Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1350
For litt over to måneder siden kunngjorde AMD planer om et nytt system for bærbare datamaskiner som skal kunne utkonkurrere Intel sitt Centrino-system.

av Mats Kalland

Under IT-messen CeBIT lanserte AMD sitt nye system for bærbare datamaskiner, Turion 64. Asus hadde også en bærbar datamaskin med det nye systemet til utstilling på messen. Det nye systemet bærer kodenavnet Turion, og er basert på 64-bits arkitektur. Prosessorene går under kodenavnet ”Ivanoe”, og vil ha et lavt strømforbruk for lengre batteritid, en del av hovedkonseptet bak systemer spesielt konstruert for bærbare datamaskiner.

AMD håper med denne storlanseringen å ta igjen Intel på markedet for bærbare datamaskiner, hvor Intel har hatt monopol de siste årene etter at de lanserte Centrino-systemene. Intel, på sin side, lanserte nylig en oppgradering av Centrino-systemene - i form av Sonoma eller Centrino 2 som den også blir kalt.

Mange vil si at det ikke er verdt å ha en bærbar datamaskin uten et system beregnet for det. Det vil si, bærbare datamaskiner med vanlige desktop-prosessorer anbefales ikke, da de har for høyt strømforbruk, for mye støy og utvikler for mye varme. Dette er grunnen til at Intel utviklet Centrino, og til at AMD nå lanserer sitt eget system

Det ble lansert to modeller av Ivanoe-prosessorene, Ivanoe 2800+ og 3000+. Disse er klokket til henholdsvis 1,8 og 2,0 gigahertz.
Lurer på om disse bærbare vil bli billigere enn de centrino-baserte systemene..
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Ikke godt å si, men jeg vil tro at de vil komme på en konkurransedyktig løsning, i hvert fall.
Syntes det var på tide at AMD endelig begynner å komme etter på den fronten også.
Flyter jo snart over i Intel bærbare..
Jeg leste et sted at AMD forventet å få en lavere pris på Turion i forhold til Centrino.
Noen som har en antydning til når de bærbare vil være på markedet?
www.AlienWare.com har de bærbare maskiner med 3,6 ghz prosessor. Bare nevner det.
www.pcutstyr.no har de med 3,7 ghz prossessor...
For det er vel klokken som avgjør ytelsen, er det ikke?
Oi, jeg bare tuller. Jeg leste litt feil, så det virket som om det var revolusjonerende med 2ghz prosessorer.
Hehe. Ser bra ut, fett med et laptop-system på 64-bit, som er billigere enn Centrino.
Skal kjøpe en bærbar innen skolestart, så regner med det blir en sånn!
Benchmarks fra AMD: Gaming, Digital Media, Kontor.

Kritikk på AMDs egne benchmarks: The Register, /. diskusjon