Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1934
kom over en flaske svovelsyre men den innholder 1-5% fettalkoholetoxylat,hva er dette? og hva gjør den i flaska med svovelsyre? er ikke mye info på google.
og hvordan kan man regne ut om man feks vil ha en væske med feks 20% når flaska er oppgitt 60-100% svovelsyre? siden svovelsyre har et kokepunkt på 330c er det da mulig å konstrere svovelsyre med å koke opp vannet på 100c? eller kansje legge oppi mgso4 som kan samle opp vannet?

til admin:Jeg har lest reglene og om denne tråden også slettes så ber jeg vennligst å få på svar på hva jeg gjør galt..
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
fettalkoholetoxylat er etter det jeg husker et tensid. Det vil si at det har som funksjon å minske overflatespenningen slik at avløpsåpneren fungerer mer effektivt.

Du kan ikke regne ut det uten å først vite den nøyaktige konsentrasjoenen til svovelsyren.
Det er bare å måle tettheten til syra og sjekke med en tabell for å finne konsentrasjonen.
nei er vel kansje derfor syra står oppgitt fra 60-100% slik at den ikke kan brukes til andre ting.men hvordan måler man tettheten i syra? :-S er det mulig å koke ut vannet for å få konsentrert syre? kansje fettalkoholetoxylatet også forsvinner i samme slengen?
finner ikke informasjon om dette ang kokepunkt e.l.

edit: etter litt søk fant jeg ut man måler tetthet med hydrometer,men hadde vært greit om noen kunne gi meg hint til hvordan søke fram en tabell?

Går ut i fra konsentrert svovelsyre er 1.84 så jo mer vann jo nærmere 1.0 blir den?
Sist endret av pyroman; 4. september 2009 kl. 18:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her har du en tabell. Er også fullt mulig å regne det ut også.
Det går an å koke syra ja, guide.

Du får kjøpt hydrometer på biltema og clasohlson regner jeg med.
genialt..takker så mye.
Du kan også finne ut tettheten ved å bruke et pyknometer.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du kan bare ta og måle ut nøyaktig 100 ml med en brukbar dråpeteller eller bare grovmåle med målesylinder(burde være greit nokk), og veie det med en høvlig nøyaktig vekt.
Du kan kontrolere vekta med og måle vann først om du er i tvil på om den fungerer riktig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
de har syremåler(hydrometer til tunge vesker) til batterisyre på mekk og jernia osv. hvis du skal koke syra opp i konsentransjon så er det en del ting du må passe på. NB: briller hele veien, og klær du ikke er så glad i... dampen fra kokinga ødelegger de...

1: at glasset ikke sprekker.. derfor burde du koke i et destillasjonssett med vakuum for og få ned temperaturen.
når du når høy konsentrasjon så blir syra veldig hygroskopisk og tviholder på resten av vannet. og da kan du komme opp i altfor høy temperatur før det koker. og det kan gå sykt bad. for den varme syra er EKSTREMT etsende. + SO3 og
H2SO4 gassene den avgir da. trust me... detta er farlig.

2: ``bruk boiling chips`` som er små keramiske/glass biter som sørger for lavere kokepungt uten komplekse tilltak.

3: her er min patent=) hvis du må koke syra uten destillasjonssett så bruk en erlendmeyer kolbe med en varme/syrebestandig propp med et glassrør ned i et stort glass med 5% Natriumhydroksid + BTB (bromtymolblå) indikator. eller rødkålindikator hvis du har hørt om det...? søk på: red cabbage experiment (google). når fargen indikerer syre, så tilsett ekstra NaOH(s). Poenget med denna delen er å nøytralisere de sterke gassene fra syra.

4: NB: hvis du bruker metoden over, så ta for guds skyld enden av glassrøret opp i fra NaOH/indikator blandingen med en gang du er ferdig med kokinga! fordi så fort det slutter og koke så blir det vakuum i koke kolben. da sugern vann fra blandingen som nøyraliserer gassen. Detta er viktig pga. syre i vann går ann, men vann i kokende konsentrert svovelsyre blir satan i helvete... jupp

5: ang. fettalkoholetoksylat. urgh... da tipper jeg du må desstillere den ferdig konsentrerte syra i et skikkelig glass sett
etterpå... og da er vacuum et must. for ellers så ødelegger den høye varmen syra

Lykke til=)

2:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Til punkt 1, for de som ikke vet det... Azetropen med vann kommer vell ikke før ca 98 prosent, med et kokepunkt på ca 337 grader.
Der er punktet syra tvilholder på vannet, og skal dere ha vekk det vannet, så trenger dere vakum.
Sitat av mylostinspace Vis innlegg
.

4: NB: hvis du bruker metoden over, så ta for guds skyld enden av glassrøret opp i fra NaOH/indikator blandingen med en gang du er ferdig med kokinga! fordi så fort det slutter og koke så blir det vakuum i koke kolben. da sugern vann fra blandingen som nøyraliserer gassen. Detta er viktig pga. syre i vann går ann, men vann i kokende konsentrert svovelsyre blir satan i helvete... jupp
2:
Vis hele sitatet...
om jeg koker på 100grader har det seg jo slikt at det vil koke mindre jo mer konsetrert syra blir. hvordan blir dette med tanke på vacum?
om jeg skal gjøre dette ekperimentetn tenkte jeg på å kjøpe meg en bærbar kokeplate å gjøre dette ute..men er kansje ikke så lurt med tanke på fuktigheten i lufta?
takker for tipsene

ang fettalkoholet finner jeg ingen info om kokepunkt osv..så å destillere svovelsyra på 330c er vel eneste utvei :-S finnes det kokeplater som gir ut slik høy temperatur? har ikke destilleringsutstyr enda,men er det et must med varmemantel? kan jeg i dette tilfelle bruke et oljebad i en kasserolle? om kokeplater gir tilstrekkelig varme da selvfølgelig
takker for tipsene
Sist endret av pyroman; 6. oktober 2009 kl. 22:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.