Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1807
Har sett flere tilfeller rundt om på internett nå hvor folk har fått det for seg at det er lov å laste ned torrents men ikke å dele/seede etterpå. Dermed tenkte jeg å lage en tråd som har litt mer legit info enn hva folk skriver rundt om på forskjellige forum fordi de har lest det i et annet forum, uten noen som helst kilder.

Så.. Det er ikke lov å laste ned filmer og musikk fra nettsteder som PirateBay, med mindre de som har laget filmen eller musikken har gitt tillatelse til dette. Grunnen til dette er at det er de som har opphavsrett til filmen eller musikken som har rett til å bestemme dette, det står i Åndsverkslovens § 2.

I åndsverkslovens § 12 er det et unntak fra at de som har opphavsrett må gi samtykke, men det gjelder kun for privat bruk, og ikke nedlastning fra nettsamfunn.

Brudd på åndsverksloven straffes etter § 54 med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder. I særlig alvorlige tilfeller kan straffen bli utvidet. Man kan også bli dømt til å betale erstatning til de med opphavsrett.

Edit: Det er en stund siden jeg lagret disse sitatene, men jeg tror de fortsatt gjelder den dag i dag.

Jeg har i allefall ikke hørt om noe lovendringer ang. dette temaet det siste året.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Har noen spørsmål angående temaet.
Muttern fant for noen dager siden denne: http://www.dagbladet.no/2012/09/05/k...rent/23262038/
og sa at jeg måtte kjappe meg med å bytte fra BitTorrent til en annen P2P Client på pc'n min og hennes(Selv om vi egentlig ikke bruker BitTorrent, men Utorrent).

Hvor stor sjanse er det egentlig her i Norge for å bli ferska i å laste ned ulovligheter?
Og har det egentlig noe å si hvilken client man bruker?
Sitter det liksom folk her i Norge og overvåker disse klientene?.... O.o
Sitat av Zetta Vis innlegg
Har noen spørsmål angående temaet.
Muttern fant for noen dager siden denne: http://www.dagbladet.no/2012/09/05/k...rent/23262038/
og sa at jeg måtte kjappe meg med å bytte fra BitTorrent til en annen P2P Client på pc'n min og hennes(Selv om vi egentlig ikke bruker BitTorrent, men Utorrent).

Hvor stor sjanse er det egentlig her i Norge for å bli ferska i å laste ned ulovligheter?
Og har det egentlig noe å si hvilken client man bruker?
Sitter det liksom folk her i Norge og overvåker disse klientene?.... O.o
Vis hele sitatet...
Kjangsen vil jeg tro er minimal, men har faktisk sett enkelt tilfeller der folk blir tatt.
Ville dog ikke bekymret meg for dette så lenge du ikke laster opp i store kvanta uten noen spesiell beskyttelse.
Tror ikke politiet gidder å bruke ressurser på det når de kan oppklare i værre ting...
Vil vel tro at sansynligheten for at politiet bruker sine ressurser på å ta en som laster ned en DVD ulovlig er mindre enn at de gidder å forfølge en sak der en usett person har tatt en liten sjokolade fra den lokale narvesen butikken. Telenor har desuten vært veldig beskyttende over personlig data de har samlet inn fra sine brukere, selv når store selskaper har bedt om å få denne innformasjonen tilgjengelig for å kunne straffe folk som laster ned/opp ulovlig. Leste en artikkel om det for ikke så alt for lenge siden.

Lenge leve datatilsynet!
Sitat av Zetta Vis innlegg
Har noen spørsmål angående temaet.
Muttern fant for noen dager siden denne: http://www.dagbladet.no/2012/09/05/k...rent/23262038/
og sa at jeg måtte kjappe meg med å bytte fra BitTorrent til en annen P2P Client på pc'n min og hennes(Selv om vi egentlig ikke bruker BitTorrent, men Utorrent).

Hvor stor sjanse er det egentlig her i Norge for å bli ferska i å laste ned ulovligheter?
Og har det egentlig noe å si hvilken client man bruker?
Sitter det liksom folk her i Norge og overvåker disse klientene?.... O.o
Vis hele sitatet...
Selv om du ikke spurte om det, vil jeg gjerne oppklare litt:

- BitTorrent er ikke bare et program. Hele greia handler om BitTorrent, det er selve konseptet.

- uTorrent og BitTorrent er altså to programmer som gjør akkurat det samme, nemlig, laster ned BitTorrent-filer.

- At mora di ba deg om å bytte fra BitTorrent til en annen P2P klient, betyr altså at hun mente du skulle bli kvitt alt som kan laste ned BitTorrents på PC-en din (deriblant uTorrent), for så å bytte til noe helt annet, som f.eks. LimeWire (Det er nede nå)...
skjønner egentlig ikke at noen gidder å laste ned noe, elsker lukta av et ny kjøpt spill/blueray eller en dvd, musikk er via spotify

Og tjener dem ikke penger får ikke jeg kjøpt spilla og filma jeg vil ha
For at politiet skal etterforske deg så må det foreligge en anmeldelse. De har ikke rutiner på å sitte og overvåke hva du laster ned.

Simonsen fikk i 2006 en tidsbegrenset konsesjon til å lagre IP-adresser, brukernavn og annen informasjon om ulovlige fildelere av Datatilsynet. Konsensjonen utgikk 31.12.2010, og nå er det ingen som lovlig holder på med en slik overvåking i Norge.
I de torrentklientene jeg har erfaring med, så er din ip-adresse imidlertid fullt synlig for alle andre. Rettighetshaver kan derfor i teorien anmelde deg for ett lovbrudd og så få politiet til å etterforske det. Ett alternativ er også sivilt søksmål. Anbefaler derfor at dere bruker en VPN eller en seedbox dersom dere laster pirat. Da er det ikke deres egen ip-adresse som vises for andre.

http://no.wikipedia.org/wiki/Simonsen_(advokatfirma)
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Selv om du ikke spurte om det, vil jeg gjerne oppklare litt:

- BitTorrent er ikke bare et program. Hele greia handler om BitTorrent, det er selve konseptet.

- uTorrent og BitTorrent er altså to programmer som gjør akkurat det samme, nemlig, laster ned BitTorrent-filer.

- At mora di ba deg om å bytte fra BitTorrent til en annen P2P klient, betyr altså at hun mente du skulle bli kvitt alt som kan laste ned BitTorrents på PC-en din (deriblant uTorrent), for så å bytte til noe helt annet, som f.eks. LimeWire (Det er nede nå)...
Vis hele sitatet...
-Ok, viste ikke at de mente BitTorrent som i hele konseptet. Hvorfor ikke da bare skrive ''Torrents/Torrenter''.

-Rimelig sikker på at det heter Torrent filer og ikke BitTorrent filer.

-Ekstremt morsomt at du for det først tror at du vet hva moren min mener og for det andre tror at hun har så høy IQ når det kommer til data.
Hun mente bare at jeg skulle bytte over fra BitTorrent til en annen klient fordi hun trodde at det var kun BitTorrent som ble overvåket.
Hele konseptet heter BitTorrents, men de forkorter det ofte til "torrents". (Derav .torrent).

Nå er sjangsen for å bli tatt for dette minimale vil jeg tro, hvis du ikke laster opp (norske) filmer før de kommer på kino, eller uploader 10tb hver uke.

Småfisk som leecher litt i ny og ne, og samtidig seeder litt, tror jeg ikke engang Kripos, FBI, RIAA, MPAA osv gidder å bruke tiden sin på engang. De går nok heller etter de store nettverkene.

Men til de lovene som er henvist ovenfor, så mener jeg å ha lest om et par "hull" som gjorde at i visse situasjoner kunne de ikke ta deg, men dette må jeg isåfall lete etter, for jeg husker så og si ingenting av det.

Forøvrig så var det slik før at det var et så og si juridisk skille mellom og laste ned og laste opp, men dette ble endret på mener jeg å huske.
Sist endret av Bruskork1; 7. september 2012 kl. 14:28.
Slik jeg har forstått det, så er det lovlig å laste ned en eksakt kopi av et spill du har kjøpt, eller en film du har kjøpt osv..
Er det noen som kan avkrefte/bekrefte dette med kilder? (I Norge)

Hvis det er slik at det er lovlig.. Hvordan kan det da kontrolleres at personer som laster ned ikke allerede har kjøpt den ekte varen, men desverre klart å knekke CDen, og ikke ønsker å betale dobbelt opp for en film som allerede er kjøpt?

Dette kan ikke sammenlignes med "ting" som gressklippere osv, da dette ikke er kopierbar materiale man kan ha på maskinen, for det er vel slik at når du kjøper en film, kjøper du deg rettighetene til et eksemplar av denne filmen, og kan legge denne inn på maskinen om man ønsker dette?
Jeg også har forstått det som at å laste ned noe for å ta sikkerhetskopi er lovlig, så lenge man ikke laster opp sikkerhetskopien for allmennheten.

Jeg ser på det som vanskelig at de kan bevise at vi har kjøpt alt vi laster ned. Tror ikke akkurat den biten der kan håndheves så lett.

"Å ta sikkerhetskopi
Å ta vare på musikken du har betalt en liten formue for, kan raskt gjøre at du går fra forbruker til forbryter. Mens gamle grammofonplater kan spilles selv etter tiår i kjellerboden, holder CD-platene mye kortere. PC-en din krasjer garantert etter noen år. Har du da lagret den nedlastede musikksamlingen på harddisken, er du ille ute. Å ta sikkerhetskopier er derfor en nødvendighet for langtidsbruk av en lovlig kjøpt vare. Det samme gjelder selvsagt for film, enten de er nedlastet eller kjøpt på dvd.

Men å holde seg på lovlydighetens smale sti, er en krevende øvelse. For bare ikke tro at du kan sikkerhetskopiere sånn uten videre. Ikke uventet mener bransjen at det vil være forbudt å laste opp en sikkerhetskopi av musikken din til en lagringstjeneste på nettet. Kripos mener derimot at det er ok, så lenge du ikke deler filene med andre, samt at kopiering er tillatt, og forutsatt at du ikke bryter kopisperrer. Å bryte sperrene kan også være lovlig hvis de ikke er det som loven kaller 'effektive'.
"

- http://www.ung.no/forbruker/1798_Piratkopiering.html

Nå spørs det hvorvidt Ung.no har fått det riktig også da. Prøvde å finne § om det, men var ikke så lett.
Sist endret av Bruskork1; 7. september 2012 kl. 14:42.
Sitat av Zetta Vis innlegg
-Ok, viste ikke at de mente BitTorrent som i hele konseptet. Hvorfor ikke da bare skrive ''Torrents/Torrenter''.
Vis hele sitatet...
Trolig fordi det er bittorrent tekonologien som er omtalt.

Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Småfisk som leecher litt i ny og ne, og samtidig seeder litt, tror jeg ikke engang Kripos, FBI, RIAA, MPAA osv gidder å bruke tiden sin på engang. De går nok heller etter de store nettverkene.
Vis hele sitatet...
http://www.itavisen.no/816543/jammie...-for-fildeling
Ikke akkurat storfisk..
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Forøvrig så var det slik før at det var et så og si juridisk skille mellom og laste ned og laste opp, men dette ble endret på mener jeg å huske.
Vis hele sitatet...
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Slik jeg har forstått det, så er det lovlig å laste ned en eksakt kopi av et spill du har kjøpt, eller en film du har kjøpt osv..
Er det noen som kan avkrefte/bekrefte dette med kilder? (I Norge)
Vis hele sitatet...
"Problemet" med bittorrent teknologien er at når man laster ned, så laster man automatisk opp.
Sitat av rolls Vis innlegg
Trolig fordi det er bittorrent tekonologien som er omtalt.



http://www.itavisen.no/816543/jammie...-for-fildeling
Ikke akkurat storfisk..




"Problemet" med bittorrent teknologien er at når man laster ned, så laster man automatisk opp.
Vis hele sitatet...
Jau, forstår hvordan dette fungerer, men er det da i teorien ulovlig å dele til det som tilsynelatende er andre personer som har kjøpt en eksakt kopi, akkurat som deg?
Sitat av rolls Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nå er det i USA, da. Og i tillegg så tror jeg ikke RIAA og MPAA har lov til å direkte ta nordmenn i og med at vi ikke har utleveringsavtale med USA osv.
Sist endret av Bruskork1; 7. september 2012 kl. 15:03.
Hælle måne, det er like ulovlig å laste ned som opp.
Du har lov til å lage/spille av backup, men du har ikke lov til å fjerne kopisperrer, så alt som inneholder en crack er nogo.
Det er ingen i norge i dag som driver med lovlig overvåkning av fildelere.
Du har også lov til å kopiere og dele hva du vil innenfor det som kalles privatsfæren, men du har fortsatt ikke lov til å fjerne kopisperrer.