Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 10427
Hei
Jeg holder på med et prosjetk på skolen, om yrker og utdanning. Jeg bare lurer på, hvordan blir man pyroteknikker? Jeg har søkt på google, og lagt inn en post i nff, men da fikk jeg bare som svar at det bare var å ta 2 helgekurs. Jeg syns det hørest så rart ut, er det ikke en utdanning?

Takk på forhånd
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Starter vel med kurs i pyro1 og pyro2.
Tenker du på å rigge opp display til f.eks nyttårsaften? Dette er vel noe Bang kan svare på?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
NISS pyro 1, 2 og Kl. IV kurs kommer du langt med! Er ikke noen utdanning her, du utdanner deg selv
Har sett de kursene, men er det så lett da? Hva med de som setter opp fyrverkeri for store sermonier, feks: OL osv. Hva "er" de??
Dersom man tar disse kursene, har man da lov til å drive med smått egenproduksjon av fyrverkeri og lage/kjøpe pyrotekniske effekter?
Sitat av verto Vis innlegg
Dersom man tar disse kursene, har man da lov til å drive med smått egenproduksjon av fyrverkeri og lage/kjøpe pyrotekniske effekter?
Vis hele sitatet...
http://www.niss.no/index.php?section=145
Her står det at det er lov ja...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av microcefalus Vis innlegg
Har sett de kursene, men er det så lett da? Hva med de som setter opp fyrverkeri for store sermonier, feks: OL osv. Hva "er" de??
Vis hele sitatet...
Etter det jeg vet, er det bare å inneha et kl. IV kurs så får du kjøpt ferdige luftbomber og tillatelse til å rigge selv.
Man kan og bør starte med litt kurs, min mening i allefall. Niss sine pyro 1 & 2 kurs er en grei start. Pyro 1 kurset er for innendørs og små effekter, mens pyro 2 kurset er for mer avansert som film, store scener og slikt.
For å bli pyroteknikker så finnes det ingen skole jeg kjenner til, men mange kurs. Du kan ta så mange kurs du bare vil men man må være godkjent for å få fyre show.
Ett klasse IV ( klasse 4) som er større samstilt (altså ferdig satt sammen) fyrverkeri, kan tas og da får man tilgang til større effekter enn vanlig mann i gata.
Men det gir deg egentlig ikke tilatelse til å lade selv.
Altså man får ferdige show, kasser, paller men ikke løse luft bomber.
For å få løse luftbomber må man være godkjent display opperatør, noe man kun kan bli vist man eier/driver ett pyro teknisk firma (innport, produksjon) for du skal jo være lovlig til å håndtere varene du lager eller innehar. Eller vist man er godkjent av diretoratet.

Å lage er strengt forbudt i Norge så sant man ikke har godkjente lokaler og er godkjent for produksjon. Og selv om man er godkjent så er det ikke bare å lage og teste, for alt du da lager må type godkjennes....

Så er planen å bli pyroteknikker så må man nok regne med å gå litt i lære vist større show er det man ønsker.

Håper dette var til noe hjelp...
Sitat av microcefalus Vis innlegg
http://www.niss.no/index.php?section=145
Her står det at det er lov ja...
Vis hele sitatet...
Det står at det er lov å kjøpe og inneha, produksjon derimot er ikke lov...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg mener (vet) det er lov å ekperimentere i mindre mengder hvis det så blir gjort av kyndig personale, men uansett er det ikke noe de er så nøye på. Så lenge det er ekperimenter..
Vist du regnes som kyndig er det lov vist man han godkjente lokaler og er godkjent av direktorate....
Skoler og universiteter har lov til å produsere små mengder i eksprimenter eller forsøk, men privat personer har ikke lov...
Uansett om det måtte være svart krutt eller TNT, det regnes som ulovlig produksjon av eksplosiver.
Bare å ha stoffer som man kan lage det av kan være straffbart da man har til hensikt å lage det...

Men jeg tror nok ikke di kommer løpende vist du prøver å lage 100 gram svart krutt...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
De vet at jeg driver med det, dette gjelder vel også Bang, så de er nok ikke så nøye nei. Ihvertfall ikke på fyrverkeri. Bomber og HE er en annen ting.
Hvis du har tenkt deg å studere det så finnes det høyskole for det i USA og i Cekia har jeg hørt. Det finnes absolutt ingen skikkelig utdaning her i norge, bortsett fra de to kursene.
▼ ... over et år senere ... ▼
I dag kom Kursbeviset mitt i posten, så no er jeg godkjent i klasse 1b,II, III og IV Hurrrra.
Gratulerer! Hvor mye kostet dette egentlig? Hvor lang tid tok det?
kjipt at det skal være så stress, skulle vært litt mer lik usa, der lager dem jo alt mulig rart og drar ut i ørkenen å tester det og sånt.
Er det noe bra buisness å være pyroteknikker på heltid i norge? noen her som er der?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg er ikke det, men jeg kjenner flere som er det. Oftest er pyroteknikk noe lysteknikere gjør på si, ingen av de jeg kjenner driver med pyro alene, det er alltid i kombinasjon med lys på konserter etc..
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Gratulerer! Hvor mye kostet dette egentlig? Hvor lang tid tok det?
Vis hele sitatet...
Det tok 2 dager og kostet 3000,- + Mva, Men jobben betalte kurset + at jeg fikk lønn de dagene Fornøyd JAAAA.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvor tok du det?
Er det noen alders-grense for disse bevisese?
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Er det noen alders-grense for disse bevisese?
Vis hele sitatet...
Jepp 18år må du vær
Det syns jeg er rart. For det står at man kan kjøpe 1a og 1b efekter som 16åring. vet ikke hva 1a og 1b er da. høres kjedelig ut
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av maxilat Vis innlegg
Det syns jeg er rart. For det står at man kan kjøpe 1a og 1b efekter som 16åring. vet ikke hva 1a og 1b er da. høres kjedelig ut
Vis hele sitatet...
  • Klasse 1a består av Kruttlapper, knallbon-bon og lignende.
  • Klasse 1b består av bordbomber, party-poppers, stjerneskudd, mindre fontener og lignende.

Wikipedia <3
Sist endret av Thoryllo; 18. mars 2009 kl. 16:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aron Vis innlegg
Det tok 2 dager og kostet 3000,- + Mva, Men jobben betalte kurset + at jeg fikk lønn de dagene Fornøyd JAAAA.
Vis hele sitatet...
hva tokk det totalt 2 dager for alle kursene? det synes jeg var lite.
NISS - Pyro 1 4500,-
Innføring i Pyroteknikk, Scene effekter, avfyringsystemer, Poi(Elendig innføring), flammeblåsing osv

NISS - Pyro 2 4500,-
Tyngere Pyro effekter, Propan, flammekaster, Sprengladninger og Squibs.


http://engelsrudnfi.no/default.pl?showPage=209
▼ ... over en måned senere ... ▼
Så nettopp at Pyroteknikk.no holder Pyro 1-kurs 23.-24. mai. Sendte dem en mail, og de tar visstnok 3500,- for kurset, og det gir samme kompetanse som det NISS har...

http://www.pyroteknikk.no/artikler/p...s_23_-_24_mai/
▼ ... over en uke senere ... ▼
Utdanningsmessig ville jeg kanskje tro almenfag, med kjemi som valgfag.. men du har også en EGEN LINJE FOR DETTE!
1.år
Teknikk og industriell produksjon
2.år
kjemiprosess

timer 2.år
140 Dokumentasjon og kvalitet
168 Kjemisk teknologi
169 Produksjon og vedlikehold

3.år et
påbyggning/fagbrev: Fagoperatør i kjemisk prosessindustri

jeg vet derimot ikke hvor mye pyroteknikker du blir av dette men...

kilder:
www.vilbli.no
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Det du snakker om er gamle kjemi og prosess, mao. yrkesfag. Det er også ei VG2-linje som heter laboratoriefag, som jeg tror er noe det samme.

Skal du studere videre på universitet så tror jeg du bør satse på allmenn.
Sist endret av BomberMan; 19. mai 2009 kl. 12:18.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Utdanningsmessig ville jeg kanskje tro almenfag, med kjemi som valgfag.. men du har også en EGEN LINJE FOR DETTE!
1.år
Teknikk og industriell produksjon
2.år
kjemiprosess

timer 2.år
140 Dokumentasjon og kvalitet
168 Kjemisk teknologi
169 Produksjon og vedlikehold

3.år et
påbyggning/fagbrev: Fagoperatør i kjemisk prosessindustri

jeg vet derimot ikke hvor mye pyroteknikker du blir av dette men...

kilder:
www.vilbli.no
Vis hele sitatet...
Ehem, du blir ikke pyroteknikker av å gå den retningen iallefall.

Går selv vg2 kjemi og prosess og kan garantere deg at det er noe helt annet
Sist endret av Brainiac; 19. mai 2009 kl. 14:41.
Har selv gått på denne linja (GK Kjemi og prosessfag og Kjemiske prosessfag) og kan bekrefte det Brainiac sier.
Bomberman, btw er kjemiske prosessfag og laboratoriefag er to forskjellige fag, men noe av det samme som du sier.
Litt mindre teknisk undervisning, bransjelære osv. og en del mer laboratorie-trening.
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Ehem, du blir ikke pyroteknikker av å gå den retningen iallefall.

Går selv vg2 kjemi og prosess og kan garantere deg at det er noe helt annet
Vis hele sitatet...
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Har selv gått på denne linja (GK Kjemi og prosessfag og Kjemiske prosessfag) og kan bekrefte det Brainiac sier.
Bomberman, btw er kjemiske prosessfag og laboratoriefag er to forskjellige fag, men noe av det samme som du sier.
Litt mindre teknisk undervisning, bransjelære osv. og en del mer laboratorie-trening.
Vis hele sitatet...
OKey. flott at noen retter på det. Bare viste om linja, ikke hva man faktisk gjør der
Men som jeg også nevnte.. allmenfag
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Vil du lære mer om kjemi, er nok almennfag med kjemi realfag tingen å gå! Så kan du bygge videre på universitet..
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
...Men hvis man vil gå den retningen bør man for all del være stø på matematikken!
Hanses på forumet her sa til meg at svenska kemi arangerer kurs i fyrverkeri produksjon på malta,
Så tar du det kurset så vil jeg tro at du står sterkere når du søker om å produsere hvis du bare har de rette lokalene til å produsere det i.

Skal hvertfall ta det kurset selv når jeg har råd til å betale det å er gammel nok
husker ikke prisen det var ikke billig hvertfall,
men bare jeg kan jeg slippe å tenke på at jeg driver med noe ulovlig så er det virkelig verdt å betale litt for å gjøre det lovlig!.
Sist endret av Bowman; 23. mai 2009 kl. 00:07.
Sitat av Bowman Vis innlegg
men bare jeg kan jeg slippe å tenke på at jeg driver med noe ulovlig så er det virkelig verdt å betale litt for å gjøre det lovlig!.
Vis hele sitatet...
Tror nok du må betale mer enn "litt" Norge er ett helvete sånn sett.
For å lese litt om det så gå inn på linken under her å gå videre til "Tillverkningskurs - Pyroteknisk fabrik"
http://www.svenskakemi.nu/

Hadde jeg hatt råd å vært gammel nok så hadde jeg selv hvertfall bestilt på dagen!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
...Men hvis man vil gå den retningen bør man for all del være stø på matematikken!
Vis hele sitatet...
Sant det! Men skal alltid huske at kjemi og fysikk er matematikk
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
"One must remember that biology is really chemistry. And chemistry is just physics. And in the end, physics is math, and math is really hard!"
Sist endret av BomberMan; 24. mai 2009 kl. 00:05.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei.

Lurer på hva som skal til for å kunne drive med pyro på lovlig vis.

Det vil si.

Hvilke tilatelser\sertifikater trenger mann.

Hvilke kjemikalier er lov å kjøpe\impotere uten tilatelse\sertifikat.

Hvilke mengder er det lov å impotere.

regner med ting har forandret seg litt etter 22\7
Den eneste måten du kan drive med pyro(Med unntak av å kjøpe ferdige shells) er å flytte til Amerika.
kvar kan ein gå på kurs for å bli pyrotekniker?
Sitat av Demolution guy Vis innlegg
kvar kan ein gå på kurs for å bli pyrotekniker?
Vis hele sitatet...
Norges institutt for scene og studio. http://www.niss.no/
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Norges institutt for scene og studio. http://www.niss.no/
Vis hele sitatet...
Dette kurset er rettet mer mot pyroteknikk for scenebruk, og ikke for utendør fyrværkeri.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Etter 1/1-12 må alle som vil drive med profesjonell pyroteknikk gå på kurs i regi av Norsk Brannvernforening.
Det er egne kurs for innendørs pyro, klasse 4, import og salg.
For klasse 4 må man dokumentere deltakelse på 10 fyrverkerier før en blir sertifisert.
Dette kurset tar tre dager og koster kr. 16500!

Innendørskurset har ikke krav til praksis, men gir ikke tillatelse til å bruke de hissigste effektene.
Da må man ta Pyro 2 ved f.eks. NISS eller Fikser'n.

Hvis ønsket er å kunne produsere fyrverkeri selv, så er nok det enkleste å emigrere til USA...
Det er teoretisk mulig å få tillatelse til det i Norge, man må da søke DSB og dokumentere relevant utdannelse, behov for aktuell eksplosiv vare, egnet produksjonssted, godkjent lager osv.
Så har man en genuin interesse og romslig økonomi, så er det mulig, men det blir en dyr hobby.