Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1586
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Jeg skal i nær framtid bygge en grinding maskin, og lurer derfor på om det er mulig å lage noe som kan brukes i pyroteknikk?(kobberkarbonat/oksid osv.)
Det må være noe som er mulig å lage hjemme

takk for svar!
Svart Kobberoksyd kan lages hjemme, bare å ta elektrolyse med en kobberanode, til du får rødt kobberoksyd, også setter du dette i ovnen til det blir svart.

Snakker ikke av erfaring...
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Sitat av Big B Vis innlegg
Svart Kobberoksyd kan lages hjemme, bare å ta elektrolyse med en kobberanode, til du får rødt kobberoksyd, også setter du dette i ovnen til det blir svart.

Snakker ikke av erfaring...
Vis hele sitatet...
høres spennende ut .
Må testes.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Hvis du bruker pulveret som anode går det kjappere.. Bare legg det på bunnen av cellen og før strømmen nedi pulveret.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av hanse Vis innlegg
Jeg skal i nær framtid bygge en grinding maskin, og lurer derfor på om det er mulig å lage noe som kan brukes i pyroteknikk?(kobberkarbonat/oksid osv.)
Det må være noe som er mulig å lage hjemme

takk for svar!
Vis hele sitatet...
Grinding maskin og kobberoksid hører ikke sammen, du mener vel kobberpulver? Det kan brukes i enkelte blå komposisjoner.

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvis du bruker pulveret som anode går det kjappere.. Bare legg det på bunnen av cellen og før strømmen nedi pulveret.
Vis hele sitatet...
Kontakten vil garantert brytes og alt vil faile. Sats heller på et helt stykke.

Sitat av Big B Vis innlegg
Svart Kobberoksyd kan lages hjemme, bare å ta elektrolyse med en kobberanode, til du får rødt kobberoksyd, også setter du dette i ovnen til det blir svart.

Snakker ikke av erfaring...
Vis hele sitatet...
Har aldri hørt om den metoden og heller ikke fått den til selv. Mulig det går an, men det tar isåfall temmelig lang tid
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Grinding maskin og kobberoksid hører ikke sammen, du mener vel kobberpulver? Det kan brukes i enkelte blå komposisjoner.
Vis hele sitatet...
tror jeg var litt uklar.
Mente at jeg nå holder på å bygge en grinding maskin, og tenkte da at jeg kunne grinde litt kobber og få kobberpulver. Det jeg lurte på var om jeg kunne lage noe brukbart av det
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Har aldri hørt om den metoden og heller ikke fått den til selv. Mulig det går an, men det tar isåfall temmelig lang tid
Vis hele sitatet...
Var det ikke du som fortalte om det da?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
[QUOTE
Har aldri hørt om den metoden og heller ikke fått den til selv. Mulig det går an, men det tar isåfall temmelig lang tid[/quote]

fra wikipedia:
Chemistry
It is a black solid with an ionic structure which melts above 1200 °C with some loss of oxygen. It can be formed by heating copper in air, but in this case it is formed along with copper(I) oxide; thus, it is better prepared by heating copper(II) nitrate, copper(II) hydroxide or copper(II) carbonate:

2Cu(NO3)2 → 2CuO + 4NO2 + O2
Cu(OH)2 → CuO + H2O
CuCO3 → CuO + CO2
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av hanse Vis innlegg
tror jeg var litt uklar.
Mente at jeg nå holder på å bygge en grinding maskin, og tenkte da at jeg kunne grinde litt kobber og få kobberpulver. Det jeg lurte på var om jeg kunne lage noe brukbart av det
Vis hele sitatet...
Vel, rent kobber er brukbart i seg selv eller du kan varme det.

Sitat av Brainiac Vis innlegg
Var det ikke du som fortalte om det da?
Vis hele sitatet...
Jeg mener å ha fortalt om å varme kobberpulver, men ikke elektrolyse håper jeg?

Sitat av hanse Vis innlegg

fra wikipedia:
Chemistry
It is a black solid with an ionic structure which melts above 1200 °C with some loss of oxygen. It can be formed by heating copper in air, but in this case it is formed along with copper(I) oxide; thus, it is better prepared by heating copper(II) nitrate, copper(II) hydroxide or copper(II) carbonate:

2Cu(NO3)2 → 2CuO + 4NO2 + O2
Cu(OH)2 → CuO + H2O
CuCO3 → CuO + CO2
Vis hele sitatet...
Der har vi 2 fine metoder ja.
Sitat av hanse Vis innlegg
Har aldri hørt om den metoden og heller ikke fått den til selv. Mulig det går an, men det tar isåfall temmelig lang tid
Vis hele sitatet...
fra wikipedia:
Chemistry
It is a black solid with an ionic structure which melts above 1200 °C with some loss of oxygen. It can be formed by heating copper in air, but in this case it is formed along with copper(I) oxide; thus, it is better prepared by heating copper(II) nitrate, copper(II) hydroxide or copper(II) carbonate:

2Cu(NO3)2 → 2CuO + 4NO2 + O2
Cu(OH)2 → CuO + H2O
CuCO3 → CuO + CO2
Vis hele sitatet...
Ville ikke prøvd den øverste metoden der i alle fall, i og med at den frigir NO2. De andre var dog ufarlige.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Ville ikke prøvd den øverste metoden der i alle fall, i og med at den frigir NO2. De andre var dog ufarlige.
Vis hele sitatet...
hadde tenkt til å prøve meg på den midterste, fordi det er lett å få ut av elektrolyse. Har en fin mengde kobberhydroksid i cellen min nå

Jeg kjører vel med 300 grader i ovnen? Ca. hvor lenge?

takk
▼ ... over en måned senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Jeg kan da si at jeg har sittet og filt på en svært tung kobberblokk. Er et slit bare å få 1-2g med kobberpulver.
Jeg må finne meg en bedre metode.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Grinding maskin... Ekke noe stress det?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Jojo, men i disse tider har jeg ikke hatt tid til å lage det. Har så mange andre prosjekter jeg holder på med.