikk fryktelig ofte en bombesikker følelse av at jeg hadde sett stedet før, uten at jeg faktisk hadde det. Det var nesten som at jeg fikk en "utadæsjælopplevelse"
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Sitat av mo3 Vis innlegg
Du ser ting fra ditt tidligere liv, eller skal få har jeg hørt. Morsom med Déjà vu
Vis hele sitatet...
Alle seriøse new-agere vet at déjà vu er bitte små ormhull som åpner seg i hjernen. Om du er heldig kan du fange dem med masseproduserte glasspyramider og putte dem i en krystallkule og det er slik babyer blir til!
Jeg tror, eller egentlig er jeg helt sikker(Men hva hjelper det?) på at Deja Vu er når man opplever noe man har drømt, en såkalt sanndrøm som noen kaller det.

Jeg hadde en periode for mangen år siden der jeg fikk denne følelsen veldig ofte, ikke lenge etter jeg hadde begynt å bruke cannabis. Etter hvert som jeg fikk Deja vu opplevelser så kunne jeg huske at dette var noe jeg hadde drømt.

Det var så ofte at jeg sluttet å få selve Deja Vu følelsen og med en gang relaterte det til en drøm.
Sitat av skolms Vis innlegg
Jeg tror, eller egentlig er jeg helt sikker(Men hva hjelper det?) på at Deja Vu er når man opplever noe man har drømt, en såkalt sanndrøm som noen kaller det.

Jeg hadde en periode for mangen år siden der jeg fikk denne følelsen veldig ofte, ikke lenge etter jeg hadde begynt å bruke cannabis. Etter hvert som jeg fikk Deja vu opplevelser så kunne jeg huske at dette var noe jeg hadde drømt.

Det var så ofte at jeg sluttet å få selve Deja Vu følelsen og med en gang relaterte det til en drøm.
Vis hele sitatet...
Ekstremt lite sannsynlig. For det første er det gjerne slik at man kjenner igjen alle detaljene i situasjonen, og for det andre skulle det da være mulig å forutsi hendelser i stor detalj basert på hva man har drømt, og det er så vidt meg bekjent aldri gjort i kontrollerte omgivelser.
Kanskje dette blir litt OT, men følte for og dele litt erfaringar rundt Déjà Vu'ene eg har hatt

Déjà Vu er eit merkligt men også litt kosligt fenomen og da! Får daglig følelsen av at eg har gjort dette her før, og er 110% på at eg var her dagen før med nett samme setting. Har og opplevd at eg har drømt om hendinga fleire dagar før det faktisk skjer. Synst den følelsen eg får når Déjà Vu slår inn er deilige, den følelsen på at er så sikker på at det har sjedd ein gang før, men er fortatt litt usikker på deg sjølv. Kanskje litt merkligt og skrive at eg er 110% sikker men og usikker :P

Har ikkje sett meg inn i og finne ut om Déjà Vu, føler det vil ødlege moroa når det skjer
Som sagt, skjer daglig og opp til flire gangar og det har hold på sida eg var rundt 10 år og er 17 år nå.

Kan huske godt ein episode når eg var rundt 11 år og satt i trappa heime og såg ned, og eg husker godt at eg hadde sett dette hadde sjedd før! Var så sikker og skjønte ikkje korfor eg fekk den følelsen, meget creepy for meg da. Første gangen eg kan huske eg har følt Déjà Vu.
Jeg hadde en litt skummel opplevelse for ikke så lenge siden.
Jeg drømte for kanskje rundt et år siden, om at en kompis kom full på skolen, at vi satt i kantina, og at meg og han bestemte oss for å kjøre opp med scooteren hans å hente bilen hans og jeg skulle kjøre og han sitte ved siden av. vi gikk ut å satt oss på scooteren og han sa plutselig at det var tomt for luft i dekket, vi må ned på bensinstasjonen å fylle! vi kjørte ned dit og fylte, men så møtte vi på politiet, og prøvde å kjøre i fra de lenge, men så fikk de stoppa oss et annet sted i bygda. så våkna jeg.

Dette skjedde for ikke lenge siden, nøyaktig det samme, fram til det punktet kompisen min sa til meg at dekket var tomt og vi måtte ned å fylle luft. da sa jeg til han at dette kan vi ikke, fordi dette har jeg drømt og det ender ikke bra. Den følelsen jeg fikk akkurat når jeg oppdaget at dette hadde jeg drømt var nokså ekkel og rar for å si det sånn.

Når jeg drømte dette, hadde ikke kompisen min verken bil eller scooter, og scooteren så prikk lik ut i drømmen som den gjør i virkeligheten.

vet noen hva dette kan være?
Sist endret av Is0x; 3. mai 2010 kl. 10:51.
Sitat av Provo Vis innlegg
Ekstremt lite sannsynlig. For det første er det gjerne slik at man kjenner igjen alle detaljene i situasjonen, og for det andre skulle det da være mulig å forutsi hendelser i stor detalj basert på hva man har drømt, og det er så vidt meg bekjent aldri gjort i kontrollerte omgivelser.
Vis hele sitatet...
Så du sier jeg har en sinnsforvirrelse og at jeg innbiller meg ting?

Hehe, neida men det er nok akkurat det som har skjedd. Absolutt ingenting kan få meg til å endre mitt syn på hva deja vu er. Men som jeg nevnet tidligere så hjelper det fint lite hva jeg er sikker på og ikke
Tror er som nevnt tidligere her.
Som oftest når jeg får det får jeg det 3-5 ganger etter hverandre.
Kan sammenlignes med lagg i spill.


Utrolig ekkelt, når det varer lenge :S
Sitat av skolms Vis innlegg
Så du sier jeg har en sinnsforvirrelse og at jeg innbiller meg ting?
Vis hele sitatet...
Hehe, nei jeg sier at du trekker en tvilsom og komplisert konklusjon fra noe som kan forklares på en mer jordnær og fornuftig måte, hvor sistnevnte kan backes opp med vitenskapelige observasjoner. Hvis du faktisk skulle vært sanndrømt innebærer det fenomener som aldri har blitt observert i kontrollerte omgivelser, og som ikke kan forklares med kunnskapen og vitenskapen vi besitter i dag, mens den mer anerkjente forklaringen gir akkurat samme resultat, bare at den kan forklares med enkle slutninger ut fra allerede kjente fenomener. Ting er neppe overnaturlig hvis det enkelt kan forklares med naturlige fenomener.

Det du opplever er svært vanlig, så det er ikke snakk om en sinnsforvirrelse - da er i så fall hele verden sinnsforvirret.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har hatt to forskjellige utrolige deja vu-opplevelser. Den siste var forrige uke. Men kan fortelle om den første først; jeg drømte at bestemor kom og ga meg en kopp med katter på, en slags plastikkkopp med rillete sugerør. Og dagen etterpå så kom hun søren meg og ga meg en helt prikk lik kopp, og jeg merka det underveis at dette hadde jeg jo drømt i natt! Jeg freaka helt ut!

og den siste skjedde da i forrige uke. Jeg og en kompis hadde røyket grønt. Det var hans første gang, men jeg hadde røyka før. Vi var temmelig høye og skulle gå ned mot byen, og så stoppet jeg ved en hus like ved byen. Det jeg ikke merka var at kompissen min hadde stoppet bak meg og vi stod begge å betraktet dette huset. Så sa jeg; her har jeg søren meg vært før! Og han sa seg veldig enig. Vi hadde de helt samme minnene fra dette huset, at det var noen som grillet på verandaen, og at det var et lite hoppeslott i hagen. Helt sykt egentlig! Kan virkelig naturen forklare dette? Det værste er at ingen av oss har vært i den gata der før en gang.

Har søkt litt på dobble deja vu'er, men ikke funnet særlig mye. Var én på yahoo-answers som hadde en liknende opplevelse. Kan dere forklare dette?
Har hatt det sånn jeg og.. Men det rare er at jeg har tenkt på noe, så opplevd det. Som om jeg så inn i framtiden..
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg kan ikke huske mer enn 2 deja vu'er, men ihvertfall den ene var en drøm. jeg drømte det og omtrent en måned senere skjedde det. Den andre gangen tror jeg det var en drøm, men jeg var usikker da deja vu'et inntraff. Jeg sier ikke jeg er 100% sikker nå, det kan jo hende deja vu'et klusser med langtidshukommelsen så det virker som om man har opplevd det for lenge siden, og at det da "lagres" som en drøm, fordi det er det som virker mest sannsynlig for hjernen at er en situasjon du kan ha opplevd det samme i, men så skyldes det egentlig mikroskopise forsinkelser i hjernen... Jeg likte ihvertfall forsinkelses teorien godt...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
On a slightly related note: Jeg opplevde fenomenet svært ofte da jeg var yngre, men kan ikke huske at dette har skjedd de siste 10-15 årene. Er det noen som vet om dette generelt avtar med årene?
Vis hele sitatet...
fordi når man går på skole så er hver dag lik den neste. jobb kan v?re mer variert. spørs hva du jobber som
Homemade Retard
zeicko's Avatar
okey.. men har noen drømt noe så opplevd det senere i våken tilstand. det er helt forjævlig
HøyRisiko Psykopat
eg har hatt deja vu mange ganger men husker dei ikkje så godt, men eg husker en som eg hadde for 1 veke siden var på skulen å skulle på butikken og kjøpe mat, og da holdt han ene eg gikk med på å gå på tryne i tillegg til at eg kjente igjenn en som kom mot oss i tillegg til at eg husket akkuratt hva han ene sa etterpå.
å de va noe eg hadde drømt når eg var kanskje 10 år :O "16 nå"
Deja vu er bare gøy.

Jeg vil bare fortelle om den merkeligste gangen jeg har hatt det..
Det var i fjor sommer. Jeg har ofte lucid dreaming. det vil si, jeg kan bestemme hva jeg gjør i drømmene, fordi jeg er på en eller annen måte halvveis våken. Jeg husker iallefall drømmene veldig godt dagene etter, og tenker nesten alltid på hva jeg drømte på vei til skolen.

Iallefall, jeg drømte at jeg lekte meg en triksesykkel på en badeplass. Jeg cruiset litt fram og tilbake og gjorde noen dårlige forsøk på triks. Jeg husket drømmen når jeg våknet i detaljer. Alt ifra hvilken farge sykkelen var, og hvor overrasket jeg ble når jeg fikk en slags varm vind i fjes på vei opp bakken..

Akkurat, og da mener jeg, akkurat det samme skjedde irl noen uker senere.. Alle detaljer var helt lik, og jeg vet at jeg drømte det før det skjedde.. alt var altså heelt likt..

Da måtte jeg virkelig sette meg ned og tenke over hva som akkurat hadde skjedd, for det var bra sykt der og da..

Jeg har vanlig deja vu et par ganger i måneden ellers, helt vanlige altså. Da får man følelsen av at man har drømt det. Jeg vet jeg drømte det.

Jeg forventer egentlig ikke at noen skal klare å forklare dette, fordi jeg tror hjernen er så alt for kompleks. Mange jeg har snakket om tror ikke et ord av historien, men det er altså helt sant.

Det finnes mange forskjellige typer søvn og drømming, så hvorfor ikke forskjellige typer deja vu?
Hmm, enkleste forklaringen hjernen min klarte å presse ut var vel denne:

Et eksempel kan være hvis man står på bakken, ser opp mot et høyt sted. Ser en person er på vei til å hoppe.
Si det tar 5 sekunder for personen fra han hopper til han lander.
Etter si.. 4,99 sek. Har hjernen din skjønt at denne personen er død, og akkurat i det lyden kommer inn (altså et smell fra bakken), reagerer hjernen din på at "han traff bakken, og er død". Og du vil på disse mikrosekundene rekke å tenke over alt sammen 2 ganger. Og etterpå tenke at du har tenkt dette før (altså 0,01 sek før) som du kan tro har hvert lenge før, men du klarer aldri å forklare når det var du tenkte på dette.

-

Andre, er vel historien min.
Da jeg var borti en del psykadeliske rusmidler, og hvertfall hver 8/10 gang jeg var i en trip, kunne jeg se denne spesielle store dammen, en liten oversvømmelse i en stor grop i en skog.. Altså noe som kunne hvert helt random.
Noen mnd etterpå, fant jeg og en kamerat oss et sted i en random skog, et sted jeg aldri hadde hvert før.
Og satte i gang med det vi gjorde. 5minutter inn i trip'en, ser jeg denne dammen, fra samme vinkel jeg hadde sett den 50 ganger før i fantasien min. Og skjønner at "Fy-fader dette er det jeg har sett hver gang"

Som da virket som en ganske ekstrem Dêja-Vû
Morsomste delen igjen var at når jeg "Våknet til", stod jeg med vann til litt over knærne og frøys midt i denne dammen.
Skvatt godt. Er vel den jeg har som har hvert min sykeste.
Det som er litt rart og tenke på med Dèja Vu er at man "vet" hva som skal skje. Jeg bruker alltid og få den følelsen når jeg snakker med noen, jeg vet på forhånd hva som vil bli sag og hva som vil utspille seg, jeg får følelsen av at alt kommer til og ende opp dårlig hvis jeg ikke gjør helt annerledes enn slik jeg "så" det.

Så hvis Dèja Vu er noe man opplever og lagrer i minnet før hjernen har bearbeidet det, hvordan kan man bryte inn og si det samme som den du snakker med? Bryter man ikke ett lite tidsperspektiv da?

Hvordan får man tid til alt det, man burde vel i prinsippet bli hengende etter?
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Jeg bruker alltid og få den følelsen når jeg snakker med noen, jeg vet på forhånd hva som vil bli sag og hva som vil utspille seg, jeg får følelsen av at alt kommer til og ende opp dårlig hvis jeg ikke gjør helt annerledes enn slik jeg "så" det.
Vis hele sitatet...
De linjene har kommet ut av min munn @ Utredning.
Svaret jeg fikk, var at det var et helt normalt symptom på en del av Schizofreni.

Altså hvis jeg har en DV, og merker at "Oi, nå kommer det snart", altså at du f.eks sitter i en samtale som du vet kommer til å føre til det du har "opplevd før". Og du føler en tvang til å si det samme som ble sagt "før". Hvis ikke vil du skifte "historien" på en slags måte.


OT:
- Sjekk ut Presque Vu om det fins tid til det. Ganske interssant fenomen dette også.
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Så hvis Dèja Vu er noe man opplever og lagrer i minnet før hjernen har bearbeidet det, hvordan kan man bryte inn og si det samme som den du snakker med? Bryter man ikke ett lite tidsperspektiv da?
Vis hele sitatet...
Du kan sannsynligvis ikke si det samme som den du snakker med noe bedre enn når du ikke har déjà vu, men det kjennes slik ut der og da.

Sitat av amfibiguruen
Iallefall, jeg drømte at jeg lekte meg en triksesykkel på en badeplass. Jeg cruiset litt fram og tilbake og gjorde noen dårlige forsøk på triks. Jeg husket drømmen når jeg våknet i detaljer. Alt ifra hvilken farge sykkelen var, og hvor overrasket jeg ble når jeg fikk en slags varm vind i fjes på vei opp bakken..

Akkurat, og da mener jeg, akkurat det samme skjedde irl noen uker senere.. Alle detaljer var helt lik, og jeg vet at jeg drømte det før det skjedde.. alt var altså heelt likt..
Vis hele sitatet...
En relativt vanlig opplevelse innen déjà vu, er akkurat det du beskriver der. Mens denne opplevelsen foregår "husker" du tydelig at du har drømt det før, og kanskje til og med når du har drømt det. Likevel er det slik at disse minnene skapes i det samme øyeblikket som déjà vuet oppleves. Dette kan også skyldes falske minner som et resultat av schizofreni.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har jeg ikke sett denne tråden før?
Déjà vu skjer hele tiden, hender det går over flere minutter også.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Må skuffe dere alle å si at hjernen deres lagger bare litt
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har hatt sånn noen ganger at jeg finner ut at nå har jeg deja vu, og som oftest er det mens jeg gjør noe. I det jeg får deja vu'en, så kan jeg bestemme om det skal gå slik jeg husker det, eller om jeg skal bryte. har prøvd begge greier og det funker ! ganske spennende.

men noen som kan forklare denne dobble deja vu'en jeg og en kompis hadde, som jeg skrev om litt lenger opp i tråden?
Jeg har ingen erfaringer med deja vu og lignende, men det høres interessant ut "å være inne i" et, og velge om man skal avbryte det eller ikke. Men det høres enda mer artig ut å hinte om tingene som kommer til å skje (dersom du er bombesikker på dette). Hvis du f.eks. vet at det snart kommer ei måke å driter i hodet på kameraten din mens dere konverserer, kan du jo gi han en serviett og si at han kan få bruk for den snart. Eller nevne at han begynner å få måne, og spør om han har prøvd å gjødsle oppe der?

Og så er det bare å vente og le hysterisk når det skjer!
Sitat av Hegepuppemasør Vis innlegg
Jeg har hatt sånn noen ganger at jeg finner ut at nå har jeg deja vu, og som oftest er det mens jeg gjør noe. I det jeg får deja vu'en, så kan jeg bestemme om det skal gå slik jeg husker det, eller om jeg skal bryte. har prøvd begge greier og det funker ! ganske spennende.
Vis hele sitatet...
Så spennende at du glemmer alle eksempler som kunne bidratt oss til å undre om dette utsagnet var noe interessant?

Sitat av Hegepuppemasør Vis innlegg
men noen som kan forklare denne dobble deja vu'en jeg og en kompis hadde, som jeg skrev om litt lenger opp i tråden?
Vis hele sitatet...
I'll bite.

Sitat av Hegepuppemasør Vis innlegg
Jeg har hatt to forskjellige utrolige deja vu-opplevelser. Den siste var forrige uke. Men kan fortelle om den første først; jeg drømte at bestemor kom og ga meg en kopp med katter på, en slags plastikkkopp med rillete sugerør. Og dagen etterpå så kom hun søren meg og ga meg en helt prikk lik kopp, og jeg merka det underveis at dette hadde jeg jo drømt i natt! Jeg freaka helt ut!
Vis hele sitatet...
Hukommelse er en tricky greie. Den kan gå feil mange ganger, og man bør virkelig ha i mente at det også er en konstruktiv prosess - man kan danne et minne utifra hva man føler man "skulle" huske selv om det ikke var det som skjedde.

Hva om du husket rekkefølgen her feil, og fikk drømmen etterpå?
Hva om du hadde blitt lovt denne koppen, men hadde glemt løftet fra bestemoren din bevist, men som du husket i drømmen?
Hva om du noen ganger før hadde fått en slik kopp?

Kan du utelukke alle disse?

Sitat av Hegepuppemasør Vis innlegg
og den siste skjedde da i forrige uke. Jeg og en kompis hadde røyket grønt. Det var hans første gang, men jeg hadde røyka før. Vi var temmelig høye og skulle gå ned mot byen, og så stoppet jeg ved en hus like ved byen. Det jeg ikke merka var at kompissen min hadde stoppet bak meg og vi stod begge å betraktet dette huset. Så sa jeg; her har jeg søren meg vært før! Og han sa seg veldig enig. Vi hadde de helt samme minnene fra dette huset, at det var noen som grillet på verandaen, og at det var et lite hoppeslott i hagen. Helt sykt egentlig! Kan virkelig naturen forklare dette? Det værste er at ingen av oss har vært i den gata der før en gang.
Vis hele sitatet...
For det første var dere påvirket av rus, og sannsynligheten for å tukle med hukommelse og tankeprosesser er høyere da.

Det som skjer er at en av dere igangsetter en konstruktiv prosess som skaper minnet der og da, og som den andre deltar i. Et hus grilling på veranda og hopeslott i hagen er ikke veldig unikt, og jeg antar dere kombinerer minner fra veldig liknende tidligere tilfeller. "Husker du dette??" er et utsagn som utvilsomt setter igang en prosess hos noen andre der de leter etter tidligere tilfeller av det som nevnes, i dette tilfellet veranda og grilling og hoppeslott: noe omtrent enhver nordmann må ha sett flere ganger i livet. Om dere helt synkront hadde kommet på å begynne en hukommelsesprosess uavhengig så kunne det kanskje vært litt mer interessant (dog er det mekanismer der også), men jeg er ganske sikker på at en av dere begynte tankeprossesen om at dere måtte begynne huske og konstruere minner.
Sist endret av Kinseek; 17. august 2010 kl. 00:18.