Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1524
Fikk på nyåret en mail fra Helt Hjem om at de har blitt hacket, og flere av deres kunder har fått sine personlig info delt.

Etter den hendelsen mottar jeg daglig telefoner fra norske nummer som viser seg å være ett reelt nummer når jeg søker det opp på Gule Sider. MEN, når jeg svarer anropet er det enten helt tyst eller så hører jeg kun noe bakgrunnsstøy/ofte litt svak musikk. Og anropet varet typ 10-15 sekunder, før det blir lagt på.

Jeg får også utallige mails, som ikke havner i søppelpost. Der inneholder mailene jeg mottar typ setninger som «Hei, «navnet mitt». Kan du svare meg i denne mailkjeden asap?»

Jeg mottar også SMS’er et par ganger i uka. Der står det ofte «Jeg ringer deg opp igjen senere» (Med et nummer som ikke engang har ringt meg).


Grunnen til at jeg mener dette har «ødelagt» livet mitt er fordi jeg bruker telefon i jobbsammenheng, og er i samtaler sikkert totalt over 2 timer hver dag i løpet av en arbeidsdag med forskjellige kunder.
Jeg er også redd for å bli scammet, fordi jeg handler krypto, og ønsker såklart ikke å få kontoen jeg har også ulike kryptobørser hacket! (Har nå all min krypto på en HDD som ligger gjemt, tør ikke engang å bruke Ledger mtp virus)

Dette er så irriterende, og jeg vet ikke hva jeg bør eller kan gjøre. Bytte nummer? Det er jo ett alternativ, men mtp jobb, familie, venner, kunder som har mitt nummer vil jo dette blir et styr uten like.


Føler nesten jeg har rett på noen form for erstatning av Helt Hjem. Sikkert ikke aktuelt, men med tanke på at det er flere enn meg som har fått informasjonen sin lekket, kan ikke gruppesøksmål være ett alternativ?
Sist endret av Pillfreak; 28. februar 2024 kl. 08:08.
Sier ikke at det du beskriver ikke kommer av Helt Hjem-hackingen, men det du beskriver er dessverre veldig vanlig uavhengig av Helt Hjem.

SMSene du får kan være fra folk som opplever det samme som deg. Telefonnummer-spoofing har blitt veldig vanlig.
Det er vanskelig å vite eksakt hvor nummeret ditt har blitt lekket hen uten grundig etterforskning. Om du finner flere rammede i samme sak så kan dere være inne på noe. Før det vil nok anmeldelse bli henlagt og saksgang være kostbar.

Men at de ringer deg og at du blir hacket er nok veldig lite sannsynlig. Tror redselen din har blitt irrasjonelt koblet sammen det du foretar på mobilen. Angående kryptovaluta og lignende kan du vel foreta på PC?
Sitat av soppråte Vis innlegg
Det er vanskelig å vite eksakt hvor nummeret ditt har blitt lekket hen uten grundig etterforskning. Om du finner flere rammede i samme sak så kan dere være inne på noe. Før det vil nok anmeldelse bli henlagt og saksgang være kostbar.

Men at de ringer deg og at du blir hacket er nok veldig lite sannsynlig. Tror redselen din har blitt irrasjonelt koblet sammen det du foretar på mobilen. Angående kryptovaluta og lignende kan du vel foreta på PC?
Vis hele sitatet...
Det er vel mere det at han må være super skeptisk til alle SMS-er, da det er mye crypto scams ute og går.

Ellers er det ikke mye man får gjort, hadde heller hatt en periode med gammelt og nytt nummer hvor jeg i overgangsfasen gir det nye nummeret til kunder osv, de fleste tlfer har også mulighet for dobbel sim, så kan du bare kjøre dobbelt en god stund før du flytter over perm.
Sitat av TAketbrett Vis innlegg
Det er vel mere det at han må være super skeptisk til alle SMS-er, da det er mye crypto scams ute og går.
Vis hele sitatet...
Det virker som han i det minste sjekker om nummerene tilhører noen bekjente eller er av betydning. Som regel får man en sms eller e-mail om det gjelder noe viktig som man venter på eller som de prøver å nå deg for. Om det ikke henger på greip så skjønner man ofte at det er scam, hvertfall når man har blitt mer bevisst at det foregår.

Må nok legge til vanen med å slette og blokke mange unødvendige nummere heretter.
Du er ikke alene. Jeg er også heftig utsatt om dagen på både telefoner, mail og sms. Gjør det jeg kan for å flagge mails som spam og google telefonnummer før jeg tar dem. Husk at ved å åpne mails og ta telefonen så bekrefter du at du finnes og det åpnes for mer spam.

Det er ofte "ekte" nummer/spoofing, men man skjønner det raskt når det er fra andre siden av landet og ikke gir mening at skulle ringt deg.

Må bare jobbe på og dodge det man klarer så vil det roe seg til slutt. Stay strong brother
Sist endret av Source; 28. februar 2024 kl. 09:39.
2pac alive in serbia
Jeg har også fått dette problemet nå. Men jeg har også blitt rammet av EasyParks databrudd også.

Jeg tror personlig at den eneste måten du kan komme deg videre er å vurdere to valg:

1 - bytte nummer, og ta konsekvensen av arbeidet med å få det nye telefonnummeret ut til gamle kontakter
2 - Være tolmodig, og unngå å ta telefoner som virker mistenksomme. Verdien på lekket info går nedover i takt med måneder og år. Det vil si at det blir mindre og mindre sannsynlig at svindlere gidder å kjøpe "kundebasen" fra eldre leaks i fremtiden. Det er jo umulig å være skråsikker på hvilke innkommende anrop som er seriøse eller useriøse, men om du er ekstra flink på å unngå de falske, er det også enda mindre sannsynlig at de plager deg i fremtiden. "Inaktive" vs "aktive" telefonnummer har veldig forskjellig verdi i svindler markedene.

Og et siste tips: vurder å skaff deg sekundært simkort for jobb/ nærkontakter.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Sier ikke at det du beskriver ikke kommer av Helt Hjem-hackingen, men det du beskriver er dessverre veldig vanlig uavhengig av Helt Hjem.

SMSene du får kan være fra folk som opplever det samme som deg. Telefonnummer-spoofing har blitt veldig vanlig.
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om at mange helt hjem kunder ikke har merket noe til slike samtaler verken før eller etter hackingen (og mine pakker måtte proaktivt sendes til hentested fordi de skulle bli levert den dagen det skjedde).. Kanskje det er trådstarter som er årsaken selv til samtalene?