Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2460
Jeg ser sparkesykkler leveres med hastighetsgrensen fjernet, og kan da komme opp i 30km timen. Jeg kunne ville kanskje hatt nytte av en slik hastighet ved noen få anledninger, selv om det er mest bykjøring jeg tenker på. Uansett, vet noen om folk som har fått reaksjoner fra politiet for å kjøre over fartsgrensen med en slik? Det er vel lite sannsynlig, tenker jeg, men jeg vil unngå å få sykkelen fratatt og evt. bot. Noen som vet mer om dette? Er det verdt det, og kjøpe en ulovlig en?
Den vil bli beslaglagt om du bruker den og blir stoppet, uansett om du holder deg innenfor fartsgrensa på 20. Det å kjøpe en ulovlig sparkesykkel er i praksis slik at du kun kan kjøpe den for å la den stå til utstilling… Du kan kanskje registere den som moped eller whatever, men det har jeg ingen kunnskap om.

Lenker som kan underbygge det jeg skriver:
https://www.ung.no/oss/demokrati-og-valg/511393

https://www.aftenposten.no/oslo/i/pA...r-politianmeld
kjørt 3700 km bykjøring med ulovlig sparkesykkel. bare ikke kjør som en idiot så går det bra.
Var en nylig på tv-serien Tango som hadde ulovlig el-sykkel og hadde kræsjet i en annen bil. Den ble sjekket med en gang og konfiskert, så det kan jo skje
Jeg har sparkesykkel med topphastighet på 75 km/t. Toppfart er riktignok aldri testet, hvis jeg vil kjøre fort så tar jeg heller bilen. Sjeldent jeg kjører fortere enn 20-25km/t, men selv med mine 115kg så drar den meg lett i samme hastighet i selv den bratteste oppoverbakke. Luft-dempere, hydrauliske skivebremser ++. Hjelm. Bruk huet, vis hensyn og ikke vær til hinder for verken trafikk eller fotgjengere så går det nok bra. Men det er fortsatt ulovlig.
Professor
Trådstarter
Jeg ser at politiet har utført kontroller før, på sparkesykler, så da tar jeg ikke sjansen på å få den dratt inn bare for 10kmt mer hastighet, som jeg sannsynligvis ikke vil bruke mye. Jeg har ikke kjørt sparkesykkel før, men jeg kan tenke meg at noe over 30kmt kan føles ubehagelig fort på en slik.
35 km/t er nice på landeveien men i ett bybildet er det alt for fort, så kommer veldig an på hvor du bor og forholdene dine.


Komplett selger en elsparkesykkel der du kan fjerne sperren med en egen app, det er en slik jeg har. Min gjør 35 km/t og jeg kan gå inn via appen og sette den ned til lovlige 22 km/t på farten.
Kjøpte ulovlig for et par år siden, den dagen jeg kjøper ny så blir det nok det samme.

Etter hvert som batteriet har blitt eldre så føler jeg kun jeg oppnår topphastighet på full ladet batteri, farten faller med batteri prosenten.

Bruker den daglig frem og tilbake fra jobb, har opplevd en gang på flat mark at vinden var så sterk at sparkesykkelen ikke gikk fremover, selv om den skal gå i 30.

Svært få folk som ferdes på min vei til jobb så det funker for meg, men i en storby vil jeg tro en lovlig en er mer en nok.
Hvordan er det egentlig med erstatningsansvar ved skade her?
Denne saken gjelder ulovlig elsykkel: https://www.nrk.no/trondelag/domt-ti...kel-1.14039867 men vil tro du vil komme i litt samme situasjon med ulovlig el-sparkesykkel og.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Denne saken gjelder ulovlig elsykkel: https://www.nrk.no/trondelag/domt-ti...kel-1.14039867 men vil tro du vil komme i litt samme situasjon med ulovlig el-sparkesykkel og.
Vis hele sitatet...
Ja ikke sant, litt spesielt å være redd for å bli fratatt en sparkesykkel til et par tusen når du kan bli straffet og erstatningsansvarlig for skade på andre og andres eiendom.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Dough Vis innlegg
Ja ikke sant, litt spesielt å være redd for å bli fratatt en sparkesykkel til et par tusen når du kan bli straffet og erstatningsansvarlig for skade på andre og andres eiendom.
Vis hele sitatet...
Holdt erstatningsansvarlig kan man vel bli samme hvor fort doningen går eller kan gå hvis man er skyldig i å måke ned noen.
Eventuelt også straffet avhengig av alvorlighetsgraden.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det er ingen grense på motorkraft (tenk watt) så lenge du holder deg under 20km/t i toppfart på en elsparkesykkel. Så hvis poenget er at den skal trekke deg opp bakker uten større problemer så må bare motoren og batteriet være dimensjonert etter det.

Problemet ditt oppstår nok ikke i møte med politiet, men hvis du skulle finne på å kræsje med noen og de blir skadet eller dør, siden elsparkesykkelen din da vil være klassifisert som en motorvogn. Skader du deg selv så vil eventuelle forsikringer trolig begrense utbetalingene betydelig. Du risikerer å bli gjeldslave for livet.
Sist endret av Deezire; 30. mars 2022 kl. 14:54.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Som sagt, siste jeg ville bekymret meg for et å bli fratatt den ulovlige doningen.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/z...opet_row6_pos1