Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5998
BRAND ∞ STRONG
Var litt interessert i dette tidligere og pløyde gjennom sider som Kystfort.com o.l.
Veldig mange av disse installasjonene ble holdt i drift og klare et stykke ut på 90 tallet før mye av de ble plombert, nedlagt
og kondemnert. Forståelig til en hvis grad, kostnad ved å drifte må jo sees opp mot trusselen, men hva med nå og utviklingen
det siste året?

Er det noen her som følger med på slike ting?
Har man begynt å øke beredskapen igjen? Burde vi det?
Tenker bla. på forsvarsverk som Frøylinjen Det er ikke så lenge siden den var regnet som av stor viktighet. Og alle torpedobatterier langs kysten som som er nedlagt.
Sist jeg leste om Ubåtbasen Olavsvern mener jeg å huske at den var leid ut til russere. Smart?

En viktig balansegang dette mellom å ruste opp så å mye at det provoserer og det å ha et relevant forsvar.
Vi har f.eks i en årrekke hisset på oss Naboen gjennom Globus anleggene i Vardø.
Spør på milforum. Du vil nok få noen veldig gode svar der.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Spør på milforum. Du vil nok få noen veldig gode svar der.
Vis hele sitatet...
hum..
Så du ber meg om å stikke, er det sånn å forstå?

men takk for tips.
Sist endret av vindaloo; 21. juni 2022 kl. 15:23.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
hum..
Så du ber meg om å stikke, er det sånn å forstå?
Vis hele sitatet...
Hehe not at all. Men jeg vet faktisk ikke svaret på det du spør om. Men kan nesten garantere deg noen der gjør da dem fleste der fortsatt er i aktiv tjeneste.
Sist endret av IW2022; 21. juni 2022 kl. 15:25.
Det er overhodet ikke forståelig at vi har valgt å nedprioritere vår egen sikkerhet. Det er en skam, og noen burde vært stilt til ansvar for det.
Sist endret av venstrehook; 21. juni 2022 kl. 15:23.
Enig med venstrehook.
Vår nasjonale sikkerhet er en stor vits.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Hvor bør vi legge oss (graden av forsvar), hvor bør det satses mest?
Kyrstfort og andre installasjoner som ikke er bevegelige er veldig lett å ta ut for en angriper. Google maps har avslørt mesteparten og et par distanseraketter fikser biffen. I tillegg kan angripere kjøre rundt dersom det ikke er verdt å bombe fortet. Skal vi ha et effektivt forsvar så må det baseres rundt mobile enheter, som soldater, fly, tanks, båter og lignende.

Etter ukraina del to i år er det blitt større fokus på opprusting i forsvaret. At det ikke skjedde etter anekteringen av Krim er kanskje litt svakt, men det var sånn Nato reagerte. Nye artilleri er bestilt og bestillingen utvidet. Det jobbes med nye tanks, enten ny utgave av leo2 som vi har fra før av eller koreanske black panter. Vi har et av de mest avanserte jagerflyene og nye overvåkningsfly er under innfasing. Ubåter er bestillt fra tyskland. Hæren har nettop bestillt black hornet droner.

Alt i alt vil jeg si at det norske forsvaret slett ikke er nakent og nedstøvet. Det kunne altids vært mer, men så lenge vi har Nato i ryggen så har vi også mange alierte å støtte oss på.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av exuz Vis innlegg
Kyrstfort og andre installasjoner som ikke er bevegelige er veldig lett å ta ut for en angriper. Google maps har avslørt mesteparten og et par distanseraketter fikser biffen. I tillegg kan angripere kjøre rundt dersom det ikke er verdt å bombe fortet.
Vis hele sitatet...
Riktignok var mye av dette oppussede/moderniserte installasjoner fra andre verdenskrig men det er ikke så lenge siden vi holdt dette i beredskap og satset på disse. Er det verdiløst med den type forsvar langs kysten?

Sitat av exuz Vis innlegg
Det kunne altids vært mer, men så
lenge vi har Nato i ryggen så har vi også mange alierte å støtte oss på.
Vis hele sitatet...
Godt å ha NATO i ryggen men vi må vel regne med noen dager på egenhånd, i hvert fall på bakken.
Flystøtte kan sikkert komme på plass fort
Jeg har sagt det i andre tråder men jeg ser på Russlands invasjon av Ukraina som et tegn på at vi ikke behøver noe veldig til forsvar, utover det vi forplikter oss til gjennom nato. Russland har jo bare vist sin egen udugelighet, og kastet bort eller i hvert fall brukt opp store deler av sine ressurser. Det kommer til å ta mange år for å bygge opp igjen noe slagkraft fra Russland, og vi er sånn sett tryggere enn på lenge. Og så lenge vi er medlem av nato er det absolutt ingenting å bekymre seg over. I hvertfall ikke før Russland har tatt både Baltikum og Finland. Noe som selvsagt ikke skjer.
Jeg tror ikke det skader å gå litt lenger en absolutt minimum. Vi har råd til det.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Riktignok var mye av dette oppussede/moderniserte installasjoner fra andre verdenskrig men det er ikke så lenge siden vi holdt dette i beredskap og satset på disse. Er det verdiløst med den type forsvar langs kysten?


Godt å ha NATO i ryggen men vi må vel regne med noen dager på egenhånd, i hvert fall på bakken.
Flystøtte kan sikkert komme på plass fort
Vis hele sitatet...
Innenlands så mener jeg at lokal HV skal være på plass innen 24 timer om det gjelder en krisesit. Dette er nok uaktuelt i praksis etter min erfaring med HV.
Sist endret av IW2022; 22. juni 2022 kl. 21:26.
Greit nok at Russland atter en gang har bevist at de er inkompetente, men samtidig er de er svært destruktive og belager krigføringen sin på å ødelegge mest mulig og "strength in numbers". Det har vi sett eksempler på flere ganger.
De går målrettet etter kritisk infrastruktur og det har vi mye av her til lands.

Videre er det nærliggende å anta at Russland faktisk vil ta lærdom av sine feil denne gangen mtp. hvordan de har mistet mye kredibilitet og blitt latterliggjort på måten vi har sett i løpet av den siste tiden.
De MÅ de lære av for å operere som en autoritær og økende isolert stormakt, selv om de har atomvåpen.

Jeg er ingen ekspert, men mangel på missilforsvarssystemer og den svake marinen sett i forhold til den lange kystlinjen bekymrer meg.
Hva hjelper det med NATO-medlemskap om f.eks. østersjøflåten og nordflåten isolerer oss fra omverdenen under dekke av "øvelser" og begynner å hamre løs på landet fra luften f.eks. ?
Skal vi bare satse på at det ikke skjer?

Vi har noe bra hardware, men noen korvetter og skjøre fregatter utstyrt med 76 millimeter kanoner og NSM-missiler vil være langt fra nok.
▼ ... over en måned senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg er ingen ekspert, men mangel på missilforsvarssystemer og den svake marinen sett i forhold til den lange kystlinjen bekymrer meg.
Hva hjelper det med NATO-medlemskap om f.eks. østersjøflåten og nordflåten isolerer oss fra omverdenen under dekke av "øvelser" og begynner å hamre løs på landet fra luften f.eks. ?
Skal vi bare satse på at det ikke skjer?
Vis hele sitatet...
Kanskje vi har sovnet litt, vært for trygge, for lenge.

Jeg regner med at detaljert info om hvordan vi skal beskytte kritisk viktige funksjoner, kraftverk, kommunikasjon, samferdsel o.l.
er gradert og hemmelig, men sånn med tanke på hva vi har av forsvarsmateriell, er det full åpenhet om det? Altså at det vi har på papiret er det vi faktisk har?
Sist endret av vindaloo; 13. august 2022 kl. 14:23.