Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2923
Hei,

Kortversjon
Når jeg skrur på mining slår skjermkort seg av etter 10 sekunder og skjermene blir mørke.

Langversjon
Tidligere hadde jeg Nvidia 1070 og i våres oppgraderte jeg til AMD 6700 XT. Det ble problematisk med ledninger da det kun var 6 pins PCI-express fra strømforsyning, så jeg måtte kjøpe 6 to 8 pin extension.

Det ble gjort og funkerer greit når jeg spiller. Det oppstår derimot problemer når jeg skal mine kryptovaluta. Tidligere kunne den gå i flere timer før skjermkortet skrudde seg av mens resten av PCn var påskrudd og gikk. På skjermene viste det "no input" eller lignende før de ble sorte. Dette har bare blitt verre og verre og nå kortslutter GPU etter 5-10 sekunder når jeg miner.

Skal også nevnes at jeg kunne helt fint mine med softwaren til "Nanominer", mens problemet startet når jeg gikk over til NiceHash.

I min logikk så må det være noe med strømtilgangen...? Den skal være sterk nok da det er en 750W. Jeg undersøkte derfor ledningene og her var det mye rart. PCn ble kjøpt "brukt" på Finn og jeg regner med at noen med begrenset kompetanse har skrudd den sammen. Fra strømforsyningen og til skjermkort går det i følgende kronologisk rekkefølge: (1) Molex, (2) PCI-e 6 pin til 6 pin og (3) PCI-e 6 pin til 8 pin. Disse er koblet på en og samme krets og ikke to separerte ledninger.

Vanligvis ville dette være easy fix med å kjøpe to 8 pin pcie (male og male) og teste, men det viser seg å være totalt umulig å finne og jeg måtte helt til Kina for å kjøpe et par (lang ventetid).

Tror dere at det er koblet på en og samme krets OG at strømmen kommer via en molex-kabel til strømforsyningen? Eller er det andre ting som kan være verdt forsøk?

Jeg har formatert og da fungerte det bedre en periode, før det gikk tilbake til det samme gamle. Jeg har også lastet ned for å overclocke slik at jeg kan stille ned ytelsen med noen titalls prosent, men fant ikke noen gode programmer som kunne ta over 6% ned + det fungerte overhode ikke.

Kan også nevnes at skjermkortet ble kjøpt på Finn av en fyr som solgte 10 stk ca. Den ble solgt ny og forseglet, men i teorien kan det jo ha vært feilproduserte varer som han hadde fått tak i, selv om jeg velger å være litt godtroende og tviler på dette. Skjermkortet fungerer helt greit ellers utenom mining.

Setter pris på alt av tips og triks.
Sist endret av Matto; 25. juli 2022 kl. 18:33.
Jeg hadde samme problem. Mitt kort hadde derimot vannkjøling, så da det plutselig begynte å slå seg av som du beskriver så jeg at vannkjølingen hadde slått seg vrang og kortet overopphetet. Jeg vil tro at det i din situasjon også kan skyldes temperatur, ettersom problemet er helt likt.

Det er flere deler av et grafikkort som kan overopphete. Nøyaktig hvilken del som slår kortet av på denne måten vet jeg ikke. RAM-brikker kan gjøre mye rart under stress, og de er ikke alltid like godt kjølt av produsentene. Hvis du vil feilsøke litt kan du prøve f.eks GPU-Z som leser av temperaturer fra flere områder av kortet. Se om det er noen som stiger raskt når du kjører NiceHash ifht Nanominer.
Trådstarter
11 7
Takk for innspill.

Jeg tror ikke det i dette tilfelle er temperatur fordi PC`en rekker ikke å bli varm. Jeg kan skru den på, starte NiceHash og Nanominer også tar det omtrent 1-3 sekunder nå før skjermkortet kortslutter. På den andre siden kan jeg spille i flere timer League of Legends (krever lite, men blir ok temp tipper jeg) uten at den slår seg av.

Det jeg synes er mest rart er at jeg fint kunne mine med NiceHash i flere dager forrige uke og uken før der. Men så begynte det å kortslutte raskere og raskere, nå er vi nede i ett sekund som sagt.

Også som nevnt tidligere så er 2 PCI-express 8 pins tilkoblet via EN molex-kabel. Jeg tror problemet er her...? I følge nettet så krever skjermkortet mitt om lag 300W på peaks (https://www.techpowerup.com/review/a...700-xt/35.html). Molex takler bare ca. 54W (https://www.evga.com/support/faq/FAQ...px?faqid=59716). Jeg forstår ikke at League ikke tar mer enn 54W, men jeg kan forsøke å koble på en strømmåler eller lignende også.

Men igjen, takk for innspill. Jeg skal laste ned temperaturmåler for å kunne utelukke.
Sitat av Matto Vis innlegg
Takk for innspill.

Jeg tror ikke det i dette tilfelle er temperatur fordi PC`en rekker ikke å bli varm. Jeg kan skru den på, starte NiceHash og Nanominer også tar det omtrent 1-3 sekunder nå før skjermkortet kortslutter. På den andre siden kan jeg spille i flere timer League of Legends (krever lite, men blir ok temp tipper jeg) uten at den slår seg av.

Det jeg synes er mest rart er at jeg fint kunne mine med NiceHash i flere dager forrige uke og uken før der. Men så begynte det å kortslutte raskere og raskere, nå er vi nede i ett sekund som sagt.

Også som nevnt tidligere så er 2 PCI-express 8 pins tilkoblet via EN molex-kabel. Jeg tror problemet er her...? I følge nettet så krever skjermkortet mitt om lag 300W på peaks (https://www.techpowerup.com/review/a...700-xt/35.html). Molex takler bare ca. 54W (https://www.evga.com/support/faq/FAQ...px?faqid=59716). Jeg forstår ikke at League ikke tar mer enn 54W, men jeg kan forsøke å koble på en strømmåler eller lignende også.

Men igjen, takk for innspill. Jeg skal laste ned temperaturmåler for å kunne utelukke.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår at du synes det virker ulogisk at skjermkortet skal gå opp i temperatur så fort, men det gjør det virkelig.
Ja tempen går opp praktisk talt med én gang. Last ned en slags overvåker så får du se hvor fort det går opp
Har du prøvd med et annet grafikk kort?
Trådstarter
11 7
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg forstår at du synes det virker ulogisk at skjermkortet skal gå opp i temperatur så fort, men det gjør det virkelig.
Vis hele sitatet...
Ja, har nok rett der. Men vil ikke temperaturen bli veldig høy dersom kjøling er ødelagt og man gamer? Høres ut som det fungerer i alle fall.

Hvordan kan jeg få opp temperaturen uten at Watt-forbruke øker tilsvarende?

Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Har du prøvd med et annet grafikk kort?
Vis hele sitatet...
Jepp. Brukte 1070 RTX eller lignende. Helt ok skjermkort. Det fungerte stabilt og godt, men var kun èn 6 eller 8-pin PCI-E (husker ikke eksakt).

Jeg målte strømforbruk nå og når jeg slår på maskinen bruker den omtrent 100W, peaker på 140. Jeg lastet ned benchmark for å stressteste pcn og da skrudde skjermkortet seg av med en gang da også. Viftene på skjermkortet gikk riktig nok, men ingen kontakt med skjerm.
Sist endret av Matto; 26. juli 2022 kl. 21:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hmm.

Ser flere her ikkje registrere at det går FØRST til en molex adapter.. og så videre til nye pci-e adaptere.
Molex er vel grovt 50-65watt ish.
Viss du har en adapter som e 2molex som går til 1 pci-e kontakt. Så kan du vel nærme deg forbruk til 1070 kort.

AMD 6700 XT trekker MYE mer strøm. Å dra dette på Molex under full load så vil jeg anta skjermkortet slår seg av og ikkje får strøm nok.
Cryptomining bruker forsjellige alogrytmer som igjen gir forsjellig type load på skjermkortet.
Noen vil da bruke mindre strøm som igjen gjør at skjermkortet kansje fekk nok strøm til å kjøres.

Samme med spill.
Er ikkje alle spill som garantert makser skjermkortet ditt til 100% eller trekker nok watt.
Alt avhengig av hva spill/spill instillinger/hardware begrensninger/skjerm hz(oppløsning)

Så i dette tilfellet ville jeg prøvd å få få lånt en strømforsyning av en venn eller kansje noen her som bur i området ditt som kan låne en i noen timer for å teste.
Men strøm ifra molex ved høy watt er ikkje å anbefale.
Det er derfor det er egne pci-e rails i strømforsyningene.
Trådstarter
11 7
Ja, dette som er hovedteorien min også Iminixilion. Vært innom flere butikker i dag for å forsøke å skaffe ledninger som PSU`en tar, men ser ut til å være vanskelig.

Jeg spilte litt League nå med GPU-Z som målte temperatur og lignende. Det ligger på rundt 50 grader. Watt-forbruk på GPU under spilling er rundt 30-40 om jeg husker riktig. Da jeg startet Nanominer så rakk ingen av verdiene å endre seg før skjermene tok kvelden.

Ledningene jeg bestilte skal være i Norge i følge selger, så den er hos meg om ikke altfor mange uker forhåpentligvis.
Hvilken PSU er det du har? Veldig uvanlig med PSU som ikke har kabler for PCI-E. Mulig jeg tar feil, men det høres litt shady ut, og shady PSU ville jeg ikke brukt på dyre skjermkort o.l. Om jeg først hadde satt inn et skjermkort til den prisen, hadde jeg også spandert på meg en pålitelig strømforsynig. Corsair med gullsertifisering e.l. Kan godt hende strømforsyningen du har er grei, det høres bare rart ut at du må begynne med overganger for 8-pin PCI-E.

Eventuelt kan det være at den er modulær, og bare ikke har tilkoblet kabelen du er ute etter?
Trådstarter
11 7
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Hvilken PSU er det du har? Veldig uvanlig med PSU som ikke har kabler for PCI-E. Mulig jeg tar feil, men det høres litt shady ut, og shady PSU ville jeg ikke brukt på dyre skjermkort o.l. Om jeg først hadde satt inn et skjermkort til den prisen, hadde jeg også spandert på meg en pålitelig strømforsynig. Corsair med gullsertifisering e.l. Kan godt hende strømforsyningen du har er grei, det høres bare rart ut at du må begynne med overganger for 8-pin PCI-E.

Eventuelt kan det være at den er modulær, og bare ikke har tilkoblet kabelen du er ute etter?
Vis hele sitatet...
Er nok bare jeg som har vært litt uklart, for strømforsyningen er ikke shady. Er en 700W (ikke 750w som jeg skrev tidligere) Cool Master. Den fremstår å være semi-modulær, hvor kabler til vifter, lys og GPU er utenpå PSU (kun molex og PCI-E) Resterende kabler går inn. Problemet er at man får kjøpt "hann" til "hunn" PCI-e veldig mange steder, men ikke mange hann til hann.

Kan også opplyse her om at jeg har løst problemet. Skriver det her slik at andre som skulle få google treff på tråden kanskje kan spare seg for mye leting.

Problemet var at molex-kabelen i PSU rett og slett har blitt ødelagt. Ene hardplast-dekselet på en av pin`ene hadde typ smeltet av eller blitt dratt av og sitter inni PSU-pin. Dette kan også forklare at skjermkortet kortsluttet raskere og raskere for hver dag - fordi kabelen ble mer og mer ødelagt. Dette har trolig skjedd fordi molex kun tåler 60 W og jeg har presset det for hardt med mining over tid.

Jeg fant tilfeldigvis en kompis som hadde ekstra PCI-E kabler liggende. Dette var 8 til 6+2 PCI-E. Som nevnt har min PSU kun 6 pin inn og det er ikke mulig å sette inn en 8 pin da PSU-boksen blokkerer for de to siste pin som jeg ikke trenger. Jeg fjernet de derfor med avbitertang og da gikk det. Nå kan jeg mine for fullt igjen. Forhørte meg med en elektriker før jeg gjorde dette at det ikke var brannfarlig. Kommer dog til å bytte når jeg får kablene fra chingchong.

Jeg forsøkte også å sette inn 6+2 pin inn i PSU og det gikk, men problemet var at 8 pin var drithard å få inn i GPU. Før jeg kuttet fikk jeg presset/jokket den inn med noe hard kraft, men da jeg slo på PC fungerte ikke viftene og skjermene reagerte ikke. Litt vågalt å presse det inn, men det gikk tilsynelatende greit med unntak at det ikke fungerte. I mitt naive hode trodde jeg PCI-E var PCI-E men tydeligvis er det forskjell på hvilke ender som skal hvor.

Faen for et slit dette har vært. Takk for alle kommentarer.
Sist endret av Matto; 27. juli 2022 kl. 18:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.