Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2161
Limited edition
Moff's Avatar
Hei!

Jeg er ute i skogen igjen.
Det jeg ønsker er en webside som har en meny -
en meny som når man trykker på linker endrer
en tekst et annet sted på sida.
Det er jo ganske enkelt slik at jeg slipper å lage tusenvis
av sider som ser like ut.
Det er jo enkelt nok - hvis man vet hvordan.
Det er vel snakk om noe... hum... ?module eller noe?
Eller ikke?
Kanskje litt?

Jeg har søkt på forumet, men det ga bare teite resultater -
google ga meg bare en jungel av ting jeg vet jeg ikke har lyst på.
Link til tutorial er ikke å forakte.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
uh, uh, uh? AJAX? Trykke på en link, endre innhold en annen plass på sida? Hørest mest ut som AJAX ja.
Hvis du skal ha live endring, uten å loade siden på nytt igjen, så kan du søke på google etter noe som kalles for "ajax". Hvis det ikke har noe å si om siden må loades på nytt igjen, så kan du for eksempel søke etter "includescript php" på google
Mulig dette er litt gammeldags, men hva med iframe ?
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=46434

PHP include burde fungere fint til dette formålet.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
IFRAME og AJAX kan ikke sammenlignes. Eller det kan, men det blir som å sammenligne en racerbil fra 70-tallet med en F1-bil fra 2006.
Limited edition
Moff's Avatar
Trådstarter
For de av oss som har prøvd iframes med Opera vet at det
rett og slett ikke virker.

include="side.html" er heller ikke det jeg leter etter.
Så vidt jeg vet trenger jeg mange sider som ser likedan ut da også -
selv om jeg bare trenger å endre ei fil for å endre en del av siden.

Jeg leter etter noe som gjør at jeg kan ha ei fil,
index.php, som består av mange andre .html-filer/.php-filer,
hvor en meny-fil har muligheten til å endre en av de andre include-sidene,
f.eks. innhold.html til tullball.html.

Altså:
frameset i HTML er det jeg leter etter - men en bedre versjon som
faktisk funker med alle nettlesere og er litt bedre å finjustere.
Sånn at når siden lastes inn så vises Nyheter.html et sted på siden
(sammen med en meny og slikt). Så trykker brukeren på Tull på menyen.
Da forsvinner Nyheter.html og den erstattes av Tull.html.
Men vi er fremdeles på Index.php!
Der har vi selve problemet...

Skal sjekke AJAX og se om det er bra
EDIT:
Ok, AJAX ser ut som en skog.
Har det noe med Javascript å gjøre?
Da tror jeg bestemt at det ikke er det jeg leter etter...
Sist endret av Moff; 25. juni 2006 kl. 16:23.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
AJAX - Asynchronous JavaScript and XML (http://en.wikipedia.org/wiki/AJAX). Ja, AJAX er JavaScript.

Eksempel på en side slik du vil ha det:

index.php:

<?php include("header.php"); ?>
<?php include("innhold.php"); ?>
<?php include("footer.php"); ?>

I innhold.php så kjører du dette "include scriptet" som florerer på nettet. Dog bør du være litt forsiktig med $_GET.
Da er nok et include script til PHP det nærmeste du kommer det du leter etter.
Limited edition
Moff's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deezire
<?php include("header.php"); ?>
<?php include("innhold.php"); ?>
<?php include("footer.php"); ?>

I innhold.php så kjører du dette "include scriptet" som florerer på nettet. Dog bør du være litt forsiktig med $_GET.
Vis hele sitatet...
Riktig! Det er slik jeg vil ha det - men hvordan får jeg til å endre innhold.php til tull.php
når bruker trykker på linken Tull i header.php?

Det jeg da ville gjort var å lede linken i header.php til index2.php,
en fil som ser helt ut som index.php bare at den inkluderer tull.php i stedet for
innhold.php. Men da er jeg jo der at jeg får tusenvis av sider som ser like ut...
Sist endret av Moff; 25. juni 2006 kl. 16:43.
Her er et kjapt eksempel. Linkene lager du slik: index.php?s=meg, index.php?s=blog osv. Filene du vil inkludere legger du i en mappe du kaller 'sider'. I dette tilfellet; main.php, meg.php og blog.php.

Kode

<?
$side = $_GET['s'];
define("MAPPE","./sider/");

if(!isset($side))
{
	include(MAPPE."main.php");
}

elseif($side == 'meg')
{
	include(MAPPE."meg.php");
}

elseif($side == 'blog')
{
	include(MAPPE."blog.php");
}
?>
Sist endret av voldern; 25. juni 2006 kl. 16:54.
Limited edition
Moff's Avatar
Trådstarter
Nå tror jeg vi har kommet dit jeg ønsker det.
Jeg er smertelig klar over at det er enkelt å hacke sider som benytter dette systemet -
derfor velger jeg å ikke fortelle Slashdot hvor jeg legger den.
Tusen takk for fint eksempel!
(Til tross for at det egentlig ikke er lov å hoste opp direkte kode her... sukk)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Moff
Nå tror jeg vi har kommet dit jeg ønsker det.
Jeg er smertelig klar over at det er enkelt å hacke sider som benytter dette systemet -
derfor velger jeg å ikke fortelle Slashdot hvor jeg legger den.
Tusen takk for fint eksempel!
(Til tross for at det egentlig ikke er lov å hoste opp direkte kode her... sukk)
Vis hele sitatet...
er det? Korleis? Kva har eg gått glipp av?

Sitat av voldern
Her er et kjapt eksempel. Linkene lager du slik: index.php?s=meg, index.php?s=blog osv. Filene du vil inkludere legger du i en mappe du kaller 'sider'. I dette tilfellet; main.php, meg.php og blog.php.
Vis hele sitatet...
Ville brukt switch-statement istaden, sidan det er laga til slik bruk, ref www.php.net/switch
Sitat av Moff
Nå tror jeg vi har kommet dit jeg ønsker det.
Jeg er smertelig klar over at det er enkelt å hacke sider som benytter dette systemet -
derfor velger jeg å ikke fortelle Slashdot hvor jeg legger den.
Tusen takk for fint eksempel!
(Til tross for at det egentlig ikke er lov å hoste opp direkte kode her... sukk)
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde brydd deg om å klikke på linken jeg ga deg lenger opp, hadde du sett at det var dette jeg fåreslo for deg i post #5.
Sist endret av Octavarium; 25. juni 2006 kl. 17:04.
Ja det sier jeg også. Jeg sa hva du var ute etter i post nummer 2 i denne tråden. Hva med å lese litt om det som blir foreslått, i stedet for bare å avslå alt du får plent? Ser ut som du vil andre til å gjøre det for deg, ikke bare ha hjelp til å gjøre det.
Limited edition
Moff's Avatar
Trådstarter
Beklager - jeg leste faktisk gjennom den tråden, men siden jeg ikke
er av de mest lettlærte skjønner jeg ikke noe som helst før det plukkes fra hverandre
og forklares nøye. Tusen takk!
Jeg googlet og søkte før jeg postet spørsmålet her.
Det jeg fant av include-script forklarte ikke alt det jeg trengte å vite, desverre.

Jeg fikk det til å funke uten å benytte switch,
selv om det kanskje er vanskeligere - men jeg tror jeg holder meg til det foreløpig.

Tusen takk for all hjelp, det kommer svært godt med!
Det er ikke meningen å virke utaknemlig. Det er bare det at jeg aldri har vært borti
disse kodene før, og derfor kan jeg ikke bare google å lese meg til svar som ikke er forklart...
Sist endret av Moff; 25. juni 2006 kl. 17:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tingen med switch er at den er raskare. Og eni, eg har ikkje sett kvifor ei sånn side er et sikkerhetshol. Kan ikkje komme på enkle måter å omgå det på...
Greia med includescript er at du trenger å sikre deg mot at brukeren ikke kan inkludere hva han vil. Hvis du ikke sjekker hva som inkluderes, kan brukeren inkludere filer fra hvor han vil, og derfor kjøre skadelig kode på plassen du har siden din. Har selv testet dette ut lokalt her, det kan gjøres rimelig mye med det.

Så først nå igjennom det eksemplet som er blitt postet her. Akkurat den der versjonen skal være sikker nok. Noe annet du kan gjøre, er å lagre alle sider man skal kunne inkludere i et array, og sjekke det som blir inkludert opp mot arrayet.
Sist endret av Glykose; 25. juni 2006 kl. 17:59.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av B3nd1k
Greia med includescript er at du trenger å sikre deg mot at brukeren ikke kan inkludere hva han vil. Hvis du ikke sjekker hva som inkluderes, kan brukeren inkludere filer fra hvor han vil, og derfor kjøre skadelig kode på plassen du har siden din. Har selv testet dette ut lokalt her, det kan gjøres rimelig mye med det.
Vis hele sitatet...
Og med switch så unngår du hele problemet uansett. Hva ville du frem til?
Sitat av Deezire
Og med switch så unngår du hele problemet uansett. Hva ville du frem til?
Vis hele sitatet...
Har aldri sett på switch, så det kan jeg ikke si noe om. Hva jeg ville fram til? Kan du ikke lese? Det ble tidligere i denne tråden sagt at et vanlig includescript ikke er så veldig sikkert, men det ble ikke sagt hva som var problemet. Jeg forklarte det, enkelt og greit. Har du fortsatt problemer med å forstå hva jeg ville fram til?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Slik jeg leste det var det i respons til slashdot sitt svar om switch. Altså at du prøver å forklare fordelene/ulempene med include.
SLik jeg forsto en post lengre oppe, så mente trådstarter at det var mange ulemper ved bruk av include, og at det var enkelt å hacke. Men dette ville han ikke bry seg om sa han. Derfor forklarte jeg viktigheten av å sikre et includescript skikkelig.
Limited edition
Moff's Avatar
Trådstarter
Etter det lille jeg kan, er et slikt kodesett som jeg benytter (takk igjen)
lett å forvirre forså få det til å hoste opp både det ene og det andre.

Men som du sier:
Det er ikke akkurat pentagon.com jeg lager
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Moff
Etter det lille jeg kan, er et slikt kodesett som jeg benytter (takk igjen)
lett å forvirre forså få det til å hoste opp både det ene og det andre.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje enkelt. Benytter du elseif eller switch, er det ikkje lett å få det til å hoste opp anna enn det som står i kvart tilfelle. Det er faktisk ikkje mogeleg.
Sitat av Moff
For de av oss som har prøvd iframes med Opera vet at det
rett og slett ikke virker.
Vis hele sitatet...
Selv om det er totalt off-topic... iframes fungere helt fint i Opera også. Hvorfor skulle det ikke fungere?
Limited edition
Moff's Avatar
Trådstarter
Vel, ikke vet jeg - men det funker jo ikke
Det fungere i alle operaversjonene jeg har vært borti. Jeg sitter på opera til daglig og det hender stadig vekk at jeg surfer på sider der det brukes iframes.
Meeen, smarte mennesker unngår selvsagt å bruke frames samme hva fordi det er djevelens verk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av atomet
Meeen, smarte mennesker unngår selvsagt å bruke frames samme hva fordi det er djevelens verk.
Vis hele sitatet...
Klart klart. Men iframe, brukt vettugt, er faktisk langt ifra det verste. Men det blir nok desverre alt for ofte misbrukt...