Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3863
Jeg har ganske mange bøker, og kunne godt tenkt meg å organisere disse i en oversikt på en eller annen måte. Første tanken min er regneark/Google Sheets, der f.eks. tittel, forfatter, ISBN, sjanger, utgiver etc. kan være egne kolonner. Fordelen med dette er at jeg da enkelt får det tilgjengelig på alle enheter, og at jeg kan "filtrere" ved å sortere etter spesifikke kolonner. Det jeg savner, er f.eks. "tags", som i etikettene i MacOS. Mange av bøkene er fagbøker, så det hadde vært nice å kunne klistre på f.eks. taggen «Python», så jeg senere kunne filtrert på tags også. Kanskje en database hadde vært bedre? Det finnes sikkert gode løsninger for dette allerede? Jeg har funnet et par løsninger som passer for store biblioteker og lignende, men som virker helt overkill for mitt lille bruk?

Noen som har noe tips?
BRAND ∞ STRONG
Regneark funker sikkert helt fint,

Orker ikke lete opp hva de het, men jeg var på utkikk etter det samme for noen år siden.
Husker jeg fant flere programmer som var dedikert til formålet (torrents).
Disse kunne f.eks laste ned info og bokomslag.
Organiserte bokhyller og klistremerker eller tusj på bokryggene slår meg som den enkleste løsningen med mindre du sitter på et bibliotek som er mer omfattende enn det som passer inn i en vanlig bolig. Kanskje ikke så sexy, men.
Kjør en server på maskinen og en cms løsning og legg alle bøker inn i databasen. Du kan legge til felter som du ønsker slik at du får lagt til feks sammendrag, tags, nøkkelord osv. Åpner du brannmuren så kan du også gjøre oppslag fra mobilen utenfor hjemmet. Har du mange som låner bøker av deg så kan du også legge til en lånefunksjon slik at du får oversikt over utlånte bøker, hvem som lånte hva og dato.
Notion har et litt fiffig databasesystem hvor du kan filtrere og lage visninger på en tabell. Kanskje litt overkill om det er alt du skulle bruke det for men verdt å ta en titt tror jeg.
Trådstarter
Det dreier seg om 300–400 bøker. Foreløpig har jeg grei oversikt (i hodet) over hva jeg har og ikke har selv, men som _abc_ er inne på, så låner jeg også ut bøker, og da er det greit å kunne gi folk en brukervennlig måte å se hva jeg har å tilby. Det slo meg at jeg kanskje kan lage en webapp for dette. Har ikke gjort det før, men tror jeg skulle klare å få det til med litt tålmodighet. Men da må jeg vel designe systemet også, og jeg har egentlig ikke bestemt meg helt for hvordan jeg vil ha det. Kanskje noe à la filtreringssystemet til Komplett og FINN osv, der man i venstre menyen kan huke av verdier fra forskjellige kategorier.

Notion har jeg prøvd tidligere, men syntes det var litt vanskelig. Mange av vennene mine gjør det imidlertid intuitivt og enkelt som bare det, så kanskje jeg bare er blitt gammel og avleggs.
Imellom interesser
Microsoft Access/Libreoffice for database kanskje?

Om du skal bruke ISBN burde du vurdere å investere en hundrelapp eller to i en strekkode leser. Fungerer som et USB-tastatur, bare å plugge inn og scanne.
Fikk bare kopiert en lang kjip affiliate link her nå men skriver du en pm kan jeg sende linken der om du vil.
Goodreads-app? Der kan du lage lister, scanne strekkoder, kommentere ol.
Du kan bruke https://calibre-ebook.com/ til både ebøker og døde trær (om enn litt mer kronglete å importere ordentlige bøker sist jeg sjekket)