Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1528
Som overskriften sier så lurer jeg på om noen har tips til hvor jeg skal begynne for å lære meg noe om dette. Må jeg gå helt tilbake til naturfag på grunnskole-nivå eller kan man lære seg dette uten å ha alle grunngunnskaper om kjemi? Jeg tenker da spesielt på hvordan kjemiske stoffer, farmasøytiske etc. påvirker hjernen og hvordan de fungerer. Dette er noe jeg har lyst til å kunne mer om da jeg ikke skjønner noen ting av bilder av slike kjemiske bindinger etc. Noen som vet hvor det er greit å begynne hvis man skal prøve å lære seg noe om dette og er helt blank fra før? Tenker på gode dokumentarer og om det finnes noen bøker for "dummies", der ute. Jeg synes dette feltet er så bredt, så jeg aner ikke hvordan jeg skal angripe det.
Vel, du kan jo prøve sentralnervesytemet av Per Brodal, en veldig flink professor ved universitetet i Oslo som nylig pensjonerte seg. Dette er en bok som gir en ganske god innføring i hvordan nervesystemet fungerer. Det står ikke sånn alt for mye om hvordan ulike stoffer påvirker hjernen, og dersom du virkelig ønsker å sette deg inn i slike ting kan du kjøpe en tilleggsbok i farmakologi, feks. Rang and Dale's Pharmacology. Vær klar over at dette er en bok som tildels forutsetter grunnkunnskaper om hvordan kroppen fungerer, og at det derfor kan være vanskelig å skjønne hvordan ting henger sammen. Dette er også en bok i generell farmakologi, så det vil sannsynligvis være emr hensiktsmessig å kjøpe noe litteratur som er mer innenfor emnet du ønsker å lese om. Samtidig vil jeg likevel anbefale den, da den gir en innføring i grunnleggende prinsipper for farmakologi.

Dersom du skal gjøre dette må du være ganske fokusert, og villig til å legge inn en innsats selv.

Du trenger ikke noe særlig med kunnskaper innen kjemi, da det for det meste er et stoff som binder til en reseptor, ol. Ikke veldig komplisert kjemi med andre ord.

Dersom du ønsker å gå på noen forelesninger har 1. semester medisin forelesninger som starter nå, og ingen kommer til å kontrollere hvem du er dersom du bare dukker opp og hører på forelesninger om emner du er interessert i. Her finner du timeplanutkastet for medsem1.

Jeg kan anbefale følgende forelesninger for deg:
  1. Onsdag 29.2.1 kl 08:30- 10:15: Intercellulær kommunikasjon: Det endokrine system. Store auditorium PK, ved Rikshospitalet.
  2. Mandag 5.3.1 kl 08:30- 10:15: Intercellulær kommunikasjon: Nervesystemet. Store auditorium PK, ved Rikshospitalet.
  3. Torsdag 8.3.1 kl 08:30 - 10:15: Intercellulær kommunikasjon: Nervesystemet. Store auditorium PK, ved Rikshospitalet.
Har lurt på det samme en stund Takk for et informativt og fint svar Drachir.
Ja, tusen takk for et kjempeinformativt svar. Var akkurat dette jeg lurte på. Fikk et mye bedre svar enn forventet. KP!
Dagen er reddet, forutsatt at du har itunes og kan engelsk..

http://itunes.apple.com/WebObjects/M...t?id=461122909
Skulle gjerne kunne hørt på disse podcastene men altså... å laste ned itunes bare for det?
Kan forøvrig også anbefale følgende forelesninger i medsem 2. Disse krever litt mer kunnskaper om cellen som sådan, og er strengt tatt ikke veldig nødvendige for å forstå hvilke virkninger stoffer har på hjernen, med mindre en skal inn på det molekylærbiologiske nivået. Samtidig forstår en det hele mye bedre dersom en får med seg disse detaljene.
  1. Mandag 7.5.12. 08:30-09:15. Membranpotensial. Nye auditorium.
  2. Tirsdag 8.5.12. 08:30-09:15. Aksjonspotensial. Nye auditorium.
  3. Torsdag 10.5.12. 08:30-09:15. Synapser. Nye auditorium.
  4. Mandag 14.5.12. 09:45-10:31. Cellulære signalsystemer. Lille auditorium.
  5. Tirsdag 15.5.12. 09:30-10:15. Cellulære signalsystemer. Nye auditorium.
  6. Onsdag 15.5.12. 08:30-09:15. Cellulære signalsystemer. Nye auditorium.

Medsem 3:
  1. Tirsdag 7.2.12. 10:30-11:15. Reseptorplastisitet. Store auditorium Rikshospitalet.

Sitat av Miracle Worker Vis innlegg
Dagen er reddet, forutsatt at du har itunes og kan engelsk..

http://itunes.apple.com/WebObjects/M...t?id=461122909
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke hørt på disse, men jeg ser for meg at det er vanskelig å følge med på dem dersom en ikke har forkunnskaper, og i tillegg siden en ikke kan se bilder etc. Har du hørt på dem? Fungerer de bra?

Dersom en vil er forøvrig 7. semester semesteret for hjernen, men her er det nok fort at en detter litt av. Men hvorfor ikke gi det et forsøk, dersom man har tid?
  1. Onsdag 7.3.12. 08:30-09:15. Blodhjernebarriærens betydning. Blått auditorium Rikshospitalet.
  2. Mandag 12.3.12. 08:00-12:15. Nevrobiologi og opioider i smertemodulering. Blått auditorium Rikshospitalet.
  3. Fredag 23.3.12. 12:00-12:45. Reseptorsystemer relatert til nevrofarmaka og psykofarmaka. Blått auditorium Rikshospitalet.
Jeg kan anbefale disse på det varmeste. Med forkunnskaper får du selvfølgelig mer ut av det, men det er masse å lære, og det er lett å følge med, selv for de/vi som er helt blank fra før av.
Det er også viktig å huske på at dette er forelesninger for ungdommer i 18-20 årsalderen på universiterer i USA. De er ikke supermennesker, så det går nok bra.. Så som sagt. Har du itunes og kan du engelsk så har du litt av et eventyr foran deg (vet det er tungt å laste ned itunes..).
Kan også anbefale tre bøker som brukes på siden av forelesningen. Pharmako Gnosis, Pharmako Dynamis og Pharmako Poeia.