Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1924
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hei, de av dere som plukker flein og generelt kikker etter psykoaktive arter, denne høsten og andre, hold utkikk etter p fimetaria.

Noen mener at denne kun finnes naturlig på avføring, jeg har ikke noe sterk stake i den diskusjonen.

Her er bilder av P fimetaria som er ITS identifisert (ikke fra norge)

Hvis dere ser noe dere tror er fimetaria bør dere:

1) Ta gode bilder av habitat. Og soppen fra alle vinkler
2) Printe en hatt, legge merke til fargen på print
3) ta vare på stilk/hatt for genetisk analyse










Hva som bør gjøres videre kan man diskutere hvis noen gjør et potensielt funn, et funn + ITS analyse vil være første harde dokumentasjon av arten i Norge. Hvordan artsdatabanken vil reagere på et påstått funn av en "ulovlig" art vet jeg ikke.
Hva er det som tilsier at denne skulle vært å finne i norge da? Har den blitt funnnet i nærheten, som feks sverige? Har ikke vært aktiv selv men lest om folk som leter etter og finner div typer sopp på plasser de ikke har vært funnet før, veldig interessant. Men er det noen gang blitt funnet andre psilocybin sopper enn semilanceata i Norge ?
Sist endret av Bluesky_; 30. september 2022 kl. 19:53.
Fant et fåtall identiske sopper ifjor. De brune på kumøkk, og de mere oransje med hvit stilk ved siden av trær. Kan ikke verifisere, men den oransje hadde lilla sporer.

skal sjekke om jeg har bilder, eller finner dem igjen
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Vis hele sitatet...
De jeg fant ahdde også kraftige blå/lilla markeringer når tørket/skadet
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Garantert en psilocybe eller aktiv art, men bildene er litt vanskelige å bruke til ID

Den skulle vi virkelig sett ferskt med gode bilder! Jeg har ihvertfall ikke sett den der før i norsk natur, og den blåner jo som faen

Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Hva er det som tilsier at denne skulle vært å finne i norge da? Har den blitt funnnet i nærheten, som feks sverige? Har ikke vært aktiv selv men lest om folk som leter etter og finner div typer sopp på plasser de ikke har vært funnet før, veldig interessant. Men er det noen gang blitt funnet andre psilocybin sopper enn semilanceata i Norge ?
Vis hele sitatet...
Funn/observasjoner i Sverige (6 stk, artsdatabanken.no)
Sist endret av meaculpaUIO; 1. oktober 2022 kl. 17:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Etter å ha kikket i skapet, så fant jeg disse;

Blåmerkene har blitt mer brune, tror det er fordi de har ligget der 1 år.

Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Meaculpa
Hvordan artsdatabanken vil reagere på et påstått funn av en "ulovlig" art vet jeg ikke
Vis hele sitatet...
Hva er det å lure på? Lister de "ulovlige" fleinsopp lister de vel alt annet også?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er det å lure på? Lister de "ulovlige" fleinsopp lister de vel alt annet også?
Vis hele sitatet...
Sikkert fordi hvis de plukker dem for å teste, så er dem i besittelse av narkotika.

Om dem dreper deg, så er det lov- men hvis de gir rus omsider..
Sist endret av Blastabel; 3. oktober 2022 kl. 18:35. Grunn: Korrektur
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Det skal i teorien være lovlig å plukke en sopp til en akademisk "samling"; men slik adgang hører nok ikke stutene i norsk politi på.
Det tema kan man ta om noe dukker opp.
Sist endret av meaculpaUIO; 3. oktober 2022 kl. 22:27.