Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 10792
Hei

Si jeg ikke har lappen på bil (mistet, ikke tatt den etc). Så er jeg ute å kjører, blir stoppet og politi spør om vognkort og førerkort. Jeg informerer om at jeg har glemt lommeboken men vognkort har jeg. Deretter vil jeg tro de spør om navn og personnr.

Dette er selvfølgelig ikke ditt navn eller ditt personnr for du har i dette tilfelle ikke lappen. Så du oppgir kompis/familemedlem sitt navn og personnr.

Så spørsmålet mitt er. Vil dette gå greit i praksis dersom dette bare er en vanlig rutinekontroll? Jeg tenker dem har jo ikke noe bilde i databasen av vanlige folk. Så dersom man oppgir helt riktige opplysninger hvordan vil det se ut?

Noen erfaringer eller noen som vet?


Mvh
De kommer nok til å spørre etter legitimasjon for å få bekreftet at du er den du sier du er, og deretter sjekke at du har lov til å kjøre bil. Om du ikke har noen som helst legitimasjon på deg, kan du vel risikere at de tar deg med på stasjonen for å få sjekket ut identiteten din.
Sist endret av KultNick; 12. mars 2013 kl. 18:07.
Har glemt lappen en gang hvor jeg ikke hadde noen annen legitimasjon med. Da kjørte de etter meg hjem for å sjekke den.
Du har ikke lov å kjøre uten lappen eller legitimasjon, så en bot får du nok uansett.
Sist endret av TheWaveable; 12. mars 2013 kl. 18:09.
Trådstarter
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Har glemt lappen en gang hvor jeg ikke hadde noen annen legitimasjon med. Da kjørte de etter meg hjem for å sjekke den.
Vis hele sitatet...
Hvor lenge er dette siden? Fant forresten en lignende tråd her på freak. Men der var det mer av eldre historier fra noen år tilbake. Vil tro systemet til politiet er blitt bedre bare på de siste 5 år .
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Hvor lenge er dette siden? Fant forresten en lignende tråd her på freak. Men der var det mer av eldre historier fra noen år tilbake. Vil tro systemet til politiet er blitt bedre bare på de siste 5 år .
Vis hele sitatet...
Det er vel rundt to år siden cirka. Har glemt førerkortet ved andre tilfeller også, men da har jeg hatt med bankkort. Har heldigvis ikke fått bot så langt for det.
Trådstarter
Sitat av TheWaveable Vis innlegg
Du har ikke lov å kjøre uten lappen eller noen for for legitimasjonm, så en bot får du nok uansett.
Vis hele sitatet...
Ja det er jeg klar over, men alle kan være uheldig å bli frastjelt eller rett og slett miste pengeboken. Så en bot hadde vel vært på sin plass uansett, men tenkte hovedsaklig på dette med oppskjekking av identitet osv.
Sjangsen for å bli stoppet er også nokså liten da. Har blitt stoppet 2 ganger i kontroll. Begge gangene var beltekontroll og ingen av gangene skulle de se lappen... Har jo vært tilfeller der noen har kjørt uten lappen i 80år http://www.vg.no/bil-og-motor/artikk...artid=10068766
Sitat av TheWaveable Vis innlegg
Sjangsen for å bli stoppet er også nokså liten da. Har blitt stoppet 2 ganger i kontroll. Begge gangene var beltekontroll og ingen av gangene skulle de se lappen... Har jo vært tilfeller der noen har kjørt uten lappen i 80år http://www.vg.no/bil-og-motor/artikk...artid=10068766
Vis hele sitatet...
Hmm.. Det kommer litt an på biltype, og når man kjører. Jeg opplevde å bli stoppet vanvittig mye en periode. Hadde en Volvo 240. (Aldri mer.)
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Ja det er jeg klar over, men alle kan være uheldig å bli frastjelt eller rett og slett miste pengeboken. Så en bot hadde vel vært på sin plass uansett, men tenkte hovedsaklig på dette med oppskjekking av identitet osv.
Vis hele sitatet...
Tviler på at de lar en mann som ikke har mulighet til å vise til papirer som sier hvem han er kjøre videre. For alt de vet kan du være ettersøkt elns.
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Ja det er jeg klar over, men alle kan være uheldig å bli frastjelt eller rett og slett miste pengeboken. Så en bot hadde vel vært på sin plass uansett, men tenkte hovedsaklig på dette med oppskjekking av identitet osv.
Vis hele sitatet...
Politiets operasjonssentral kan sjekke om du har gyldig førerkort. Stopper politiet deg i vanlig rutinekontroll kjører de ofte agent på bilen i tillegg. Da får de opp navn på eier av bil og hendelser bilen din er registrert på i politiets logg. Om du ikke kan legitimere deg på noe vis slipper ikke politiet deg med mindre det oppstår noe veldig alvorlig de må rykke ut på.

I teorien fungerer planen din dersom du har en vanntett historie. Dvs. du har f.eks bankkortet til en person med gyldig førerkort(med bilde som ligner), en bil som er registrert på den du identifiserer deg som og er en særdeles god løgner.
Trådstarter
Sitat av TheWaveable Vis innlegg
Tviler på at de lar en mann som ikke har mulighet til å vise til papirer som sier hvem han er kjøre videre. For alt de vet kan du være ettersøkt elns.
Vis hele sitatet...
Du sa akkurat at du var blitt stoppet i en kontroll der de ikke spør om førerkort? For alt de viste kunne du vært etterlyst
Tenker meg de også kan da godta personalia om dette stemmer helt overens med databasen dems.

Med igjen, dette er noe jeg synser over så hadde vært morro med noen som hadde vært i en slik situasjon
Ja, men du snakker om å bli stoppet i en førerkortkontroll. Det er noe annet
Sitat av TheWaveable Vis innlegg
Du har ikke lov å kjøre uten lappen eller legitimasjon, så en bot får du nok uansett.
Vis hele sitatet...
Det kommer mest an på hvordan du oppfører deg det. Har selv blitt stoppet flere ganger uten lappen eller legg og aldri fått bot for det. Heller aldri blitt tatt med pga manglende ID. Politiet har bare notert seg navn og personnummer og tatt seg en liten tur i bilen sin og sikkert sjekket opp om de data jeg oppga stemte. Aldri forsøkt å oppgi feil personalia så vet ikke om de har mulighet til å sjekke bildet. Vet at det er bilder i passregisteret, er det bilder også i førerkortregisteret også?

Sitat av Vesuv Vis innlegg
Politiets operasjonssentral kan sjekke om du har gyldig førerkort. Stopper politiet deg i vanlig rutinekontroll kjører de ofte agent på bilen i tillegg. Da får de opp navn på eier av bil og hendelser bilen din er registrert på i politiets logg. Om du ikke kan legitimere deg på noe vis slipper ikke politiet deg med mindre det oppstår noe veldig alvorlig de må rykke ut på.

I teorien fungerer planen din dersom du har en vanntett historie. Dvs. du har f.eks bankkortet til en person med gyldig førerkort(med bilde som ligner), en bil som er registrert på den du identifiserer deg som og er en særdeles god løgner.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hen du har informasjonen fra men det er ikke korrekt det du sier.
Jeg har blitt stoppet flere ganger uten lappen og har ikke engang fått bot. Vær hyggelig og høflig tror jeg nok er nøkkelen og forsøk å virke oppriktig. Så går det nok helst bra. Sålenge du ikke er involvert i en ulykke, da får du svi og kan få stort krav om du volder skade pga krav fra forsikringa.
Trådstarter
Virker som om det er litt forskjellig tolking av hvordan politiet opererer i det tilfelle jeg beskrev. Ser det er litt forskjellige meninger. Har selv også hørt fra flere hold at de ikke har fått noen bot pga manglende personlia. Men anngående det med å gi ut adresse og personnr til en som har lappen er det ikke så mange av :P

Men er vel litt vesentlig det random67489 lurer på, får dem opp førerkortbilde i bilene sine nå?
Sitat av random67489 Vis innlegg
Det kommer mest an på hvordan du oppfører deg det. Har selv blitt stoppet flere ganger uten lappen eller legg og aldri fått bot for det. Heller aldri blitt tatt med pga manglende ID. Politiet har bare notert seg navn og personnummer og tatt seg en liten tur i bilen sin og sikkert sjekket opp om de data jeg oppga stemte. Aldri forsøkt å oppgi feil personalia så vet ikke om de har mulighet til å sjekke bildet. Vet at det er bilder i passregisteret, er det bilder også i førerkortregisteret også?



Vet ikke hen du har informasjonen fra men det er ikke korrekt det du sier.
Jeg har blitt stoppet flere ganger uten lappen og har ikke engang fått bot. Vær hyggelig og høflig tror jeg nok er nøkkelen og forsøk å virke oppriktig. Så går det nok helst bra. Sålenge du ikke er involvert i en ulykke, da får du svi og kan få stort krav om du volder skade pga krav fra forsikringa.
Vis hele sitatet...
Hva er det som ikke stemmer? Du har ikke blitt stoppe, og fått kjøre videre uten at politiet har sjekket at du faktisk har gyldig førerkort. I scenarioet trådstarter har skissert innehar han ikke gyldig førerkort, og da holder det virkelig ikke bare å være hyggelig om du blir stoppet.

Jeg hører stadig vekk tilfeller hvor sjåføren ikke har med seg førerkortet på politiradioen. Da ber tjenestemannen operasjonssentralen om å sjekke om sjåføren har gyldig førerkort.

Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Virker som om det er litt forskjellig tolking av hvordan politiet opererer i det tilfelle jeg beskrev. Ser det er litt forskjellige meninger. Har selv også hørt fra flere hold at de ikke har fått noen bot pga manglende personlia. Men anngående det med å gi ut adresse og personnr til en som har lappen er det ikke så mange av :P

Men er vel litt vesentlig det random67489 lurer på, får dem opp førerkortbilde i bilene sine nå?
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør de ikke. Med unntak av de politidistriktene som har deltatt i pilotprosjektet med iPads i bilene kan ikke politimennene gjøre noen søk i felten selv. Alle agentsøk osv må operasjonssentralen ta seg av.
Før jeg fikk lappen på bil ble jeg en gang stoppet i 4-tiden på natten. Jeg kjørte da en kompis sin bil, og hadde kun vært på en døgnåpen bensinstasjon for å handle noe brus og småtteri. Da ble jeg spurt om førerkort og vognkort, hvor jeg deretter ga ham vognkortet og sa jeg ikke hadde med meg lommebok. Unnskyldningen da var at en annen kompis som satt på i bilen hadde betalt for alt og jeg ikke hadde tenkt på å ta med lommeboken. Jeg utga meg da for å være eieren av bilen, og ble bedt om å si mitt personnummer. Jeg visste da ikke hele personnummeret til bileier, men visste heldigvis når han var født så jeg sa fødselsdatoen og påsto jeg ikke husket resten. Politiet gikk så tilbake i sin egen bil i et par minutter før de kom tilbake med vognkort og ønsket meg god tur videre.
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Hva er det som ikke stemmer? Du har ikke blitt stoppe, og fått kjøre videre uten at politiet har sjekket at du faktisk har gyldig førerkort. I scenarioet trådstarter har skissert innehar han ikke gyldig førerkort, og da holder det virkelig ikke bare å være hyggelig om du blir stoppet.

Jeg hører stadig vekk tilfeller hvor sjåføren ikke har med seg førerkortet på politiradioen. Da ber tjenestemannen operasjonssentralen om å sjekke om sjåføren har gyldig førerkort.
Vis hele sitatet...
Uten å si det helt sikkert mener jeg at politiet har en slags liten skjerm på dashbordet med et lite tastatur, og den skal være knyttet opp mot førerkortregisteret etter hva jeg har hørt. Vet at tidligere så sjekket de opp via radio.

Om ts kan få sjekket om politiet har tilgang til fotoID fra bilene sine, så kan han nok være rimelig trygg sålenge han klarer å oppgi korrekte personalia på sitt søskenbarn, kamerat eller hvem han nå ønsker å utgi seg for. Pugg fødsel+personnr, adresse i folkeregisteret etc. Sørg for å ha en troverdig historie om hvorfor lommeboka mangler. Og vær høflig så går det nok bra.

De gangene politiet har stoppet meg uten id/lappen så har de notert mine personalia på en liten lapp og gått inn i politibilen. Etter en liten stund har de kommet tilbake og etter litt prat, mye beklagelse fra min side og løfte om å alltid huske lommeboken heretter har jeg alltid fått kjøre videre uten bot.
Ble stoppet flere ganger enn det jeg har ronket når jeg kjørte rød Ford Mondeo.
Nå kjører jeg en svart Honda Accord. Aldri blitt stoppet.

Men med min bestefar bil (Røde Forden) ble jeg stoppet 2ganger av sivilen på under 1år.
Når jeg kjørte ei rød Nissan ble jeg også stoppet av sivilen etter sånn 1uke.

TS: Hold deg unna røde biler
Sist endret av Mentaltsvak101; 12. mars 2013 kl. 20:56.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Uten å si det helt sikkert mener jeg at politiet har en slags liten skjerm på dashbordet med et lite tastatur, og den skal være knyttet opp mot førerkortregisteret etter hva jeg har hørt. Vet at tidligere så sjekket de opp via radio.

Om ts kan få sjekket om politiet har tilgang til fotoID fra bilene sine, så kan han nok være rimelig trygg sålenge han klarer å oppgi korrekte personalia på sitt søskenbarn, kamerat eller hvem han nå ønsker å utgi seg for. Pugg fødsel+personnr, adresse i folkeregisteret etc. Sørg for å ha en troverdig historie om hvorfor lommeboka mangler. Og vær høflig så går det nok bra.

De gangene politiet har stoppet meg uten id/lappen så har de notert mine personalia på en liten lapp og gått inn i politibilen. Etter en liten stund har de kommet tilbake og etter litt prat, mye beklagelse fra min side og løfte om å alltid huske lommeboken heretter har jeg alltid fått kjøre videre uten bot.
Vis hele sitatet...
Jeg var gjerne litt kjapp i uttalelsen min. Noen UP-biler har et system som heter Scireduct. Mobiliti er på vei inn, men har kun vært testet i et par PD så langt. Prøveperioden er ferdig nå.

I Bergen brukes radioen for å sjekke førerkort/regnr/person i aller høyeste grad. Men når du sier det hører jeg ikke ofte trafikkseksjonen på radio, så mulig de har Scireduct.

Et typisk UP-dashbord ser slik ut: http://pub.tv2.no/multimedia/na/arch...11099544x3.jpg

Mobiliti: http://www.politiforum.no/id/4832
Jeg har blitt stoppet to ganger i trafikken, og begge gangene hadde jeg ikke med meg førekort eller annen legitimasjon.
De spurte om fødsel- og personnummeret mitt, satte seg i bilen, sjekket det og sa at alt var greit.

Så i teorien skal det gå greit.
Sist endret av hermando; 12. mars 2013 kl. 21:07.
Trådstarter
Takk for det hermando. Men som jeg har spurt noen her før (:P), er dette lenge siden? Med unntak av hva du svarer så har da (som jeg regnet med) politiet ikke bilde informasjon fra sin patruljebil der de står. Med andre ord, er man flink å snakke for seg, kan sin lekse og ikke havnet i en ulykke eller den slags. Så kan dette i praksis gå veldig greit.

Men igjen, flere egen hendelser mottas gjerne
Som regel går det greit med personalia om man har "glemt" annen legitimasjon.

Hvor ofte tror du ikke politiet møter på folk som kjører med lommeboken glemt i en annen jakke and so on..

Er de skeptisk så spør de såkalte kontroll spørsmål. Navn på dine foreldre, fødselsdatoer osv. Blir de med deg hjem for å se legitimasjon må du se, eller blitt oppfattet som jævlig tvilsom.

Det er forresten bare et gebyr for glemt førerkort, ikke bot.

Ja også spør de ofte den der; har du hatt noe med politiet å gjør tidligere? Om du failer på den så fatter jo betjenten selvsagt mistanke, så det er greit og ha litt info i bakhånd om førerkortets innhaver.
Sist endret av Skatteetaten; 12. mars 2013 kl. 23:06.
Trådstarter
Dette var jo et veldig luktrativt innlegg for de som kanskje vil praktisere denne metoden. Men for å være litt sær, hva er din fakta bygd på? Er det egne erfaringer eller har du tilfeldigvis enn venn som er politi?

Jeg vil jo tro at om man planlegger å kjøre noen turer uten førekort, så bør man kunne svar på de vanlige personenes innehaver av førekort sin info. Det er jo selve brosteinen i hele teorien
Sist endret av $pliffeN; 12. mars 2013 kl. 23:17.
en case til:
du har lappen, men sier du har mistet lappen, altså selve kortet. så får du en ny en, sånn at du har 2 førerkort.
også mister du lappen. men kjøre uten lappen men har det andre førerkortet ?
hva trur dere om det ?
Sitat av xDorangexD Vis innlegg
en case til:
du har lappen, men sier du har mistet lappen, altså selve kortet. så får du en ny en, sånn at du har 2 førerkort.
også mister du lappen. men kjøre uten lappen men har det andre førerkortet ?
hva trur dere om det ?
Vis hele sitatet...
Funker sikkert helt fint til de sjekker opp om du faktisk har den.

Forøvrig, kjøring uten lappen er egoistisk og idiotisk, uansett hvor flink du er til å kjøre bil.
Sitat av Mirriran Vis innlegg
Funker sikkert helt fint til de sjekker opp om du faktisk har den.

Forøvrig, kjøring uten lappen er egoistisk og idiotisk, uansett hvor flink du er til å kjøre bil.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Fordi "du" ikke har lyst til å bruke 20-30k på noe som egentlig burde vært mye, mye mye billigere?
Trådstarter
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Hvorfor det? Fordi "du" ikke har lyst til å bruke 20-30k på noe som egentlig burde vært mye, mye mye billigere?
Vis hele sitatet...
Hvor mye det burde koste å ta førerkortet kan man ta i en annen diskusjon. Det har ingen ting med det jeg spør om. Er helt enig i det du antyder, men som sagt; det er en annen diskusjon
Sist endret av $pliffeN; 13. mars 2013 kl. 00:56.
Skjedde med meg for rundt 1 år siden, var ute og kjørte og ble stoppa.
Spurte etter vognkort og førerkort, fant vognkort men hadde klart å miste lommeboka.
Hadde kjøpt meg noe mat 20 min tidligere så visste jeg hadde den med meg, så jeg lette helt febrilsk etter den.
Etter 5 min med leting uten at jeg fant den, sa de det bare var greit og jeg kunne kjøre videre og at de bare skulle sjekke opplysningene mine på stasjonen senere i kveld.

Så jeg kjørte videre, var ikke værre.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Kjørte i nesten et år uten lappen på moped, gikk fint det. Bare ikke kjør der det er rush trafikk som det ofte er kontroller på.



&
Du blir ikke magisk flinkere med å ha billappen, jeg kan sikkert kjøre bedre enn min bestefar selvom jeg bare har hatt noen få kjøretimer og han har hatt lappen i over 40 år.
Sist endret av ArtOfHacking; 13. mars 2013 kl. 07:28.
kjedelig streiting
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Du blir ikke magisk flinkere med å ha billappen, jeg kan sikkert kjøre bedre enn min bestefar selvom jeg bare har hatt noen få kjøretimer og han har hatt lappen i over 40 år.
Vis hele sitatet...
Og hvem er det som har vurdert hvor flink du er til å kjøre da? Deg selv? Hele poenget med lappen er at alle skal få litt opplæring i vanlig kjøring, mørkekjøring, førstehjelp, trafikkreglene osv, og ikke minst få vurdert at dette sitter av en ekstern sensor. Det er fort å tilegne seg uvaner i trafikken, noe kjøretimer kan rette på.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Og hvem er det som har vurdert hvor flink du er til å kjøre da? Deg selv? Hele poenget med lappen er at alle skal få litt opplæring i vanlig kjøring, mørkekjøring, førstehjelp, trafikkreglene osv, og ikke minst få vurdert at dette sitter av en ekstern sensor. Det er fort å tilegne seg uvaner i trafikken, noe kjøretimer kan rette på.
Vis hele sitatet...
Lappen er et veldig norsk fenomen.

Ta et konsept som er en veldig god ide, så i streben etter å gjøre det perfekt og minimere all risiko; sett så høye minstekrav og gjør det så unødvendig dyrt at den delen av befolkninga som ikke er 100% besteborgelig og kua mister respekten for hele greia.
Å lyve til snuten har sjelden positive utfall.
Om det er et problem for deg å overholde de ytterst få reglene som du må følge FØR du har tatt førerkortet, bør du kanskje la være å ta førerkortet i det hele tatt?
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Å lyve til snuten har sjelden positive utfall.
Vis hele sitatet...

Tvert i mot. Basert på egne erfaringer vil jeg si at å lyve til snuten har alltid positivt utfall. Og det å lyve til snuten har aldri gitt meg trøbbel, større bot eller noe negativt. De gangene jeg har valgt å lyve til snuten har resultatet vært positivt. Feks hvorfor jeg ikke har med lommebok med førerkort/bankkort. Eller hvorfor jeg kjørte mot enveiskjøringa. Å snakke sant til og å være ærlig mot snuten har sjeldent positive utfall og fører i verste fall til bot, domfellelse eller soning.

Sitat av xDorangexD Vis innlegg
en case til:
du har lappen, men sier du har mistet lappen, altså selve kortet. så får du en ny en, sånn at du har 2 førerkort.
også mister du lappen. men kjøre uten lappen men har det andre førerkortet ?
hva trur dere om det ?
Vis hele sitatet...

Risikoen er jo stor for at politiet enten sjekker dine personalia via radio eller smartdings straks du leverer fra deg "reserve-lappen". Det første de vil se er jo at du ikke skal kjøre bil og at du har mistet lappen. Du vil få straff for dette og kanskje også for dokumentforfalskning e.l. siden du jo vet at du har tapt førerretten.

Skal du kjøre uten lappen så bruk en annens identitet. Og håp at politiet ikke har bildedatabase tilgjengelig.
Sitat av Vesuv Vis innlegg
I teorien fungerer planen din dersom du har en vanntett historie. Dvs. du har f.eks bankkortet til en person med gyldig førerkort(med bilde som ligner), en bil som er registrert på den du identifiserer deg som og er en særdeles god løgner.
Vis hele sitatet...
Kan du ikke bare heller ha førerkortet hans da?
Sitat av frø Vis innlegg
Kan du ikke bare heller ha førerkortet hans da?
Vis hele sitatet...
Då må jo personene være svært like av utseende eller så vil vel politiet oppdage at de blir lurt. Er nok enklest å kjøre uten lappen og ID men å oppgi annen personalia.
Kan også legge til at du får gebyret på stedet, det vil ikke komme noe i posten om den blir betalt innen fristen.

Det er jo selvsagt meget passende i en slik situasjon.
Sist endret av Skatteetaten; 13. mars 2013 kl. 16:33.
Har vært med på at det du nevnte gikk fint, personen som kjørte oppga personalia på broren. Han hadde heller ikke legitimasjon, men så er det heller ikke så mange som går rundt og kan sin brors fødselsnummer utenat.

...Men det var nok heller unntaket enn regelen, stort sett er det ikke så lurt å kjøre rundt uten lappen i lengden.
Trådstarter
Sitat av Fishface Vis innlegg
Om det er et problem for deg å overholde de ytterst få reglene som du må følge FØR du har tatt førerkortet, bør du kanskje la være å ta førerkortet i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Er det meg du hentyder til? Hva vet du om jeg har lappen eller ei? Mange som er nysgjerrig på narkotika, men er ikke alle som bruker det forde. Men jeg fikk en tanke om dette, så bare lurte hvordan det fungerte i praksis. Etter som jeg kan regne med så gjør det jo det i mange tilfeller.

Med andre ord en veeldig stor glipp/feil i politiet. I løpet av utallige avisartikler samt flere egne historier om dette, vil jeg tro denne teorien blir brukt i stor grad.

Dette er kun tatt på egne meninger og erfaringer. Men igjen, hvor mange dødsulykker er det blitt med folk uten lappen? Ikke i så stor grad som ruskjøring vil jeg tippe.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Har vært med på at det du nevnte gikk fint, personen som kjørte oppga personalia på broren. Han hadde heller ikke legitimasjon, men så er det heller ikke så mange som går rundt og kan sin brors fødselsnummer utenat.

...Men det var nok heller unntaket enn regelen, stort sett er det ikke så lurt å kjøre rundt uten lappen i lengden.
Vis hele sitatet...
Problemet ligger litt i at folk her har forskjellige erfaringer fra møte med onkel.
Noen mener man blir tauet inn på stasjonen, andre blir kjørt hjem for vise legitimasjon etc. Mens andre har vist at teroien min også fungerer i praksis.

Men er det ingen med noe politierfaring, kjennskap eller god kunnskap om hvordan praksisen EGENTLIG er ved stopp uten legitimasjon .
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Men er det ingen med noe politierfaring, kjennskap eller god kunnskap om hvordan praksisen EGENTLIG er ved stopp uten legitimasjon .
Vis hele sitatet...
Jo. Det er nok det.

De spør deg om førerkort, vognkort. Du har glemt førerkortet, de spør om navn, p.nr og adresse. Så går han som regel bak bilen din med vognkortet å sjekker regnr i vognkort opp mot skiltnr samtidig som han tar en førerkort og kjøretøy kontroll via samband.

Om du får gebyr eller ikke, spørs på hvilken kontroll det er og i hvilket humør de på sentralen er, bruker du opp tid når det er mye å gjøre blir de ikke blid.
Sist endret av Skatteetaten; 13. mars 2013 kl. 22:24.
Trådstarter
Sterke ord Skatteetaten Du virker sikker i din sak, kan jeg spørre om hvor du har din erfaring fra?
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Men er det ingen med noe politierfaring, kjennskap eller god kunnskap om hvordan praksisen EGENTLIG er ved stopp uten legitimasjon
Vis hele sitatet...
Du er jo blitt fortalt hva som skjer gjentatte ganger nå. Politiet stopper deg i kontroll, de ber om vognkort og førerkort. Du har vognkort og leverer det mens du "ikke finner" lommeboken. Da ber politimannen deg om personalia og går inn i politibilen for å sjekke om det du sier stemmer. Før sjekket de personalia via radio, nå har noen biler tilgang til førerkortregisteret.

Spørsmålet er jo om førerkortregisteret inneholder bilder. Jeg tror at det ikke gjør det, for i saker med fotobokser har politiet fått kritikk for å gjøre uautoriserte oppslag i passregister for å sammenlikne foto av bilfører og bileier.

Dermed er det kun opptil deg selv og hvor kald du er når du snakker med snuten. Om du virker stressa eller nervøs så kan du bli taua. Er du cool lar de deg kjøre. Enkelt og greit.
Trådstarter
Det kan stemme random, men som du kanskje har lagt merke til så finnes det mange andre eksmpler enn det du kommer med. Og mange her er flinke til å slenge ut påstander om det ene og det andre. Men hva politiet EGENTLIG gjør i praksis har vi ikke fått noen konkrete svar på. For min del virker det opp til hvem du møter. Og selvfølgelig de tingene du ramser opp som å være "cool" å ha en fin tone med politet kan det gå greit. Men en eller annen dag så kan man møte på litt strengere strammer: Å de eksmeplene har vært tidligere i denne topicen

Men takk for dine erfaringer fra din tid. Dette bygger jo bare mer opp på teorien .
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Hvorfor det? Fordi "du" ikke har lyst til å bruke 20-30k på noe som egentlig burde vært mye, mye mye billigere?
Vis hele sitatet...
Vet dette er OT, men kunne ikke dy meg

Så hvis jeg ikke hadde hatt råd til å betale rundt 70-90.000kr (som jeg betalte) for førerkortet, hadde det vært helt greit at jeg kunne satt meg i bilen og kjørt av gårde? Hadde øvelses kjørt en god del før jeg begynte å kjøre opp og hadde god kontroll på bilen, trafikk reglene kunne jeg ut og inn.

Hele holdningen din er jo helt bak mål. At "du" ikke har råd til å betale prisen det koster skal ikke gå utover uskyldige i trafikken, ved at du ikke har fått den kunnskapen/opplæringen du egentlig skulle hatt. Hva i alle dager skal du si da hvis du kommer bort i en ulykke hvor det blir personskader? Sorry as, kammerat. Du skjønner, jeg visste ikke dette kunne skje fordi jeg ikke hadde penger til å ta lappen...
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Det kan stemme random, men som du kanskje har lagt merke til så finnes det mange andre eksmpler enn det du kommer med. Og mange her er flinke til å slenge ut påstander om det ene og det andre. Men hva politiet EGENTLIG gjør i praksis har vi ikke fått noen konkrete svar på. For min del virker det opp til hvem du møter. Og selvfølgelig de tingene du ramser opp som å være "cool" å ha en fin tone med politet kan det gå greit. Men en eller annen dag så kan man møte på litt strengere strammer: Å de eksmeplene har vært tidligere i denne topicen
Vis hele sitatet...

Det er selvsagt ingen garantier når en først bryter loven. Det gjelder bilkjøring på lik linje med alle andre lovbrudd. Men har en først bestemt seg for lovbrudd gjelder det å tenke gjennom hva som kan skje og forberede seg på best mulig måte. Jeg vil si at å kjøre uten lappen er relativt safe. For det første så kan du gjøre mye for å unngå å bli stoppet. Feks kjøre helt lovlig og sørge for at kjøretøyet er forskriftsmessigt slik at du unngår blålys pga manglende baklys eller å ha kjørt for fort e.l. Det er jo heller ikke ofte den vanlige mannen blir stoppet i kontroll, og om det skulle skje så er oddsen god for å komme seg unna ved å lyve. Du vil aldri få en 100% vanntett plan mtp kjøring uten førerkort, annet enn å faktisk kjøre opp da.
Trådstarter
Nei, jeg er heller ikke ute etter garantier. For det finnes alltid en hake bake det. Nå er det ikke dermed sagt at jeg skal kjøre uten lappen, for den lappen ligger på rett plass. Men er alltid god å få med seg litt ekstra info anngående prosidyrenene til politiet.

Jeg er nok ikke den eneste som ikke vil ha en polistat i distreiktet. Finnes mange sure epler hos dem å !
Hva om man har en tvillingbror, som selvfølgelig er prikk lik deg i utseende, du har han sin reserve førerkort, så vise du bare den? hadde det gått tro?
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Hva om man har en tvillingbror, som selvfølgelig er prikk lik deg i utseende, du har han sin reserve førerkort, så vise du bare den? hadde det gått tro?
Vis hele sitatet...
Ja, hvorfor skal ikke dette gå? Bare virk selvsikker så kommer du ganske langt uansett om du har en bror eller ei.
Sitat av Yoshii Vis innlegg
Hva om man har en tvillingbror, som selvfølgelig er prikk lik deg i utseende, du har han sin reserve førerkort, så vise du bare den? hadde det gått tro?
Vis hele sitatet...


Det er ikke akkurat veldig vanlig med eneggede tvillinger, så dette vil ikke hjelpe for de aller fleste.