Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4211
Installerte en skjult mikrofon i bilen til mistenkte. Hvordan klarer politiet slikt?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
På lik linje med at du, som de fleste andre kan lære seg å bryte seg inn i en bil, plante en mikrofon, sånn rent praktisk er det bare å gjøre det.
Klarer hva? Å komme seg inn i bilen eller å skjule en mikrofon og opptaker/sender?

Ingen av de er magisk vanskelige saker.
Det er vel ikke bare å lære seg å bryte inn i en bil? Hva med alarmen, låsen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Det er vel ikke bare å lære seg å bryte inn i en bil? Hva med alarmen, låsen?
Vis hele sitatet...
https://www.youtube.com/watch?v=dpuVqMnEtIs

Låser er nærast uten unntak ei høfleg oppfordring om å halde seg unna. Det er svært få låser du kjem borti i dagleglivet som ikkje kan omgåast på få minutt med rett utstyr.
Ja det er mulig disse hadde en bil fra steinalderen. En nyere modell skal være vesentlig vanskeligere, så var det alarmen da.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Ja det er mulig disse hadde en bil fra steinalderen. En nyere modell skal være vesentlig vanskeligere, så var det alarmen da.
Vis hele sitatet...
Det høres jo ut som du kan såpass mye om billåser og alarmsystem at vi heller burde spørre deg hvordan de fikk det til?
Purken har utstyr til å komme seg umerket inn og ut av en bil å hvis de ikke har det så kjenner de folk som kan det. De kalte sikkert inn han her fyren til et rutine avhør å satset på at han kom kjørende i bil og at han var aleine i bilen sånn at de fikk jobbe i fred mens han var inne på det fake avhøret.
Sitat av mendez Vis innlegg
Purken har utstyr til å komme seg umerket inn og ut av en bil å hvis de ikke har det så kjenner de folk som kan det.
Vis hele sitatet...
Det har de sikkert.
Men TS lurer på hva slags utstyr. Hvordan de går frem.
Plastjern, oppblåsbar luftpute som presser døra forsiktig opp i hjørne av døra og ståltråd.

Akkurat på lik linje som NAF.

Alarmen; litt usikker men det skal være mulig å gå rundt den på en eller annen måte. Kopiert nøkkel???
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det har de sikkert.
Men TS lurer på hva slags utstyr. Hvordan de går frem.
Vis hele sitatet...
Kommer an på hvilken bil det er snakk om, hvis TS tror han får en steg for steg guide i hvordan dette gjøres så tror jeg han skal lete lenge. Det blir litt som hacking, man kan gi noen steg for steg instrukser på å utnytte et sikkerhetshull, men man lærer jo ingenting og snart er sikkerhetshulllet tettet, så metoden er ubrukelig.
Sist endret av Dodecha; 9. april 2021 kl. 19:19.
Hvordan man åpner eldre biler er lett å finne på nett.

Slik jeg har skjønte det så er det mulig å fange opp signalet fra elektroniske
bil låser hvis man er i nærheten og har utstyr til det. Denne artikkelen prater
om att det er vanskelig å stjele nye biler, men nevner samtidig dette med nøkkel signalet.

Har ikke noen spesifikk link, men har lest flere ganger om hackere som demonstrerer hvor lett de kan
komme seg inn i bilens systemer.
Som sagt, kommer an på hvilken bil. Ved 1-2 anledninger har jeg måttet bryte meg inn i egen bil 92-00 model av noe slag. Går an å ta av lista ved vinduet nederst og lirke med noe med en "krok" i enden til du får låst opp.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Ja det er mulig disse hadde en bil fra steinalderen. En nyere modell skal være vesentlig vanskeligere, så var det alarmen da.
Vis hele sitatet...
Nyere modell som en Tesla kanskje? https://www.youtube.com/watch?v=clrNuBb3myE

Bare synsing, men skulle ikke forundre meg om politiet med rettskjennelse kan kreve at bilprodusentene gir dem adgang til bilenøklenes koder.
Sist endret av Mullah; 9. april 2021 kl. 20:48.
De har hvertfall ingen problemer med å få låst seg inn i leiligheter og hus med nøkkel i sånne ærend, som oftest fått ekstranøkkel av huseier eller utleier, samarbeider med låsesmed eller sender spanere i ærend om å leke elektriker, nabo på underskriftskampanje men pennen virker ikke så du må inn i stua å hente penn og de har fem sek til å feste chip oppå garderobeskap ditt,
I bil har de garantert tilgang på slags universalnøkler fra leverandør eller utgir seg for å være en av bilvaskerne når du kjører bilen på vask eller hjulskift, bensinstasjonarbeider som later som de feier søppel rundt bilen din mens du står inne å betaler for bensin osv. Når de spaner på deg vet de bevegelsene og rutinene dine og ser sitt snitt.
Det å plassere utstyret er neppe noe som blir en spesielt stor utfordring for politiet. De har nok gode metoder for å ta seg inn gjennom låste dører, også i kjøretøy. Og sålenge de har fått klarert plasseringen av avlyttingsutstyr så kan de jo uansett bare leie inn nødvendig kunnskap til å få åpnet dørene slik at utstyret kommer på plass. Rent generelt så er det vel rimelig trivielt å få åpnet en bil. Og er det alarm spiller det vel nesten ingen rolle det heller? De færreste biler har jo kameraer og ingen folk reagerer jo på bilalarmer. Vi tenker jo bare at noen har glemt at alarmen står på. Eller at den ulingen har har noe med oss å gjøre og fortsetter med vårt. Og en som har drevet med avlytting noen ganger trenger vel uansett ikke mange sekunder for å plassere utstyret. Så kan jo bare døren lukkes og ferdig med det liksom.
New generation
colakork's Avatar
Politiet har kjørt opp i oppkjørselen min før bare for å rygge kleint unna i det jeg har sett dem.

Men så hadde de vel ikke reist hjem til noen i politi-varebil for å installere overvåknings utstyr.

Eller gjør dem!
Som tidligere bilberger kan jeg skrive under på at de aller fleste biler kan dirkes på relativt kort tid. Enten bruker du luftputer for å presse opp døra litt sammeb med en lang bøybar metallstreng for å få tak i dørhåndtaket / låspinne / låsbryter innenfra, for så å vippe opp disse så bilen åpner seg. Vw/tyske merker funker ikke dette på, men man kan man bruke bumpkey. De fleste bilbergere har slike. Ellers har nok politiet tilgang til elektronikk som kopierer signalet fra FOB'en, som igjen da kan sendes ut igjen for å åpne bilen. Disse kan bestilles på nett, så det er ikke så hokus pokus å få tak i. Ellers har de fleste bilprodusenter universalnøkler som politiet sikkert får låne om de spør pent. En av "metodene" politiet bruker er helt vanlige bilbergere. Vet kolleger har åpna dører for politiet både pga razzia men også i situasjoner med bekymringsmeldinger. Dette gjelder både i vanlige hus og i kjøretøyer. Låsesmeder blir også brukt.
Sist endret av Singhell; 10. april 2021 kl. 16:27. Grunn: La til litt mer
Kanskje han hadde vært i arresten og så brukte de bare enkelt å greit bilnøklene hans til å komme inn??
Tviler sterkt på at politiet bruker metoder som kopierer signaler fra nøkler slik vi har sett "kriminelle" gjør.(om det er nyere type bil)

Det er nok sammerbeid med merkeforhandler.
Limited edition
Moff's Avatar
Hvorfor er dere overbevist om at politiet har kommet seg inn i bilen? Hvis jeg skulle avlyttet en moderne bil, så hadde jeg glatt blåst i å prøve å komme meg inn i den, jeg hadde simpelthen plassert utstyret på undersiden av kjøretøyet. Å snike en bitteliten mikrofon inn gjennom en sprekk, nære nok til at man kan høre hva som foregår inni - eller bare drille hull i gulvet på bilen, det er da ikke særlig vanskelig. Artikkelen skriver jo også at lydkvaliteten er svært dårlig, så det er da noe som tyder på at mikrofonen ikke er plassert på innsiden av kjøretøyet.
Sitat av colakork Vis innlegg
Politiet har kjørt opp i oppkjørselen min før bare for å rygge kleint unna i det jeg har sett dem.

Men så hadde de vel ikke reist hjem til noen i politi-varebil for å installere overvåknings utstyr.

Eller gjør dem!
Vis hele sitatet...
Hehe kan garantere deg at de ikke har kommet i sånt ærend da For nei det gjør dem ikke!
Sitat av Mullah Vis innlegg
Bare synsing, men skulle ikke forundre meg om politiet med rettskjennelse kan kreve at bilprodusentene gir dem adgang til bilenøklenes koder.
Vis hele sitatet...
Tjeh, det kan du si. Dette blir selvsagt synsing fra min side, men jeg tror ikke dette er tilfelle. Det er flere grunner:
  1. Jeg kan ikke finne noen lovhjemmel som åpner for det. Jeg kan ha oversett noe kritisk, men jeg har i alle fall gjort et hederlig forsøk på å sette meg inn i tvangsbruk generelt. De kan spesifikt kreve tilgang til datasystemer, men jeg har ikke sett noe tilsvarende for fysiske sikkerhetssystemer.
  2. Hvis de krevde at låsesmeden eller bilforhandleren utleverte nøkler, hva skulle hindre vedkommende i å plapre? Så vidt jeg vet har de ingen formelle muligheter til å ilegge ufrivillige tredjeparter munnkurv, og hele etterforskninga vil gå fløyten hvis rykter begynner å svirre. Det beste er jo om den mistenkte ikke har noen konkrete grunner til å tro han er under oppsyn.
  3. I en rettssak må forsvaret få anledning til å sjekke at alt er gjort etter boka. Det innebærer å få innsyn i alle rettslige kjennelser og slikt. Siden shit lekkes alle veier, og pressen elsker å skrive om politiets teknikker, så burde denne metoden ha dukket opp i forbindelse med tidligere saker hvor de har avlyttet biler. Det hadde heller ikke vært noen grunn til å prøve å holde det skjult; hadde de hatt hjemmel hadde det vært en ryddig og redelig måte å utføre oppdraget på.
  4. Når rykter om slikt begynner å florere vil tilbyder være veldig tydelig på at de samarbeider med politiet og bare gir info etter kjennelse. Telenor og Microsoft sier det slik at kundene deres vet hva de har å forholde seg til. Burde ikke låsesmeder, bilforhandlere og andre gjøre et tilsvarende nummer ut av å være lovlydige og seriøse aktører som tar personvern på alvor og alt det der?
Som sagt, jeg kan være på bærtur her. Men jeg har mer tro på Moff sin langt enklere forklaring om at de bare gir faen i å bryte opp bilen hvis det er for vanskelig. De burde klare å få de resultatene de trenger på den måten, og det er denne fremgangsmåten som involverer færrest frie variabler.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. april 2021 kl. 00:28.
Dere tenker alt for avansert!

Uten å nevne kilder så er det så enkelt som at personen som kommer inn til avhør blir spurt om å legge igjen eiendeler i en boks på utsiden av rommet.

Så låner de bare nøkkelen.
Enkelt og greit ��

Tviler svært mye på at de legger seg under bilen og forsøker å finne hull, eller borer hull i bilen.

Vet også at politiet i noen tilfeller klarer å åpne døren med eget utstyr. Men i en så "kritisk" sak så tror jeg ikke de har tatt sjansen på det, med tanke på alarm, etc.

Keep it simple!
Tja, jeg har sett rettspapirer at det var gps sporer på mim 90 modell bil. Aldri merket noe. Var under spaning