Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1226
Ble frastjålet tlf i helga, og anmeldt den, anbefalt om og ta kontakt med forsikringsselskapet som jeg ikke har.

Er det for sent og åpne et nå og melde inn den stjålne telefonen? Evt tips på hvilken?
Hvis du prøver å kjøpe forsikring etter at den er stjålet for å så melde den stjålet så sikrer du deg bare at du blir tatt for forsikringssvindel og kommer aldri til å få forsikring på noe som helst i framtida
Forferdelig idè. Forsikringsselskaper har også en «prøveperiode» som vil si at hvis du melder inn kort tid etter at du har startet opp, så setter de inn større ressurser for å oppklare hva som har skjedd.

Skulle du mot formodning drevet forsikringssvindel, ville jeg minst ventet 6 mnd etter tegnet opp, da kan det hende det går gjennom uten at det er mennesker involvert. På den andre siden har du jo da allerede betalt noen tusenlapper i forsikring.
Sist endret av Cheese; 11. september 2023 kl. 23:20.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Forferdelig idè. Forsikringsselskaper har også en «prøveperiode» som vil si at hvis du melder inn kort tid etter at du har startet opp, så setter de inn større ressurser for å oppklare hva som har skjedd.

Skulle du mot formodning drevet forsikringssvindel, ville jeg minst ventet 6 mnd etter tegnet opp, da kan det hende det går gjennom uten at det er mennesker involvert. På den andre siden har du jo da allerede betalt noen tusenlapper i forsikring.
Vis hele sitatet...
Dette høres ikke helt riktig ut. Det er for eksempel veldig vanlig å ordne seg forsikring rett før man skal på utenlandsferie, noe jeg selv har gjort, og jaggu var jeg ikke ute for uheldige uhell på samme tur. Alt av mistede saker fikk jeg penger igjen for.De reklamerer jo tilogmed for det. Da ville jo forsikringsselskapene satt seg selv i pinlige og kostbare situasjoner på å skulle bruke mye ressurser på småsaker, bare fordi det skjer i prøveperioden.
Forsikringssvindel er ordet for denne type svindel.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Dette høres ikke helt riktig ut. Det er for eksempel veldig vanlig å ordne seg forsikring rett før man skal på utenlandsferie, noe jeg selv har gjort, og jaggu var jeg ikke ute for uheldige uhell på samme tur. Alt av mistede saker fikk jeg penger igjen for.De reklamerer jo tilogmed for det. Da ville jo forsikringsselskapene satt seg selv i pinlige og kostbare situasjoner på å skulle bruke mye ressurser på småsaker, bare fordi det skjer i prøveperioden.
Vis hele sitatet...
Omstendighetene vil jo bli vurdert. En nystartet forsikring blir vurdert mer kritisk, Men har du ditt på det tørre, er det ingen problemer.
Sitat av Dough Vis innlegg
Forsikringssvindel er ordet for denne type svindel.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? På hvilken måte svindler jeg? Jeg har også en anmeldse, som bekrefter sannheten.
Hvis du allerede har anmeldt, så blir det jo svindel.
Sitat av klattus Vis innlegg
Hvorfor? På hvilken måte svindler jeg? Jeg har også en anmeldse, som bekrefter sannheten.
Vis hele sitatet...
Kontakt forsikringsselskapet og spør om det er greit for dem
Hadde det fungert slik at man kunne tegne forsikring etter skaden var skjedd, så hadde det vært null poeng i å betale for forsikring ellers i året.
Sitat av klattus Vis innlegg
Ble frastjålet tlf i helga, og anmeldt den, anbefalt om og ta kontakt med forsikringsselskapet som jeg ikke har.

Er det for sent og åpne et nå og melde inn den stjålne telefonen? Evt tips på hvilken?
Vis hele sitatet...
Ja, det er for sent. Men det er jo ikke for sent å skaffe seg forsikring, ikke at det gjør noe forskjell angående telefonen det gjelder nå. Ved neste tyveri/uhell er du da bedre dekket, om du vil.
Sist endret av Jens1; 12. september 2023 kl. 08:40.
Det kan godt hende du er dekket av noen eksisterende forsikringer. Arbeidsgivere kan noen ganger gi deg helårs-reiseforsikring. Innboforsikring dekker ofte flere i husstanden, og kan noen ganger dekke tyveri.

Så avhengig av hvor og hvordan den ble stjålet, og hva slags bo- og jobbsituasjon du har, så ville jeg undersøkt litt nærmere. Enten ved at noen du bor med allerede har forsikring, eller at du har en polise via arbeidsgiver. Alle situasjoner hvor du forlater huset kan teoretisk sett kategoriseres som en reise, men du må sjekke de nøyaktige reglene for din forsikring for å se hva de dekker og når.

Merk at hvis telefonen ble stjålet fordi du ikke passet på den, så vil forsikringsselskapet bli ganske trasse og avkorte utbetalingen. Ble den stjålet fra en type låst oppbevaring, eller regelrett ranet fra deg, så står du mye sterkere. Du står selvsagt fritt til å gi de den forklaringen du synes passer best, men de kan fort finne på å dobbeltsjekke det du sier.
Sitat av klattus Vis innlegg
Hvorfor? På hvilken måte svindler jeg? Jeg har også en anmeldse, som bekrefter sannheten.
Vis hele sitatet...
Fordi du tegner forsikring etter skaden har skjedd
Sitat av klattus Vis innlegg
Hvorfor? På hvilken måte svindler jeg? Jeg har også en anmeldse, som bekrefter sannheten.
Vis hele sitatet...
Det er svindel fordi du ikke var forsikret i det skadetilfellet oppstod.

Har du ikke innbo eller reiseforsikring en gang? Kan være dekket av det.
Sist endret av Darkbull; 12. september 2023 kl. 11:32.
Svindelaspektet andre her påpeker handler hovedsakelig hvis man lyver om hvor og når skaden skjedd, om skaden skjedde i det hele tatt.

Jeg tror ikke man blir siktet for forsikringssvindel hvis man kjøper forsikring i etterkant av uhellet og melder inn sak, da får man nok heller bare beskjed om at forsikringen ikke fungerer slik. Det er først og fremst når du manipulerer sannheten i hva som skjedde at man kan kalle det bedrageri.

Men jeg er ikke advokat så kan hende jeg tar grovt feil. Men ville bare utdype side du spurte om hvorfor det er svindel.
Et longshot: Har du sjekket innboforsikringen din? (Hvis du har altså).
Sitat av Fremtidig Vis innlegg
Svindelaspektet andre her påpeker handler hovedsakelig hvis man lyver om hvor og når skaden skjedd, om skaden skjedde i det hele tatt.

Jeg tror ikke man blir siktet for forsikringssvindel hvis man kjøper forsikring i etterkant av uhellet og melder inn sak, da får man nok heller bare beskjed om at forsikringen ikke fungerer slik. Det er først og fremst når du manipulerer sannheten i hva som skjedde at man kan kalle det bedrageri.

Men jeg er ikke advokat så kan hende jeg tar grovt feil. Men ville bare utdype side du spurte om hvorfor det er svindel.
Vis hele sitatet...
Om du melder inn skaden slik du beskriver får man bare et automatisk avslag, ja. Så det er bortkastet penger og energi. Du får ikke svindel for det og selvsagt bare å prøve.
Du blir nesten garantert hektet. Fordi når de ser på dato for anmeldelse og tyveri så er den datoen før du tegnet forsikring. Da er det vel forsøk på forsikringssvindel og du kan risikere både dom og bli satt på utestengelseslistene til forsikringsselskapene slik at du aldri får tegnet ny forsikring.
Haha at dette i det hele tatt blir en diskusjon sier mye om deg OP da jeg kjenner mange som jobber og selger forsikring for banker og rene forsikringsselskaper som If og Gjensidige.

Du kødder med den aller verste form med mennesker og dette vil bare lede til at du aldri vil få noen lån i fremtiden. Jeg har gjort dette og fikk ca 145 via en klokke som ble "ranet"

Utrolig kjedelig å miste telefonen det skjønner jeg, og jeg håper du har satt opp en type safe så du i allefall får innhold på tlf tilbake. Skal du lure forsikring så ikke si noe om dette, dann en forsikring så snart du kan og meld telefonen din - som du ikke har innen 6-8 uker et sted