Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1400
Advanced Micro Devices (AMD) planlegger å lansere en motpart til Intels notebook-teknologi, Centrino, under kodenavnet ”Turion”.

Intel har opplevd en stor suksess med sin Centrino-teknologi for bærbare PC-er, som blant annet inneholder Intel Pentium-M CPU-er som krever lite strøm, er støysvake og avgir lite varme. Nå skal AMD besvare ilden med sin nye serie chipset og prosessorer, under kodenavnet ”Turion”. Under Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas fortalte noen av lederne i AMD om dette systemet for bærbare PC-er.

AMD ga ikke ut noen foreløpige tekniske spesifikasjoner på prosessorene, men forteller at Turion-prosessorene vil passe fint inn i en tynn og liten bærbar PC. Ingen dato er fastsatt enda, men chipsettet vil lanseres samtidig som prosessorene.

Denne nye serien prosessorer vil gi AMD et lite dytt framover i konkurransen på det svært så lukrative markedet for bærbare PC-er. AMD hevder at et Turion-system vil være konkurransedyktig med et Centrino-system når det kommer til levetid på batteri og ytelse.

Intel lanserer en ny serie prosessorer for bærbare PC-er under kodenavnet Sonoma i løpet av de neste ukene.
Dette er noe jeg ser veldig fram til, da jeg har planer om å anskaffe meg en ny laptop til høsten. Slår AMDs løsning Centrino, og i tillegg er billigere (som AMD pleier å være), vil det nok bli Turion på meg. Det å ha laptop (windows/linux), er nesten ikke verdt det med desktop-prosessor, det blir for varmt, strømforbrukende og støyende.
Oi, jeg har jo lest artikkelen mange ganger, men først nå slo det meg at det blir jo et helt nytt spekter av bærbare maskiner! Jeg gleder meg som en unge til å se hvilke produsenter som velger å bruke Turion(tipper på Packard Bell og HP) og hvilken prisklasse de ender på. Kanskje vi får kraftige maskiner med lang batteritid til rundt 10.000?
Forhåpentligvis blir det en priskrig i mellom Intel og AMD av dette, og det kan ikke akkurat sees på som negativt
Håper det vil komme før høsten, for da blir jeg sannsynligvis å invistere i bærbar siden nesten alle studier forlanger det så og si.
Tror dere vi kan forvente mye lengre levetid på batteriene - 1-2 timer mer ? Da er vi oppe i ca 6 timer, eller vil det bli enda mer batteritid ?
Jeg antar vi kan forvente oss 6 timer batteritid. Forhåpentligvis kommer kanskje maskiner med SXGA eller bedre også ned under 12.000
6 timer høres ikke helt gærent ut, med tanke på at dagens Centrino-system lett holder i 6 timer. Skal AMD utfordre Intel må de jo kunne yte det samme eller bedre.