Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 854
Jeg skal flytte til Oslo og vil sannsynligvis selge bilen. Jeg tenker å bytte den ut med en elsykkel/elsparkesykkel, men skjønner ikke helt reglene rundt motoreffekt.

For elsykkel virker det jo ganske tydelig. Inne på statens vegvesen står det at effekten ikke kan overstige 250W, og farten må være maks 25km/t. Nå har jeg nettopp sett på noen elsparkesykler hos power.no, og der skriver de at sparkesyklene kan ha en maks effekt på 1000W etter loven. Jeg klarer ikke finne noen ting om maks effekt for liten elektrisk motorvogn inne på statens vegvesen eller lovdata.

Kan det være riktig at elsykler kun kan ha en effekt på 250W, mens elsparkesykler kan ha så mye som 1000W? Blir dette i det hele tatt kontrollert på noen måte om jeg skaffer en ulovlig sykkel? Syns det høres rart ut at en høyere effekt ikke er lovlig for sykler. Jeg hadde en sykkel med 250W motor for mange år siden, den slet selv i de minste oppoverbakkene.
Du blir ikke stoppet på elsparkesykkel i Oslo med mindre du peiser forbi de i 50-60 km/t+, og kjøper du en som går det eller raskere er det bare å baile uansett.
Ja du kan ha høyere maks effekt. 250W er "nominell". Finnes tydelige definisjoner på dette.

Dessuten må du se på torque, det er dreiemomentet som gir deg drag.
Sitat av kimzen6 Vis innlegg
Jeg skal flytte til Oslo og vil sannsynligvis selge bilen. Jeg tenker å bytte den ut med en elsykkel/elsparkesykkel, men skjønner ikke helt reglene rundt motoreffekt.

For elsykkel virker det jo ganske tydelig. Inne på statens vegvesen står det at effekten ikke kan overstige 250W, og farten må være maks 25km/t. Nå har jeg nettopp sett på noen elsparkesykler hos power.no, og der skriver de at sparkesyklene kan ha en maks effekt på 1000W etter loven. Jeg klarer ikke finne noen ting om maks effekt for liten elektrisk motorvogn inne på statens vegvesen eller lovdata.

Kan det være riktig at elsykler kun kan ha en effekt på 250W, mens elsparkesykler kan ha så mye som 1000W? Blir dette i det hele tatt kontrollert på noen måte om jeg skaffer en ulovlig sykkel? Syns det høres rart ut at en høyere effekt ikke er lovlig for sykler. Jeg hadde en sykkel med 250W motor for mange år siden, den slet selv i de minste oppoverbakkene.
Vis hele sitatet...
Da kan jeg snu det om å si at jeg har en sykkel med 250W «nominell» motor og har syklet så bratt at jeg ble litt smånervøs for å gå rundt, bakover. Er på ingen måte noe godt trent, heller stikk motsatt. Så det er ikke snakk om skikkelige sykkel-legger her men mer noen eldre vonde fyrstikk-legger 😀 Må nesten presisere her at motoren er nå en av de bedre og har lagt endel i det.

Ville bare frem til at 250W motor egentlig ikke sier så mye. Egentlig ikke nm heller. Beste er å teste flere sykler å se hva en synes. Det er forskjell på hvilken motor en foretrekker også. Noen liker ikke krank motor f.eks. Flere som har blitt skuffet i forhold til det de hadde tidligere. Det vil si at de har gått fra en rimeligere 250W og 40-50 nm til en dyrere 250W 60-110 nm og følt at de må legge mer arbeid i det med den nye og dyrere. Høyere rpm på bena. Alt er selvfølgelig ikke tatt høyde for her, men brukeropplevelsen hos enkelte er nå der.

Så jeg vil nå si prøvesykle flere og gjør deg opp en mening om det selv, for det er jo det som teller. At du er fornøyd til din bruk er det viktige.

Ellers, i Oslo kan det være praktisk med både og. Altså både elsparkesykkel og elsykkel. Jeg ville tatt begge. En liten og hendig elsparkesykkel som er enkel å ta med seg på kollektivtransporten, og en elsykkel ved siden av.