Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1238
Jeg merker mer og mer en bekymringsverdig utvikling når det gjelder mengden av russiske botter på nettet.

Youtube, TikTok etc. De er som regel kun på politiske poster med vesten VS Russland. Sjargong i kommentarene er at Putin er en fantastisk fyr og Vesten er en flau døende skygge av seg selv uten ryggrad.

Det er også ofte ekte og gamle kontoer som mest sannsynlig har blitt hacket opp igjennom tidene. Så ved første øyekast kan det se helt vanlig ut.

Dette er jo egentlig en litt fascinerende og samtidig kjempeskummel måte å drive cyberkrig på.

Flere som har merket det samme? Føler det bare blir mer og mer.
Sist endret av Source; 24. februar 2024 kl. 00:02.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg kjenner en bot. Hun heter Anna. Anna heter hun og hun kan banne deg så hardt.

Fra spøk til relover. Hvordan vet du at det er bots du ser?
Vis hele sitatet...
Ser et mønster som går gjen på profilene. Profiler/brukere som har ligget brakk i årevis før de plutselig har blitt mega aktive.
Det betyr ikke at det er en bot. Denne kontoen jeg bruker nå var inaktiv i mange år før jeg begynte igjen.

Men at det er mange bots stemmer vel kanskje. Men kan ikke si jeg har sett en. Er vel kanskje på Twitter Eller Facebook dette er størst problem.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Det betyr ikke at det er en bot. Denne kontoen jeg bruker nå var inaktiv i mange år før jeg begynte igjen.

Men at det er mange bots stemmer vel kanskje. Men kan ikke si jeg har sett en. Er vel kanskje på Twitter Eller Facebook dette er størst problem.
Vis hele sitatet...
Men du åpnet den ikke igjen for å utelukkende spre politisk propaganda? Selfølgelig er det mange som åpner opp kontoen igjen etter flere år av diverse årsaker, men her er det snakk om 90% av kommentarene på slike videoer er av samme type. Som nevnt et mønster her.
https://youtu.be/RAXGxiMufoc?si=p7StebkoGG8aHo2p

Her viser de hvordan de bruker bots for å fremme politiske interesser og lignende. Veldig sykt og har selv lagt merke til det du skriver. Se videoen jeg sendte så ser du
2pac alive in serbia
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg kjenner en bot. Hun heter Anna. Anna heter hun og hun kan banne deg så hardt.

Fra spøk til relover. Hvordan vet du at det er bots du ser?
Vis hele sitatet...
Trodde det var "banna, banna dem som hät".

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Det betyr ikke at det er en bot. Denne kontoen jeg bruker nå var inaktiv i mange år før jeg begynte igjen.

Men at det er mange bots stemmer vel kanskje. Men kan ikke si jeg har sett en. Er vel kanskje på Twitter Eller Facebook dette er størst problem.
Vis hele sitatet...
De kalles ofte "kremlinbots", fordi de er en blanding av betalte mennesker som skriver svada, og ofte copy paste skriver de pro Kreml greier over alt, med mange generiske brukernavn.

Ofte er de en blanding av menneskestyrte + automatiserte + bots.
Sist endret av frilansloser; 24. februar 2024 kl. 16:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er nok mange typer bots. Russiske bots, NATO bots, IDF bots osv.
Tror nok grunnen til du ser mye pro russland kommentarer er annet en bots. Og det er fordi vesten er så åpenbart fæl å dobbels moralsk å mange som våkner opp til at alt er centralisert og ikke for folkets favør! Og det da er lett å forgude russland som et bra land som tar kampen mot vesten i afrika hvor de nå hjelper land som har blitt utnyttet for ressurser av usa og frankriket.
Bots blir brukt mest til å booste likes å retention rates på ulike poster på primært facebook.
sier ikke noe av dette er noen av meninger, bare en observasjion.
Er nok veldig overraskende at russerne er aktive i dette domenet. Påvirknings operasjonener og subversjon er velkjente verktøy Russland benytter seg av

Her er en god video som beskriver veldig godt hvordan slike votter fungerer
https://youtu.be/DpO3FX3lnAE?si=AcM05zJXRwXwhbrC