Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1351
iTMS vil sannsynligvis bli lansert i Norge mot slutten av April, til glede for brukerne av iPod og iTunes. Apple oppgir at de har som mål å lansere iTunes i så mange land som mulig.

Hvis man skal tro på ryktene vil man se iTMS i Norge allerede 28. Februar. Tre av fire plateselskap Dagbladet har vært i kontakt med oppgir at iTMS lanseres den 28. Apple selv ikke vil røpe noe bestemt tidspunkt, kun at vi straks vil se iTMS i Norge.

Grunnen til at Apple ikke har lansert iTMS i Norge på et tidligere tidspunkt har hovedsaklig med rettighetsproblemer å gjøre. Nå ser det dermed ut som om de har kommet noen skritt lenger. I tillegg til låtene vi finner i nettbutikken i resten av verden, vil den norske versjonen i inneholde en rekke norske låter også.

På verdensbasis er det blitt lastet ned over 300 millioner låter fra nettbutikken, og trenden ser ut til å fortsette i samme retning. Kanskje blir piratkopiering av musikk mindre utbredt, som følge av denne lanseringen i Norge. Det gjenstår bare å vente og se.

Kilder: Dagbladet.no og Macrumors.com
Hvor mye koster det per låt da? Noen som vet?
I USA koster det 99cent er det vel. Så ligger vel rundt 9-10kr her i landet tipper jeg.
Ah. Sweet. Og jeg fyller 18 og får Visa og greier snart. Så lite jeg hører på musikk, kan jeg vel slenge ut en 10'er innimellom, og holde meg på den lovlige siden.
Aldri i livet om jeg kjøper lavkvalitets drittfiler med DRM. Altså, når det er såpass dårlig og dyrt kjøper jeg heller CD-en i butikken. Eneste må være de tilfellene der man kun liker én sang, men da får det heller være. Hører stort sett på artister som holder godt trøkk over en hel plate uansett.
Hvorfor i det hele tatt kjøpe sanger fra internett musikk butikker, når man kan laste dem ned gratis via torrent eller lignende?
Hvis det er noe spesielt bra musikk kjøper jeg altid albumet uansett pga bedre lyd, og er det ikke noe bra er det ikke værre en at man sletter det.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Kommer nok til å bruke den til å kjøpe noen album jeg allerede har, bare for å støtte artistene
E.S. Posthumus - Unearthed
Pink Floyd - The Dark Side of the Moon

Og kanskje noen til.. Piratkopiering er rett og slett enklere Enten rippe til lossless fra CDen til noen du kjenner eller bittorrent (Limewire klienter for enkeltsanger).
jeg skal bruke det flittig til å laste ned enkeltlåter jeg har lyst på.
(og jeg er en enkeltlåt-kind-of-guy. ikke for det, verdsetter et godt produsert album også)
P2P er hvertfall forsøplet av RIAA-filer som er enten ubrukelige eller høres ræva ut. jeg driter litt i iTunes DRM-en, det eneste som er litt synd er at DJ-programmer o.l. nok kanskje ikke støtter AAC.
Musikk kjøper jeg uansett i stor skala rett fra labels på vinyl, så jeg har ikke noe dårlig samvittighet for ulovlig nedlasting
Dumt spørsmål, men da kommer vel programmet iTunes på Norsk også?
iTunes er på norsk, ihvertfall i OS X.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Voyage: iTunes er på norsk den. Kanskje ikke på Windows. Men hvem bryr seg om Windows?

(Edit)Damn you Marjo!
Sliter med varige men etter bruk av Apple's QuickTime, men iTunes er sikkert bedre en det programmet. Må en bruke *kun* Visakort, eller kan jeg bruke mobiltelefon til kjøp av låter? Vil ikke bruke kort på *amerikanske* nett

Heh, tror både Macintosh og Windows må bøye av i fremtiden. Den dagen folk går dritt lei av DRM, overvåkning, blokkeringer og upraktisk dill.
rekylvinyl.no
Sitat av Nichotin
Aldri i livet om jeg kjøper lavkvalitets drittfiler med DRM
Vis hele sitatet...
Er litt usikker nå, men mener å ha lest at de også tilbyr albumene til nedlastning i sitt eget lossless-format. Men selvfølgelig med DRM.
Sitat av Voyage
Dumt spørsmål, men da kommer vel programmet iTunes på Norsk også?
Vis hele sitatet...
iTunes er på norsk for Windows også..
Sitat av StylePower
iTMS vil sannsynligvis bli lansert i Norge mot slutten av April, til glede for brukerne av iPod og iTunes. Apple oppgir at de har som mål å lansere iTunes i så mange land som mulig.

av Tor Magnus Hånde

Hvis man skal tro på ryktene vil man se iTMS i Norge allerede 28. Februar. ...[/i]
Vis hele sitatet...
Skal det stå februar der?

Digg med norsk itunes, kanskje jeg skal investere i en ipod, får sjekke hva jeg har til overs etter russefeiringen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
I like turtles
Skyfex's Avatar
Det vil koste 8kr per sang og 89kr per album. Allerede noen som har greid å*komme inn på butikken.