Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 4154
Hei.
Jeg vuderer sterkt og kjøpe meg bærbar PC i begynnelsen av neste uke.
Men, hvilken PC?

Jeg har sett litt på denne HP maskinen.
Hvordan er det med 1440 x 900 i skjermoppløsning? Og hvordan er skjermen generelt?
Hvordan er støynivået?

Men om jeg skulle ombestemme meg, hvilken maskin burde jeg velge?
Jeg har satt prislappen til 15.000,-.
Kan også nevne at jeg må ha minst 2 usb 2.0 porter, og gjerne firewire og bluetooth, men det er ikke verdens undergang om det mangler.

Maskinen skal brukes til surfing, epost, avspilling av video og musikk og litt spilling.
Jeg har litt lyst på 17" skjerm på maskinen, jeg vet ikke hvorfor! Er det noe ulemper med det?

Har ikke så mye greie på dette, så håper noen hjelper meg!
Tusen takk for alle svar!
Det med å ha 17" skjerm på en bærbar, medfører jo bare at maskinen også blir større.
Dette burde du tenke på.
for 15000kr får du en nokså rå bærbar. Selv vil jeg anbefale T-modellene til IBM Thinkpad, da jeg jobber mye med disse gjennom arbeid. IBM har nettopp lansert sin nyeste T-modell, Thinkpad T43, men den blir vel i det dyreste laget. IBM Thinkpad T42p er prissatt til rundt 15000kr vil jeg tro, og den er verdt hver krone

Den bærbaren du har funnet deg virker veldig bra den også, men 4,22kg?? snakker vi murstein eller? Ellers så den grei ut.. lykke til med kjøpet
Eplene har ganske gjennomførte bærbare maskiner, blir dog ikke mye spilling ( btw WoW er ute til mac).
Personlig kjøpte jeg en Barebook Tundra fra psdata.no (Arendal) i fjor vår. Denne går som ei kule fremdeles, og driver glatt de nyeste spillene. Her får du mye pc for pengene. Jeg kjører en oppløsning på 1400 x 1050 som om det skulle vært smør.

For din prisklasse anbefaler jeg på det sterkeste:
12995,- http://www.psdata.no/ps.asp?it=108715&mlevel=090400 eller
14995,- http://www.psdata.no/ps.asp?it=108125&mlevel=090400

Disse har _ikke_ blåtann, men firewire, 3 usb og innebygget wlan. 4 timer på batteri, centrino prosessor. en feks 1.5ghz centrino tilsvarer ca 3ghz av en ordinær prosessor. Maskinene er svært flate pga prosessoren.

Samtidig om du sier at du er student, så får du xp til en ca 300,-. Psdata som leverandør har jeg overhode ingen ting å utsette på. Ramen ble ødelagt en gang, denne sendte jeg inn, og fikk en ny innen en uke.

Edit:
Angående den du så på:
- Unødvendig tung og stor (stor pga prosessor og skjerm, det var _bærbar_ du ville ha, ikke sant?)
- Har ikke centrino prosessor, dvs at viften går nesten hele tiden. Unødvendig støy og strømforbruk
- Ikke wlan
- Liten hd, lite minne (for den prisen, om det er 15000 den koster)
Sist endret av Chubby; 20. februar 2005 kl. 14:58.
emo
Trådstarter
Ah, ser fantastisk ut. Men jeg vet HP'en veide en god del. Men uansett, så litt på Acer Travelmate 6004 LCi.
Jeg får se litt nærmere på alternativene, så får jeg bare bestille en i kveld eller i løpet av morgendagen.

Tusen takk for alle svar.
Seriøst, jeg _brenner_ for de jeg nevnte. Tenkt deg godt om, det er mye penger!

Edit:
Sistnevnte hadde 40 gb hd?!
Sist endret av Chubby; 20. februar 2005 kl. 15:06.
Chubby, vet du om noen a là den til 12995,- bare litt billigere?
Jeg ble veldig frista her jeg sitter, ser du.

Fant de to andre i samme kategorien..

Eneste forskjellene jeg fant på dem var 20 gb mindre harddisk for 1000,- mindre.
Er 60 gb nok, eller bør jeg ha 80?
Kommer til å bruke den mest til media, og muligens noe spilling også. Mora mi skal vel bare lære seg og surfe og bruke mail. Søstera mi skal vel ha noen små ABC-spill innpå.
Sist endret av Goda; 20. februar 2005 kl. 15:17.
emo
Trådstarter
Oh.. Ble fristet.. Utrolig fristet av denne.
Hvordan duger denne i krevende spill som WoW og lignende?

Takker for all hjelp!
Sitat av duxo
Eneste forskjellene jeg fant på dem var 20 gb mindre harddisk for 1000,- mindre.
Er 60 gb nok, eller bør jeg ha 80?
Kommer til å bruke den mest til media, og muligens noe spilling også. Mora mi skal vel bare lære seg og surfe og bruke mail. Søstera mi skal vel ha noen små ABC-spill innpå.
Vis hele sitatet...
Jeg har 60 gb. Det holdt en god stund. Men nå har jeg for meg at jeg skal samle på iso-filer, så jeg kjøpte meg en ekstern hd. Og der kommer egentlig vekt inn. Skal du på lan elns så er det greit at pc'en ikke veier 5 kg, + strømkabel + switch + ekstern hd osvv. Men 60 gb er egentlig o.k. om du ikke skal "samle på isofiler". Husk å partisjonere hd'en riktig bare.

Wow vet jeg ikke, har ikke lastet det ned enda. Men det jeg vet er at feks spill som Splinter cell ikke funker på "mobile 3d kort" (bærbare med 3d kort). Så om wow har samme komplekset vet jeg ikke.
Sist endret av Chubby; 20. februar 2005 kl. 15:25.
Hmm.. Hva legger du i "spill som Splinter Cell"?
Finnes det en måte å løse det problemet på?

Er det dvd-brenner på den til 12000? Greide ikke helt å tyde om det kun var CD-RW eller ei

Vet du om noen bærbare av ca. samme specs som har tv-kort i seg?

Og er det noen andre forskjeller enn de 20gb's? Kan jo likegodt bruke 300 mer og ta den til 12295,- om det er den eneste forskjellen.
Sist endret av Goda; 20. februar 2005 kl. 15:30.
emo
Trådstarter
Jeg har ikke peiling på bærbare maskiner, "Mobile 3D kort", er det på alle bærbare maskiner?
Sitat av emo
Jeg har ikke peiling på bærbare maskiner, "Mobile 3D kort", er det på alle bærbare maskiner?
Vis hele sitatet...
(bærbare med 3d kort)
Vis hele sitatet...
Ergo, alle bærbare med 3d kort.
"Vet du om noen bærbare av ca. samme specs som har tv-kort i seg?"
- Nei, dessverre.

Har _kun_ hatt det problemet med Splinter Cell 2 og 3. Jeg går utifra at det er motoren. Jeg klarer å spille spillene, men det hele skjer i "slow motion". Så det er ikke snakk om noe hakking eller lignende. Løsningen er stasjonær pc dessverre.

"Mobile" betyr mobilt eller bærbart. Feks på alle bærbare pcer med pentium prosessor, er denne i en "mobile" utgave. Slik er det bare, alle har det. Det jeg mener med "mobile 3d kort" er bærbare pcer med 3d kort. Alternativet er en bærbar uten 3d kort, og det er egentlig håpløst med tanke på spilling.

Og er det noen andre forskjeller enn de 20gb's? Kan jo likegodt bruke 300 mer og ta den til 12295,- om det er den eneste forskjellen.
Vis hele sitatet...
Er ikke helt med deg der...
Sist endret av Chubby; 20. februar 2005 kl. 15:37.
Hadde noen andre spørsmål også, men de redigerte jeg inn etter en stund, så du fikk de kanskje ikke med deg.

Er det dvd-brenner på den til 11995,-? Greide ikke helt å tyde om det kun var CD-RW eller ei
Den på 12295,- har dvd brenner, sant?

Og er det noen andre forskjeller enn de 20gb's? Kan jo likegodt bruke 300 mer og ta den til 12295,- om det er den eneste forskjellen.
11995,- Denne har ikke DVD brenner, bare CD RW
12295,- Denne har DVD RW brenner

Og er det noen andre forskjeller enn de 20gb's? Kan jo likegodt bruke 300 mer og ta den til 12295,- om det er den eneste forskjellen.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er:
DVD RW / CD RW brenner
80 gb hd / 60 gb hd

- Kost på deg 300kr.
Sist endret av Chubby; 20. februar 2005 kl. 15:44.
Vet du om noen bærbare med ca. samme specs og til samme pris, som også har tv-kort i seg?
jeg sitter med en Acer Travelmate 8004 Lmi..
Den har 1,7 ghz prossessor, centrino plattform, 4 usb, dvd-brenner, 1gb RAM, 128mb skjermkort, minnekort leser, tv-utgang, 80 gb harddisk osv osv...
Kjøpte den ny for 25000,- for et halvt år siden (måtte oppgradere rammen), men kan gjerne selge den videre nå..
Har ikke hatt noen problemer med den, og det er en deilig maskin. Jeg er keen på å kjøpe stasjonær, derfor vil jeg selge. Pris? kom med forslag om du er interessert..
Jeg er intr. men tror du vil ha litt mer enn 11-12k for den
tenkte mer 16-17k ja
Ta en titt på denne :

http://www.whitebox.no/default.asp?A...y&nComputer=13

CL25 10700
15.4"WSXGA Widescreen Crystal Clear 0
2.0 GHz Intel Pentium M Dothan 2MB Cache 1750
80GB Harddisk (5400RPM) 895
Nyhet !! 8X DVD Brenner Dual Mode Plus & Minus 595
1024MB DDR RAM (3200 - 400MHz)

Delsum 14930 1 14930

Om det er med eller uten Mva vet jeg ikke, men jeg tok alt av det dyreste da, så er sikkert mulig å kutte ned på noe
Sist endret av B3ndx; 21. februar 2005 kl. 00:28.
Jeg tok det billigste, og ingenting av tilbehør og software og operativsystem.
Og alt du trengte å gjøre var å trykke "Send Bestilling".
Sum: kr.12190
Mva: kr.3048
Sum inkl.mva: kr.15238
Vis hele sitatet...
Kommer ikke på tale
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Har hørt mye dårlig om Whitebox, hvis noen vurderer en av deres maskiner så anbefaler jeg at de gjør litt research før de eventuelt bestiller. Står en del skrevet på hardware.nos forum.
Sist endret av Tias; 21. februar 2005 kl. 14:28.
IKKJE kjøp whitebox!
Visstnok er maskinen fantastisk god til ein god pris, MEN dersom noko vert øydelagt etterpå er det ikkje sjangs at det vert fiksa.
Min far kjøpte seg ein whitebox for ca 2 år sida. Etter ca 3 måneder, så røyk tp-pluggen (den vert røska utav av min litlebror), pappa sendte den da inn til support, og etter to veker kom den tilbake. Uten noko beskjed eller noko som helst, problemet var ikkje fiksa, det var berre komt eit nytt nemlig det at dataen var fylt opp med sjokolade (inn viftehål osvosv). Måtte berre kjøpe nytt kort til nettverk. Seinere røyk straumen, whitebox var ikkje villig til å fikse. Måtte få elektriker til å fikse dette. Det har vore fleire episoder der whitebox ikkje ville ha fiksa pc'en (lyd, defekt knapp).

Dersom du ikkje skal øydlegge maskinen, og den alder skal på support, så er dette eit kjempe bra kjøp. Men dersom du tilfeldigvis gjer ein feil og mister den i bakken elns så er det ikkje å anbefale.
Denethor: Utrolig behagelig å lese nynorsken din. Er faktisk en fryd! Ah, savner Ålesund...

Men til topic: En maskin er ment å vare i mer enn fem år. Så da har man garanti på feil, i fem år. Men seff, sjokolade i vifta er vel ikke det som kan betegnes som produksjonsfeil. Skulle tro at Whitebox var avhengige av sine kunder med et slikt rykte...
går for en mac ... du får de fra 12k og oppover, skikkelig kvalitet også.... www.mac.no
jeg mener da fortsatt at min travelmate til kun 16k er et godt kjøp..