Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4025
https://www.weedshop.no/produkt/dyrk...yrkesett-250w/
jeg vil holde det lukt fri mest mulig og skjult i husset så er åpen for forslag
takk for svar!
Sist endret av johnwick; 23. november 2020 kl. 00:58.
Trådstarter
4 0
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette settet skal være alt man trenger ?
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dyrt å gammelt sett, kommer bedre ut av det med dette . https://dyrkehuset.no/nb/pakker/telt...-600w-hps.html
Vis hele sitatet...
Så har man alt utstyr i dette settet for vokst fasen og blomstring fasen ?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av johnwick Vis innlegg
Så har man alt utstyr i dette settet for vokst fasen og blomstring fasen ?
Vis hele sitatet...
Den pakken der er større enn du linket til: Teltet er større, lampen er over dobbelt så kraftig.

Men, har du plass til det større teltet så er jo det ikke noe dumt valg.

Du har alt du trenger der bortsett fra potter, næring, jord og selve plantene.
Sitat av johnwick Vis innlegg
Så har man alt utstyr i dette settet for vokst fasen og blomstring fasen ?
Vis hele sitatet...
Bare en liten kommentar; det var flere på norcan (eller her inne) som har bestilt fra dyrkehuset men aldri fått varene. Sendte mail og 1-2 mnder senere fortsatt ikke noe svar så vær forsiktig med å legg mye penger der.
Bestiller aldri derfra selv.
Trådstarter
4 0
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Bare en liten kommentar; det var flere på norcan (eller her inne) som har bestilt fra dyrkehuset men aldri fått varene. Sendte mail og 1-2 mnder senere fortsatt ikke noe svar så vær forsiktig med å legg mye penger der.
Bestiller aldri derfra selv.
Vis hele sitatet...
Oh det var synd, har du noen andre sider med sånn sett men kanskje litt mindre da ? Og har de ikke fysisk butikk her i Norge ? Kan du ikke gå til butikken eller noe

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Bare en liten kommentar; det var flere på norcan (eller her inne) som har bestilt fra dyrkehuset men aldri fått varene. Sendte mail og 1-2 mnder senere fortsatt ikke noe svar så vær forsiktig med å legg mye penger der.
Bestiller aldri derfra selv.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Den pakken der er større enn du linket til: Teltet er større, lampen er over dobbelt så kraftig.

Men, har du plass til det større teltet så er jo det ikke noe dumt valg.

Du har alt du trenger der bortsett fra potter, næring, jord og selve plantene.
Vis hele sitatet...
Egentlig jeg vil ha mindre ikke så stor bra du sa det, har du noen forslag? Noen bra nettsider jeg kan kjøpe fra?
Sist endret av johnwick; 23. november 2020 kl. 21:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Noen ting kan kjøpes billig på alibaba / aliexpress. Bare vær litt forsiktig, mye varierense kvalitet.
Du kan få 125-250w led for 12-1500kr. Telt får du også kjøpt billig på en av disse sidene.
Om du er villig til å vente en stund på varene.
Ellers vet jeg om sweettomat.no
Mikrogartneriet.no
Gartnerbutikken.no
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av johnwick Vis innlegg
Egentlig jeg vil ha mindre ikke så stor bra du sa det, har du noen forslag? Noen bra nettsider jeg kan kjøpe fra?
Vis hele sitatet...
Mikrogartneriet er verdt å sjekke.
Sitat av johnwick Vis innlegg
https://www.weedshop.no/produkt/dyrk...yrkesett-250w/
jeg vil holde det lukt fri mest mulig og skjult i husset så er åpen for forslag
takk for svar!
Vis hele sitatet...
Stiller meg tvilende til ventilasjonen i denne pakken da vifta virker noe underdimensjonert i forhold til filteret og samtidig skal den kjøle ned HPS lampa.
Jeg ville nok ha slengt på en ekstra vifte med cooltube her for å slippe å måtte justere oppsettet hele tiden pga. potensielle varme- og luktproblemer.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Knask Vis innlegg
Stiller meg tvilende til ventilasjonen i denne pakken da vifta virker noe underdimensjonert i forhold til filteret og samtidig skal den kjøle ned HPS lampa.
Jeg ville nok ha slengt på en ekstra vifte med cooltube her for å slippe å måtte justere oppsettet hele tiden pga. potensielle varme- og luktproblemer.
Vis hele sitatet...
Det er jo vanlig å ha et filter som har større kapasitet enn vifta. Det er heller når filteret har lik eller mindre kapasitet enn vifta at lukt kan bli et problem.

250w HPS er ikke store problemet i et slikt telt, men det er avhengig av
at rommet har noe ventilasjon ja. Brukte selv 400w HPS i et 1x1x2 en gang i tiden.
Sist endret av Dodecha; 24. november 2020 kl. 08:00.
Gartnergrossisten og gartnerbutikken kan du sjekke. Jeg har bestilt led fra kina som var konge
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er jo vanlig å ha et filter som har større kapasitet enn vifta. Det er heller når filteret har lik eller mindre kapasitet enn vifta at lukt kan bli et problem.

250w HPS er ikke store problemet i et slikt telt, men det er avhengig av
at rommet har noe ventilasjon ja. Brukte selv 400w HPS i et 1x1x2 en gang i tiden.
Vis hele sitatet...
Jeg har opplevd at problemet kan oppstå både ved under- og overdimensjonert vifte.

Å kjøre 250 watt i et telt på 80 x 80 uten ekstra kjøling er ikke noe jeg hadde gjort, og heller ikke noe jeg ville anbefalt til en nybegynner.
Det skal ikke all verdens med stress til før man blir sittende igjen med betydelig mindre utbytte enn det man kunne ha endt opp med hvis forholdene hadde vært nærmere det optimale.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg har opplevd at problemet kan oppstå både ved under- og overdimensjonert vifte.

Å kjøre 250 watt i et telt på 80 x 80 uten ekstra kjøling er ikke noe jeg hadde gjort, og heller ikke noe jeg ville anbefalt til en nybegynner.
Det skal ikke all verdens med stress til før man blir sittende igjen med betydelig mindre utbytte enn det man kunne ha endt opp med hvis forholdene hadde vært nærmere det optimale.
Vis hele sitatet...
Jasså? Overdimensjonert vifte vil jo skape problemer: En vifte som trekker mer luft enn filteret klarer å bearbeide vil skape lukt, men en vifte som trekker mindre luft enn filteret kan takle vil ha en god "sikkerhetsmargin" siden filteret klarer å håndtere luftmengden.

HPS er kraftige saker ja, man får ikke helt inntrykket hvor varme og hvor mye lys de faktisk gir. Det er jo samme pærene som var i gatelykter før (og kanskje eksisterer enda noen steder), så man kan jo tenke seg hvordan det er med ei så kraftig lampe i et lite telt.
Men, om man ventilerer ut av rommet, helst ut av bygget, og får passiv inn-luft fra ventilene i teltet skal det gå ganske greit,

Cool-tube er selvfølgelig enda mer effektivt, men jeg tror TS kan klare seg uten, men det er litt avhengig av rommet teltet skal stå i selvsagt.
Jasså? Overdimensjonert vifte vil jo skape problemer: En vifte som trekker mer luft enn filteret klarer å bearbeide vil skape lukt, men en vifte som trekker mindre luft enn filteret kan takle vil ha en god "sikkerhetsmargin" siden filteret klarer å håndtere luftmengden.
Vis hele sitatet...
Ja, men nå foreslår jeg ikke å overdimensjone viften heller.
Jeg påpeker at den er noe liten og at jeg ville helst ha gått opp en størrelse på både vifte og filter, hvis ikke cooltube hadde vært aktuelt da.

HPS er kraftige saker ja, man får ikke helt inntrykket hvor varme og hvor mye lys de faktisk gir. Det er jo samme pærene som var i gatelykter før (og kanskje eksisterer enda noen steder), så man kan jo tenke seg hvordan det er med ei så kraftig lampe i et lite telt.
Men, om man ventilerer ut av rommet, helst ut av bygget, og får passiv inn-luft fra ventilene i teltet skal det gå ganske greit,

Cool-tube er selvfølgelig enda mer effektivt, men jeg tror TS kan klare seg uten, men det er litt avhengig av rommet teltet skal stå i selvsagt
Vis hele sitatet...
Ja, her er vi enige, men av erfaring syns jeg dette blir mer pes enn man trenger å utsette seg selv for.

Når man dyrker sånn at man akkurat på kusehåret holder seg innenfor ønskede parametere stiller det høyere krav til den som dyrker og man får kortere tid til å oppdage og korrigere feil i oppsettet.
Hvis du vil sjekke ut kina led så kan jeg anbefale kingbrite. Rimelig og bra.
Bruker samme led chips som andre dyrere high end led lys uten å være like dyr.

Det går også an å kjøpe diy sett for cob lys og qb lys der.

Kanskje en liten cob på 50-100w gjør susen for deg?

Mtp mest lys for penga så går nok prisen til quantum boards.
Trådstarter
4 0
Tenker å kjøpe full sett da og trenger plass til 2-4 planter skal se i nettbutikkene og finne noe bra skal sende link
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Knask Vis innlegg
Ja, men nå foreslår jeg ikke å overdimensjone viften heller.
Jeg påpeker at den er noe liten og at jeg ville helst ha gått opp en størrelse på både vifte og filter, hvis ikke cooltube hadde vært aktuelt da.
Vis hele sitatet...
Ah, da misforsto jeg, beklager. Vi er enige der, kan godt ha ventilasjon som trekker mer enn det som er i den pakken.

Sitat av johnwick Vis innlegg
Tenker å kjøpe full sett da og trenger plass til 2-4 planter skal se i nettbutikkene og finne noe bra skal sende link
Vis hele sitatet...
Om du skal ha 2-4 planter må du ha større telt. Det her kan være en grei pakke:

Telt Darkroom R300
125mm Kanalvifte 400/m3 med terostat/hastighetskontroll
Rhino pro 500/m3 kullfilter
Ventilasjonsrør


Når det kommer til lys kan du velge LED eller HPS: LED er dyrere men de skaper mindre varme, er ganske ufarlige og varer lenge. Nye LED lamper er ganske bra nå kontra for bare et par år siden og er utmerket lys for plantene.

HPS er det som alltid ble brukt før, det står for High Pressure Sodium, så gassen inni er under trykk. Disse bør behandles med en smule fornuft og respekt. Man skal ikke berøre pæren med fingrene, fettet fra fingrene dine kan være nok til at pæren eksploderer når den blir varm.
De krever ganske mye spenning for å kunne tenne, så de har en ballast for å få rett strøm, en litt stor tung metallboks som omformer strømmen. Spenningen som kommer ut fra denne er ganske høy, og får man denne i seg kan man virkelig ødelegge seg, eller i værste fall dø.

Nå høres jo det her helt horribelt ut, men jeg har jobbet med "farlige" lamper som HPS og Xenon pærer som er større enn en glassbong uten en eneste ulykke hittil, så igjen: Er man forsiktig og vet hva man gjør er det ikke noe problem.

So, alternativ for led er, som jeg sa, dyrt: Lumatek Zeus 465W

Eller HPS 400W.
Phillips master son t
Cooltube reflektor
Lumatek 400W dimbar ballast

I tillegg må du ha selve dyrkesystemet, som kan være så enkelt som potter med jord som du vanner og gir næring til selv. Hydroponi som omfatter et reservoar med næringsløsning som vannes via timere eller et konstant rennende system uten noe medium, eller Coco, som virker som noe endel folk sverger til, en slags blanding av hydro og medium: Planten gror i kokosnøttfibermatter, og blir vannet jevnlig av pumper.
Sist endret av Dodecha; 24. november 2020 kl. 14:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
seriøst Dodecha teltet du linket er jo av absolut gigantisk størrelse til 2-4 planter . jeg hadde sikkert fått inn 15 planter der.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av magnet Vis innlegg
seriøst Dodecha teltet du linket er jo av absolut gigantisk størrelse til 2-4 planter . jeg hadde sikkert fått inn 15 planter der.
Vis hele sitatet...
Høres ut som du har veldig små planter, en plante kan lett ta 1x1m2, man kunne lett dekke hele teltet der med en eller to planter om man fletter greinene inn i det rutenettet, også kjent som LST. men om man lar ting vokse omtrent rett opp så skal de gå 4 brukbare planter i teltet.
okej, glemte at du sikkert tenker på photopheriods, jeg har alltid holdt meg til autoer. isåfall så har du nok rett.
Hvor mange autoer vil være optimalt i det teltet ts linker til på 80x80x160?
jeg har hatt 2 autoer på 60x60, det blir trangt men det går.

optimalt om frøene er vanskelig å få tak i for deg, skulle jeg hatt 1 pga lyset.
2 planter på det området kommer bli 2 små, istedenfor 1 stor.
har hatt 1 auto på 60x60, og har fått 120g på planten. med 100w led cob.

det har med dyrke-teknikk å lys å gjøre, man vil ikke stresse en auto for mye. helst la planten bare vokse- lst funker.

man waster liksom auto frø på å presse de inn i ett lite område, vs å kjøre 1 og 1, å få bra yield pr frø.
du kan plante en ny auto når den første nermer seg 4 uker allerede, uten at plassen har noe å si.

om du dyrker til ditt eget bruk, (+ kanskje 1 kompis) så er 1 plante vær 5 ish uke, mye mer en nok om du gjør det rett.
60x60 er standard plass for 1 plante. Har du høyt tak i rommet ?
Med topping av plantene og LST så tar de fort litt mer plass ja. Men greit å gjøre det slik med tanke på fordeling av lys.

Så kan det kanskje lønne seg å kjøre en lukt-test med noe som lukter litt sterkt. Feks. Wunderbaum? Litt kjett å sette de i blomst hvis det er lekkasjer i ventilasjonen din ^^
Sist endret av HelpMePlz; 25. november 2020 kl. 11:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Helt ærlig lurer jeg på hvorfor så mange her inne ser ut til å favorisere ruderalis strains (autoflower). I mine kretser skyr de det som pesten.

Det eneste argumentet jeg kan finne er at man slipper å tenke på lyssyklusen, men er det virkelig så vanskelig å gå fra konstant lys til 12 timer med lys og 12 timer uten per døgn?

Med vanlige strains kan man selv bestemme når du starter blomstring, så du kan ha en liten bonsai plante, eller du kan vokse den stor som et lite tre.
Er det bare til eget bruk? I så fall så trenger du ikke så mange watt eller mye plass. Dyrker selv, kun til eget bruk, og jeg får mer enn nok med en 60 watt lampe i et lite telt.
Sitat av RepeatingDigits Vis innlegg
Er det bare til eget bruk? I så fall så trenger du ikke så mange watt eller mye plass. Dyrker selv, kun til eget bruk, og jeg får mer enn nok med en 60 watt lampe i et lite telt.
Vis hele sitatet...
Hvor lite telt har du?
Sitat av Holotropiker Vis innlegg
Hvor lite telt har du?
Vis hele sitatet...
90x90x120 har jeg, men kunne helt fint klart meg med 60x60x90. Jeg fucka opp skikkelig første gangen fordi jeg undervurderte hvor inni hampen de strekker seg, så høyden var et større problem enn arealet. Poenget mitt er at man får nok av en plante til eget forbruk uansett hvor amatørmessig den er dyrket.

På en annen side så er det en veldig morsom plante å dyrke, så hvis prisen ikke spiller så mye rolle så vil jeg absolutt anbefalt noe litt romsligere og en lampe med mer watt så du kan dyrke litt større planter
Spikre deg en dyrkekasse selv, evt. 120x60 telt med en 240w QB fra Alibaba. De sender med DHL/FedEx så det tar ikke mer enn 10-12 dager. Passelig for 2 photo el 3 auto